miksei köyhät muka voi syödä terveellisesti ja huolehtia kunnostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liikunta on aivan yliarvostettua. Oletteko koskaan ajatelleet kuinka hitaasti energiaa kuluu vaikka riehuisi miten. Mitä järkeä on huhkia hulluna, kun lihomisen kannalta asian voi hoitaa kätevästi sopivalla syömisellä.

Alkuperäinen kirjoittaja turha huhkia:
Liikunta on aivan yliarvostettua. Oletteko koskaan ajatelleet kuinka hitaasti energiaa kuluu vaikka riehuisi miten. Mitä järkeä on huhkia hulluna, kun lihomisen kannalta asian voi hoitaa kätevästi sopivalla syömisellä.

Liikunta on tarpeellista. Auttaa pitämään sekä fyysisen että mielen tasapainon. Varsinkin luonnossa liikkuminen, koska se on monipuolisempaa fyysistä harjoitusta ja samalla saa imettyä luonnon energiaa itseensä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin hammaslääkärin mukaan, mutta ehkä sinä teidät paremmin ;)
No aivan varmasti tiedän paremmin, jääkö mulla rusinat sen enempää hampaisiini kuin mässytkään :D Hammaslääkäri kun ei ole koskaan mun suuhuni kurkannut sen paremmin rusinoiden kuin mässyjenkään syönnin jälkeen.

Terveellisemmät vaihtoehdot tosiaankin maksaa vähän enemmän. Luomu on kalliimpaa kuin ei-luomu! Mutta jos me kaikki ruettas ostaan luomua niin ehkä hintakin alenis?

Tässä just vasta ostin jääsalaattia, eri merkkiä ku tavallisesti (vähän halvempaa). Hyi että oli pahaa! Ja syyksi selvis se, että sitä mitä tavallisesti ostan, sen kasvattamisessa ei ole käytetty torjunta-aineita. Ja tässä toisessa siis oli. Sama tuote, eri kasvattaja, ja huikea ero maussa!
Porkkanoitakaan en enää ikinä osta ei-luomua. Kerran sen ereytyksen tein. Oikea (luomu) porkkana maistuu oikealta porkkanalta, eikä ole niin vetistä. Ei-luomu-tuotteet sisältää enemmän vettä kuin luomu, joten luomussa samassa painossa on enemmän ravintoaineita.

Kyllä ainakin minun mielestäni monissa ruoka-aineissa juuri se terveellisempi vaihtoehto on kalliimpi, jos puhutaan ihan vain samanlaisista ruoista. Turha mielestäni verrata jotain viineriä ja omenaa, kun on ihan eri asioita (vaikka samassa tilanteessa ehkä käytetäänkin). Esimerkiksi tumma leipä - vaalea leipä, täysjyväpasta - vaalea pasta, vähärasvainen jauheliha - normaalirasvainen jauheliha, vehnäjauho - grahamjauho jne

Kyllä minusta voi verrata omenaa ja viineriä. Jos kyseessä on välipala. Tai ainakin omassa elämässä ja minun ratkaisussa. Jos on kaupungilla menossa ja tuntuu, että maha kurnii niin herkästi ostaa viinerin ja pillimehun. Hintaa tulee ja on epäterveellistä. Nykyään kannan aina veskassa mukana kuorimaveitseä millä voi helposti kuoria omenan minkä ostaa kaupasta ja se tulee halvaksi.

Tumma leipä on minusta halvempaa kuin pullaleipä. Meillä ei koskaan osteta kyllä vaalea leipää, mutta kyllä niissä on aika korkeat _kilohinnat_. Leipää voi myös itse tehdä edullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Terveellisemmät vaihtoehdot tosiaankin maksaa vähän enemmän. Luomu on kalliimpaa kuin ei-luomu! Mutta jos me kaikki ruettas ostaan luomua niin ehkä hintakin alenis?
Mä luulin, että meidän perheen ruokamenot olisi ihan järkyttävät, kun siirryin luomuun. Aluksi olikin, kun ostin sekä luomua että tavallista. Nyt, kun ostan vain luomua, ruokalasku on ruvennut huimasti pienenemään. Vaikka se luomuruoka onkin kalliimpaa kuin tavallinen, ostan nykyisin varsin erilaisia raaka-aineita kuin ennen. Ja ostan myös vähemmän. Tai siis vähemmän kerralla syötäväksi... ostan toki isommissa erissä ja hyödynnän pakastinta. Faija osti hiljattain naudan jauhelihaa kilohintaan noin 11 euroa ja mä taas luomulampaan jauhelihaa kilohintaan 7 euroa. Siitä kilosta lammasta me syödään junnun kanssa 5 kertaa. Mä olen vuosikymmenten jälkeen palauttanut leivän muullekin aterialle kuin vain keitolle. Mun ei siis tarvitse meille kahdelle laittaa puolta kiloa lihaa vaan junnu täyttää mahaansa myös ruisleivällä. Sen sijaan aamiasleivät ollaan vaihdettu puuroon. Tosta parin euron luomukaurahiutalepaketista syödään aika monta kertaa.

no kyllä mun mielestä kasvikset ja hedelmät on oikeesti aika kalliita ja kun tosiasia on että ne eivät pidä nälkää niin kauan loitolla kuin vaikka peruna ja liha. kesäisin on tietty hieman halvempaa

Liikunta on tarpeellista. Auttaa pitämään sekä fyysisen että mielen tasapainon. Varsinkin luonnossa liikkuminen, koska se on monipuolisempaa fyysistä harjoitusta ja samalla saa imettyä luonnon energiaa itseensä.

Luonnossa liikkuminen onkin aivan eri asia kuin hampaat irvessä hikoilu.

no kyllä mun mielestä kasvikset ja hedelmät on oikeesti aika kalliita ja kun tosiasia on että ne eivät pidä nälkää niin kauan loitolla kuin vaikka peruna ja liha. kesäisin on tietty hieman halvempaa
Tottumiskysymys tuo, mikä pitää nälkää. Mä olin 3 vuotta ilman lihaa ja vatsa oli kyllä aina riittävän täysi. Eli en ollut yhtään sen nälkäisempi kuin lihansyöjänäkään.

Kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, jos ostaa niitä niiden kalleimpaan aikaan. Siksi kannattaakin katsoa, mitä ostaa ja milloin. Joulun aikaan oli lantut, punajuuret, porkkanat ja perunat 0,90 euroa kolmen kilon säkki. Ostin niitä kaikkia sen säkin, vaikkei meitä olekaan kuin kaksi. Pakastin esikeitettyinä suikaleina sekä soseena sopivan kokoisissa erissä. Kasvissosekeitto syntyi kymmenessä minuutissa, kun otti valmiin soseen pakkasesta.

Sitten kun saiskin vielä koko perheen syömään niitä terveelliiä vaihtoehtoi, meillä itse kyl söisin vaikka pelkästään kasviksia, mut esim. kaali on kaikille muille täys kauhistus, lantuista ja punajuurista nyt puhumattakaan.. ei auta sosekeittoja eteen laittaa-> eivät vaa syö

Keittiönoita, olet hyvä esimerkki ei uusavuttomuudesta. Kannattaa valittajien ottaa esimerkkiä.

Lihapuolta ei kuitenkaan kannata vähätellä. Rasvaista lihaa peliin rehujen seuraksi.

Raha riittää jos syö yksinkertaisesti ja tekee ruuat lähinnä itse. Einekset ovat kalliita kilohinnoiltaan. Kala on kyllä hitsin hintaista...ei tule paljon tuoretta kalaa osteltua.
Olen samaa mieltä, että liikuntaa voi harrastaa halvalla.

Luonnossa liikkuminen onkin aivan eri asia kuin hampaat irvessä hikoilu.

Millä sä perustelet ettei kunnon hikoilu ja lihastreeni eli "huhkiminen" olisi tarpeellista? Ihminen tarvitsee lihaskuntoilua sillä lihakset kannattelevat mm. selkärankaa. Viikossa pitäisi 2-3 krt liikkua kunnolla että tulee hiki ja hengästyy tosissaan. Siihen ei pelkkä kevyt liikunta riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuri noin:
Keittiönoita, olet hyvä esimerkki ei uusavuttomuudesta. Kannattaa valittajien ottaa esimerkkiä.

Lihapuolta ei kuitenkaan kannata vähätellä. Rasvaista lihaa peliin rehujen seuraksi.
Kiitos =) Lapsuudenkodissa opittua. Kun on vanhemmat eläneet lapsuutensa pula-aikaan, osasi mutsi myös 60-luvulla laittaa edullista kotiruokaa. Ja opetti mullekin. Ihmettelen, ettei kaupoissa tahdo enää olla mitään edullisempia lihoja. Tarkoitan siis lapaa, etuselkää, potkaa jne. Kaikki on vähintään paistia tai kyljystä. Maukkaimmat ruuat kuitenkin tulee niistä "vähemmän arvostetuista" lihoista. Voisin kuvitella, että kun kotimaisen lihan hinta vaan nousee ja nousee, noidenkin kysyntä kasvaisi.

Se kevyt liikunta riittää vallan mainiosti. Jos joku auktoriteetti on sinulle muuta määrännyt, niin sinun on sitten niin tehtävä. En jaksa alkaa perustella muuta kuin tylsästi toteamalla, että kuuklaile tuosta näkökulmasta.

Sydämen ja verenpaineen kannalta ainakin olis hyvä hikoilla kunnolla muutaman kerran viikossa. Voin lämpimästi suositella, mulla ainakin auttoi korkeeseen verenpaineeseen mistä olen kärsinyt aina painosta riippumatta :)

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kyllä se vain niin on, että kevyempi ruoka on kalliimpaa, jos haluaa syödä välillä jotain muutakin kuin porkkanaa. Kyllä sitä terveellistä saa halvallakin, mutta täytyy myöntää, että mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille :ashamed: Ja jos ulkona haluttaa syödä vaikkapa kauppareissulla, niin kyllä se mäkkäri voittaa hienomman ruokapaikan, ihan sen hinnan vuoksi :ashamed:

Juu ja kyllä köyhäkin pääsee lenkille, mutta köyhällä ei ole varaa maksaa lapsenlikkaa. Vauvan saa vielä vaunuihin, mutta ei 5 vuotias vielä perässä pysy eikä voi jättää kotiinkaan.
5-vuotias tykkää pyöräillä. Meillä lenkkeiltiin ahkerasti tuossa vaiheessa, lapset polkupyörällä, minä kävellen. Ihmeesti lenkkeily jäi, kun lapset kasvoi niin, etä voi pyöräillä ilman äitiä :whistle:
öö...tota miten sä sitten niitä vaunuja lykit siellä maastossa jos siellä ei pyörällä pääse?

Mulle lenkki tarkoittaa vähintää 10km maastossa, joten en poikaani sinne mukaan ota ja talvella ei pyöräily onnistukkaan. Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kyllä se vain niin on, että kevyempi ruoka on kalliimpaa, jos haluaa syödä välillä jotain muutakin kuin porkkanaa. Kyllä sitä terveellistä saa halvallakin, mutta täytyy myöntää, että mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille :ashamed: Ja jos ulkona haluttaa syödä vaikkapa kauppareissulla, niin kyllä se mäkkäri voittaa hienomman ruokapaikan, ihan sen hinnan vuoksi :ashamed:

Juu ja kyllä köyhäkin pääsee lenkille, mutta köyhällä ei ole varaa maksaa lapsenlikkaa. Vauvan saa vielä vaunuihin, mutta ei 5 vuotias vielä perässä pysy eikä voi jättää kotiinkaan.
5-vuotias tykkää pyöräillä. Meillä lenkkeiltiin ahkerasti tuossa vaiheessa, lapset polkupyörällä, minä kävellen. Ihmeesti lenkkeily jäi, kun lapset kasvoi niin, etä voi pyöräillä ilman äitiä :whistle:
öö...tota miten sä sitten niitä vaunuja lykit siellä maastossa jos siellä ei pyörällä pääse?

Mulle lenkki tarkoittaa vähintää 10km maastossa, joten en poikaani sinne mukaan ota ja talvella ei pyöräily onnistukkaan. Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Sydämen ja verenpaineen kannalta ainakin olis hyvä hikoilla kunnolla muutaman kerran viikossa. Voin lämpimästi suositella, mulla ainakin auttoi korkeeseen verenpaineeseen mistä olen kärsinyt aina painosta riippumatta :)

Ei tuohonkaan mitään hikoilua tarvita. Jälleen sopivilla syömisillä homma pysyy kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:

Ei tuohonkaan mitään hikoilua tarvita. Jälleen sopivilla syömisillä homma pysyy kunnossa.

Mut tiiätkö ystäväiseni että eipä päde meihin kaikkiin. Ihmisiä on erilaisia ja joillain auttaa vaan kunnon liikkuminen vaikka ruokapuoli olis kunnossa, ei sille mitään mahda. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ainakin hammaslääkärin mukaan, mutta ehkä sinä teidät paremmin ;)
No aivan varmasti tiedän paremmin, jääkö mulla rusinat sen enempää hampaisiini kuin mässytkään :D Hammaslääkäri kun ei ole koskaan mun suuhuni kurkannut sen paremmin rusinoiden kuin mässyjenkään syönnin jälkeen.

Noin iäkäs jo ja silti niin mustavalkoinen että oma mielipide on se ainoa oikea. Ei näköjään ikä sitäkään viisautta tuo että uskaltais myöntää olleensa väärässä. Mutta syötä vaan niille tuleville lapsenlapsille rusinoita mahan täydeltä, älä usko hammaslääkäreitä.

Noin iäkäs jo ja silti niin mustavalkoinen että oma mielipide on se ainoa oikea. Ei näköjään ikä sitäkään viisautta tuo että uskaltais myöntää olleensa väärässä. Mutta syötä vaan niille tuleville lapsenlapsille rusinoita mahan täydeltä, älä usko hammaslääkäreitä.
Noh noh, ei pidä kiskoa herneitä nenään. Eiköhän se ole oleellisempaa sen hammaslääkärinkin mielestä, miten paljon ja miten usein niitä syö. Et kai sä karkkiakaan syötä lapsillesi mahan täydeltä? Mulla täyttää muksut tänä vuonna 22 ja 17 v eikä kummallakaan ole reiän reikää ollut hampaissa. Joten uskoisin hammaslääkärinkin olevan samaa mieltä, että mileluummin pieni rasia rusinoita pari kertaa kuukaudessa kuin mässypussi joka lauantai.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Noh noh, ei pidä kiskoa herneitä nenään. Eiköhän se ole oleellisempaa sen hammaslääkärinkin mielestä, miten paljon ja miten usein niitä syö. Et kai sä karkkiakaan syötä lapsillesi mahan täydeltä? Mulla täyttää muksut tänä vuonna 22 ja 17 v eikä kummallakaan ole reiän reikää ollut hampaissa. Joten uskoisin hammaslääkärinkin olevan samaa mieltä, että mileluummin pieni rasia rusinoita pari kertaa kuukaudessa kuin mässypussi joka lauantai.

Ja taas tämä ihana liioittelu, jos niitä karkkeja ja rusinoita antaakin saman verran. Minä annan silloin mieluummin pienen askin karkkia kuin rusinoita, tee sinä miten vaan. Mutta vois sitä edes myöntää että ehkäpä ne rusinat onkin huonompia hampaille kun ASIANTUNTIJAT niin sanovat, olettaen tietenkin että niitä syödään saman verran. Miten minusta tuntuu että leikit nyt typerämpää kuin oletkaan. Kumpi on parempi lapselleni rekkalastillinen rusinoita vai pikkumyyaski???

Ja taas tämä ihana liioittelu, jos niitä karkkeja ja rusinoita antaakin saman verran. Minä annan silloin mieluummin pienen askin karkkia kuin rusinoita, tee sinä miten vaan. Mutta vois sitä edes myöntää että ehkäpä ne rusinat onkin huonompia hampaille kun ASIANTUNTIJAT niin sanovat, olettaen tietenkin että niitä syödään saman verran. Miten minusta tuntuu että leikit nyt typerämpää kuin oletkaan. Kumpi on parempi lapselleni rekkalastillinen rusinoita vai pikkumyyaski???
Tuohon ei kyllä voi kuin huokaista |O Vai olenko mä jossain sanonut, että syöttäisin rekkalastillisen rusioita? Appelsiinikin on hammaslääkäreiden mielestä hampailla haitallista. Karkeissa ei ole yhtään mitään ravintoaineita, joita taas rusinoissa on. Kumpaakaan ei lapsen kuitenkaan tarvitse saada joka viikko. Ei pikkumyyaskillista eikä samaa määrää rusinoita. Kumpaakaan ei oikeastaan tarvitse syödä koskaan, mutta niissä karkeissa kun ei ole yhtään mitään terveydelle hyödyllistä. Mutta en ala vänkäämään siitä, mitä hammaslääkärit sanovat. Voivat hyvinkin olla sitä mieltä, että mieluummin muksulle karkkia kuin rusinoita. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että niitä karkkeja ei tarvitse antaa lainkaan. Eikä niitä mahdollisia rusinanpaloja ole mikään pakko sinne hampaisiin jättää muhimaan. Eikä karkin palojakaan.

Uskotko sä sellaisenaan kaiken mitä ns asiantuntijat sanovat? Ei ihme, että uusavuttomia on niin paljon, ku ei viitsitä omaa tervettä järkeä käyttää vaan kaikkeen pitää olla "asiantuntijan" lausunto. :headwall: Ne asiantuntijat on ennenki ollu väärässä...ja niilläki on näkökulmia erilaisia, yks sanoo yhtä, toinen toista.

Yhteistyössä