Miks jotkut äidit on niin hysteerisiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katmat

Aktiivinen jäsen
22.01.2008
2 265
1
36
"mä laitoin pojalle varalta toppahaalarin ku sielä tuulee niin,ettei vaan saa kylmää" (eletään toukokuuta)
"ai,teidän tyttö aivasti.No ei me sitte tulla kylään,jos se on vaikka flunssaa niin saadaan kohta tartunta."
"voi kauhistus,nyt se keksi tippui (puhtaalle,juuri pestylle) lattialle.Älä kulta vain laita sitä enää suuhun!Äiti antaa uuden"
"älä vaan anna vauvan (konttausikäisen) koskea noihin kenkiin ettei se saa niistä bakteereja".
"meidän poika aivasti kaks kertaa.Ei me nyt päästä leikkipuistoon,pidän sen sisällä varmuuden vuoksi ainaki pari päivää."
"uskaltaakohan niitä sorsia mennä syöttämään ku sielä on sitä linnunkakkaa ja ku on se lintuinfluenssakin."
"voi lapsikulta,älä vain nouse sinne (pieni ehkä 10cm korkuinen kivi,lapsi 2,5v),tiput vielä.Pysy tässä tasaisella alueella vaan!"
"ei me voida nyt tulla ulos kun siellä onniin liukasta,ettei poika vaan kaadu ja lyö päätänsä (poika 2v ja pihassa yksi neliömetrin kokoinen jäätikköalue,muuten sulaa).

Tää ei oo provo.Kaikki edellämainitut asiat on sen suusta.Miten jotkut voi olla noin hysteerisiä?Pitäiskö se lapsi tunkea varalta pulloon ettei sille vaan satu mitään??Kaikkei järkyttävintä on ylipukeminen,lapsi kulkee toppahaalarissa ku toisilla on verkkarit päällä.Ettei vaan tuu kylmä... :headwall:

Onko ystäväni ainokainen laatuaan,onko muilla tällaisia tuttuja??

en tiiä kai niissä joku hulluus on joku tommonen et ne koittaa vaan kontroilla kaikkee ja hallita en tiiä mikä niitte pällii on niin pimahtanut sit.......voi olla et ne vaan on semmosii suorittajii...en tiiä???? hyvä kysymys kyl!!!! itte en jaksais tommosta äippää ollenkaa :o

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
"
"ai,teidän tyttö aivasti.No ei me sitte tulla kylään,jos se on vaikka flunssaa niin saadaan kohta tartunta."

"älä vaan anna vauvan (konttausikäisen) koskea noihin kenkiin ettei se saa niistä bakteereja".

näitä mä jossain määrin peesailen. :D monet vähättelee jostain kumman syystä, "ettei toi meidän lapsi nyt niin kipeä ole, tulkaa vaan" tms. mä en ehdoin tahdoin lähde tauteja mistään hakemaan, niitä tulee kyllä muutenkin. mutta jos tosiaan tarkoitat yhtä aivastusta, niin sitten menee minustakin överiksi.

ja riippuu vähän minkä ikäisestä vauvasta puhutaan. varsinkin täysimetyksellä olevan kanssa olen kyllä aikas tarkka noista hygieniajutuista, mutta en mä nyt vanhemmankaan kyllä toivo mitään kenkiä lähmivän.

eli niitä on muuallaki?Joo muaki välillä kyrsii mutten oo viittiny ystävyyttä katkaista sen takia. Oon ajatellu että saisko ehkä rohkeutta elää normaalimmin ku näkee että minä elän ja silti mun lapset on elossa ja terveenä.Itseasiassa mun lapset on terveempiä kuin sen ku niiden ei tartte hikoilla toppavaatteissa ku pihalla 10 astetta plussaa ja ku en desinfioi jokaista suupalaa.motorisestiki ovat kehittyneempiä ku en saa paniikkia jos mun 2v kiipeää kiven päälle... :D

Tunnen yhden lähestulkoon kuvausta vastaavan äidin. Sama juttu hänen kohdallaan tuon lapsen ylipukemisen suhteen, 2-vuotiaalla on kesähelteelläkin pitkähihaisen paidan päällä tyyliin puuvillaneule yllä... Kas kummaa, muksu on aika kiukkuinen leikkipuistossa kun hiki valuu :|

Mä pystyn kuvittelemaan noista itseni osaan. Mä ainakin varmasti ylipuen lapseni ja en tykkää jos se kiipeää just 10 cm:n kiveä korkeammalle :D :laugh:
Tosin meidän esikoinen on vajaa 4 kk, että en ole vielä ehkä osannut rentoutua tässä lapsenhoidossa ja varmaan olen liian varovainen ja tiukkis :heart:

Mulla on vähän taipumuksia tuollaiseen kontrolloimiseen mutta kun tajusin sen aiheuttavan lapselle tosi ristiriitaisen olon niin aloin tietoisesti yrittään siitä eroon. Esikoisen kanssa olin juuri tuollainen ap:n kuvaama hörhelö mutta kun lapsi alkoi 2-vuotiaana oleen välillä tosi epävarman oloinen, kun ei tiennyt, miten sen pitää olla missäkin paikassa niin havahduin. Kuopuskin syntyi pian siihen eli ei olisi ollut aikaakaan kontrolloida kaikkea. Esikoisen käytös rauhoittui ja lapsi jotenkin vapautui, kun ei äiti ollut koko aikaa niskassa varoittelemassa. Nyt on kolmaskin seikkailija kehissä ja osaan jo naureskella omalle käytökselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
"

näitä mä jossain määrin peesailen. :D monet vähättelee jostain kumman syystä, "ettei toi meidän lapsi nyt niin kipeä ole, tulkaa vaan" tms. mä en ehdoin tahdoin lähde tauteja mistään hakemaan, niitä tulee kyllä muutenkin. mutta jos tosiaan tarkoitat yhtä aivastusta, niin sitten menee minustakin överiksi.

ja riippuu vähän minkä ikäisestä vauvasta puhutaan. varsinkin täysimetyksellä olevan kanssa olen kyllä aikas tarkka noista hygieniajutuista, mutta en mä nyt vanhemmankaan kyllä toivo mitään kenkiä lähmivän.

siis tää lapsi on ollu 2-4v ku kyseisiä tapahtumia tapahtunut,ei siis mikään vauva.Ja eikö se oo pikkusen yliampuvaa jos YKSI aivastus on heti sen merkki,että se on flunssaa ja siksi ei voi tulla.En minäkään mene lasteni (5v ja 2v) kanssa kylään jossa on flunssaisia ihmisiä ja samaten kun itse olemme OIKEASTI kipeänä niin ilmoitan ja sanon että ei kannata tulla ellei varta vasten halua tautia.Tässä ei siis oo kysymys siitä että mennään kylään paikkaan jossa ollaan oikeesti kipeenä vaan siitä että tää ihminen pelkää jokaista yksittäistä aivastusta...ja mitä kenkiin koskemiseen tulee niin nykyäänhän suositellaan että lapsia ei kasvatettaisi niin hygieenisesti koska se lissää huimasti esim 1 tyypin diabetesta ja allergioita.PIeni määrä pöpöjä on hyväksi.En tietenkää tarkota että koirankakassa uineita kenkiä tarttee konttausikäiselle antaa nuuskittavaksi mutta jo lapsi otta kengän käteen ja kattelee vähä sitä ja laittaa sit pois ja jatkaa konttailuaan niin ei se ny hyvänen aika siihen kuole!!!!

"

siis tää lapsi on ollu 2-4v ku kyseisiä tapahtumia tapahtunut,ei siis mikään vauva.Ja eikö se oo pikkusen yliampuvaa jos YKSI aivastus on heti sen merkki,että se on flunssaa ja siksi ei voi tulla.En minäkään mene lasteni (5v ja 2v) kanssa kylään jossa on flunssaisia ihmisiä ja samaten kun itse olemme OIKEASTI kipeänä niin ilmoitan ja sanon että ei kannata tulla ellei varta vasten halua tautia.Tässä ei siis oo kysymys siitä että mennään kylään paikkaan jossa ollaan oikeesti kipeenä vaan siitä että tää ihminen pelkää jokaista yksittäistä aivastusta...ja mitä kenkiin koskemiseen tulee niin nykyäänhän suositellaan että lapsia ei kasvatettaisi niin hygieenisesti koska se lissää huimasti esim 1 tyypin diabetesta ja allergioita.PIeni määrä pöpöjä on hyväksi.En tietenkää tarkota että koirankakassa uineita kenkiä tarttee konttausikäiselle antaa nuuskittavaksi mutta jo lapsi otta kengän käteen ja kattelee vähä sitä ja laittaa sit pois ja jatkaa konttailuaan niin ei se ny hyvänen aika siihen kuole!!!!

kuten sanoinkin, vastaukseni koski tilanteita, joissa lapsen sairauksia vähätellään.

ja kuolemasta tässä ei kai ollutkaan puhe? mä en tosiaan usko lapsen kuolevan, mutta paskaista kenkää sen ei tarvii lääppiä suuhunsa. ja jos noista täysimetyksellä olevista puhutaan, niin edelleenkään ei kyllä suositella edes sitä pientä määrää pöpöjä.

vielä pakko mainita,että esikoisen kanssa helposti sortuu olemaan liika tarkka.Itsekki olin esikoisen kanssa paljon paljon tarkempi mones asias kuin tään toisen kanssa,esim just kiipeilemisissä ja muissa jutuissa.Mutta esikoinen sitten kehittyikin motorisesti huomattavasti hitaammin kuin kuopus,joka jo 1,5 vuotiaana kiipeili itse leikkipuiston 2metrin korkuiseen liukumäkeen ja liukui sieltä alas :D ja monessa muussaki asiassa ihan eri tasolla ihan vain siksi,että on saanu enemmän vapautta tehdä ja kokeilla.

"

kuten sanoinkin, vastaukseni koski tilanteita, joissa lapsen sairauksia vähätellään.

ja kuolemasta tässä ei kai ollutkaan puhe? mä en tosiaan usko lapsen kuolevan, mutta paskaista kenkää sen ei tarvii lääppiä suuhunsa. ja jos noista täysimetyksellä olevista puhutaan, niin edelleenkään ei kyllä suositella edes sitä pientä määrää pöpöjä.

no tää ketju ei koske ny ollenkaa täysimetyksellä olevia vauvoja,unohda ne nyt jos tätä luet.tää koskee leikki-ikäisiä lapsia.ja mitä kenkien nuolemisesta tulee mieleen niin arvaapa mitä yks neuvolatäti sanoi mun tutulle.Se kysyi (lapsi 10kk neuvolassa)että nuoleskeleeko lapsi kenkiä eteisessä,Tähän äiti vastasi myöntävästi ja sanoi sen olevan ongelma ku lapsi koko ajan kenkien kimpussa.Neuvolatädin ohje:anna nuolla vain,saa vastustuskykyä.TÄmä siis tapahtunut vuonna 2008.Asiaahan on tutkittu (ja edelleenkää kyseessä ei oo täysimetyksellä olevat vauvat vaan isommat lapset) ja todettu,että syy esim 1 tyypin diabeteksen ja astman yleisyyteen lapsilla on liika hygieenisyys.Tutkimuksessa verrattii itäsuomalaisia ja venäjän karjalassa asuvia lapsia ja todettiin,että venäjällä ei esiinny käytännössä juuri ollenkaan astmaa tai diabetesta lapsilla,samoin allergiat lähes tuntematon asia.Ja syyksi todettiin hygienia.Suomi on liian hygieeninen maa,pitäis pikkusen ottaa takapakkia.ei paljon mutta vähä.

siis tää lapsi on ollu 2-4v ku kyseisiä tapahtumia tapahtunut,ei siis mikään vauva.

niin ja sitä piti vielä kysyä, että miksi sitten puhut esimerkissä vauvasta, jos vauvasta ei ole kyse? :D

anteeksi,siis se ku lapsi meni kenkiin koskeen niin sillon se oli 10kk,vauva siis kai,mutta ei senkää ikäinen kuole jos koskee kenkiin...

no tää ketju ei koske ny ollenkaa täysimetyksellä olevia vauvoja,unohda ne nyt jos tätä luet.tää koskee leikki-ikäisiä lapsia.ja mitä kenkien nuolemisesta tulee mieleen niin arvaapa mitä yks neuvolatäti sanoi mun tutulle.Se kysyi (lapsi 10kk neuvolassa)että nuoleskeleeko lapsi kenkiä eteisessä,Tähän äiti vastasi myöntävästi ja sanoi sen olevan ongelma ku lapsi koko ajan kenkien kimpussa.Neuvolatädin ohje:anna nuolla vain,saa vastustuskykyä.TÄmä siis tapahtunut vuonna 2008.Asiaahan on tutkittu (ja edelleenkää kyseessä ei oo täysimetyksellä olevat vauvat vaan isommat lapset) ja todettu,että syy esim 1 tyypin diabeteksen ja astman yleisyyteen lapsilla on liika hygieenisyys.Tutkimuksessa verrattii itäsuomalaisia ja venäjän karjalassa asuvia lapsia ja todettiin,että venäjällä ei esiinny käytännössä juuri ollenkaan astmaa tai diabetesta lapsilla,samoin allergiat lähes tuntematon asia.Ja syyksi todettiin hygienia.Suomi on liian hygieeninen maa,pitäis pikkusen ottaa takapakkia.ei paljon mutta vähä.

no älä sä sitten puhu vauvoista, jos et niitä tarkoita. mun konttausikäiset vauvat on ollu täysimetyksellä, ja puhunkin täysin omasta näkökulmastani.

Varmaan on kyseisen äidin ensimmäinen ja ainoa kullanmuru.. Sitten kun on useampi lapsi ei enään jaksa/kykene/kiinosta vahtia ihan joka asiaa ja liikettä joka hetki. Olen itsekin aika tarkka siitä että meillä on siistiä, lapset pesee käsiään yms, mutta ei meillä tutteja ja leluja jatkuvaan desinfioida tai kartella kyläpaikkoja jos joku on aivastanut.. Enemmänki säälin kuin moittisin tätä "hysteeristä"äitiä, kun hänellä jää varmaan paljon äitiyden ihanista puolista huomaamatta, jos väsyttää itsensä hirveällä huolehtimisella ja varomisella. Itse olen huomannut miten nauttii lapsista eri tavalla kun uskaltaa ottaa vähän rennommin ja tehdä kaikkea kivaa vaikka saattaa tulla vähän sotkua tai mennä pöpöjä suuhun järvivedestä rannalla..

Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:
Varmaan on kyseisen äidin ensimmäinen ja ainoa kullanmuru.. Sitten kun on useampi lapsi ei enään jaksa/kykene/kiinosta vahtia ihan joka asiaa ja liikettä joka hetki. Olen itsekin aika tarkka siitä että meillä on siistiä, lapset pesee käsiään yms, mutta ei meillä tutteja ja leluja jatkuvaan desinfioida tai kartella kyläpaikkoja jos joku on aivastanut.. Enemmänki säälin kuin moittisin tätä "hysteeristä"äitiä, kun hänellä jää varmaan paljon äitiyden ihanista puolista huomaamatta, jos väsyttää itsensä hirveällä huolehtimisella ja varomisella. Itse olen huomannut miten nauttii lapsista eri tavalla kun uskaltaa ottaa vähän rennommin ja tehdä kaikkea kivaa vaikka saattaa tulla vähän sotkua tai mennä pöpöjä suuhun järvivedestä rannalla..

kyseessä äidin kolmas lapsi.kaksi jo ennestään ja kaikkien kanssa ollu samanlainen,joskin lapsen kasvettua vähän lieventyny tuo hysteria.

No mä toisaalta ymmärrän sen että esim. flunssasta ollaan hysteerisiä. Siis flunssasta, ei pelkästä aivastuksesta. Meillä esim. se flunssa ei ole ollut kolmosella pelkkä flunssa vaan se on yleisesti ottaen ollut joko tk tai osastoreissu infektioastman takia. Kaikki ei tätä ymmärtäny vaan piti vouhottajana.

Ennemmin mä silti toisaalta sanon et ennemmin ylihysteerinen kuin välinpitämätön?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No mä toisaalta ymmärrän sen että esim. flunssasta ollaan hysteerisiä. Siis flunssasta, ei pelkästä aivastuksesta. Meillä esim. se flunssa ei ole ollut kolmosella pelkkä flunssa vaan se on yleisesti ottaen ollut joko tk tai osastoreissu infektioastman takia. Kaikki ei tätä ymmärtäny vaan piti vouhottajana.

Ennemmin mä silti toisaalta sanon et ennemmin ylihysteerinen kuin välinpitämätön?

siis mulla on kaks astmalasta ja itsekki sairasta astmaa ja mä todellaki välttelen ylimääräisiä flunssia ja mua sapettaa aina ku esim avoimeen päiväkotiin tuodaan selkeesti flunssaisia lapsia.Mutta YKSI AIVASTUS... :headwall: jos joku aivastaa kaupassa kaverin vieressä niin se on suunnileen suihkuttamas desinfiointiainetta ympärilleen.Jotain rajaa sentään.

:laugh:
En tiedä miksi jotkut on, minä en ole.. vaikka mulla onkin 1 lapsi (täällä aina väitetään että 1 lapsen äidit on hysteerisiä, ei pidä paikkaansa ainakaan minun tapauksessa).

Yhteistyössä