Mikähän veljeäni nyt vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen vain

Vieras
Autistisella ja lievästi kehitysvammaisella veljelläni on parin viikon päästä syntymäpäivä. Yleensä hän aloittaa syntymäpäivästään puhumisen vähintään kuukautta ennen kuin ne ovat ja puhuu joka päivä moneen kertaa siitä, että miten hänen syntymäpäivät lähestyvät, miten hän saa lahjoja, mitä hän haluaa lahjaksi ja että miten syntymäpäivillä on kakku ja vieraita. Tänä vuonna hän ei ole puhunut niistä mitään, ei edes eilen kun kysyin, että mitä hän hän haluaa syntymäpäivälahjaksi. Normaalisti sellainen kysymys olisi aiheuttanut hänelle monta tuntia kestävän pakonomaisen syntymäpäivästä ja lahjoista puhumisen, mutta tällä kertaa veli katsoi minua hetken ja sanoi sitten, että "Eihän se minun asiani ole päättää, mitä minulle annetaan lahjaksi".

ettei joku ole veljelle sanonut et ei saa höpöttää juhlista ja lahjoista "koska ei se ole sinun asiasi päättää, mitä sinulle annetaan lahjaksi"

tuli ensimmäisenä se mieleen tuosta viestistäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26489845:
ettei joku ole veljelle sanonut et ei saa höpöttää juhlista ja lahjoista "koska ei se ole sinun asiasi päättää, mitä sinulle annetaan lahjaksi"

tuli ensimmäisenä se mieleen tuosta viestistäsi.

Mulle tuli mieleen samantyyppinen ajatus veljesi käytöksestä.

Joo, joku on valistanut veljeäsi, miten tulee käyttäytyä. Omalla lapsellani on toisenlainen vamma ja yllättävän usein sattuu, että joku hyvää tarkoittava valistaa häntä ja oppi menee 100 prosenttisesti perille. Esimerkikis opettaja sanoo koulussa, että vetoketjullista huppariaei saa pitää tunnilla, koska se on takki. Sen jälkeen lapsi ei suostu enää pitämään kyseistä vaatetta koskaan missään. Ruokailujen kanssa lapsi on aina ollut ongelmallinen. Sitten onkin hankalaa, jos joku hänen kanssaan työskentelevä on sanonut, että tietty ruoka on epäterveellistä. Sen jälkeen on turha tarjota sitäkään.

Uusimmat

Yhteistyössä