Mikäs on niinkuin TOTUUS tässä turvakaukaloasiassa?

• Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaa olla turhaa hysteriaa ja istuinvalmistajien keino saada ihmiset uusimaan istuimet usein. Ennen ei ollut istuimia ollenkaan!!
Mietin minä tätäkin :D. Eli kun istuion näyttää tosiaan uudelta päältä kun katsoo (tiedän, että kaikki viat ei välttämättä näy päälle!!! ) ja isosisarus tosiaan siinä puolisen vuotta kölli. Sen jälkeen kaukalo on asianmukaisesti varastoitu ja lämpimässä säilytetty...

vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
No ei todellakaan!! Max. 5 vuotta on se raja ja sen jälkeen alkaa osat hapertua. Ja voiko edes 10 vuotta vanha istuin olla turvallinen?! :eek:
no tuskimpa se käyttämättömänä mihinkään hapertuu!!!! eli sulla on ollu istuin varastossa 10 vuotta eikä kertaakaan käytetty niin sekö on sitten roskikseen laitettava?
Kuka ääliö nyt säilyttää istuinta 10 vuotta??? :eek:
Mulla ei vaan mene jakeluun tässä asiassa rahan säästö! Jumankauta me puhutaan lasten turvallisuudesta jonka pitäis olla jokaiselle ykkösasia, mutta kun ei! Mulla ei tulis mielenkään kokeilla vastasyntyneelle lapselleni onko 10 vuotta vanha istuin hyvä vai ei.Senhän nyt sanoo järkikin!!!
Turhaan kait noita testejä yms. tehdään.
Joo nauratti tossa lehtijutussakin minkä linkitin, että ostetaan kyllä 1600 euron telkkari tosta vaan, mutta lapsen turvallisuus on se, mistä tingitään.... Huhhuh. Meillä on yli 20 vuotta vanha kuvaputkitelkkari, mutta aina ollut uudet turvaistuimet lapsille. Mutta meille se lasten turvallisuus onkin pääasia.

Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Tuo minuakin kiinnostaisi et mihin ne vanhat tulis laittaa?
Meillä on yksi yli 10-v vanha istuin varastossa esikoisen jäljiltä ja en tiedä mihin sen laittais, omaan roskikseen ei mahdu, kirppikselle taitaa olla lian vanha vietäväks? Kaatopaikalle ja jos sinne paljon se maksaa viedä?

Mä laitoin meidän vanhan kaukalon menemään Venäjälle. On paljon maita, joissa lapset istuvat ilman mitään turvalaitteita ja silloin vanha kaukalo on sentään parempi kuin ei mitään.

vieras
Meillä on 5 vuotta vanha Britaxin istuin, jota kyllä aiotaan käyttää vielä seuraavallekin vauvalle, joka syntyy tänä syksynä. En todellakaan aio heittää hyvää istuinta roskikseen!!

No ei todellakaan!! Max. 5 vuotta on se raja ja sen jälkeen alkaa osat hapertua. Ja voiko edes 10 vuotta vanha istuin olla turvallinen?! :eek:
no tuskimpa se käyttämättömänä mihinkään hapertuu!!!! eli sulla on ollu istuin varastossa 10 vuotta eikä kertaakaan käytetty niin sekö on sitten roskikseen laitettava?
Kuka ääliö nyt säilyttää istuinta 10 vuotta??? :eek:
Mulla ei vaan mene jakeluun tässä asiassa rahan säästö! Jumankauta me puhutaan lasten turvallisuudesta jonka pitäis olla jokaiselle ykkösasia, mutta kun ei! Mulla ei tulis mielenkään kokeilla vastasyntyneelle lapselleni onko 10 vuotta vanha istuin hyvä vai ei.Senhän nyt sanoo järkikin!!!
Turhaan kait noita testejä yms. tehdään.
no en minäkään säilyttäs istuinta kymmentä vuotta mutta ei se siltikään säilytyksestä kärsi!

Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Meillä on käytetty yli viisi vuotta vanhaa turvaistuinta, nytkin alkaa tulla se ikä vastaan kun haluttiin tietty malli joka pärjäsi hyvin turvatesteissä mut jonka uudesta versiosta emme tykkää, eli ostettiin käytettynä.
Mutta en ehkä kymmenen vuotta vanhaa käyttäisi, on jo aika paljon kehittyneet nuo, ainakin kaukalopuolella tässä ajassa ihan turvallisuus asioissa.
Tuo minuakin kiinnostaisi et mihin ne vanhat tulis laittaa?
Meillä on yksi yli 10-v vanha istuin varastossa esikoisen jäljiltä ja en tiedä mihin sen laittais, omaan roskikseen ei mahdu, kirppikselle taitaa olla lian vanha vietäväks? Kaatopaikalle ja jos sinne paljon se maksaa viedä?
kierrätyskeskuksiin saa viedä ilmaiseks.

Alkuperäinen kirjoittaja bebe:
Vanhaa turvaistuinta voi käyttää esim. mummolan syöttötuolina, varasitterinä tms. Vaikkei sovellu alkuperäiseen tarkoitukseensa, voi silti kierrättää toiseen käyttöön. :)
Peesi! Tosi hyvä vauvan syöttökaukalo ja sitteri vaikka mökille. Toisaalta, kulkeehan se auton kaukalokin sinne oletettavasti..

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En jaksa alkaa kuvaamaan, mutta siis tämän tyylinen istuin...

http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=109867223
Sä et sais linkittää toisten kohteita, jos tämä ei ole sun?
Ja toi kaukalo ei ole uutta nähnytkään!! Vai onko tossa sun mielestä hyvät sivutörmäyssuojat?

Toi on myyjien propagandaa tuo 5 vuotta, ja vakuutusyhtiöiden, ettei niitten tarttis koksaan maksaa mitään.

Eihän teidän autojenne sisämuoviosatkaan murene käsiin kun auto täyttää 8 tai 10 vuotta?

minä
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En jaksa alkaa kuvaamaan, mutta siis tämän tyylinen istuin...

http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=109867223
Sä et sais linkittää toisten kohteita, jos tämä ei ole sun?
Ja toi kaukalo ei ole uutta nähnytkään!! Vai onko tossa sun mielestä hyvät sivutörmäyssuojat?
VoiVoi. Malli on tuo sama.

kyllä se muovi ja styroksit sun muut menevät...ilman lämpötilat ja niiden vaihtelut kuluttavat materiaaleja vaikka ei sitä käyttäisi... haluatko ottaa riskin ja ajella sillä istuimella ja kolarin sattuessa sitten voivotella että kun olisi pitänyt uskoa! Siis mistä nää ihmiset repii näitä ajatuksia??? :eek:

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
kyllä se muovi ja styroksit sun muut menevät...ilman lämpötilat ja niiden vaihtelut kuluttavat materiaaleja vaikka ei sitä käyttäisi... haluatko ottaa riskin ja ajella sillä istuimella ja kolarin sattuessa sitten voivotella että kun olisi pitänyt uskoa! Siis mistä nää ihmiset repii näitä ajatuksia??? :eek:
MÄ PEEESAAAAN TÄN NIIIIIIN TÄYSIN!!!

vieras
Kyllä mä ostaisin jo uudemman. Kaikkea ei silmin näe mutta kyllähän vuosein aikana kaikki vähän haurastuu vaikkei käyttäisikään. Turvakaukalohan on mm. muovia ja styroksia sen alla yleensä, styroksi sieltä kai ekana kuluu ja rapisee. Se on tärkeä törmäystilanteessa kun se vaimentaa iskua. Onko kaukalon turvavöiden kiinnikkeet ja lukot enää entisen veroiset, miten kestävät 10 vuoden jälkeen. Vaikka siis pinta olisi kuinka siisti, niin jotain tällaistahan voi olla riskinä koska niissä ne aikarajatkin on asetettu viiteen vuoteen. Ei nyt ehkä minunkaan mielestä just kirjailmellisesti 5 vuotta, mutta siinä suunnilla se raja on.
Etenkin kun niitä kaukalon vöiden lukkoja ja vöitä on avattu ja suljettu, se on kymmenen vuotta ollut pois käytöstä, en ehkä ottaisi käyttöön ainakaan ensisijaiseksi kaukaloksi ainakaan.

v
Ei niissä oo mitään hapertuvia osia, jotka vähentäs turvallisuutta. Kysyin britaxin asiakaspalvelusta, MUTTA turvatuotteet kehittyvät niin paljon että uudempi on aina parempi. Näkeehän sen jo koosta. UUdet istuimet kun vievät puolen auton verran tilaa esim kuin entiset sirot ja kaposemmat mallit.
Mutta parempi vanha kuin ei mitään istuinta. Ja tästä turvaistuin asiasta voi kyllä taistella täällä vaikka kuin. Täällä mammat on niin turvallisia ku in olla ja voi sitten ne antaa lasten kuitenkin viipottaa ties missä vaaranpaikoissa välittämättä mitään.
Meillä on 8v vanha istuin ja edelleen käytössä. Ei niin turvallinen kuin uusimmat mallit mutta turvaistuin kuitenkin.
Mitään 5v vanha istuin on viimenen turvallinen, -rajaa ei ole olemassakaan. Lehtien palstoillakin ne on ostettuja tutkimuksia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ei niissä oo mitään hapertuvia osia, jotka vähentäs turvallisuutta. Kysyin britaxin asiakaspalvelusta

Mitään 5v vanha istuin on viimenen turvallinen, -rajaa ei ole olemassakaan. .
Mä kyllä haluaisin tälle väittelle jotain perusteita ja lähteitä, ennen kuin tulet julkisesti kaikille jakamaan vettäpitävänä tietoa..

v
Ei niissä oo mitään hapertuvia osia, jotka vähentäs turvallisuutta. Kysyin britaxin asiakaspalvelusta

Mä kyllä haluaisin tälle väittelle jotain perusteita ja lähteitä, ennen kuin tulet julkisesti kaikille jakamaan vettäpitävänä tietoa..
Soita sinne britaxille. Mä en nauhottanut puheluani ikävä kyllä. Sieltä voi myös sähköpostilla kysyä.

vieras

Soita sinne britaxille. Mä en nauhottanut puheluani ikävä kyllä. Sieltä voi myös sähköpostilla kysyä.
Sinäkö ihan soitit? Ja uskot että se asiakaspalvelija jonka nimeä et varmaankaan edes muista on asiantuntija langan päässä :) Niin mahdatkos edes nimeä muistaa? Kun ei tästä väitteestä ole jakaa minkäänlaista aineistoakaan. Ehkä ei kannata tulla siinä tapauksessa mitään väittämiä esittämään, koska mikään tieto ei ainakaan tue tuota. Ehkä haluaisin itse vastauksen ennemmin sähköpostitse, jotta tiedän kenen nimi ja sana on sitten asian takana :)

niin
Kyllä minullekin on olut selvää, että lasten kaukalot ja turvaistuimet ovat -täysin hinnasta riippumatta- huippuja ja testivoittajia (puolueettomien tahojen tekemien testien voittajien siis). Kaiken muun voin ottaa kirpparilta ja käytettynä ja olen yleensäkin voimakkaasti tavaran kierrätyksen puolestapuhuja. Mutta tässä asiassa olen hyvin mustavalkoinen; vain paras kelpaa.

En ihan ymmärrä sitä, että sanotaan kuinka 'hyvin palveli kaukalo ensimmäistäkin lasta'. Ihan mikä vaan istuin tai vaikka pelkkä turvavyö palvelee 'hyvin' siihen asti kun joudutaan pahaan onnettomuuteen!

Sen jälkeen kun kuulin tarinan pojasta, joka halvaantui puolitoistavuotiaana niskasta alaspäin vanhemman ajaessa kolarin (niska murtui), mulle on ollut selvää, että teen kaikkeni lapseni turvallisuuden eteen autossa matkustaessa.

vieras
Ei niissä oo mitään hapertuvia osia, jotka vähentäs turvallisuutta. Kysyin britaxin asiakaspalvelusta, MUTTA turvatuotteet kehittyvät niin paljon että uudempi on aina parempi. Näkeehän sen jo koosta. UUdet istuimet kun vievät puolen auton verran tilaa esim kuin entiset sirot ja kaposemmat mallit.
Mutta parempi vanha kuin ei mitään istuinta. Ja tästä turvaistuin asiasta voi kyllä taistella täällä vaikka kuin. Täällä mammat on niin turvallisia ku in olla ja voi sitten ne antaa lasten kuitenkin viipottaa ties missä vaaranpaikoissa välittämättä mitään.
Meillä on 8v vanha istuin ja edelleen käytössä. Ei niin turvallinen kuin uusimmat mallit mutta turvaistuin kuitenkin.
Mitään 5v vanha istuin on viimenen turvallinen, -rajaa ei ole olemassakaan. Lehtien palstoillakin ne on ostettuja tutkimuksia.

No, ehkä hapertuva osa on väärä nimike. Mutta johan tuossa artikkelissakin kerrotaan faktaa siitä kuinka muovi kyllä menettää kestävyyttään, varsinkin suurien lämpötilavaihteluiden takia.

Useimmat ovat samaa mieltä siitä, että jos kerran joudut pienehköönkin kolariin moottripyörällä, mopolla ja skootterilla, uusi kypärä pitää ostaa -vaikka se näyttäisi vahingoittumattomalta. Samalla tavalla turvaistuimen osat eivät ole immuuneja ympäristölleen.

vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
mistä näitä idiootteja sikiää.. ei paljon lapsen turvallisuudella ole väliä.
Näinpä juuri. Kyllä mäkin säästän monessa asiassa, mutta ei vaan mahdu mun jakeluun miten voi säästää tällaisessa. Vaikka kuinka uskoisi sitä, että puheet tästä viidestä vuodesta on lastentarvikemyyjien "huijausta" niin minkälainen ihminen ottaa sen riskin lapsensa hengen uhalla...?

Rötväles
Muuten kantaa ottamatta mietin vaan, että miten auton muoviosat, turvavyöt ja lukot kestävät jopa 20-30 vuotta? Auto on useimmiten käytössä koko ajan ja se vasta kärsiikin lämpötilavaihteluista.

No, ehkä hapertuva osa on väärä nimike. Mutta johan tuossa artikkelissakin kerrotaan faktaa siitä kuinka muovi kyllä menettää kestävyyttään, varsinkin suurien lämpötilavaihteluiden takia.

Mä edelleen uskon, että 10v vanha 1v käytössä ollut ja 9v vaatehuoneessa tasalämmössä ollut ei ole haurastunut. Ainut on, että mallit on vaihtuneet turvallisimmiksi. Eriasia on, jos kaukaloa olisi käytettykin se 10v tai jo sen ostaisi tuntemattomalta, niin ei voi tietää onko sillä kolaroitu.

Yhteistyössä