Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja maallikko:
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja näimpä:
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Mä teen työkseni erilaisia sertifikaatteja ja valvon erilaisten turvallisuustuotteiden laatua. Ja noiden muovien kanssa on vähän sama juttu kuin esimerkiksi ruuan parasta ennen -päiväyksien kanssa. Eli turvallisuussertifikaatit vaan ei ole enää voimassa tietyn ajan jälkeen, vaikka tuote olisi kuinka kunnossa, koska ei voida pomminvarmasti todistaa että materiaalin lujuusominaisuudet olisivat säilyneet. Syy saattaa olla esimerkiksi että juuri kyseisen materiaalin lujuutta ei olla tutkittu tarpeeksi pitkällä aikavälillä, tai ei olla tutkittu kaikissa olosuhteissa.
Nämä sertifikaatit ovat melkoista bisnestä ja ketjuttuvat tehokkaasti. Vakuutusyhtiö voi vaatia että lapsella ei käytetä vanhaa istuinta, mutta vaatimus voi taas perustua vakuutusyhtiön omiin auditointiperusteisiin, jotka taas määrittää joku kolmas taho joka käärii siitä isot rahat.
Lyhyesti sanoen: materiaaliominaisuuksien aikarajat ovat hyvin hyvin joustavia ja niissä on paljon liikkumavaraa.
Niimpä mutta koitappa täällä saada mammat tajuamaan!
Ne vaatii sulta pian henkkarit ja nimen ja kaikki tiedot että puhut totta. Lisäksi ne ei usko siltikään vaan väittää että sut on maksettu sanomaan noin.
Ja voisin vielä kertoa esimerkin joka kuvastaa tätä sertifikaattibisneksen neuroottisuutta. Jouduin nimittäin taannoin tekemään huomautuksen yhdelle firmalle koska he olivat liimanneet muovikypäriinsä pienen tarran jossa oli firman logo. Tämä teki kypärän turvallisuussertifikaatin periaatteessa epäpäteväksi, koska sertifikaatti oli annettu kypärälle jossa ei ollut tarraa. Teoriassa olisi mahdollista, että tarran liima esimerkiksi haurastuttaa kypärää paikallisesti ja vaikuttaa siis sen lujuusominaisuuksiin.
Jep, mutta niin kauan kuin meillä maallikoilla ei ole muuta tietoa mihin nojata kuin nämä sertifikaatit ja turvallisuustestit, niin mä kyllä kuuntelen kaikkia ohjeistuksia tuotteiden käyttöiästä. Itse kun en osaa arvioida paljonko joustoa on juuri minun istuimeni materiaaliominaisuuksien aikarajassa!
Jos kerran luotamme sertifikaatteihin niin voisimmeko uskoa että käyttöiässä on jonkin verran jouston varaa! Tai sen että kaikki istuimet läpäisevät ensin turvallisuus testin, vaikka se nyt olisikin kymmenen vuotta sitten. Joten ehkä ei kannata haukkua kaikkia jotka eivät ole niin neuroottisia uskomaan kaiken varmuuden vuoksi tehtyjä hapertumis testejä.
Niin, minähän en siis ole tässä ketjussa ketään haukkunut..
Uskonpahan kuitenkin siihen, että 2000 -luvulla kehitys on mennyt niin roimasti eteenpäin, että lähes mikä vain uusi istuin on vuosia vanhaan parempi. Luin kyllä, että viimeisen parin vuoden aikana turvallisuuskehitys on hieman seisahtanut, mutta sitä ennen mentiin suurin harppauksin eteenpäin.
Ja kyllä itse asiassa uskon enemmän Autoliiton ja muiden puolueettomien tahojen testeihin (joissa mitataan turvallisuutta törmäystilanteissa; kyseessä eivät siis ole 'hapertumistestit')) enemmän kuin omaani tai yhdenkään toisenkaan täällä kirjoittelevan maalaisjärkeen.