Mikään ei kyllä ole ärsyttävämpää kuin yölliset tissiähinät

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"bbb"
Jos tuntuu, että huuto johtuu refluksista veisin vauvan aika nopeasti lääkärille. Ongelma on vain se, että hyviä asiaan perehtyneitä lääkäreitä ei ihan joka kulmassa ole. Gavisgon on reseptivapaa lääke refluksiin, jota voi antaa jo pienellekin vauvalle. Voit kysellä asiasta vaikka neuvolasta. Meillä se auttoi n. viikon verran kunnes vauva allergisoitui tuollekin lääkkeelle. Lopullinen apu tuli vasta 5kk iässä kun imetys lopetettiin lääkärin kehoituksesta (olin todella tarkalla imetysdietillä, eikä sekään auttanut), siirryttiin Neocateen ja aloitettin losec mups refluksiin.

Jouduimme käymään tätä enenn muutamalla yksityisellä allergologilla, jotka eivät joko ottaneet tilannetta tosissaan tai eivät osanneet hoitaa refluksi vain hoitivat vain allergioita. Vauva osoittaui moniallergikoksi ja refluksi johtui tästä. Vauva huusi 3kk putkeen, ei nukkukun kuin 5-45 min pätkiä. Yöunet olivat ruhtinaalliset max 2h.
 
"bbb"
Mähän kirjotin tuossa aiemmin että suorastaan traumat jäi vauva-ajasta.

Ja mun lapsellahan sitten oli tuo refluksi (+ maitoallergia). Hoksattiin vasta kun lapsi oli 5kk. Sitä ennen mulle kaikki vaan toitotti että lapset nyt vaan on sellasia ja kun oon tuore esikoisen äiti niin hössötän vaan ja väsyn turhasta. Olin/olen yh ja oli tosi raskasta valvoa aina.
Kuulostaa niin tutulta kaikki vain hokivat "Vauvathan nyt vaan ovat sellaisia, ne huutavat. Kai te sen nyt tiesitte?" Meillä omat voivat olivat aika lopussa ennen kuin saimme oikeasti apua. Ja huuto loppui siihen..

Meillä lapselle oli "virkayskää", kaarelle vetämistä, hikkaa, ääni oli käheänä, korvien raapimista, silmien hieromista ym.
 
[QUOTE="bbb";26964853]Kuulostaa niin tutulta kaikki vain hokivat "Vauvathan nyt vaan ovat sellaisia, ne huutavat. Kai te sen nyt tiesitte?" Meillä omat voivat olivat aika lopussa ennen kuin saimme oikeasti apua. Ja huuto loppui siihen..

Meillä lapselle oli "virkayskää", kaarelle vetämistä, hikkaa, ääni oli käheänä, korvien raapimista, silmien hieromista ym.[/QUOTE]

Meillä oli pahinta kai se kun lapsi ei nukkunut kuin 5 minuutin pätkissä, öisin ehkä tunnin pätkissä, heräsi aina kipeään itkuun. Oksenteli ihan hirveästi. Lääkärissä toitotettiin että se helpottaa kun aloitetaan kiinteät. No ei helpottanut, oksensi kaikki kiinteänkin ruuan. Tosissaan ei otettu koska paino nousi kovasti, koska vauva söi kipuunsa todella paljon. Nyt harmittaa miksi en vaan ollut tiukempana.. Mutta enhän tiennyt.. luulin jopa itsekin olevani vainoharhainen hysteerikko..

Ja muutenkin on typerää kun sanotaan että vauvat nyt vaan itkee. En usko että ilman syytä itkevät. Toki se syy voi joskus olla hakusessa, mutta maalaisjärkikin sanoo että ei vauva "huvin vuoksi" itke. Onhan se normaalia että vauva itkee nälkää ja väsyä ja vaikka tylsistymistä tai "perusmahavaivoja" mutta sellanen yletön itku.. :(
 
"vieras"
Onhan se ärsyttävää, harvapa tykkää heräillä öisin ja vaihtaa vaippaa ja syöttää ja hoitaa sun muuta ärsyttävää. Miks helkkarissa se laps ei voi vain vaikka katsoa telkkaria? Tai istua hiljaa rattaissa kun äiti keskustelee kahvilassa ystäviensä kanssa? Miksei se vauva voi nukkua 20 tuntia vuorokaudesta ja olla edustava loput ajasta??
 
Voisiko vauvalla olla sammasta suussa?
Meillä se meinaan aiheutti tissiähinöitä, tissillä kiukuttelua, ja mahavaivoja.

Mä aion jatkossakin tehdä vain poikavauvoja :). Mun pojat meinaan on sitä sorttia, jotka nukkuvat yöllä, syövät välillä mutta eivät edes herää siihen varsinaisesti, ja jatkavat taas uniaan. Tyttö heräämällä heräsi öisin ollessaan ihan pikkuvauva, ja itkikin öisin jonkin verran. Pojat ei itke. Mutta tämä pienin poika, 8 viikkoa, kyllä ärisee ja pierii unissaan niin, että ilman korvatulppia en saisi nukuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: An-Nikki
[QUOTE="vieras";26964947]Onhan se ärsyttävää, harvapa tykkää heräillä öisin ja vaihtaa vaippaa ja syöttää ja hoitaa sun muuta ärsyttävää. Miks helkkarissa se laps ei voi vain vaikka katsoa telkkaria? Tai istua hiljaa rattaissa kun äiti keskustelee kahvilassa ystäviensä kanssa? Miksei se vauva voi nukkua 20 tuntia vuorokaudesta ja olla edustava loput ajasta??[/QUOTE]

No, en mä kyllä ymmärrä miksei se saisi olla ärsyttävää kun ei saa nukuttua. Hermot kireellä pitkin päivää. Juu, en kaipaa noita aikoja...musta tuntuu, että mä palauduin noista vauva-ajoista takaisin vasta silloin kun lapsi alkoi olla parin vuoden ikäinen, eikä vähiten jatkuvan unenpuutteen vuoksi. Kaikille muille unenpuute saa aiheuttaa ja aiheuttaakin vakavia häikkiä, paitsi tuoreille äideille?
 
"väsynyt äiti"
[QUOTE="vieras";26964947]Onhan se ärsyttävää, harvapa tykkää heräillä öisin ja vaihtaa vaippaa ja syöttää ja hoitaa sun muuta ärsyttävää. Miks helkkarissa se laps ei voi vain vaikka katsoa telkkaria? Tai istua hiljaa rattaissa kun äiti keskustelee kahvilassa ystäviensä kanssa? Miksei se vauva voi nukkua 20 tuntia vuorokaudesta ja olla edustava loput ajasta??[/QUOTE]

Heh, vaihdan vaipat öin ja päivin, syötän öin ja päivin, hoidan öin ja päivin enkä koe sitä ärsyttävänä. Silti väsyn ja ärsyynnyyn joskus klo. 05.00 aamuyöstä kun olen valvonut koko yön kipeän oloisen lapsen kanssa jonka itkuun ym. ei auta mikään. Siis sen lisäksi että olen koko edellisen päivän kuunnellut sitä itkua ja kitinää ja hyssytellyt ja hytkyttänyt.

Sä et varmaan väsy ikinä, et esim. KOSKAAN töiden jälkeen totea olevasi loppu. Siis, olishan se kiva töissäkin vaan chillailla ja kattoa telkkua.
 

Yhteistyössä