Mikä teistä on liian vanha ikä äidiksi?

  • Viestiketjun aloittaja vieläkö yksi...?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten se nuoruus taas liittyy? Tai no. Jos saan vielä tämän 4 vuoden aikana 1 lapsen, on mulla 4 lasta alle 30vuotiaana, niin pitäskö mun ihan teidän mieliksi vielä alkaa väsämään sitä 5 ja 6 lasta? Ihan vaan sen takia, että te päälle 30vuotiaat otatte niin nokkiinne jos joku ei enään tee lapsia päälle 30vuotiaana? Olen huomannut että te vanhemmat ette itse osaa käsittää että joku tahtoo tehdä toisin kuin te olette toimineet, te olette ainoat jotka tässäkin ketjussa on ottanut nokkiinsa.Ei yhtään kukaan muu.
Enkä tosiaankaan ymmärrää -ootas kun kasvat-, saat minultakin kysyä vielä 10vuoden kuluttua, mutta noiden 4 lapsen lisäksi en tee enään yhtään lasta
 
Mulla raja on 30, mutta toivottavasti jo ennen sitä olen kaikki lapseni tehnyt. Sit kun oon 50, ni kaikki lapset oon potkinut jo ulos ja saan vaan nauttia elämästä ja kaikista vaivoistani :D . Koiravauvoja toki voisin ottaa sitten seurakseni.
 
äläpä yritä
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa miettiä...:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa miettiä mitä kirjoittaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Sitten kun niitä lapsia ei vain enää tule ilman hoitoja... Sitten on liian vanha.
Ajattelitko yhtään, mitä kirjoitit? On paljon alle 35-v, ja alle 30-v, jotka eivät voi saada lapsia luomusti vaan tarvitaan hoitoja. Eräs ystäväni oli sinun lausuntosi mukaan liian vanha jo 25-v. Hän ei olisi saanut lapsia lainkaan ilman hoitoja. Nyt heillä on kolme, ja perhe on onnellinen. He eivät pidä lapsiaan itsestäänselvyyksinä, vaan lapset tulevat aina olemaan heille suuri ihme.

Vai tarkoititko yli 40-vuotiaiden hoitoja?
Ajattelin hyvinkin. Mun mielestä lapsettomuushoidot ovat vain jäävuoren huippu tässä turhuuksien sirkuksessa.
Kovin olet korvien välistä rajoittunut ja negativiinen. Sun ajatuksiasi voi vain sääliä. Fakta on, että lapsia arvostavat, jopa rakastavat, enemmän ne. jotka heitä eivät saa "ilmaiseksi". Sellaiset perheet ovat tyypillisesti kestävämpiäkin, kun yhdessä koetut vaikeudet ovat yhdistäneet. Et ilmeisesti hyväksy adoptiotakaan, koska vanhemmat eivät siinäkään ole biologisia vanhempia.
Jep jep, lapsiaan rakastavat vain ne jotka kynsin hampain niistä tappelevat? Just kaksplus ajatustapa sulla. Mä en voi rakastaa lastani kun sen helposti sain? Adoptiolasta voi rakastaa ihan yhtä paljon tai enemmänkin. Sillä biologisuudella ei ole hevonperseen merkitystä.
Pikemminkin selvästi väitit että nimenomaan biologisella vanhemmuudella ja siinäkin tapauksessa vain luomuvanhemmuudella on väliä. Älä nyt laista sanoistasi. Ja opettele ymmärtämään lukemaasi: en väittänyt, että ilman hoitoja lapsensa saaneet eivät rakasta lapsiaan LAINKAAN, vaan totesin, että hoitoja käyttämään joutuneet osaavat arvostaa heitä enemmän koska eivät saaneet lapsiaan "tuosta noin vaan". Hyvä jos osaat arvostaa lastasi, mutta älä sen tähden mollaa muilta mahdollisuutta saada perhettä esim. hoitojen tai adoption kautta. Selvästi ensimmäisessä viestissäsi annat ymmärtää, että mielestäsi sellaisia perheitä ei tulisi ollakaan. Surullista.
 
nuorikko
kyllä takaraja on 35 vuotta, kaikkien kannalta. tietysti vain äidin ikä tässä merkitsee. minun mielestä ei enää nelikymppisenä kuulu saaha lapsia koska silloin alkaa jo kaikki vaivat hallitsemaan. naistenklinikalta gyne kertoi miten äidit alkavat olla jo monisairaita raskautuessaan koska synnytysikä koko ajan kasvaa.
 
20vuotias tytteli
Mielestäni 35-40 on aikalailla siinä takarajalla, mutta mielestäni myös alle 27vuotiaat ei saisi lapsia vielä tehdä, eihän siinä ole vielä itsekkään kerennyt elää. En edes tunne ketään, joka olisi alle kolmekyppisenä tehnyt lapsensa, paitsi sellaisia jotka ovat saaneet "vahinkolapsia". Nuorempana kun ala-astetta vielä kävin, niin silloin toiset lapset jopa vieroksuivat semmoisia lapsia, joilla oli nuoremmat äidit (kuten yours truly) :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja 20vuotias tytteli:
Mielestäni 35-40 on aikalailla siinä takarajalla, mutta mielestäni myös alle 27vuotiaat ei saisi lapsia vielä tehdä, eihän siinä ole vielä itsekkään kerennyt elää. En edes tunne ketään, joka olisi alle kolmekyppisenä tehnyt lapsensa, paitsi sellaisia jotka ovat saaneet "vahinkolapsia". Nuorempana kun ala-astetta vielä kävin, niin silloin toiset lapset jopa vieroksuivat semmoisia lapsia, joilla oli nuoremmat äidit (kuten yours truly) :O
Minä "tein" lapset ihan tarkoituksella hyvin nuorena. Vanhempaa aloin odottaa 19 v ja toista 21 v. Ja ihan tarkoituksella myös odotin kolmatta 34 v. Enpä ole ajatellut koskaan olevani liian vanha tai liian nuori äidiksi....
 
meritähti
35-vuotiaana haluaisin lapsiluvun olevan täynnä. Vanhempani olivat 38-vuotiaita syntyessäni ja olen tietyllä tavalla kärsinyt heidän korkeasta iästään. Suurin haitta on ollut se, että väliimme mahtuisi yksi sukupolvi ja vanhempieni on ollut hyvin vaikeaa ymmärtää nuoren mieltä kun oma ikä on ollut 50+.

Kun lapsista aletaan haaveilla vasta varttuneemmalla iällä, jää lapsiluku yleensä pieneksi. Minusta tuntuu siltä, että yli 35-vuotiaalle ensisynnyttäjälle lapsi ei tänä päivänä ole normaali lisä elämään vaan vauvaan kohdistetaan kohtuuttomia odotuksia ja järisyttävän paljon energiaa.
 
vieras
en tekis ja tekisin.. lapsia ei tehdä vaan niitä saadaan!

te joilla on takaraja esim. 30 vee, mitä jos jätätte pillerit pois vaikka 25 vuotiaana ja lasta ei vaan kuulu tai olisi kuulunut. olisitteko 30-vuotispäivänä aloittaneet taas pillerit ku et voi enää niin vanhana tehdä lapsia?
 
vieras
Mielestäni jokainen tyylillään. Jos joku tekee 40 tai yli, suotakoon se hänelle. Itelle tulossa toinen ja ikää 30. Todennäköisesti viimeinen. Henkkoht en haluu olla paljoakaan vanhempi.
 

Yhteistyössä