mikä siinä yhteisessä tilissä on ongelma?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Inka
Ei ikinä yhteisiä tilejä! Minä olen ihminen joka tekee/haluaa tehdä heräteostoksia ja ostaa mitä haluaa milloinkin kysymättä sitä keneltäkää. Mies ahdistuisi tästä varmasti enkä minä halua kysyä joltakin "lupaa" ostoksiini joka olisi kai ihan normaalia jos olisi yhteinen tili. Meillä eri tilit, vaikka yhteiseloa jo 12v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Iso mies hallitsee raha-asiansa ilman vaimonsa perheneuvotteluja. ;)
Jep, näin onneksi. Muutenhan yhteistili ei toimisikaan.
Meillä siihen ei yhteistä tiliä tarvita. ;)
Onneksenne! Kaikesta päätellen siitä ei mitään tulisikaan.
:LOL: Sä oot kyllä.. Toinen tykkää puolukoista, toinen mustikoista. Koitas olla vähän avarakatseisempi ;)
 
rw
Me olemme olleet 13 vuotta yhdessä ja tuosta ajasta 10 vuotta aviossa. Meillä on kummallakin omat tilit, mutta yhteiset rahat. Tällä hetkellä mä opiskelen ja mies luonnollisesti maksaa suurimman osan meidän elämisestä. Sitten kun menen töihin, niin olemme suunnitelleet mahdollisesti avaavamme vielä yhden yhteisen tilin, josta sitten maksamme laskut yms.

Mä ainakin tarvitsen oman tilin. Mä haluan tietää "koko ajan" tääsmälleen, mitä tilin saldo on. Tuo on mahdollista, koska mun tili on mun omani ja mä tiedän 24/7, mihin olen rahaa laittanut. Jos meillä olisi pelkästään yksi yhteinen tili, niin se epätietoisuus saldon jatkuvasti muuttuvasta määrästä tekisi minut hulluksi.

Meidän perheessä puhutaan aika tavalla raha-asioista, kumppanille tulee kerrottua pienemmistäkin hankinnoista (ei nyt sentään dödö-ostoksista). Se on vain meidän tyylimme. Onneksi olemme rahankäyttäjinä hyvin samanlaisia (lue aika pihejä ).
 
Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja rw:
Me olemme olleet 13 vuotta yhdessä ja tuosta ajasta 10 vuotta aviossa. Meillä on kummallakin omat tilit, mutta yhteiset rahat. Tällä hetkellä mä opiskelen ja mies luonnollisesti maksaa suurimman osan meidän elämisestä. Sitten kun menen töihin, niin olemme suunnitelleet mahdollisesti avaavamme vielä yhden yhteisen tilin, josta sitten maksamme laskut yms.

Mä ainakin tarvitsen oman tilin. Mä haluan tietää "koko ajan" tääsmälleen, mitä tilin saldo on. Tuo on mahdollista, koska mun tili on mun omani ja mä tiedän 24/7, mihin olen rahaa laittanut. Jos meillä olisi pelkästään yksi yhteinen tili, niin se epätietoisuus saldon jatkuvasti muuttuvasta määrästä tekisi minut hulluksi.

Meidän perheessä puhutaan aika tavalla raha-asioista, kumppanille tulee kerrottua pienemmistäkin hankinnoista (ei nyt sentään dödö-ostoksista). Se on vain meidän tyylimme. Onneksi olemme rahankäyttäjinä hyvin samanlaisia (lue aika pihejä ).
Miten yhteinen tili estää saldotiedot?
Helppo ne on netistä tarkistaa...
 
wef
Miksi ei voi olla kolmea tiliä...omat tilit ja sitten se yhteinen, josta katetaan talousmenot, ja jonne kumpikin laittaa oman osuutensa vaikkapa kerran kuussa. Helpottaa elämää kummasti. Tilejäkin kortteineen on nykyään ilmaisia, esim. S-Pankissa.
 
Saraldo
Meidän pankkivirkailija ei suositellut yhteistä tiliä, mikäli kaikki rahat menevät sinne yhteiselle tilille. Sillä jos toinen osapuolista kuolee, tili jäädytetään perunkirjoitukseen saakka. Kyllähän sitä sitten jollain järjestelyllä saadaan leskelle sieltä hiukan rahaa, mutta siis sitä ei voi enää sen jälkeen käyttää kuin omaa tiliä.

Mutta munkin mielestä teille voisi hyvin sopia yhteinen tili säännöllisiä ja yhteisiä menoja varten.

Meillä on omat tilit, mutta rahat on käytännössä ihan yhteiset. Siirrellään rahaa tarpeen mukaan tililtä toiselle. Sen lisäksi meillä on sellainen diili, että mä maksan meidän kaikki laskut, henkilökohtaiset ja yhteiset. Ja sen vuoksi mies siirtää mulle suurimman osan tuloistaan. Toimii oikein hyvin :)
 
rw
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Miten yhteinen tili estää saldotiedot?
Helppo ne on netistä tarkistaa...
No me ainakin käytämme pankkikortteja (ei luotollisia), jolloin summa veloitetaan tililtä useimmiten vasta päivän tai parin päästä.
 
jello
Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Ei ikinä yhteisiä tilejä! Minä olen ihminen joka tekee/haluaa tehdä heräteostoksia ja ostaa mitä haluaa milloinkin kysymättä sitä keneltäkää. Mies ahdistuisi tästä varmasti enkä minä halua kysyä joltakin "lupaa" ostoksiini joka olisi kai ihan normaalia jos olisi yhteinen tili. Meillä eri tilit, vaikka yhteiseloa jo 12v.
Mäkin teen heräteostoksia ja ostan mitä haluan kysymättä keneltäkään "lupaa". Ja on ainoastaan yhteinen tili :)

 
sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja rw:
Me olemme olleet 13 vuotta yhdessä ja tuosta ajasta 10 vuotta aviossa. Meillä on kummallakin omat tilit, mutta yhteiset rahat. Tällä hetkellä mä opiskelen ja mies luonnollisesti maksaa suurimman osan meidän elämisestä. Sitten kun menen töihin, niin olemme suunnitelleet mahdollisesti avaavamme vielä yhden yhteisen tilin, josta sitten maksamme laskut yms.

Mä ainakin tarvitsen oman tilin. Mä haluan tietää "koko ajan" tääsmälleen, mitä tilin saldo on. Tuo on mahdollista, koska mun tili on mun omani ja mä tiedän 24/7, mihin olen rahaa laittanut. Jos meillä olisi pelkästään yksi yhteinen tili, niin se epätietoisuus saldon jatkuvasti muuttuvasta määrästä tekisi minut hulluksi.

Meidän perheessä puhutaan aika tavalla raha-asioista, kumppanille tulee kerrottua pienemmistäkin hankinnoista (ei nyt sentään dödö-ostoksista). Se on vain meidän tyylimme. Onneksi olemme rahankäyttäjinä hyvin samanlaisia (lue aika pihejä ).
Miten yhteinen tili estää saldotiedot?
Helppo ne on netistä tarkistaa...
Eihän ne netin saldotiedot oo reaaliaikaisia. Ymmärrän hyvin rw:tä.
 
vieras
Me olemme olleet yhdessä kohta 30 vuotta ja kaikki tilimuodot on käyty läpi. Ekana kummankin palkka meni yhdelle ainoalle tilille, sitten oli yksi yhteinen ja kummallakin omat. Ennen nettiä yhteinen tili oli hankala: maksut lähti viiveellä ja tili saattoi mennä yhtäkkiä tyhjäksi. Nyt meillä on yksi yhteinen käyttötili, yhteinen säästötili ja kummallakin omat käyttö- ja säästötilit.

Miehellä on kalliit harrastukset (metsästys ja kalastus), itse tykkään matkustella lasten kanssa. Jos meillä olisi edelleen se yksi yhteinen tili ja saataisiin vaikka viisi tonnia säästöön, niin riitahan siitä tulisi: mies haluaisi uuden viidentonnin kiväärin ja minä viidentonnin reissun. Nyt yhteiset menot on yhteisiä ja kumpikin saa tehdä ihan mitä lystää lopuilla rahoillaan.

Minulla varmaan lapsuuden kokemukset vaikuttaa. Isä oli hirmu kontrolloiva ja vähäiset viikkorahat oli pakko laittaa säästöön. Jos jotain osti, seurasi hirveä huuto.
 
poipoipoi
Hymyilyttää kun miettii tätä toisin päin: Mies haluaisi käydä naisen isommalla tilipussilla, koska yhyy, muuten "en tunne että me ollaan Oy Perhe Ab!" :D

Mä en näe, mitä erityistä iloa tai hyötyä yhteisesti tilistä olisi. Yhteiset rahat meillä kuitenkin on ja toistamme elätetään jos on tarvis ja se maksaa, kummalla on rahaa tilillä. Mut mä oonkin aika tarkka rahoistani ja haluan pysyä koko ajan tasalla, mitä tililläni tapahtuu enkä halua seurata siellä sikin sokin kummankin menoja ja tuloja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Eli summasummarum: on jäsenistä kiinni tuo yhteisen tilin pito, kaikilla se ei näköjään kannata.
Ei pidä paikkaansa. Meillä kaikilla ei oo rahat niin tiukilla että joka ainoa hankinta pitää neuvotella. Ja osa meistä arvostaa puolisoaan ihan itsenäisenä ihmisenä, ei ainoastaan Oy Perhe Ab:n osakkaana.
Itsehän juuri sanotte, että oma tili pitää olla, että voi itsekin harrastaa eikä maksaa vaan miehen harrastuksia, eikö sillon ole rahat aika tiukilla?
Eihän se sitä tarkoita, että rahat on tiukilla vaikka haluaakin käyttää omat rahat omiin juttuihin ja antaa miehen käyttää omat rahansa hänen juttuihinsa. Kyse on pikemminkin periaatteesta: kumpikin kuluttaa omansa tai on kuluttamatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Otsikkoon: Ei mikään!
Anteeks nyt vaan, mut mä en mitenkään voi käsittää perhettä, jonka vanhemmilla on omat rahat jne...
Perhe on yhteinen, lapset, koti, miksei sitten rahat??
Ei se, että vanhemmilla on omat tilit, tarkoita sitä että vanhemmilla on omat rahat.

Meillä on miehen kanssa omat tilit, mutta kyllä rahat on ihan yhteisiä.
Lisäksi on yhteinen säästötili minne säästetään milloin mitäkin varten ja omat säästötilit jonne voi säästää itselle tehtäviä isompia hankintoja varten.
 
joo..
ollaan oltu yhdessä 3 vuotta ja esikoinen tulossa... meillä on molemmilla omat rahat ja ostettiin just talo 30/70 suhteessa... samalla on puhuttu että otetaan yhteinen tili... siittä tulee taloustili johon laitetaan sovitusti rahaa 30/70 suhteella... sieltä sitten maksellaan sähköt, vedet yms ja ruokakulut... ja sitä rahaa laitetaan sinne niin että se kans riittää ettei tarvii jokapäivä olla siirtelemässä rahaa... edelleen molemmilla on sit omat tilit ja kun joskus naimisiin asti päästään niin meille tulee avioehto... ei tässä toisen kanssa rahan takia olla mutta huomioidaan se että ukko tienaa enemmän (ei nyt ihan noin paljoo enemmän mut toi suhde tuli asuntoa ostaessa käteisvarojen suhteesta) ja kuluttaakin enemmän ainakin ruokaa... ja toi on ihan hyvä suhde kun mun tulot tippuu kun jään äippikselle...

meidän tuttavapariskunta säästää kaikki kuitit ja jakaa sit 50/50 niiden mukaan kulut... mä en vaan jaksais säästellä kaikkia kauppakuitteja ja aina laskelmoida et kenen vuoro maksaa sähkölasku... voihan olla ettei tää taloustili systeemikään toimi mut tätä me nyt ainakin toiveikkaasti lähdetään kokeilemaan...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mikä hemmetin pakko olla joku yhteinen tili?:eek: Oletpa lapsellinen jos se tuollaisesta on kiinni. Ahdistava ajatuskin ja jos olette vielä ihan 5 vuotta olleet yhdessä:D Ei ole iso homma jakaa juttuja ja maksaa kumpikin jaetut asiat omilta tileiltä. Mä en henk.koht. suostuisi mihinkään yhteiseen tiliiinjos mies ehdottaisi, naurettava ajatuskin.
miksi väheksyt niitä 5 vuotta jotka olemme olleet yhdessä? jostainhan kaikki aloittaa, ei voi heti olla ollut 20vuotta yhdessä.
meillä kuitenkin talolaina, omakotitalo, yhteiset ruuat ja hankinnat....
musta on kamalan hankalaa kun on eri tilit.
sun viesti oli jotenkin tosi ivallinen, ei tarvii olla samaa mieltä, mutta ei tarvii ilkeilläkään.
24 vuotta yhdessä, erilliset tilit eikä ongelmia. Molemmat käyvät töissä, molemmilla käyttöoikeus kummankin tiliin eli erilliset tilit, mutta yhteiset rahat.
 

Yhteistyössä