mikä siinä yhteisessä tilissä on ongelma?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja samatili:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Te ketkä haluatte yhteisen tilin, tienaatteko enemmän vai vähemmän kuin miehenne?
Mietin, että mitä tää mihinkään liittyy? Me otimme yhteisen tilin kun tienasimme suurin piirtein yhtä paljon. Jouduin työttömäksi vajaaksi pariksi vuodeksi ja sen jälkeen jäin äitiyslomalle. Yhteinen tili oli edelleen. Sain töitä, mutta jonkin ajan kuluttua mies irtisanottiin ja jäi työttömäksi. Nyt hän on työvoimakoulutuksessa. Minä tienaan palkkaa ja mies saa luonnollisesti vähemmän koulutusrahaa. Yhteinen tili on edelleen. Meillä ainakin tienattavat rahat on nimenomaan perheeseen tienattavia rahoja, eikä sinun ja minun rahoja. Helpottaa taloudenpitoa, on selkeää ja reilua. Me olemme miehen kanssa samantyylisiä rahankäyttäjiä. Ostamme vain todelliseen tarpeeseen ja isommat hankinnat mietitään yhdessä. Ehkä tämä siksi toimii meillä niin hyvin.
Useimmiten tilanne lienee se, että kotona oleva tai pienituloinen vaimo haluaa yhteisen tilin, koska ei halua pyytää rahaa mieheltään? Mikä on minusta ihan fine. Tai siis pääasia on se, että rahat ovat yhteisiä. En ole ikinä kuullut miehestä, joka kitisisi yhteisen tilin perään.

Ja samalla tavoin me ollaan vuorotellen elätetty toisiamme vaikka omat tilit onkin. Pääpointti on kuitenkin se, että puhalletaanko yhteen hiileen ja ovatko rahat yhteisiä. Sen voi toteuttaa kummalla tavalla vain. Minulle on selkeämpää seurata vain omia tilitapahtumia eikä molempien kun on jo omissa tapahtumissakin seurattavaa (tulee paljon makakorvauksia jne). Mulle ei olisi mitään erityistä iloa tai hyötyä yhteisestä tilistä olisi. Minulle se ainakin teettäisi lisätyötä tilitapahtumia lukiessa.

Eikä se tili ole pointti, vaan että onko yhteiset rahat ja hyvä henki ja riidattomuus kaiken kaikkiaan noissa asioissa.. Tän voi saavuttaa tai olla saavuttamatta riippumatta tilimuodoista.

 
hiiop
Ymmärrän todella hyvin sen että joillekkin ei kertakaikkiaan sovi yhteinen tili. Siis onhan ihmisiä joilla ei ole rahankäsittelytaitoa vaan kaikki menee mitä on saatavilla. Minulla ei ex-avokin kanssa olisi voinut olla yhteistä tiliä ikinä, koska se olisi ollut nollilla aina. Pelihimo nääs. No nykyisen aviomiehen kanssa yhteinen tili on; kaikki tulot ja menot kulkee sen kautta. Ei ongelmia, koska osaamme jutella asioista; jos on tarve suuremmalle hankinnalle niin siitä pitää kertoa toiselle. Asiaa helpottaa se, että meillä on suunnilleen sama nettopalkka.
 

Yhteistyössä