Mikä saa ihmisen uskomaan jumalaan?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28616413]Niin, kovin tyypillistä ihmiselle on vaatia tyyliin "mulle ei riitä"... jne.
Sinä ja minä olemme kuitenkin pienenpieniä ihmisiä eikä me olla mitään vaatimaan Jumalalta selontekoa miten Hän on kaiken tehnyt.
Nöyryys kuuluu myös oleellisena asiana kristinuskoon ja ehkä se on yksi kynnys miksi ihmisen on vaikea tulla uskoon. Se ei tapahdu meidän ehtojemme mukaan.[/QUOTE]

Älä kyseenalaista, vaan tee niinkuin käsketään? Aivot narikkaan?
 
Syitä...
Jumalan läsnäolo. Rauha joka tulee minusta riippumatta, mun ulkopuolelta, ilman että sitä psyykkaisin itsestäni.
Jumala ei ole vain mikään oppikokoelma, vaan elävä Jumala. Hän vaikuttaa itsessä joka päivä.

Uskossaolo on yksinkertaisesti vaan ihanaa, ei sitä voi sanoin kuvaita. Niin mahtava paikka kuin maailma onkin, niin mikään ei vedä vertoja Jumalan lapsena olemiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="vieras";28616413]Niin, kovin tyypillistä ihmiselle on vaatia tyyliin "mulle ei riitä"... jne.
Sinä ja minä olemme kuitenkin pienenpieniä ihmisiä eikä me olla mitään vaatimaan Jumalalta selontekoa miten Hän on kaiken tehnyt.
Nöyryys kuuluu myös oleellisena asiana kristinuskoon ja ehkä se on yksi kynnys miksi ihmisen on vaikea tulla uskoon. Se ei tapahdu meidän ehtojemme mukaan.[/QUOTE]

Niin? No luulisi että on ihan hyväksyttävää kyseenalaistaa, eikös se jumala kuuluisan vapaan tahdon ihmiselle antanut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28616397:
Uskonasioista ei tarvita todisteita, mutta uskolla ei myöskään voi kumota tiedettä.
Kuten kirjoitin, evoluutioteoriassa on paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät pysty tieteellisesti selittämään ja käyttävät lauseita "ehkä" , "oletettavasti" jne. Jos joku asia on tapahtunut ehkä tai oletettavasti, miten miten validia faktaa se tapahtuma on? Kannattaa hei oikeesti lukea darwinin teoria sekä muut aiheeseen liittvät tutkimukset niin sitä on paljon viisaampi. Mutta ei tästä enempää. Ap voi laittaa yv:tä jos haluaa vielä kysyä jotain.
 
Omassa seurakunnassani. Kyllä, siellä on ihmisiä monista eri maista ja monenlaisista eri elämänoloista. Lähetystyön merkeissä on myös tullut nähtyä yhtä ja toista.
Arvelinkin että olet varmaan lähetystyön piirissä ollut. Tarinoita on monenlaisia. Ketään heistä en henkilökohtaisesti tunne joten uskottavuuteen en ota kantaa, mutta pysyn skeptisenä, erittäin skeptisenä tästä asiasta ;)
 
"vieras"
Kuten kirjoitin, evoluutioteoriassa on paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät pysty tieteellisesti selittämään ja käyttävät lauseita "ehkä" , "oletettavasti" jne. Jos joku asia on tapahtunut ehkä tai oletettavasti, miten miten validia faktaa se tapahtuma on? Kannattaa hei oikeesti lukea darwinin teoria sekä muut aiheeseen liittvät tutkimukset niin sitä on paljon viisaampi. Mutta ei tästä enempää. Ap voi laittaa yv:tä jos haluaa vielä kysyä jotain.
Kerro edes se kohta raamatusta, jossa on dinosaurukset.
 
Syitä...
Jumalan läsnäolo. Rauha joka tulee minusta riippumatta, mun ulkopuolelta, ilman että sitä psyykkaisin itsestäni.
Jumala ei ole vain mikään oppikokoelma, vaan elävä Jumala. Hän vaikuttaa itsessä joka päivä.

Uskossaolo on yksinkertaisesti vaan ihanaa, ei sitä voi sanoin kuvaita. Niin mahtava paikka kuin maailma onkin, niin mikään ei vedä vertoja Jumalan lapsena olemiselle.
Hienoa että sinulle se on vain positiivinen kokemus :)
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Kuten kirjoitin, evoluutioteoriassa on paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät pysty tieteellisesti selittämään ja käyttävät lauseita "ehkä" , "oletettavasti" jne. Jos joku asia on tapahtunut ehkä tai oletettavasti, miten miten validia faktaa se tapahtuma on? Kannattaa hei oikeesti lukea darwinin teoria sekä muut aiheeseen liittvät tutkimukset niin sitä on paljon viisaampi. Mutta ei tästä enempää. Ap voi laittaa yv:tä jos haluaa vielä kysyä jotain.
Siksi se lienee evoluutioteoria, ei evoluutiofakta. Luomisteoriassa on aika paljon enemmän niitä aukkoja eikä siitä ole ilmeisesti oikeastaan mitään voitu millään tavalla todistaa, mutta se on helpompi uskoa? Tätä mä en vaan käsitä.
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Ei kun olen tavannut henkilöitä jotka on asuneet maissa joissa ei kristinuskosta ole minkäänlaista tietoa, näillä ihmisillä ei oo ollut tietoa ollenkaan koko kristinuskosta, eivät oo tienneet sellaista olevan olemassakaan. Ja sitten kuitenkin heille on Jeesus ilmestynyt. Ja ovat sitten saaneet tietää että on olemassa kristinusko ja kristittyjä. Vaikea selittää. Ei voi mitään jos et ymmärrä.
Jumalkokemukset kuuluvat jokaiseen kulttuuriin ympäri maailman. Tulkinnat ovat vaan erilaisia osiltaan, osiltaan taas hyvinkin samankaltaisia.

Se jos sinun aivojesi sisältö ei sovellu vallitsevaan yhteisösi uskomukseen, mutta toiseen sopii, ei ole mikään ihme tai outo asia. Poikkeuksellista, mutta en nyt lähtisi ilosanomaa julistamaan siitä että joku jossain kaukana tunsi kosketuksen ja mielikuva siitä oli sellainen parrakas kaapu hemmo joka paransi kosketuksellaan ja käveli vetten päällä.

Kannattaa tutustua eri uskontoihin, huomaat todella paljon samankaltaisuuksia.

Kristinuskon jutut on itseasiassa aika pitkälle plagiaattijuttuja jos aletaan ihan kauheasti napisemaan tapahtumista ja henkilöistä. Jos ei takerruta nimiin.
 
"minä vaan"
Taivaaseen, helvettiin, saatanaan, jeesukseen jumalan poikana jne. jne. Tai vaihtoehtoisesti johonkin toiseen vastaavaan systeemiin.

Jos uskot, oletko tullut uskoon tiedostavassa iässä ja mitä siinä on tapahtunut, vai oletko uskonut aina? Entä te jotka ette usko, onko tuttujen kokemuksia, ymmärrättekö asiaa ollenkaan vai miten se näyttäytyy ulkopuoliselle?

Tuli tuosta yhdestä ohjelmasta mieleen kun taas helvetin lieskoilla jumalattomia uhkailtiin :D
Minut sai uskomaan Jumalaan Jumala itse. Hän näytti minulle, että on totta ja olemassa. Usko Jeesukseen annettiin, se ei tullut itsestä. Olen tullut tiedostavassa iässä, 23-vuotiaana. En ole uskonut aina Jeesukseen vapahtajana, en ymmärtänyt koko juttua ennen kuin tulin uskoon.
 
Kuten kirjoitin, evoluutioteoriassa on paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät pysty tieteellisesti selittämään ja käyttävät lauseita "ehkä" , "oletettavasti" jne. Jos joku asia on tapahtunut ehkä tai oletettavasti, miten miten validia faktaa se tapahtuma on? Kannattaa hei oikeesti lukea darwinin teoria sekä muut aiheeseen liittvät tutkimukset niin sitä on paljon viisaampi. Mutta ei tästä enempää. Ap voi laittaa yv:tä jos haluaa vielä kysyä jotain.
Et ilmeisesti ole oivaltanut tieteen olemusta?

Usko ehkä vaatii ehdottomia totuuksia, jotka uskotaan kyseenalaistamatta. Tiede on pelkkää kyseenalaistamista. Tutkijat kyseenalaistavat muut tutkimukset ja omansa, kaiken täytyy olla testattavissa ja koeteltavissa. Mikään tieteessä ei ole niin varmaa, etteikö vanha tieto olisi joskus korvattava, täydennettävä tai vahvistettava uudella tiedolla. Vain uskominen tuottaa ehdotonta "tietämistä".

Darwinin teoriat ja tutkimukset olivat aikanaan edityksellisiä ja ne käynnistivät aivan uusia tieteellisiä kehityskulkuja. Silti ne eivät olleet tieteelle kuten Raamattu on uskoville: ehdotonta jumalansanaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Data ja kepsis
Et ilmeisesti ole oivaltanut tieteen olemusta?

Usko ehkä vaatii ehdottomia totuuksia, jotka uskotaan kyseenalaistamatta. Tiede on pelkkää kyseenalaistamista. Tutkijat kyseenalaistavat muut tutkimukset ja omansa, kaiken täytyy olla testattavissa ja koeteltavissa. Mikään tieteessä ei ole niin varmaa, etteikö vanha tieto olisi joskus korvattava, täydennettävä tai vahvistettava uudella tiedolla. Vain uskominen tuottaa ehdotonta "tietämistä".

Darwinin teoriat ja tutkimukset olivat aikanaan edityksellisiä ja ne käynnistivät aivan uusia tieteellisiä kehityskulkuja. Silti ne eivät olleet tieteelle kuten Raamattu on uskoville: ehdotonta jumalansanaa.
Kiitos tästä. Oli oikein hienosti muotoiltu.
 
[QUOTE="minä vaan";28616483]Minut sai uskomaan Jumalaan Jumala itse. Hän näytti minulle, että on totta ja olemassa. Usko Jeesukseen annettiin, se ei tullut itsestä. Olen tullut tiedostavassa iässä, 23-vuotiaana. En ole uskonut aina Jeesukseen vapahtajana, en ymmärtänyt koko juttua ennen kuin tulin uskoon.[/QUOTE]

Oletko kasvanut uskonnollisessa ympäristössä?
 
[QUOTE="vieras";28616490]No, jos joku haluaa oikeesti tulla tuntemaan Jeesuksen niin rohkaisen rukoilemaan vilpittömin sydämin.
Hän on kärsinyt paljon rakkaudesta sinuun.[/QUOTE]

Syyllistämisellä on saatu monia seuraajia.

Älä jää työttömäksi koskaan, kanssaihmiset ovat kärsineet veroja puolestasi.
 
Peyote
Minä myös.
Jee, ollaan yhdessä uskovaisii.

Mä taistelen joskus demonien kanssa.

Ja kerran näin unta kastealtaasta, joka oli täynnä kaloja. Ne oli tullut sinne itsestään vaan. Mun piti kalastaa ne pois, joten menin etsimään haavia seurakunnan alakerrasta. Ja mitä ihmettä, siellä olikin semmonen oli, jonka takana oli kunnon kylpylä, porealtaat ja palmut ja kaikki. Pastori ja muut vaan siellä lekotteli. Löysin sen haavin ja menin poistamaan ne kalat, jotka oli jo silläaikaa kasvanut isoksi. En tiedä mitä se uni tarkottaa, mutta olettaisin että se tarkoittaa, että ne kalat oli seurakunnan sisällä kasvaneita seurakuntalaisia ja niistä pitäisi pitää huolta ennen, ennenkuin yritetään haalia uusia kastettavia.
 
Jee, ollaan yhdessä uskovaisii.

Mä taistelen joskus demonien kanssa.

Ja kerran näin unta kastealtaasta, joka oli täynnä kaloja. Ne oli tullut sinne itsestään vaan. Mun piti kalastaa ne pois, joten menin etsimään haavia seurakunnan alakerrasta. Ja mitä ihmettä, siellä olikin semmonen oli, jonka takana oli kunnon kylpylä, porealtaat ja palmut ja kaikki. Pastori ja muut vaan siellä lekotteli. Löysin sen haavin ja menin poistamaan ne kalat, jotka oli jo silläaikaa kasvanut isoksi. En tiedä mitä se uni tarkottaa, mutta olettaisin että se tarkoittaa, että ne kalat oli seurakunnan sisällä kasvaneita seurakuntalaisia ja niistä pitäisi pitää huolta ennen, ennenkuin yritetään haalia uusia kastettavia.
Niin.. Tai sittenhän voi olla että sä olet katsonut jotain kaloihin liittyvää ohjelmaa ennen nukkumaanmenoa ja seurakutalaisten lekottelu jollain tavalla on jäänyt edellispäivänä kismittämään. Mutta unissahan on just se hauska puoli että niitä voi tulkita ihan miten huvittaa :)
 
Peyote
Niin.. Tai sittenhän voi olla että sä olet katsonut jotain kaloihin liittyvää ohjelmaa ennen nukkumaanmenoa ja seurakutalaisten lekottelu jollain tavalla on jäänyt edellispäivänä kismittämään. Mutta unissahan on just se hauska puoli että niitä voi tulkita ihan miten huvittaa :)
Mä uskon kyllä että unissa on joskus joku juttu, mitä pitää ajatella. Mutta vaan joissain unissa, niissä on ihan eri tunnelma ja ne muistaa paremmin.
 
Taivaaseen, helvettiin, saatanaan, jeesukseen jumalan poikana jne. jne. Tai vaihtoehtoisesti johonkin toiseen vastaavaan systeemiin.

Jos uskot, oletko tullut uskoon tiedostavassa iässä ja mitä siinä on tapahtunut, vai oletko uskonut aina? Entä te jotka ette usko, onko tuttujen kokemuksia, ymmärrättekö asiaa ollenkaan vai miten se näyttäytyy ulkopuoliselle?

Tuli tuosta yhdestä ohjelmasta mieleen kun taas helvetin lieskoilla jumalattomia uhkailtiin :D
Asiasta sukkaan. Rippileirit järjestetään hyvään "ikään". Teini-iän etsikkoaikana on hyvä kalastaa seurakunnan parveen lisää kaloja. Ystävät ja ryhmään kuuluminen on tärkeämpää tuon ikäiselle kuin enää muutamaa vuotta myöhemmin. Aikaisemmin ei voida järjestää ja myöhemmin toki tarjotaan, mutta yhtä tehokasta se ei ole. Läheisyyttä, yhteisöllisyyttä ja uskontoa verhottuna tuohon kaikkeen. Siinäpä hyvä täky nuorelle kalalle.

Kyllä, vähän kirpaisee tyttären lähtemisestä leirille. En sano mitään, puolustan jopa sinne lähtöä jos tytär sitä todella haluaa (perheen sisäisten näköerojen vuoksi). Mutta kyllä se kirpaisee.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä