mikä on ollut paras kivunlievitys (synnytys)

  • Viestiketjun aloittaja paksuna
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulla epiduraali toimi loistavasti. Vei kaikki kivut, ja ponnistusvaiheessakin vaikutti vielä niin, että tunsin kyllä supistukset, mutta kipua en juurikaan tuntenut, pelkkää paineentunnetta.
 
vieras
Spinaali sikäli mikäli saadaan laitettua oikeaan kohtaan (eka piikki saatiin ja toka ei)
Ja kyllä se ensisynnyttäjillekin annetaan, ainakin mä sain
pudendaali vei kyllä synnytyskivun täydellisesti, en tuntenut mitään kun vauva syntyi, sieltä se vaan tuli
 
Jos joskus vielä näitä puudutuksia oon valkkaamassa, nii mää otan kyl iha kaikki mitkä irti vaa lähtee niinku putkee vaa :D joo..ekan kans sinnittelin ilman mitään loppumetreille, sit epi, joka oli ihan turha kun vauvan sydänäänet heikkeni ja jouduttii käynnistää täydelle teholle samantien uusiks..mut oikeesti eestaas liikkuminen autto aluks parhaiten nyt täs viimeisimmäs, spinaali oli ku ois muurahaistaivaassa käyny eli tunnin sai huilata järkyltä tuskalta, mut jalkoja kutitti sit senki edestä=)
 
vieras
Mä sain ekassa epiduraalin ja se toimi tosi hyvin! Vei kaikki kivut, sain sen aika lopussa jo, joten vaikutti myös ponnistusvaiheessa ja se oli tosi hyvä. Tunsin hyvin ponnistustarpeen ja olin aika rauhallinen ja tuntu että oikeesti oli ihan tajuissan siinä tilanteessa.
Toisessa sain kohdunkaulanpuudutuksen, sitä en varmaan enää uskaltais ottaa, sen laitto ensinnäki oli niin inhottavaa eikä auttanu mitään. Ilokaasu autto sillon aika pitkälle, mutta ei siitä enää lopussa ole apua, kun kivut on jo niin kovat. En tuntenu juurikaan ponnistustarvetta sillon, kivut oli niin kovat että ei muuta tajunnu..huusin vaan.
Komannessa sain spinaalin, se oli siitä hyvä että alko vaikuttaa ihan heti, mutta kokonaan vei kivut vaan ihan hetkeksi, ja yhteensä se koko vaikutusaika oli mulla alle tunnin.

Eli mulle on epiduraali ollu paras, eikä todellakaan vieny ponnistustarvetta, päinvastoin.
 
petidiini(?) oli iainakin ihan perseestä! |O epiduraali oli hyvä paitsi sit kun piti alkaa ponnistaa :x muusta ei kokemusta mut nyt jos tässä seuraavassa synnytyksessä jotain tarvin niin haluan kyllä ehdottomasti spinaalin kun oon kuullu siitä niin paljon hyvää :D
 
Spinaalin saanu kolmesti ja ihan loistava keksintö. Mut siitä en tykänny et se vei ihan kokonaan tuntemukset kaulasta alaspäin, et en tuntenu kertaakaan noissa ponnistuksen tarvetta, enkä mitään kipua saatikka et olisin tienny milloin supistaa. Ja se jälkikutina mikä tulee on valtava.
Kahdesti saanu kohdunkauanpuudutteen ja mahdollisesti tulevaisuudessa käytän sitä. Vaikka sillä ei niin suuria tehoja olekkaan. synnytän niin nopeesti et se on äkkiä ohi koko homma. Mutta tuntee ja tietää minnepäin pitää ponnistaa ja vie silti sen pahimman kipuaaloon pois,et saattaa olla. Ja pääsee heti liikkeelle mitä taas jos saa spinaalin niin ei saa lähtä suoraa suihkuun.
Tosin mä vuotiin neljännessä ja viidennessä synnytyksessä sen verran etten jakanukkaan kävellä omin avuin.
 
musti
Mulla on kaikki synnytykset olleet eri tavoin riskisynnytyksia ja epiduraali laitettu heti alkumetreilla mahdollisen sektion varalta. Hyva etta on ollut silla ilman imukuppia tai pihteja ei ole syntynyt yksikaan ja sen jalkeen on laakari kursinut paikkoja kasaan kauan. Kuopukselta kysyin etta kuis monta tikkia tuli ja vastas etta "aika monta ja kolmessa kerroksessa"!
 
Mulla ei ilokaasu toiminu ollenkaan ja sain sitten sekä paracervikaali että pudendaalipuudutteet kohdunsuulle ja ainaki mulla ne toimi. Ei tuntunu enää kipua, mutta ponnistustarve tuntu. Ei ottanu ponnistusvaihe kipeää ja tyttökin synty niin nopeasti ettei oikein kerenny mitään tajuamaan. Nyt toista oottaessa aion tässäkin synnytyksessä ottaa jotakin, ehkäpä juuri nuo kohdunsuun puudutteet, mikäli ees ehdin mitään saamaan. Oli tuo esikoisenkin synnytys sen verran nopea.
 
Mulla on epiduraali toiminut hyvin,
kolmannen kohdalla varmaan huusin jo synnärin eteisestä EPIDURAAAALIII!! :D
On vienyt hyvin kivut, sain sen avulla levättyä ja synnytykset sujuneet ainakin mun mielestä hyvin.
Toisen kohdalla kokeilin ilokaasua mutta mulle se ei ainakaan toiminut. Tuli vain humalainen olo ja nauratti mutta muuten oli kurja olo.
 
Voisin kertoa päinvastaisesti, eli ilokaasusta tuli höntti olo, vaikka vähän helpottikin. En kuitenkaan olisi halunnut olla ihan pöffissä kun pieni syntyi.
Epiduraali taas hidasti ponnistamista. Eli parempi olisi ollut synnyttää ihan luomuna vaan. Se sattuu kuitenkin kunnes on ohi, oli epiduraalia tai ei!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??
Siis mulla todella vei epiduraali ponnistamisen tarpeen. Vaikea ponnistaa kun ei tunne luontaista tarvettta ponnistaa.
 
Vastaan
Ilokaasu oli ok,ei vienyt kipuja mut pää meni sekaisin ettei kipuja niin ajatellut :D
paraservikaalipuudutus ei toiminut minulla
epiduraali oli hyvä,vei kivut

MUTTA paras kaikista ehdottomasti oli Intratekaalipuudutus jonka sain viimeisessä synnytyksessä :)
 
AnniHelena71harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??

ei vienyt ponnistamisen tarvetta, eikä koko kipuakaan... eli sattui kyllä pääntulo-vaiheessa ihan yhtälailla, kuin luomuna. Alkuun kyllä vei supistuskivut lähes kokonaan... mutta teho väheni loppua kohti.
Peesi, sain 3 annosta epiduraaliin vaikutus kesti parituntia. Viimeisimmän annoksen sain n 3 tuntia ennen ponnistusta (olin jo 10cm auki mutta vauva korkealla) ja vaikutus ehti hävitä ponnistukseen mennessä ja kaikki tunto oli kyllä tallella siinä (ja sattui...).
 
n
Alkuperäinen kirjoittaja näin minulla:
Ilokaasu ei ollenkaan toiminut vaan tuli paha olo, taisin hengittää sitä väärin. Epiduraali vei kivut...
Samoin. Oksu lensi samalla kun sain maskin naamalleni ei ollut mun juttu. Epiduraali toimi kummallakin kerralla, suosittelen jos on tosi kovat kivut.
 

Yhteistyössä