mikä on ollut paras kivunlievitys (synnytys)

  • Viestiketjun aloittaja paksuna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Spinaali oli tosi hyvä, ei voinut epiduraalia verratakaan siihen.
mitä eroa näillä oli käytännössä?

ja pippamama mitä haittaa epiduraalista oli?
Epiduraalista tuli jotenkin sellainen pökkelöinen olo ja tuntui ettei se auttanut kovinkaan hyvin. Spinaalin kun sain, en tiennyt että oli jo kiire ottaa puudutus. Kätilö sanoi vain että suosittelee spinaalia ja se oli ainakin selvä että epiduraalia en enää ota. Kätilö tuli hakemaan suihkusta ja sanoi että kiireesti synnytyssaliin nyt jos meinaan jotain kivunlievitystä ottaa. Siinä vaiheessa tuntui että olisin pärjäillyt sen lämpimän veden kanssa vielä, mutta kun en tiennyt mitä tuleman pitää, kuinka kauan kestää ja millaiseksi kivut yltyvät (esikoista tein n. 2 päivää) niin otin sitten sen spinaalin. Sen jälkeen en pariin tuntiin tuntenut minkäänlaista kipua, ja tyttö syntyikin n.3 tuntia sen laittamisen jälkeen. En osaa sanoa vaikutuksesta ponnistusvaiheen kipuun, sillä olen molemmissa synnytyksissäni kokenut ponnistamisen helpottavaksi.
 
asd
käynnistetyssä aluks riitti ilokaasu, tosin siltä ajalta ei mitään muistikuvaa, pari tuntia ennen syntymistä oli pakko ottaa epiduraali 30h valvomisen jälkeen, sain nukuttua sen avulla siihen asti että tyttö synty.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja suurperh:
Pitikö se spinaali laittaa eri vaiheessa ku epiduraali?
Ei kai. Spinaalia kai suositellaan uudelleensynnyttäjille, koska sen vaikutusaika on lyhyempi kuin epiduraalin ja lääkärin pitää tulla aina pistämään uusi piikki tarvittaessa. Epiduraalia käsittääkseni käytetään enemmän ensisynnyttäjillä, koska synnytys on usein pidempi kuin uudelleensynnyttäjillä ja kätilä voi lisätä puudutetta tarvittaessa, eikä lääkäriä tarvitse aina kutsua uudelleen paikalle.
 
ViVa
Mulla kokemusta ilokaasusta,epiduraalista ja spinaalist (plus kipupiikeistä). Ekassa tuntui että en saanut apua ilokaasusta (en osannut käyttää oikein?) ja epiduraali pysäytti koko synnytyksen.

Toisessa taas ilokaasusta oli ihan älyttömän paljon apua ja spinaali oli ihan taivas kun alkoi vaikuttamaan. (se huono puoli kun puudutteen saatuani puolessa tunnissa avauduin ehkä 7cm niin se sattui ihan pirusti)
 
ekassa epiduraali ja ilokaasu, kumpikaan ei toiminu, kaasusta alko oksettaa ja epiduraali vei vaan tunnon jaloista.

tokassa pelkkä ilokaasu jatämän tuloksena suivaannuin kun se ei auttanut ja kätilö vaan höpötti että auttaa se kunotat kunnolla, meinasin pyörtyä siitä mönjästä ja potkasin synnytyspöydällä kätilöä nenään...
 
mimmiliina
Miehen antama alaselkä-hieronta!! Aquarakkulat auttoi myös, ne siirsi kivun paikasta toiseen ja näin kipua oli helpompi kestää. Otin niitä kolme kertaa ja joka kerralla 4-5 pistosta. Niiden laittamisesta aiheutuva kipu on ihan erilaista verrattuna supistuksiin, ei kamalaa mun mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Mulla kokemusta ilokaasusta,epiduraalista ja spinaalist (plus kipupiikeistä). Ekassa tuntui että en saanut apua ilokaasusta (en osannut käyttää oikein?) ja epiduraali pysäytti koko synnytyksen.

Toisessa taas ilokaasusta oli ihan älyttömän paljon apua ja spinaali oli ihan taivas kun alkoi vaikuttamaan. (se huono puoli kun puudutteen saatuani puolessa tunnissa avauduin ehkä 7cm niin se sattui ihan pirusti)
siis tunsitko kipua spinaalin vaikutuksenakin?? mitä hyötyä siit sitten oli?
 
ap
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??
 
vieras
Mulla ainakin epiduraali nopeutti synnytystä, kun en muuten saanut kivultani rentouduttua niin ei oikein avautuminen ei sen vuoksi ilmeisesti edennyt. synnytys kesti siis aika kauan ja nopeiten aina avautu epiduraalin aikaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??

ei vienyt ponnistamisen tarvetta, eikä koko kipuakaan... eli sattui kyllä pääntulo-vaiheessa ihan yhtälailla, kuin luomuna. Alkuun kyllä vei supistuskivut lähes kokonaan... mutta teho väheni loppua kohti.
 
nn
mulla tuo epiduraali ei auttanut eka kerralla, joutuivat antamaan parin tunnin päästä lisää sillä kivut oli aivat järjettömät edelleen. siltikin epiduraali ei vienyt kipuja kokonaan. Ilokaasua vedin myös tipanlaitosta aina tikkaukseen asti, tosin ponnitusvaiheessa vetelin maskista pelkkää happea, sillä sain näin hengitettyä parhaiten. Mutta epiduraalista huolimatta mulla ainakin oli ponnistamisen tarpeet yms... ja jonkun alapääpuudutteenki taisin vielä saada...
 
Tanja
Itselläni on toiminut ilokaasu tod. hyvin. Sitä käytinkin kahta vanhimmaista synnyttäessä. Esikoisen kanssa erehdyin kokeilemaan myös aquarakkuloita - siitä ei muistona mitään muuta kuin jumalaton kipu, kun rakkuloita laitettiin. Aivan kamala! Nuorimmaiselta pärjäsin pelkällä hengityksellä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??
Mulla ei ollut nopea ja raju synnytys mutta spinaali oli silti todella hyvä. Supistukset alkoivat myöhään illalla. Sairaalaan lähdettiin aamulla. Kaurapussin kanssa pärjäilin sen yön. Sairaalassa oltiin aamulla n. klo 9 ja silloin kohdunsuu 6cm auki. Tyttö syntyi puolen päivän jälkeen.
 
narikka83
esikoisen synnytyksessä aqua rakkulat oli parhaimmat, epiduraali ei auttanu yhtään.

kuopukselta kokkeilin akuneuloja korviin, oli muuten hyvä! suosittelen. eivät vieneet pahinta kipua mutta taitto kuvun hyvin. kokeilin myös epiduraalin tässä synnytyksessä ja autto melkein heti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä mieltä sitten olette epiduraalista ja ponnistamisesta viekö aina ponnistamisen tarpeen ja hidastaa synnytystä viekö kipua ponnistuksen aikana? ja voiko siihen itse vaikuttaa jos vaikka haluaisi spinaali puudutuksen vauvakirjassa luki että nopeisiin ja rajuihin synnytyksiin.
minkä laisia kokemuksia kohdunkaulanpuudutuksesta entä häpyhermon puudutuksesta??
Mulla pysäytti koko synnytyksen ja ponnistamisen tarvettakaan ei tullut. Mutta varmasti monilla tuo toimii,aika henkilökohtaista miten kelläkin.
Ekaa synnyttäville eivät taida kovin helposti antaa spinaalia. Toista taas kun menin synnyttämään niin sain kun vaan pyysin. Ja itse tykkäsin siitä kyllä. se nopeutti mulla synnytystä tosi paljon,kai sitten rentouduin tms sen takia ja paikat siis aukes n.6-7sentistä täysin auki ja heti ponnistamaan. Mutta se kipu mitä silloin oli kun hetkessä aukeaa noin monta senttiä.. :$
 
IhanaValo
Miulla käynnistettiin eka synnytys, oli yliajalla ja iso vauva tulossa.Ilokaasua sain ja epiduraalin.
Epiduraali ei vienyt ponnistustarvetta, sen tunsin mut kipua en niinkään.Sen laitto oli inhottavaa.
Kuitenkin, en tiiä johtuiko vauvan koosta, väärästä tarjonnasta vai mistä, etten saanut vauvaa ulos ponnistettua, ponnistusvaihe venyi ja imukupilla autettiin lopulta vauva ulos.

Toisessa synnytyksessä sain ilokaasua ja kohdunkaulapuudutteen. Senkään laitto ei mitään kivaa ollut mutta se auttoi, avautumiseen ja ponnistinkin sen kans.

Ilokaasusta en iloa kyl saanut, tuli vaan semmoinen pöhnä, melkein paha olo. Ei toiminut miulla.
 
Martsuli
Alkuperäinen kirjoittaja Tulipeikko harmaana:
Ekalla ilokaasu, ei toiminut OLLENKAAN, tuli vain huono olo. Tokalla ei mitään. Kolmannella spinaali ja oli aivan mahtava!
Mä kanssa koitin eka ilokaasulla mutta ku tuli sellanen olo ku olis ollu kännissä ja kaikki vaan nauratti ihan sairaasti... epiduraali ja hyvin toimi...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
ole spinaalin voittanutta:)...Paras keksintö! Ponnistusvaiheessa vitsiä laskin ja kätilö kertoi aina kun supistus alkoi...! SUOSITTELEN!!!
no joo kyllä kuulostaa että useemmallamtoiminut hyvin toisin kun tuo epiduraali, täytyy sit vaan vängätä et ku mä haluun sen spinaalin ni josko sen sitten vaikka sais.. kiitos kaikista vastauksista. :)
vähän pelkäsin alotusta tehdessä että tästä tulee joku tappelu ketju luomu synnytyksistä jne..
 

Yhteistyössä