mikä on ollut paras kivunlievitys (synnytys)

  • Viestiketjun aloittaja paksuna
  • Ensimmäinen viesti
koksa
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Spinaali oli tosi hyvä, ei voinut epiduraalia verratakaan siihen.
mitä eroa näillä oli käytännössä?

ja pippamama mitä haittaa epiduraalista oli?
Pakko maata koko loppusynnytys, oksitoosin tiputtaminen, kalvojen puhkaisu, ei minkäänlaista ponnistamisen tarvetta ja toimenpiteistä + pitkittyneestä ponnistusvaiheesta vauvan alkuvaikeudet.
kyllä mä sain epiduraalin kanssa kävellä niin paljo ku halusin,ja mulla oli siinä vielä se pumppu mikä lisää sitä ainetta,hoitaja vaan siirti aina sitä telinettä sinne minne menin,että eipä oo pakko maata,ja oksitosiiniäkin pudoteltiin ja mulla ainakin ponnistus tarve oli suuri!

 
harmajaana
Kaksi synnytystä takana. Epiduraali hyydytti molemmat, ensimmäistä ei saatu enää uudelleen käyntiin -> leikkaus, toinen saatiin ja puolen vuorokauden taistelun jälkeen syntyi alakautta. Ekassa synnytyksessä epiduraali kuitenkin vei kivut kokonaan, toisessa ei.

Ilokaasu ei auttanut kummassakaan synnytyksessä yhtään, jälkimmäisessä en sitä muutenkaan voinut juuri käyttää kun se laski vauvan sydänääniä. Muita lievityksiä ei tarjottu. Huutaminen tehosi mulla parhaiten, ja sitä kyllä tulikin tehtyä "muutama" tunti... Jotenkin se auttoi (ainakin henkisesti?).
 
Kohdunkaulanpuudutus on mulla toiminut - se on vaan lääkäristä kiinni, että osaako pistää oikeaan kohtaan -> jos jollain ei ole toiminut, johtuu siitä, että lääkäri on sen tuikannut väärään kohtaan :wave: Mullakin on kokemusta niin, että viimeisimmässä synnytyksessä toiselle puolelle osui ja toiselle ei, joten tunsin kivut toisella puolella ja toisella en - oli aika jännä tunne :xmas: Mutta edelleen siis sen valitsisin jos olisin vielä synnyttämään menossa :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja koksa:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Spinaali oli tosi hyvä, ei voinut epiduraalia verratakaan siihen.
mitä eroa näillä oli käytännössä?

ja pippamama mitä haittaa epiduraalista oli?
Pakko maata koko loppusynnytys, oksitoosin tiputtaminen, kalvojen puhkaisu, ei minkäänlaista ponnistamisen tarvetta ja toimenpiteistä + pitkittyneestä ponnistusvaiheesta vauvan alkuvaikeudet.
kyllä mä sain epiduraalin kanssa kävellä niin paljo ku halusin,ja mulla oli siinä vielä se pumppu mikä lisää sitä ainetta,hoitaja vaan siirti aina sitä telinettä sinne minne menin,että eipä oo pakko maata,ja oksitosiiniäkin pudoteltiin ja mulla ainakin ponnistus tarve oli suuri!
Sama täällä! Ja oksitosiinia tiputettiin neljässä edellisessäkin synnytyksessä (kohdunkaulanpuudutukset, autto nekin mutta tää epis oli paras). Kohdunsuu aukesi tunnissa ja koko synnytys kesti 2h, eikä sattunut ollenkaan =)
 
Pakko sanoa 2 epiduraalisynnytyksen ja yhden 100% luomusynnytyksen jälkeen että paras kivunlievitys oli luonnon oma endorfiini. Luomusynnytys siis. En tiedä miksi se endorfiini ei toimi samoin epiduraalin kanssa ts. miksi kroppa "kestää kipua" paremmin ilman puudutteita tai muita kivunlievityksiä?
 
Mamizuukkeli harmaana
Ihan ykkönen.
Hyik yök ilokaasu on kamalaa!

Ja saanut olen myös kohdunkaulan puudutuksen esikosta tai siis sain vain tuon ihan alussa eli voisin sanoa melkein että luomuna synnytin koska tuosta ei huomattavaa apua ollut!
 
petidiini ja epiduraali. voi, taivas. epiduraalia pyydän varmasti tähän seuraavaankiin synnytykseen n. 1kk päästä. ja mitä toipumiseen tulee, niin ei miulla ainakaan kauan siihen menny. heti, ku oli laitettu muutamat tikit, ni nousin ylös istumaan. ei ne puudutukset miun mielestä toipumiseen vaikuta.
 
vieras
2 kertaa epiduraalin saanu ja kerran spinaali. Epillä kaikki kivut pois, spinaalin vaikutus kesti 40 minuuttia jonka jälkeen järkyttävät kivut tuli takaisin.. spinaaliahan ei voida laittaa kuin kerran ja yleensä sen vaikutus kestää n. 2 tuntia. Nopeissa synnytyksissä käytetään spinaalia. Ilokaasu aivan kauheaa..Totuushan on että ei voi sanoa mikä on paras koska puudutukset toi mivat eri tavoin jokaisella ihmisellä.
 
tiutau
Spinaalista sen verran, että KUKAAN teistä ei halua kokea sitä järkyttävää olo ja päänsärkyä mikä seuraa siitä kun spinaalipuudutuksen laitto menee pieleen!

Epäpätevä lekuri siis puhkaisi spinaalitilassa kalvon ja selkäydinnestettä pääsi tihkumaan, joka aiheutti selkäydintilaan paineen. Seuraavat kolme vuorokautta ihan helvettiä kun ei päässyt sängystä ylös, pää ei kääntynyt, niskaa ja hartioita särki. Kofeiinitablettien avulla sai jotain tehtyä. Vaadin väkisin itselleni veripaikan, joka tukki reiän. Tätä ei haluttu (varmaankaan kustannussyistä) tehdä, mutta lopulta auttoi.

Puudutuksena hyvä, mutta jälkiseuraamukset voi olla aika kamalat...
Kuulemma joka viikko jorvissa joku, jolla vastaava tilanne. kerrottiin vasta kun itse kysyin.
 

Yhteistyössä