Mikä on mielestäsi turhin ammatti, mihin voi nykyään opiskella?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Niin ja oma vastaus.. Varasto- ja siivousalan koulutukset.

Voi että.Kyllä huomaa että sinulla ei taida näistä hommista olla oikeaa kokemusta kun voit tuollaista väittää.Kuvitteletko että näitä ihmisiä koulutetaan ihan vaan huvin vuoksi?
Voi että, olen ollut töissä molemmilla aloilla ja ilman koulutusta.. Että eipä se paljon vaadi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siivooja- sitä työtä nyt osaa tehä ilman koulutustakin!
eivät kaikki osaa..ninim. kokemusta on

minusta tuntuu että em. kouluissa opastavat paremmin ja opettavat "pikku niksit" yms... tärkeä ala...

Miksihän muuten siivojat ovat aina aliarvostettuja. Se on sellainen ammatti joka ei saa kiitosta kun se toimii,mutta heti saa moitteita jos ei toimi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kuulkaa, mie olen myös sitä mieltä että media-assistentin tutkinnolla ei voi muuta tehdä kun pyyhkiä takapuolensa :whistle: Tietääkseni kaksi luokkatoveriani on saaneet "alalta hommia" ja yksi jatko-opiskele alaa ja meitä oli sentään 20 oppilasta! Ja ei tämäkään nyt silloin olisi niin turhanpäiväinen tutkinto jos media-assistenttejä koulutettaisi pikkuisen vähemmän... otettaisi se tuleva työtilanne huomioon koulutuspaikkoja mietittäessä.
Sempätakia edessä siintääkin uudet opiskelut jahka poika hoitoon joskus laitetaan.
Mielenkiinnosta, mitä aiot opiskella?
Jaa'a, ei hajuakaan. Jotain millä alalla on TÖITÄ :D Tarkotuksena käydä työkkärissä höpisemässä ennen mahdollista ikki "huuhaa" jutut :snotty:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja pari kaveria on lukenut tradenomiksi.. Niitä taitaa olla tässä maassa muutama tuhat liikaa kun ei töitä löydy ei sitten millään.

ap


Niin,paitsi että esim.kaupan kassalle pääsee kyllä jos on tradenomi tai vastaava,ei oikein muuten.
 
vieras
Ehkä siivousalalle jo aikoo kouluttautua, niin suosisin enemmän oppisopimusta.
Ammattia en missään nimessä pidä turhana, koulutusta ehkä sen takia, että olisi luultavasti helpompaa käytännössä opetella, kuin koulunpenkillä (ja paremmalla korvauksella, kuin opintotuki)Ja tämä on vain mutu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Niin ja oma vastaus.. Varasto- ja siivousalan koulutukset.

Voi että.Kyllä huomaa että sinulla ei taida näistä hommista olla oikeaa kokemusta kun voit tuollaista väittää.Kuvitteletko että näitä ihmisiä koulutetaan ihan vaan huvin vuoksi?
Voi että, olen ollut töissä molemmilla aloilla ja ilman koulutusta.. Että eipä se paljon vaadi.
Niin no, minä en ainakaan osaa ajaa trukkia puhumattakaan että osaisi silä jotain tähdellistä tehdä. En myöskään osaa käyttää siivous koneita (mitä kaiken maailman lattiankiillotus, -pesu ja -puunaus laitteita onkaan) enkä ymmärrä niiden aineiden päälle mitä millonkin ja minkälaiseen likaan.

Siivous- ja varastoalan hommia on niin monenlaisia. Olen miekin tehnyt siivous hommia, mutta se olikin kerrossiivousta missä lähinnä tulee osata pedata sängyt, käyttää imuria ja pestä ikkunat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No näitä joitain opistotasoisia sosionomeja (-paatteja? :whistle: ) koulutetaan aivan kamalalla väännöllä "tulevaisuuden" tarpeisiin... kuitenkaan niiden ammattitaito ei riitä hoitotyöhön (kuten lähihoitajalla)eikä sitten sosiaalipuolen toimijaksi muunlaisena kuin avustavana jonakin paperinpyörittäjänä.... Joku varmaan korjaa tuon tittelin oikeaksi, toivoisin. En siis puhu amk- enkä yliopistotason sosiaalialan koulutuksesta, vaan siitä toisen asteen sosiaalikoulutuksesta.
toisen asteen sosiaali- ja terveysalan tutkinto on lähihoitajatutkinto. sosionomit (AMK) valmistuu ammattikorkeasta, joko "tavis" sosionomeiksi tai voivat suorittaa ylemmän ammattikorkeatutkinnon. kumpaakos tarkoitit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Niin ja oma vastaus.. Varasto- ja siivousalan koulutukset.

Voi että.Kyllä huomaa että sinulla ei taida näistä hommista olla oikeaa kokemusta kun voit tuollaista väittää.Kuvitteletko että näitä ihmisiä koulutetaan ihan vaan huvin vuoksi?
Voi että, olen ollut töissä molemmilla aloilla ja ilman koulutusta.. Että eipä se paljon vaadi.
Niin no, minä en ainakaan osaa ajaa trukkia puhumattakaan että osaisi silä jotain tähdellistä tehdä. En myöskään osaa käyttää siivous koneita (mitä kaiken maailman lattiankiillotus, -pesu ja -puunaus laitteita onkaan) enkä ymmärrä niiden aineiden päälle mitä millonkin ja minkälaiseen likaan.

Siivous- ja varastoalan hommia on niin monenlaisia. Olen miekin tehnyt siivous hommia, mutta se olikin kerrossiivousta missä lähinnä tulee osata pedata sängyt, käyttää imuria ja pestä ikkunat.
Työpaikkahan opettaa ajamaan trukkia ym ym. Minä käsitin että tällä kyselyllä tarkoitettiin ihan semmoista vuosien koulutusta. Ellen sitten käsittänyt taas ihan omiani. Mutta tämähän on vain mun mielipide :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
]

Niin, sosionomit on noita amk-tason tyyppejä. Sosiologit ja muut taitaa olla yliopistotasoa.
En saa millään päähän, että mitä amisnimikettä tarkoitat..
Mä joku aikaa sitten luin, että kun väestö ikääntyy ja mielenterveysongelmat ym. marginaaliporukat kasvaa jatkuvasti, tarvitaan sosiaalialan "lähihoitajia", kun kerran terveyspuolella jo lähihoitajia koulutetaan menestyksekkäästi. Eli nämä sosiaalipuolen lähihoitajat eivät siis toimisi missään sairasosastoilla, vaan joissakin virastoissa? Tekemässä mitä? Eihän niillä riitä hallinnollinen koulutus mihinkään hallinnon hommiin, eikä sitten muu osaaminen riitä sosiaalityön tekemiseen sillä koulutuksella. Mietin siis vaan, että mihin ne työllistyy.

Olenko nyt ihan jotenkin lepikossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Joku varmaan korjaa tuon tittelin oikeaksi, toivoisin. En siis puhu amk- enkä yliopistotason sosiaalialan koulutuksesta, vaan siitä toisen asteen sosiaalikoulutuksesta.
Mikähän se sellainen on? En ole kuullutkaan? Sen tiedän, että opistotasolla on ennen koulutettu sosiaaliohjaajia, mutta eihän opistotasoisesti ole koulutettu enää vuosiin eikä vuosiin ;)
 
Kuunvalossa
Mä olen sitä mieltä ettei mikään koulutus ole turha. Vaikka et aikoisikaan kyseistä duunia päivääkään tehdä niin ei se turhaa ole.. Jossain voit aina sitä tarvita. Äidilläni on ainakin 5 eri ammattia ja vaan yhtä tekee työkseen, muita opiskellut siksi että on vaan halunnut.
Ja tosta media-assarin hommasta, eihän niillä kovin paljon töitä ole, mutta laitteiden käytön, video- ja äänituotannon sekä monia muita asioita oppii siellä hyvin.
 
vieras
no ammatteja missä työpaikka opettaa niin on aika paljon, ainoastaan yliopisto pohjaiset on varmaan emmosia ettei ilman koulutusta töihin pääse.

Kaikki ammattikoulu pohjaset alat niin eiköhän niihin pääse aikalailla kaikkiin ilman koulutustakin töihin jos tuuri käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
]

Niin, sosionomit on noita amk-tason tyyppejä. Sosiologit ja muut taitaa olla yliopistotasoa.
En saa millään päähän, että mitä amisnimikettä tarkoitat..
Mä joku aikaa sitten luin, että kun väestö ikääntyy ja mielenterveysongelmat ym. marginaaliporukat kasvaa jatkuvasti, tarvitaan sosiaalialan "lähihoitajia", kun kerran terveyspuolella jo lähihoitajia koulutetaan menestyksekkäästi. Eli nämä sosiaalipuolen lähihoitajat eivät siis toimisi missään sairasosastoilla, vaan joissakin virastoissa? Tekemässä mitä? Eihän niillä riitä hallinnollinen koulutus mihinkään hallinnon hommiin, eikä sitten muu osaaminen riitä sosiaalityön tekemiseen sillä koulutuksella. Mietin siis vaan, että mihin ne työllistyy.

Olenko nyt ihan jotenkin lepikossa?

Siis lähihoitajapuolella riippuu, että mihin suuntautuu, voi suuntautua esim. sairaanhoitoon&huolenpitoon, mikä on selkeästi terveydenhoidollinen ala TAI sitten esim. kuntoutukseen, mikä taas on sosiaalipuolen ala.
 
ViciousDream
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No näitä joitain opistotasoisia sosionomeja (-paatteja? :whistle: ) koulutetaan aivan kamalalla väännöllä "tulevaisuuden" tarpeisiin... kuitenkaan niiden ammattitaito ei riitä hoitotyöhön (kuten lähihoitajalla)eikä sitten sosiaalipuolen toimijaksi muunlaisena kuin avustavana jonakin paperinpyörittäjänä.... Joku varmaan korjaa tuon tittelin oikeaksi, toivoisin. En siis puhu amk- enkä yliopistotason sosiaalialan koulutuksesta, vaan siitä toisen asteen sosiaalikoulutuksesta.
Mä jo meinasin vetää herneen nenään..mutta sitten luin ettet tarkoitakaan meitä sosionomej(AMK)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja miehen yks kaveri kävi puoli vuotta talouskoulua.. :O wtf?
Pidin lukion jälkeen välivuoden ja "etsin itseäni" koska minulla ei ollut aavistustakaan, mikä minusta tulisi isona. Pari kuukautta etsittyäni olin niin hukassa ja tylsistynyt, että aloin keksimään itselleni tosissani tekemistä.

Menin siis talouskouluun. Kesti sen puoli vuotta ja oli paras koulu mitä ikinä olen käynyt, vaikka sen jälkeen olen opiskellut itselleni myös sen oikean ammatinkin. Enkä ollut edes mikään uusavuton talouskouluun mennessäni, asuin jo omillani enkä ollut kuollut sen kummemmin nälkään kuin saastaisuuteenkaan. Ja silti opin tosi paljon hyvää ja uutta asiaa, josta on varmasti ollut elämässä tosi paljon apua.

Mutta ammattiahan talouskoulusta ei saa, joten eihän tämä edes vastaa ap:n kysymykseen. Niinkuin ei kyllä ap itsekään omaan kysymykseensä.. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
]

Niin, sosionomit on noita amk-tason tyyppejä. Sosiologit ja muut taitaa olla yliopistotasoa.
En saa millään päähän, että mitä amisnimikettä tarkoitat..
Mä joku aikaa sitten luin, että kun väestö ikääntyy ja mielenterveysongelmat ym. marginaaliporukat kasvaa jatkuvasti, tarvitaan sosiaalialan "lähihoitajia", kun kerran terveyspuolella jo lähihoitajia koulutetaan menestyksekkäästi. Eli nämä sosiaalipuolen lähihoitajat eivät siis toimisi missään sairasosastoilla, vaan joissakin virastoissa? Tekemässä mitä? Eihän niillä riitä hallinnollinen koulutus mihinkään hallinnon hommiin, eikä sitten muu osaaminen riitä sosiaalityön tekemiseen sillä koulutuksella. Mietin siis vaan, että mihin ne työllistyy.

samaa mäki ihmettelen ja sosionomiks opiskelen amk:ssa. Ei oo työnkuva oikee selkiytyny..
 
Katriina79
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kokki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja pari kaveria on lukenut tradenomiksi.. Niitä taitaa olla tässä maassa muutama tuhat liikaa kun ei töitä löydy ei sitten millään.

ap
niitähän onkin niin montaa sorttia sitte, et kyl luulen että pystyvä töitä saa vaikka olisikin tradenomi
Niin saa, kaupan kassalta! :D
Kyllä minä olen tradenomina saanut töitä ihan muualta kuin kaupan kassalta. Kassalla oli töissä opiskeluaikana, jotta sain leivän päälle sitä voitakin.

 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No näitä joitain opistotasoisia sosionomeja (-paatteja? :whistle: ) koulutetaan aivan kamalalla väännöllä "tulevaisuuden" tarpeisiin... kuitenkaan niiden ammattitaito ei riitä hoitotyöhön (kuten lähihoitajalla)eikä sitten sosiaalipuolen toimijaksi muunlaisena kuin avustavana jonakin paperinpyörittäjänä.... Joku varmaan korjaa tuon tittelin oikeaksi, toivoisin. En siis puhu amk- enkä yliopistotason sosiaalialan koulutuksesta, vaan siitä toisen asteen sosiaalikoulutuksesta.
Sosionomi on amk pohjanen. Ei kai toisen asteen sosiaalialan koulutuksia enää ole? Ennen oli kaksi lähihoitaja koulua. Sosiaalialan oppilaitos ja terveydenhuolto-oppilaitos. Kummastakin valmistui nimikkeellä "lähihoitaja".
 
vieras
Mun mies on media-assistentti ja sai vakituisen työpaikan heti valmistumisensa jälkeen mainostoimistosta, jossa suoritti viimeisen työharjoittelujaksonsa. Työpaikkahan on kiinni siitä, mitä osaa, eikä suoritetusta tutkinnosta.
 
--
Juu, talouskoulun minäkin olen käynyt lukion jälkeen kun vietin välivuotta. Sen 5 kk se kesti ja oli hyvä pohja kaikelle kotihommille, vaikka ollan me kakarana kotona jouduttu kaikkee tekemäänkin.

Se talouskoulu oli ikään kuin tiivis kurssi marttoja-kokkikursseja-siivouskursseja-sienikursseja yms.yms. Ja siellä oppi myös tietämään miksi se kananmuna on niin monikäyttöinen elintarvike ja miksi se toimii niinkuin se toimii, ja tämä tieto (ja vähän kaikki muukin) on auttanut tota arjen hallintaa.

Ja uusavuttomille suosittelen!!

Ja ihan oikeesti, joku väittää, ettei varastolla mitään koulutusta tarvita, niissähän on äkkiä tosi isot rahat kiinni, sellaisissa varastoissa. Kyllä niiden pyörityksessä ammattitaitoa tarvitaan jo pelkän logistiikan takia.

Ja siivoojat, eihän ne nyt tosiaankaan tartte mitään tietoja, no huh.
 
--
Juu, talouskoulun minäkin olen käynyt lukion jälkeen kun vietin välivuotta. Sen 5 kk se kesti ja oli hyvä pohja kaikelle kotihommille, vaikka ollan me kakarana kotona jouduttu kaikkee tekemäänkin.

Se talouskoulu oli ikään kuin tiivis kurssi marttoja-kokkikursseja-siivouskursseja-sienikursseja yms.yms. Ja siellä oppi myös tietämään miksi se kananmuna on niin monikäyttöinen elintarvike ja miksi se toimii niinkuin se toimii, ja tämä tieto (ja vähän kaikki muukin) on auttanut tota arjen hallintaa.

Ja uusavuttomille suosittelen!!

Ja ihan oikeesti, joku väittää, ettei varastolla mitään koulutusta tarvita, niissähän on äkkiä tosi isot rahat kiinni, sellaisissa varastoissa. Kyllä niiden pyörityksessä ammattitaitoa tarvitaan jo pelkän logistiikan takia.

Ja siivoojat, eihän ne nyt tosiaankaan tartte mitään tietoja, no huh.
 

Yhteistyössä