mikä oikeus päiväkodin henkilökunnalla on muka määrätä milloin lapsi pitää hakea kotia?

  • Viestiketjun aloittaja hyvin ärtynyt!!
  • Ensimmäinen viesti
Kun opiskelin tuossa vuosituhannen vaihteessa ja oli yksihuoltaja niin mulle päiväkodinjohtaja sano et tuo ihmeessä lapset hoitoon kun tarvii tenttiin lukea tai muutenki opiskella. Lapset oli vuorohoidossa kun työharjottelut oli 3 vuorotyöpaikoissa osa. Mut siis mua oikein kannustettii tuomaan aina kun on tarvetta.
 
ihme homma
Meillä mies tekee kotona paljon töitä ja meillä on lapset 8-16 hoidossa. Kukaan ei ole vaatinut hakemaan lapsia aikaisemmin. täällä pääkaupunkiseudulla etätyötä tekee tosi moni ja olisi se nyt hiukan kummallista jos lasten pitisi roikkua jalassa kiinni työpaikalla.
 
Ihme vaatimuksia päivähoidolta!
Mäkin vein opiskeluaikana pojat tarhaan hoitoon koko päiväksi vaikka mulla oli ns. vapaapäivä. Ei opiskelijan vapaapäivät ole VAPAITA, silloin on tarkoitus opiskella etänä ja saada tehtävät tehtyä.
Toisaalta ei meidän tarhasta kukaan kysellyt, että pääsenkö tänään koulusta klo15 vai 16.30
 
Jepulis
No päiväkoti koittaa varmaankin kepillä jäätä että meneekö mokoma "käytäntö" läpi sulla - ilmoitat vaan, että lapsi haetaan joka tapauksessa sovitun hoitoajan mukaisesti, ei sen mukaan miten osa työntekijöistä haluaa mahdollisesti aikaisemmin kotiin!
 
Minä vain
Jospa se oli poikkeustilanne, että sen takii kysyivät että voisitko hakea aiemmin. Näitä poikkeustapauksia päiväkodissa riittää. Yks työntekijä sairastuu vaikka välivuorosta, jäät yksin iltavuorolaisena (aamuvuoro päättyy yleensä ennen klo 14, ja sijaisiahan ei AINA välttämättä saa) vastaamaan lapsiryhmästä. Kyllä minäkin olen kysynyt jos tiedän että joudun oleen 13 lapsen kanssa yksin iltapäivän. Asiasta yleensä ilmoitellaan ja kysellään vanhemmilta että voisivatko hakea lapsiansa pois aiemmin.. Mikä siinä voihan ne pitää vaikka 17.00 asti siellä hoidossa ;). Yleensä kysyttiin sellasilta vanhemmilta jossa tiedettiin että lapsen haku on mahdollista aikaisemmin. Esim. äiti joka on äitiyslomalla kotona ja isompi lapsi hoidossa
 
Väärin!
Meidän päiväkodissa Nokialla myös päiväkodin johtajalta tullut "ohjeistus", että jos kotona vanhempi, pitäisi hakea klo 15. Minusta niin väärin sillä on tilanteita, ettei voisi hakea. Kuitenkin maksetaan täyden päivän maksu. Väärin on!
 
emmmi
meillä kysytään aina äidin työaika ja isän työaika sekä lapsen hoitoaika. työmatkan aikakin on laskettu ja siihen ei saa kulua liikaa aikaa, eli jos sun työaika alkaa klo 8.00 ja sun työmatkaan menee 20min niin et voi viedä tuntia ennen.
 
vieras
Vastaa niille, että opiskelusi kestää klo 16 saakka (tai mihin kellonaikaan nyt tarvitsekin aikaa). Älä edes selittele missä opiskelet. Opiskelet sitten koulussa, kotona tai vaikka kuusen oksalla, niin se on sinun asiasi. Ei työssäkäyvätkään selittele missä työntekopiste milloinkin sijaitsee.
 
Mun mielestä opiskelijalla pitäisi olla oikeus rauhassa tehdä etätehtäviä kotona hoitopaikan aukioloaikana. Jos lapsi kuitenkin lähes aina on aamusta iltaan hoidossa, on lapsella kuitenkin välillä oikeus lyhempään päivään tai vapaisiinkin. Se on siis lapsen oikeus ei päiväkodin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Väärin!:
Meidän päiväkodissa Nokialla myös päiväkodin johtajalta tullut "ohjeistus", että jos kotona vanhempi, pitäisi hakea klo 15. Minusta niin väärin sillä on tilanteita, ettei voisi hakea. Kuitenkin maksetaan täyden päivän maksu. Väärin on!



Mä ymmärrän tään silloin, jos vanhempi on kotona joko työttömänä tai pienemmän sisaren kanssa, silloin on ihan hyvä jos lapsen päivät saataisiin sijoittumaan siihen aikaan, kun päiväkodissa on enemmin henkilökuntaa ja ohjattua toimintaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mutta - miksi pitää lasta pidempään päivähoidossa kuin on pakko? Lapsen etu on kuitenkin saada olla kotona, hoito on hänelle työtä.


Ap:hän opiskeli silloin ja onko lapsen parempi olla se aika omassa huoneessa hiljaa vai leikkiä kavereiden kanssa päikyssä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mutta - miksi pitää lasta pidempään päivähoidossa kuin on pakko? Lapsen etu on kuitenkin saada olla kotona, hoito on hänelle työtä.


Ap:hän opiskeli silloin ja onko lapsen parempi olla se aika omassa huoneessa hiljaa vai leikkiä kavereiden kanssa päikyssä?
Niin, viittaan siis tähän ap:n tekstiin, tummennus tärkein pointti: "tai saan muuten hommat hoidettua niin että jää jokunen tunti/päivä joskus vapaata,niin kai mulla on oikeus pitää lasta hoidossa jos haluan?".
 
Bibi
Meillä mies kotona kun on työkyvyyttömyys eläkkeellä eikä kukaan ole vaatinut mitään selvitystä siitä mihin aikaan haetaan.Välillä minä töistä välillä hän.Mutta yleensä haetaan 15 koska välipala 14.30.En ole ikinä kuullutkaan moisesta 15.30 säännöstä???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mutta - miksi pitää lasta pidempään päivähoidossa kuin on pakko? Lapsen etu on kuitenkin saada olla kotona, hoito on hänelle työtä.
Hyvä pointti. On aika raskasta pienelle ihmiselle olla tarhassa esim. tuo 9 tuntia, vaikka kuinka viihtyy. Se pelkkä meteli joka muksuista lähtee... en minä kestäisi edes kahta tuntia päivässä. Enkä myöskään niitä 9-10 tuntisia työpäiviä.
 
vieras
Itse teen gradua ja lapset ovat hoidossa 8.15-16.00. Mutta ilmankin gradua sinulla olisi oikeus, koska se on suomalaisen oikeus. Oli se sitten töiden takia tai virikepaikka tai muu syy.
 
hmm
Mulle tuli mieleen,että juuri tuo klo.16-17 on hankala tunti varmaan pk.ssa ja mielellään haluaisivat,että mahd.moni hakisi jo neljän aikoihin lapsensa. Oisiko sitä lähinnä tarkoittaneet?
 
Mäkin tulen usein töistä paljon aiemmin kuin hoitoaika olisi. Hoitoaika on 14.30 asti joten haen lapset aina vasta silloin. Päiväkodista näkee suoraan meidän pihaan ja näkevät jos olen kotona päivän, mutta en siitä niille selittele. Tällä hetkellä opiskelen ja teen etätöitä kotona ja lapset ovat hoidossa päivittäin 7.30-14.30 tein mitä hyvänsä.
 
sdfas
ei sinne viedessä mitään kannata sanoo omasta päivästää.TUSKIN ne tietää millanen sun päiväs on jollet ite sano!eli sillon muksut on sie ni kauan ku sulla on juttuja sä haet ne sillon ku oot saanu juttus tehtyä-
 
pikkubertta harmaana
Meille tuli oikein lappu kotiin hoitopaikasta että jos toinen vanhempi on kotona päivän, lapsen paikka on myös kotona... Eli jos mun mies tekee yrityksensä paperihommia kotona, tyttöä ei saisi viedä hoitoon... Samoin mulle sanottiin kun olin kauheessa migreenissä kotona niin en olis saanu viedä tyttöä hoitoon...
 

Yhteistyössä