mikä oikeus päiväkodin henkilökunnalla on muka määrätä milloin lapsi pitää hakea kotia?

  • Viestiketjun aloittaja hyvin ärtynyt!!
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja taas pitkä luita vastauksia miksi subjektiivinen päivähoito oikeus pitäisi poistaa! Ei mene ikinä munkaaliin miksi joku on niin käärmeissään kun joutuu olemaan oman lapsensa kanssa muutaman tunnin päivässä ( n.6-8, 16-20) ton 20-6 lapsi yleensä nukkuu.
 
höhlä
no sanot että on koulu hommia.
Kyllä ne omat lapset täytyy itse hoitaa.

Kun työntekijöitä vähenee aina iltaa kohden. Kait sen järkikin sanoo.

Kun olet vapaalla kotona niin itse hoidat omat lapsesi. Jos on hommia niin sitten teet ne ja menet ja haet lapset sen jälkeen
 
Päiväkodin työntekijä
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Väärin!:
Meidän päiväkodissa Nokialla myös päiväkodin johtajalta tullut "ohjeistus", että jos kotona vanhempi, pitäisi hakea klo 15. Minusta niin väärin sillä on tilanteita, ettei voisi hakea. Kuitenkin maksetaan täyden päivän maksu. Väärin on!



Mä ymmärrän tään silloin, jos vanhempi on kotona joko työttömänä tai pienemmän sisaren kanssa, silloin on ihan hyvä jos lapsen päivät saataisiin sijoittumaan siihen aikaan, kun päiväkodissa on enemmin henkilökuntaa ja ohjattua toimintaa.

Hei! Juu, meijän päiväkodissa on suosituksena juuri hakuaika n.15.30 niille vanhemmille, jotka on esim. TYÖTTÖMÄNÄ kotona, eivät opiskele tai tee töitä kotoa käsin. Lapsi on saattunut tulla sosiaalisin perustein tai vanhempi on toisen lapsen kanssa kotona yms. tilanteita. Mutta niille, jotka todelle opiskelee (koulussa tai kotona) tai tekee töitä (töissä tai kotona) hakuaika on se mikä on tarpeen. Sinulla on oikeus pitää lastasi tarvittava määrä.

Hoitajat ovat varmasti ajatelleet lapsesi parasta esim. onko lapsellasi aina pitkät hoitopäivät? Ovat ajatelleet, että josko joskus hakisit aikaisemmin hoidosta? Tai he eivät ole tietoisia, että sinä todellakin opiskelet ja teet tietysti myös kotona kouluhommia...jokin kumma epäselvyys!
 
sintti
Minulle sanottiin kun tyttö oli sillon vielä päiväkodissa: Täällä on minuuttiaikataulu. Eli minuutintarkkkudella täytyy tuoda ja hakea hoidosta. Toisessa päiväkodissa ei ollu mitään kiirettä ja kolmannessa joka oli vuopropäiväkoti täytyi tehdä lista jossa luki vanhempien työajat: ja sen mukaan elettiin, eli ei saanut esim. käydä kaupassa välissä vaan töistä suoraan lapsi hakemaan. Tuntuu siltä, että mitä isompi kaupunki, sitä kummallisempia ja joustamattomampia ollaan.
 
äiti 34
mutta siis voinko päätellä, että koska teen kotoa käsin töitä niin minulla ei olisi oikeutta pitää lasta hoidossa??tiedän joo, että lapsella olisi parempi olla kotona vanhempien kanssa vaan kukas nää palkkatyöt tekis??ja miten ihmeessä voi tehdä lopputyötä kun koko ajan pitää keskeyttää homma?
 
Päiväkodin työntekijä
Tuntuu todella uskomattomalta, että jossain sanottaisiin et täällä on minuuttiaikautaulu...Ei voi olla totta, onkohan näissä tapahtunut nyt ihan puhtaita väärin ymmärryksiä!?!?! Hyvin monessa hoitopaikassa kysytään hoitoaikoja, koska niiden mukaan suunnittellaan työntekijöiden työvuorot!
 
jeps
no tuo on niin kaks piippunen juttu, näistä kuulen tosi paljon kun anoppi on perhepäivähoitaja ja välillä myös tarhassa... perhepäivähoitajana tulee vanhemmat just silloin kun tykkää, pvh ei voi sanoa mitään vastaan, eräskin mamma soittelee vielä anopille työpäivänsä päätteeks että "hei minä tulenkin vasta 3tunnin päästä kotiin kun käyn vähän shoppailemassa"! eli pvh tekee 3tuntia ylitöitä eikä saa niistä juuri mitään koska kunta taas päättää että ei olisi saanut tehdä ylitöitä koska sovittu tietty tuntimäärä perheen kanssa mutta minkäs voit, ei niitä muksuja voi kotia yksinkään jättää! tätä tää akka teki vähän väliä ja anoppi hyväsydäminen ei osaa sanoa ei!

sitten taas tarhassa, mun mielestä on ihan sama oletko koululla, töissä vai teetkö kotitehtäviä/etätyötä kotona kun on tietty tuntimäärä/kellonaika sovittu niin se pitää, ei tarhantäteillä ole mitään sanomista ja muuttelemista aikoihin. paaaaitsi jos tietävät että olet kotona ja sun muksu ainut joka siihen aikaan enää hoidossa niin voivat sen tehdä! onkohan se muistaakseni 3muksua minimi jolloin ovat tarhan auki! muutoin alle 3 muksua sijoitetaan perhepäivähoitajille tai just kahtovat tilanteen oletko kotona ja mahollista pitää muksu kotona. mutta en usko tuohon kun kyseessä tuollainen kellonaika eli 15:30 kö se oli.. kaippa sielä vielä muitakin muksuja on! tai sitten niillä on työvoimapula, on hoitajillakin max tuntimäärä jonka töissä ovat! voi olla että suurin osa hoitajista tullut jo 6 elle 5 töihin aamulla ja niiden työ aika loppuu tuohon ja sen jälkeen jää liikaa muksuja iltavuorolaisille.... no niin monimutkaista tuo! mutta onhan noita mutseja jotka vaan makaa kotona ja muksut täydet päivät hoidossa! että otappa yhteys kuntaan/kaupunkiin jos on kunnallisessa hoidossa, jos muussa niin vastaavalle ylemmälle taholle, niille jotka päätökset tekee! kyllä se sieltä ratkeaa! tsemppiä!
 
sintti
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin työntekijä:
Tuntuu todella uskomattomalta, että jossain sanottaisiin et täällä on minuuttiaikautaulu...Ei voi olla totta, onkohan näissä tapahtunut nyt ihan puhtaita väärin ymmärryksiä!?!?! Hyvin monessa hoitopaikassa kysytään hoitoaikoja, koska niiden mukaan suunnittellaan työntekijöiden työvuorot!

Minulle tosiaan sanottiin näin. Olin itsekkin ihan ihmeissäni.

Ja toinen josta kerroin vuoropäiväkoti: siellä sanottiin ihan suoraan, että listoja vanhempien työvuoroista kysytään myös siksi että nähdään ettei lapsi ole ylimääräistä hoidossa. Kysyin nimittäin asiaa, miksi listat pitää aina toimittaa.

Lapsi ei viihtynyt tässä päiväkodissa ja onneksi sitten muutettiin, ettei tarvinnutkaan jatkaa. Söivät kuulema tarhatädit lasten synttärikeksitkin kahvilla synttärien jälkeisenä päivänä (ne ylimääräiset) itse ja eivät antaneet lapsille vaikka joku lapsista asiaa oli kysynyt, saisiko hekin keksejä.
 
neukkis
Miksi ihmeessä tarvitset niin tuhottoman monta tuntia päivässä opiskelun tehtävien tekoon? Etköhän jos aamu kahdeksan jälkeen viet lapsen hoitoon niin jo kolmen jälkeen häntä ehdikin hakemaan?
 
Musta tuntuu että tässä on joku väärinkäsitys ja ovat luulleet että olet "muuten vain" kotona etkä opiskele, ja siitä tuo pyyntö. Mut kunhan vain noudatat itse ilmoittamiasi hoitoaikoja niin ei päiväkodilla pitäis olla siihen mitään sanottavaa.. Itse oon kanssa päikyn täti ja entisellä työpaikallanikin päiväkodin vieressä asui opiskeleva äiti, jolle aina lapsen kanssa vilkutettiin ikkunasta tai pihalta kun tiedettiin hänen kotiutuvan ja kulkevan siitä ohi, ja tuli sitten parin tunnin päästä siitä hakemaan lasta, ei siinä ollut mitään ongelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neukkis:
Miksi ihmeessä tarvitset niin tuhottoman monta tuntia päivässä opiskelun tehtävien tekoon? Etköhän jos aamu kahdeksan jälkeen viet lapsen hoitoon niin jo kolmen jälkeen häntä ehdikin hakemaan?
En tiedä mitä ap opiskelee mutta esim. gradun tekeminen vie ainakin loppuvaiheessa monilta kaikki vuorokauden tunnit, kun pitää hioa juttuja kerta toisensa jälkeen. Eikä kirjoitustyö yleensä suju niin että istutaan koneen ääreen klo 8 ja kirjoitetaan 6 tuntia putkeen, aivoille täytyy antaa välillä taukoja tiedon omaksumisessa ja saadakseen uutta näkökulmaa lukiessa kirjoitusta uudestaan että jutuissa pääsee eteenpäin.
 
se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

jos ap:lla ois tää asia omasta mielestään kunnossa, niin miks vetästä hirveitä meloneita nekkuun kun joku täti ehdottaa järjestelmän vaihtoa. asiat on tehty keskusteltaviksi.

mutta ihan ot musta on kamalin syy viedä lapsi hoitoon omana vapaapäivänä vedoten että "MÄ MAKSAN SIITÄ". mut sellasta se on ei voi mittää.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja neukkis:
Miksi ihmeessä tarvitset niin tuhottoman monta tuntia päivässä opiskelun tehtävien tekoon? Etköhän jos aamu kahdeksan jälkeen viet lapsen hoitoon niin jo kolmen jälkeen häntä ehdikin hakemaan?
Riippuu varmasti opiskelupaikastakin. Kaveri opiskelee oikiksessa ja niillä on aina yhtä tenttiä kohti luettavana 800-1400sivua plus kaikki lait päälle. Kyllä siinä päntätä saa. Samoin tehtävät, erilaiset analyysit ja gradu vievät varmasti aikaa. Kaverin lapset ovat hoidossa yleensä juuri 7.30-16.30. Kun painaa viikot lujasti päntäten, pystyy viikonloput pyhittämään perheelle. Tämä toimii ainakin kaverini perheessä.
 

Yhteistyössä