mikä oikeus päiväkodin henkilökunnalla on muka määrätä milloin lapsi pitää hakea kotia?

  • Viestiketjun aloittaja hyvin ärtynyt!!
  • Ensimmäinen viesti
hyvin ärtynyt!!
jos koko päivä hoitopaikka viitenä päivänä viikossa on haettu ja myönnetty? mua niin kävi ärsyttää! opiskelen koulua loppuun(joka jäi kesken kun lapsi syntyi), suurimmaksiosaksi sain etätöitä/korvaavia tehtäviä+ se hitsin opinnäytetyö. ja päiväkodista sanoi että meillä on ollut sellainen käytäntö että jos jompikumpi vanhempi on kotona niin lapsi pitäisi olla haettu 15.30 mennessä.
kaiken lisäksi olin 3v täysin yksin lapsen kanssa niin jos mä vaikka olen sairaslomalla,tai saan muuten hommat hoidettua niin että jää jokunen tunti/päivä joskus vapaata,niin kai mulla on oikeus pitää lasta hoidossa jos haluan? ottaa niin päähän. serkulla on perhepäivähoitajalla joka päivä lapsi 8-17 ajan,eikä se perhepäivähoitaja rutkuta ajoista miksi sitten päiväkoti?
 
vieras
Et sitten selittänyt päiväkodille että sinä teet kotona koulutehtäviä ja päättötyötä, niitä ei ole pakko tehdä koulussa vaan voi tehdä kotona, mutta voit kyllä tehdä koulussa jos päiväkoti ei hyväksy kotitöitä.
 
Ei meidän päiväkodissa ole koskaan tuollaista ollut.Minä ilmoitan hoitopäivät ja tuonti ja hakuajat hoitosopimus lomakkella, eikä kukaan kysele pääsenkö työstä klo 13.30 tai 15.30 vaikka olisin hoitopäivän merkannut klo 17.00
 
Meillä ainakin lapsi on hoidossa vaan tasan sen ajan ku oon töissä. En jätä sitä hoitoon, jotta voisin maata sohvalla katsomassa tv:tä, vaikka olisin sen ansainnut :)

Päiväkodissa varmasti vaan tarkoittivat sitä, että lapsi pitäis olla kotona jos vanhemmatkin ovat. Eli lapsen parasta ajattelivat.
Hassua, että vedät tähän sen, että oot ollu lapsen kans yksin niin ja niin kauan tai miten sun opiskelut on jääneet lapsen takia kesken :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Ei meidän päiväkodissa ole koskaan tuollaista ollut.Minä ilmoitan hoitopäivät ja tuonti ja hakuajat hoitosopimus lomakkella, eikä kukaan kysele pääsenkö työstä klo 13.30 tai 15.30 vaikka olisin hoitopäivän merkannut klo 17.00
sama käytäntö meilläkin! :xmas:
 
No mutta opiskelijahan on toisen luokan kansalainen joka tapauksessa eikä opiskelu ole millään tasolla verrattavissa työntekoon. Kyllä sen opinnäytetyön voi kirjoittaa vasurilla, samalla kun siivoaa, laittaa ruokaa ja leikkii lapsen kanssa... :whistle: Sano niille tädeille, että olet koululla tekemässä hommia, niin ne on tyytyv'isiä ja saat tehtyä hommasi rauhassa.
 
idiooteja hoitajia
Ei niillä olekaan mitään oikeutta sanella ehtoja. Sä viet lapsen sinne niinku oot sopinu ja se ei kuulu hoitajille pätkääkään mitä teet sinä aikana, vaikka tosiaan nukkuisit kotona.
 
sivullinen
Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Meillä ainakin lapsi on hoidossa vaan tasan sen ajan ku oon töissä. En jätä sitä hoitoon, jotta voisin maata sohvalla katsomassa tv:tä, vaikka olisin sen ansainnut :)

Päiväkodissa varmasti vaan tarkoittivat sitä, että lapsi pitäis olla kotona jos vanhemmatkin ovat. Eli lapsen parasta ajattelivat.
Hassua, että vedät tähän sen, että oot ollu lapsen kans yksin niin ja niin kauan tai miten sun opiskelut on jääneet lapsen takia kesken :|
Mun mielestä sekin on hassua, että sä vedät tähän sen, että sun lapsesi on ollut hoidossa vain niin ja niin kauan.
 
Nalletar
Meilläpäin vuoropäivähoidossa on tarkkaan määritelty se, että lapsi on haettava töiden jälkeen. Sinne ilmoitetaan työvuorot ja niiden mukaan lapsi sitten viedään/haetaan. Musta se on ihan ok. Normaalisti päiväkodit eivät yleensä niin tarkkaan määrittele, mutta luulis niillä olevan siihen oikeus ( ? )
 
Lapsen parasta ne vaan ajattelee,eikös ole vaan hyvä asia!!? ja jos on mahdollista et lapsen ei tarvis tehä niin pitkää päivää kun lapset olis aina mielummin kotona äidin kans niin 9h(8-9)on tosi pitkä aika,niin ainahan siihen mahdollisuuteen tartutaan.Toki ymmärrän jos on töitä ja opiskelua,mutta muuten...
 
:eek: onpas outoa, kyllä sulla pitää olla opiskelurauha vaik opiskeletkin kotoa. se on muuten ihan mahdotonta lapsen kanssa, ei lukemisesta ja kirjoittamisesta tule yksinkertaisesti mitään.. yöllä voi toki tehdä mut kuinka kauan jaksaa opiskella yöt ja olla päivät lapsen kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Meilläpäin vuoropäivähoidossa on tarkkaan määritelty se, että lapsi on haettava töiden jälkeen. Sinne ilmoitetaan työvuorot ja niiden mukaan lapsi sitten viedään/haetaan. Musta se on ihan ok. Normaalisti päiväkodit eivät yleensä niin tarkkaan määrittele, mutta luulis niillä olevan siihen oikeus ( ? )
Näinpä.. niitä työntekijöitä kun ei kuitenkaan ole saatavissa ihan miten paljon vain -eikä ehkä voi vaatia että siellä jokainen töissäoleva painaa ympäripyöreitä päiviä ihan vaan sen vuoksi että vanhemmista on kiva välillä viettää omaa laatuaikaa ilman lapsia. Aikoinaan kun opiskelin alalle eikä subjektiivista hoito-oikeutta ollut.. ei ollut myöskään käsitettä "oma laatuaika" jne niin homman nimi oli se että lapset tuotiin päiväkotiin ennen töiden alkua ja suoraan töistä tultiin hakemaan. Jos halusi vaikka käydä kaupassa niin sinne mentiin vasta sitten kun lapset oli haettu hoidosta, päivähoito oli olemassa siksi että vanhemmilla on mahdollisuus käydä töissä tai opiskella. Nykyäänhän ollaan sitä mieltä että päivähoito on olemassa siksi että sinne saadaan tuupattua lapset että jää itselle aikaa tehdä sitä ja tätä.. Ja sitten valitetaan että kun eivät siellä viitsi lasta yhtään pitempään pitää, henkilökuntaa on vähän ja hoito huonoa..
:whistle:
 
taistele!
Eikait se päiväkodille kuulu missä olet, jos kerta maksat täydestä päivästä hinnan. Saat maata kotona vaikka kokopäivän, ja lapsesi voi olla hoidossa hoitopaikan aukioloajan.
Mä soittaisin päivähoidostavastaavalle, että onko tuommoinen käytäntö oikein. Mun mielestä ei todellakaan ole!
 
Alkuperäinen kirjoittaja taistele!:
Eikait se päiväkodille kuulu missä olet, jos kerta maksat täydestä päivästä hinnan. Saat maata kotona vaikka kokopäivän, ja lapsesi voi olla hoidossa hoitopaikan aukioloajan.
Mä soittaisin päivähoidostavastaavalle, että onko tuommoinen käytäntö oikein. Mun mielestä ei todellakaan ole!
Oikeassa olet, kyllä lapsi pitää saada viedä hoitoon viimeistään klo 06.30 eikä lasta tarvitse hakea ennen klo 17.30! Tietenkin rahalle pitää saada vastinetta..
 
meillä lapsille on merkitty hoitoajaksi 7.15-16.15.meidän päiväkodissa ainakin on käytäntönä että se minkä ajan olet merkinny sopimukseen,on lapsen hoidossaoloaika,vaikka istuisit en ajan tarhan ulkopuolella. :whistle:
ei meidän tarhassa hoitajia kiinnosta onko mulla vapaata vai ei .joskus kun sanon että tytöt ovat mun kanssa kotona,ne vastaavat mulle että tuo vaan tarhaan jotta saat itsekin levätä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja taistele!:
Eikait se päiväkodille kuulu missä olet, jos kerta maksat täydestä päivästä hinnan. Saat maata kotona vaikka kokopäivän, ja lapsesi voi olla hoidossa hoitopaikan aukioloajan.
Mä soittaisin päivähoidostavastaavalle, että onko tuommoinen käytäntö oikein. Mun mielestä ei todellakaan ole!
Soita ihmeessä ja kerro niille koko litania siitä miten oot yksin hoitanut lastas kolme vuotta. Kerro sitten mitä ne sanoi siellä :)
 
ap
no aiemmin oli vaan sopimus koko päivähoidosta päiväkodinaukioloaikojen sisällä ja päiväkoti on auki 7-17ajan, sittenmin sovittiin että vien 8.25jolloin saa vielä aamupalan ja haen vajaa viideltä(koska mulla alkoi työharjoittelu joka liittyy kouluun), mutta silloin kun oli vielä etätöitä niin tosiaankin oisin tarvinnut kaiken ajan niiden tekemisenn mikä ois ollut mahdollista,nyt on sitten opinnäytetyö tekemättä ja opintooikeus päättyy vajaa 6vko päästä!

-niin ja mä nyt vedin tuon 3v yksinolon tuohon(ja sen että opinnot jäi kesken) koska ne on FAKTOJA, ja fakta on myös se että ei lapsella ol hyvä olla jos huoltaja ajaa itsensä piippuun!!!

itseasiassa mulla on myös ystävä joka tekee freelancer toimittajana työtä,eli siis kotona tietokoneella työtä(ja haastattelukeikkoja),pitäisiköhän hänenkin hakea kaksoset hoidosta aiemmin koska tekee kotona töitä. miksi helvetissä sitten ne ketkä tekee muualla töitä saa pitää yhtään sen pidempään? häh? koska jokainen vanhempihan voi lakisääteisesti lyhentää sen työpäivänsä 6tuntiseksi! miksi siis heille ei rutkuteta?
 
kysyppä tuosta tosiaan jollekin asioista vastaavalle ihmiselle, ei se noin voi mennä että jos kotona olet niin pitää hakea aiemmin.. sä kun opiskelet kotoa käsin ja se vaikuttaa oleellisesti opiskeluihin jos lapsi on kotona.
 
viisas vaikenee
Miksi kerrot jos olet kotona tekemässä opiskeluun liittyviä töitä? Ei se kuulu päiväkodin henkilökunnalle. sinä opiskelet ja sillä hyvä. teit sen kotona tai koulussa. Älä kerro kaikkea.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ilmoitat vain, että teillä on tällainen käytäntö, että lapsi on hoidossa sen ajan, kuin alunperin on sovittu. Ikävä, jos käytännöt eivät kohtaa.

Opiskelukin on työtä, oikeasti. On myös ihmisiä, jotka tekevät palkkatyötään kotoa käsin, pitääkö heidänkin hakea lapsi aikaisemmin?
 
maymay
meillä on hoitoajaksi ilmoitettu 8-16.30.joskus haen 16.00. ja vaikka pääsen töistä jo 14.00 en hae sillon tyttöä hoidosta vaan käyn kotona tekee ensin ruuan ja imuroin. miksi hakisinkaan aiemmin kun maksan sen täydenhoitomaksun kuitenki. ( ja kuuntelisin kamalan huudon tytöltä että miksi tulin niin aikasin ettei hän ehtinyt leikkiä)
 

Yhteistyössä