MIKÄ OIKEUS,on opettajalla puuttua kotona annettavaan rangaistukseen?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpäVAIN
  • Ensimmäinen viesti
uu
Meillä tyttö oli samanlainen ekaluokalla ja apua saatiin lasten neuropsykiatriselta, taustalta löytyi autismia ja lievä kehitysvamma. Nyt kaikki toimii tarvitsi vuoden kuntouttavan jakson psykiatrisessa kuntoutuksessa ja lääkityksen.
 
[QUOTE="vieras";23844473]Varmaankin useampien lasten (paitsi uskovaisten ilmeisesti ) mielestä omat vanhemmat ovat joskus sieltä ja syvältä, mutta se ei silti tarkoita sitä, etteikö vanhempien pitäisi pitää rajoista kiinni. Rajat on rakkautta, sanotaan.[/QUOTE]

no siis tässä kyllä yhdyn ihan täysin AP:n lapsen mielipiteeseen, että aika tyhmää on kyllä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844474:
On jankutettu vuosia, etkä vieläkään tajua, ettei ADHD lähde pois rankaisemalla?
Kuten joku tuolla jo aiemmin vinkkasikin; OPETTELE LUKEMAAN!!

PARANNUSTA ON TAPAHTUNUT!
"Parantunut tuo homma on ensimmäisistä kouluvuosista, mutta jankuttamalla, rankaisemalla, eväämällä kivoja juttuja."

TUO LAPSI OLISI TÄYSIN TUULIAJOLLA, ELLEI SILLÄ OLISI MITÄÄN SÄÄNTÖJÄ. jOS HIUKANKAAN LIPSUU TÄMÄ HOMMA, LAPSI ANTAA SEN MENNÄ.
 
kysynpäVAIN
Alkuperäinen kirjoittaja Syy käytökseen;23844448:
Kaikki äidit, joiden omat lapsosset ovat "perusmuksuja", sellaisella temperamentilla ja muilla ominaisuuksilla varustettuja, etteivät missään tilanteessa toimisi ap:n lapsen tavalla, älkää viitsikö kommnetoida koko juttua. Teillä kun ei ole harmaintakaan hajua elämästä tällaisen lapsen kanssa!

Ap:lle on pakko sanoa, että nyt peli poikki! Päätetty rangaistus on syytä viedä läpi, mutta sitten on asenteen muututtava, SINULLA. Nämä lapsoset, jollaiset meille on annettu (minunkin lapsella on pippuria melkoisesti) reagoivat herkästi ilmapiiriin. Nyt alat rakastaa sanoin ja teoin lasta, muutat oman asennoitumisen ja päästätä irti ennakko-olettamuksista. Juu, helppohan se on sanoa, mutta sinun vanhempana on siihen pystyttävä. Jos oletat asioiden menevän hankalasti, ne varmasti myös menevät. Ja muuttuvat aina vain hankalammiksi. Jokin syy siihen on miksei lapsi viihdy koulussa eikä kotona. Onko näkö tutkittu? Lukeeko jo hyvin? Ongelmia kirjoittamisessa? Matematiikassa? Osaako tehdä kun keskittyy? Millainen tyttö on muuten? Nukahtaako helposti? Pienempänä kuinka arki on rullannut?

Tehtävä vanhempana ei ole helppo kun lapsella on omaa tahtoa useamman lapsen edestä. Omalla toiminnalla voi kuitenkin melkoisesti vaikuttaa siihen kuinka tilanteet kehittyvät. Sinä olet väsynyt ja tarvitset apua. Tyttäresi on myös varmasti väsynyt ja hänkin tarvitsee apua, myös sinulta.
matikka,lukeminen yms sujuu silloin kun huvittaa,eli osaa lukea sujuvasti ja lukeekin esim jotain aku ankkaa aapisen sijaan(oppi lukemaan 6v)
matikan tehtävät sujuvut moitteetta jne.
parhainta koulussa on liikunta,ei kiinnosta mitkään muut.
nukkumaan mennään joka ilta 20-21 välillä ja nukkuu täydet yöunet,kuten vuosia jo näin.
Pienempänä arkirullannut suhteelisen hyvin,omatahto ollut aina siitä kun 8kk lähti kävelemään.
Luupäinen on eikä anna periksi jos jotain on päättänyt,jos vaikka roikkuisi puunoksasta ja menet sanomaan tulehan alas niin varmaan maailman tappiin asti siinä roikkuisi jos niin päättäisi ja voimat riittäisivät.
 
[QUOTE="vieras";23844505]Kuten joku tuolla jo aiemmin vinkkasikin; OPETTELE LUKEMAAN!!

PARANNUSTA ON TAPAHTUNUT!
"Parantunut tuo homma on ensimmäisistä kouluvuosista, mutta jankuttamalla, rankaisemalla, eväämällä kivoja juttuja."

TUO LAPSI OLISI TÄYSIN TUULIAJOLLA, ELLEI SILLÄ OLISI MITÄÄN SÄÄNTÖJÄ. jOS HIUKANKAAN LIPSUU TÄMÄ HOMMA, LAPSI ANTAA SEN MENNÄ.[/QUOTE]
Lopeta huutaminen, oletko hullu?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844433:
No voi hurja jos lapsi joutuu puolituntia olemaan isoveljensä kanssa ja lähteä kouluun,te työttömät pummit varmaan nautitte siitä kotona olosta,harmi vain että joidenkin pitää olla TÖISSÄ kello 8 ja tytön tunnit alkaa joka päivä 15 yli 8.
Onpa sinulla asenne kohdillaan, minä en ole työtön. Olen opiskelija ja opiskelija olen juurikin sen takia että saan katsottua kunnolla että lapseni pääsee alottamaan kouluelämän ja ovat sen verran vanhoja että pääsevät itse lähtemään kouluun. Olisiko sinun syytä hankkia lapselle vahti aamuihin, joka vie hänet kouluun kunnialla ja myös tuo koulusta kotiin. Koska sinä et ole työtön pummi, sinulla on siihen varaakin.
 
"vieras"
Kyllä voi olla sairas äiti tuo aloittaja. Kyseessä on lapsi. Kasvatusmetodit tuntuvat sopivammilta antiikin Spartaan, vauva vaan rotkoon jos ei ole tarpeeksi vahva ja kurinalainen.
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="vieras";23844521]Onpa sinulla asenne kohdillaan, minä en ole työtön. Olen opiskelija ja opiskelija olen juurikin sen takia että saan katsottua kunnolla että lapseni pääsee alottamaan kouluelämän ja ovat sen verran vanhoja että pääsevät itse lähtemään kouluun. Olisiko sinun syytä hankkia lapselle vahti aamuihin, joka vie hänet kouluun kunnialla ja myös tuo koulusta kotiin. Koska sinä et ole työtön pummi, sinulla on siihen varaakin.[/QUOTE]

juu ja minähän toki palkkaan kouluun vierellä seisojan joka pistää tytön myös välitunneilta sinne luokkaan ajoissa,katos kun sitä ei SILLOINKAAN sinne luokkaan kiinnosta mennä.
tytön asenne koulussa on minä teen mitä minä tahdon en sitä mitä minun käsketään tehdä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja adhd-lapsen äiti;23844495:
Ilman diagnoosia näitä adhd-lapsia pidetään tyhminä, tuhmina ja laiskoina.
30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.


:headwall:
 
"vieras"
Jospa olisi aika hommata se kännykkä ja laittaa siihen muistutuksia.

Samaten voisi olla syytä ottaa käyttöön kuvataulut eli ihan kuvasarja, missä on kaikki aamutoimet kuvina perätysten ja ne suoritetaan sen mukaan. Samaten läksyjen teolle ja muulle voisi olla ihan vastaava. Teille on siinä yhteistä askarreltavaa, voitte ottaa vaikka valokuvat eri toimista tai laitat lapsen itse piirtämään.

Ulko-ovella voi sitten olla vaikka tarkastuslista, mitä pitää olla mukana.
 
[QUOTE="vieras";23844557]30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.


:headwall:[/QUOTE]

Voi itku, tälläistä on siis yhä olemassa.
 
[QUOTE="vieras";23844561]Jospa olisi aika hommata se kännykkä ja laittaa siihen muistutuksia.

Samaten voisi olla syytä ottaa käyttöön kuvataulut eli ihan kuvasarja, missä on kaikki aamutoimet kuvina perätysten ja ne suoritetaan sen mukaan. Samaten läksyjen teolle ja muulle voisi olla ihan vastaava. Teille on siinä yhteistä askarreltavaa, voitte ottaa vaikka valokuvat eri toimista tai laitat lapsen itse piirtämään.

Ulko-ovella voi sitten olla vaikka tarkastuslista, mitä pitää olla mukana.[/QUOTE]

Hyviä käytännön neuvoja, joista lapselle voisi oikeasti olla hyötyä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844552:
juu ja minähän toki palkkaan kouluun vierellä seisojan joka pistää tytön myös välitunneilta sinne luokkaan ajoissa,katos kun sitä ei SILLOINKAAN sinne luokkaan kiinnosta mennä.
tytön asenne koulussa on minä teen mitä minä tahdon en sitä mitä minun käsketään tehdä.
No jos opettajalla ei ole sen vertaa auktoriteettiä että saa oppilaansa tulemaan nätisti luokkaan, niin sinun on ihan oikeasti parasta pyytää sille lapselle vaikka henkilökohtaista avustajaa, hän sitten katsoo että lapsi menee välitunnilta luokkaan ja käyttäytyy luokassa niinkuin muutkin.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="vieras";23844557]30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.


:headwall:[/QUOTE]

Kylläpä näkee ettet tiedä asioista yhtään mitään. Mutta turha noin tyhmälle mitään selittää. Paljo sulla muuten ikää? Vaikutat ainakin aika teiniltä.
 
"noh"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844374:
Tokihan mun pomo siihen suostuun,nou problemo..
Ja tuota silloin kun sain päiviä alku syksystä muotoiltua tytön aikataulujen mukaan ei ollut mitään hyötyä.
Läksyjä ei saa tekemään kirveelläkään vapaaehtoisesti paitsi joo isänsä kanssa joka menee tuon tytön verkkoihin niin 1-0..eli pissattaa isäänsä ihan suoraan että kertoo vastaukset tehtäviin.
Kun tuntuu, että sinun asenne on vaan se, että tytön pitää yksinään pärjätä ja sinä et tee muuta kun annat rangaistuksia.. niin ehkäpä sinun on syytä katsoa peiliin. Alkaa vaikuttaa siltä, että tyttö hakee sitä huomiota ja turvaa sekä rajoja tuolla käytöksellä. Siihen ei mitkään rangaistukset auta vaan ajan antaminen lapselle. Ei ole myöskään isoveljen asia POTKIA PERSEELLE että tyttö ehtisi ajoissa kouluun... Kyllä ekaluokkalaisella pitää vielä olla vanhemmat tukemassa kouluun menoa! Kaikki lapset eivät ole niin näppäriä, että menevät/tulevat muitta mutkitta kouluun ja kotiin... ne on kuitenkin vielä pieniä ekaluokkalaisia! Mutta sun asenne tuntuu olevan aika ankee joten aloittaisin ihan ekaksi siitä!
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844084:
Rangaistuksen saanut siitä ettei tee läksyjään,menee kouluun myöhässä joka ikinen päivä ja tästä on opettajan kanssa keskusteltu vuoden aikana usein! tulee koulusta 2-4 tuntia myöhässä AINA kotiin ja nytkin on teillä tietämättömillä ja koulu loppunut 12!ja paljon muuta.
Mä en kyllä oikein ymmärrä, että jos tuota on kestänyt vuoden niin miksi et ole palkannut jotain ihmistä viemään ja hakemaan lasta.
 
Oletko kysynyt itse tytöltä, miksi jättää menemättä sinne luokkaa jne?

Kuulostaa, että teillä olisi vielä joku auktoriteettiongelma kaikenlisäksi, jos noin nuori tyttö jo "haistattelee" vanhemmilleen tuollalailla.. Ehkä on niin kovapäinen, että jo vanhemmatkin taipuvat hänen tahtoonsa..
 
Syy käytökseen
Asentohuimaus voi saada aikaan mm. sen ettei paikallaan pysyminen ole mukavaa, nukahtaminen on vaikeaa (vaikka nukkuisikin nukahdettuaan ihan hyvin), keskittyminen itselle epämieluisiin asioihin on vaikeaa jne... Oma tyttö on liikkeessä paljon, "tekee mitä tahtoo", on lähtenyt liikkeelle tosi varhain, nukahtaminen on aina ollut vaikeaa. Yhtenä osasyynä on ollut asentohuimaus. Apua on saanut Rahkon kautta. Hän sanoi minulle kerran että ajattele miltä sinusta tuntuisi, jos maailma heiluisi kun menet makuulle etkä hahmottaisi kunnolla ympäristöä. Eniten kolahti kommentti, että kun asentohuimaus on hoidettu, lapseni ei tarvitse enää pelätä!
 
Oletko kysynyt itse tytöltä, miksi jättää menemättä sinne luokkaa jne?

Kuulostaa, että teillä olisi vielä joku auktoriteettiongelma kaikenlisäksi, jos noin nuori tyttö jo "haistattelee" vanhemmilleen tuollalailla.. Ehkä on niin kovapäinen, että jo vanhemmatkin taipuvat hänen tahtoonsa..
Toisaalta, lapsilla on taatusti auktoriteettiongelmia, jos kotoa annetaan niihin malli. Tuo esimerkiksi, että äiti ei pidä opettajan näkemystä arvokkaana, vaan jyrää vasten opettajan tahtoa, ettei lapsi tule retkelle mukaan.
 
naurettavaa
[QUOTE="vieras";23844557]30 vuotta sitten nämä lapset olivat tottelemattomia ja ne pantiin kuriin ja järjestykseen, nykyään huligaaneille on adhd ja niiden äideillä toinen muotisairaus; MASENNUS.
Mitä vaan saa tehdä ja niitä pitää ymmärtää, kun sillähän on se erityislapsi.


:headwall:[/QUOTE]

Tälle kommentille ei voi muuta kuin nauraa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844667:
Toisaalta, lapsilla on taatusti auktoriteettiongelmia, jos kotoa annetaan niihin malli. Tuo esimerkiksi, että äiti ei pidä opettajan näkemystä arvokkaana, vaan jyrää vasten opettajan tahtoa, ettei lapsi tule retkelle mukaan.
Niin, auktoriteettiongelmahan on suurimmaksi osaksi aina vanhempien omaa vikaa.. Joku on mennyt pieleen jo aikaisemmin.. Lapsihan ei synny automaatteisesti kilttinä ja tottelevaisena vanhempaa kunnioittavana..
 
K88
... joko sinulla tai lapsellasi on joku pielessä ja apua tosiaan tarvitsisitte. Ei ole normaalia olla noin aggressiivinen omaa ekaluokkalaista lasta kohtaan. Minäkin olen kuumaverinen ja yhden lapseni kanssa meillä on niin erilainen temperamentti, että otamme melkein joka toinen päivä yhteen, mutta sitä kestää vain hetken, ja sitten perään yleensä heti sovitaan. Sinä tunnut olevan jatkuvasti ja koko ajan vihainen (katkera?) lapsellesi, että yhtään ymmärrä, mikä on vikana. Joten kuten sanoin, jommalla kummalla on nyt jotain erikoista meneillään. Ei tuo ole normaalia.
 

Yhteistyössä