Mikä mökkeilyssä viehättää?

• Viestiketjun aloittaja ei jymmarra
  • Ensimmäinen viesti
ei jymmarra
Mä en keksi mitään hyvää, onneks mun ei ookaan pakko mökkeillä mutta tahtoisin ymmärtää niitä jotka siitä tykkäävät.

-Mökkeily on kurjistelua, monella mökillä asiat tehdään vaikeasti kun ei ole tiskikonetta, pesukonetta, jossain ei edes suihkua.
-Ulkohuussit ällöttää, mun maha ei toimi kun vesivessassa.
-Rantamökki ois mulle ihan painajaispaikka: Pelkäisin koko ajan että lapset hukkuu, vaikka kuinka vahtisin niin pelkäisin että lähtevät vaikka unissaan kävelemään veteen.
-Hyttyset yms itikat raivostuttaa.
-Monelle mökki on loputon työleiri.
-Ei oo kivaa olla ahtaasti pienessä mökissä.
-Puhumattakaan siitä että ne mökit sijaitsee lähes aina korvessa keskellä ei mitään ja palveluihin on pitkä matka.

vieras
Meidän mökillä ei ole tiskikonetta, pesukonetta saatika suihkua. On ulkohuussi, ja mökki on rannalla. Aivan ihana paikka! Ei mökkeily mun mielestä ole kurjistelua, vaan on ihanaa kun saa saunasta pulahtaa uimaan, enkä ole edes pelännyt että lapset hukkuvat kun ollaan miehen kanssa vahdittu. Mökin ovet ovat lukossa yöllä ja heräisin kyllä, jos lapset alkaisi kävellä unissaan.

Meillä on siellä oma aitta (mökin lisäksi ) joten tilaa on, myös saunamökissä voi yöpyä jos tulee enemmän väkeä. Itikoita nyt on ihan meidän kotipihallakin, joten ne ei raivostuta sen kummemmin. Mökillä rentoudutaan eikä olla millään työleirillä. Lähin ensiapu on n. 25 km päässä, kauppa vielä lähempänä. Silti mökki on ns. "korvessa" eli viimeinen mökki metsätien varrella. Naapurit ei pahemmin häiritse.

Musta on ihanaa olla mökillä, se on kuitenkin niin erilaista kuin kotona. Ja on sitten kiva palata taas kotiin!

heh
Mä mökkeilen koska:
-mökin vieressä on mielettömät ulkoilu- ja marjastusmaastot, mitä kaupungissa ei ole
-pidän kaikenlaisesta puuhastelusta, mökillä tiskaaminenkin on hauska ajanviete
-huussi on hyvin ilmastoitu, voi kuunnella vaikka linnunlaulua samalla
-korvessa on ihanaa, en pidä kaupungista
-mökillä pääsee irti arkirutiineista, ja voi palloilla yöpaidassa vaikka koko ajan. Kotona pitää olla aina jotenkin tehokas.
-mulla ei ole kaupungissa omaa pihaa, joten mökin pihaa ja kukkapenkkejä on ihana kuopsuttaa

vieras
Sitä kun asuu suuressa kaupungissa betonihelvetissä, niin on ihana lähteä mökille omaan rauhaan. Saa grillata ja olla pihalla. Ovet voi olla auki, on sauna ja voi käydä uimassa. Jos asuisin omakotitalossa niin en tiedä kaipaisinko näin paljon mökkeilyä..

yx leipuri
Alkuperäinen kirjoittaja ei jymmarra:
Mä en keksi mitään hyvää, onneks mun ei ookaan pakko mökkeillä mutta tahtoisin ymmärtää niitä jotka siitä tykkäävät.

-Mökkeily on kurjistelua, monella mökillä asiat tehdään vaikeasti kun ei ole tiskikonetta, pesukonetta, jossain ei edes suihkua.
-Rantamökki ois mulle ihan painajaispaikka: Pelkäisin koko ajan että lapset hukkuu, vaikka kuinka vahtisin niin pelkäisin että lähtevät vaikka unissaan kävelemään veteen.
-Puhumattakaan siitä että ne mökit sijaitsee lähes aina korvessa keskellä ei mitään ja palveluihin on pitkä matka.
Tää on ihan ku meidän mökillä, ja mä nautin :)

heh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä kun asuu suuressa kaupungissa betonihelvetissä, niin on ihana lähteä mökille omaan rauhaan. Saa grillata ja olla pihalla. Ovet voi olla auki, on sauna ja voi käydä uimassa. Jos asuisin omakotitalossa niin en tiedä kaipaisinko näin paljon mökkeilyä..
Erittäin totta. Jos mulla olisi oma talo ja piha, en ehkä olisi niin hanakasti joka viikonloppu lähdössä mökkeilemään. Jos se talo olisi vielä järven rannalla.. oih ja voih. :)

Muakaan ei viehätä mökkeilyt yhtään...pari kertaa kesässä on ihana käydä sukulaismökeillä lasten kans saunomassa ja grillaamassa tai kaveriporukalla pikaisesti viettämässä iltaa, mutta ei mua sais koko kesäksi mökille hengaileen enkä ikinä ole haaveillut omasta mökistä.

Muoks. mutta joo, mulle riittää mun postimerkin kokoinen piha ja terassi, pääsen ulos milloin vain juomaan aamukahvia...tilanne varmasti olisi toinen jos asuisin kerrostalossa ilman "omaa rauhaa"

Pojille mökkeilyt tarkoittaa hyviä kalavesiä eli ovat aamusta iltaan... tai useimmiten aamuyöhön kalassa ja välillä käyvät nukkumassa ja syömässä. Mökillä kun on sekin hyvä puoli, ettei naapureita häiritse (kun sellaisia ei ole), kummallinen unirytmi.

Itse nautin ihan vain luonnosta ja uimisesta. Mökki ei ole mielestäni mökki, jos ei rantaa ole vierellä ja pääse aamulla uimaan, päivällä uimaan ja illalla saunasta uimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erittäin totta. Jos mulla olisi oma talo ja piha, en ehkä olisi niin hanakasti joka viikonloppu lähdössä mökkeilemään. Jos se talo olisi vielä järven rannalla.. oih ja voih. :)

Meillä myös oma talo ja oma piha, sekä lähimmät 4 taloa on kesäasuntoja eli niihin toiset tulevat "mökkeilemään". Mutta silti kaipaan mökille järven rannalle, jolloin pääsen pois kotoa ja pois kodin askareista... mökin askareihin.

Saunominen ja uiminen.
Erilaiset rutiinit: saunan lämmityksen aloittaminen jo iltapäivällä (kestää muutaman tunnin) ja laiturilla makoilu lämmityksen aikana.

Asutaan omakotitalossa, mutta silti se vaan on niin erilaista.

Rollolainen
se rauhallinen ympäristö kun tietää ettei ole naapureita möykäämässä ja örveltämässä.

Meidän mökkeilyyn ei kuulu alkoholi joten jos nyt juhannuksena mennään anopin mökile KAIKKI AIKUISETKIN ovat selvinpäin.

Minusta mökin kuulukin olla sellainen ettei siellä ole juurikaan mukavuuksia. Anopin mökille tulee kylmä vesi sisälle,, joten tiskaamiseenkin pitä vesi lämmittää. Siinä on sähköt ja siellä on telkkari ja radio. Ihana vanhanajan puuauna, josssa pestäänkin vanhanaikaisesti pesuvadissa, sit voi pulahtaa vielä uimaan, vaikka tissiliivit päällä jos ei oo uikkareita, kun ei siellä oo ketään näkemässäkään.
Järven rannalla. Ihanaa on käydä kalastamassa, soutelemassa ja vaikka vaan olla ja möllöttää, tai käydä metsäretkellä.

Mäkään en ole ikinä ymmärtänyt mökkeilyn päälle, MUTTA tähän on syynä varmaan se, kun olen kasvanut meren äärellä, järvien ja luonnon läheisyydessä. Ei ole ikinä ollut tarvetta mökkeilyyn.

Jos olisin ikäni asunut kaupungissa, niin varmaan se mökki luonnon helmassa olisi ihana paikka rentoutumiseen.

Mökillä osaan elää juuri tätä hetkeä, mikään ei häiritse, itikat sun muut pörisijät kuuluu asiaan. Voi vaan olla. Pienet hommat vaan piristää. Mökillä ei tartte mitään tietoa kellon ajasta, tekee kaiken just silloin kun siltä tuntuu. Just herätessäni hymyilin ajatusta että ens viikolla pääsen mökille!! :D Grillaamaan, pelaileen ulkopelejä, saunomaan..Aaaaah!!

minä
Alkuperäinen kirjoittaja ei jymmarra:

Sehän siinä juuri viehättää, että se on niin erilaista kuin normaalielämä... On mukavaa mökkeillä, olla rauhassa muutama päivä tai viikko. Voi pestä astiat käsin (tosin on meidän mökillä astianpesukonekin...), peseytymässä käydään saunassa ja vaatteita otetaan sen verran mukaan, että pestään sit kotona ne kaikki. :) Rantamökki on tosiaan vähän vaikea pienten lasten kanssa, mutta kyllä ainakin meidän lapset on nopeasti oppineet sekä sen, ettei saa mennä rantaan mutta myös oppineet uimaan! :) Hyttysiä varten on karkottimet ja myrkyt (ja myrkyttömät myös). Mökillä on kivaa, isommallakin porukalla kun on tarpeeksi hermoja ja tilaa!

Rollolainen
no kaipa siinä mökkeilyssa jokin viehättää, kun anopikin asuu mökillä melkein koko kesän. Hän poistuu mökiltä vain silloin kun asiaa kauppaan tai sairaalaan/aptekkiin. lääkkeitäkin voi varata 3kk kerrallaan mukaan. Heillä on pakastin, eikä kksi ihmistä nyt kovin paljoa tarvii kuukaudeksikaan ruokaa. HE pesevät mökillä vanhalla pulsaattorikoneella pyykit keäsllä. Anoppi ainkin nauttii siitä että saa kuopsuttaa maata ym pientä. Ehkä se että asuu pitkän talven kerrostalossa auttaa pitämään tuollaisesta.
enne anoppi asui koko vuoden tässä mökissä, nyt kun ikää on tullut lissä ja on ruyyppäämisen lopetttanut haluaa talvet olla lämpimässä kerrostaloasunnossa. silä vaan käy silloin aika pitkäskis, kun ei siellä oikin ole tekemistä, muta kuin tuijottaa telkkaa

m
Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ja mun on vähän niinkuin pakko mökkeillä koska miehellä on mökki, vanhempansa ovat sen hänelle jättäneet eikä ainakaan heidän elinaikanaan sitä saa myydä pois. Tuskin mieskään siihen suostuisi. Asutaan betonihelvetissä mutta vaikka maalta olenkin, en kaipaa yhtään mökkeilyä: ei sähköjä, ei valoja, ei juoksevaa vettä. Maalla on kyllä mukavaa ja viihdyn mutta oli meilläkin kotona sentään kaikki mukavuudet ja elämä oli sillai helppoa. Vietän mieluummin lomani koipuolessa maalla, jossa on eläimiä ja kaikki mukavuudet. Korpeen pimeään en kaipaa.

IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja HelgaP:
Muakaan ei viehätä mökkeilyt yhtään...pari kertaa kesässä on ihana käydä sukulaismökeillä lasten kans saunomassa ja grillaamassa tai kaveriporukalla pikaisesti viettämässä iltaa, mutta ei mua sais koko kesäksi mökille hengaileen enkä ikinä ole haaveillut omasta mökistä.

Muoks. mutta joo, mulle riittää mun postimerkin kokoinen piha ja terassi, pääsen ulos milloin vain juomaan aamukahvia...tilanne varmasti olisi toinen jos asuisin kerrostalossa ilman "omaa rauhaa"
Peesi.
Miehen isovanhemmilla on mökki, johon ei tuu vesiä,ulkohuussi on, sähköjärjestelmää ovat nyt vähän laittaneet, että toimii kaiketi jollain akulla tms. en tiiä.
Siellä voi käydä just sen kerran-pari/kesä mut en haluais koko kesää viettää. Itse oon asunu koko lapsuuteni koivujen keskellä,ei ihan "maalla"mutta sen verran korvessa ettei siinä ihan pihapiirissä muita taloja ole. Siinä sai sitä mökkituntumaa ihan tarpeekseen.

SD
vaihtelu virkistää. ei jaksa koko kesää istua kerrostaloasunnossa.
erilaisuus, mitä järkee lähteä yhestä citykämpästä toiseen?
nostalgia, lapsuusmuistot, perinteet, suku...

ei oo pakko ymmärtää jos ei pysty. :D

plm
Ihan kuin kaikki mökit olisi samanlaisia! Ensinnäkin mä tiskaan kotonakin ihan käsin niin menee se mökilläkin.
Toiset nyt vaan tykkää saunomisesta ja uimisesta, ei kesämökin tarvitse olla työleiri.

Mä tykkään.

Sauna päälle, bikinit ylle, juotavaa paljon viereen ja... Siin se iltapäivä meneekin. Lapset sinkoavat saunasta uimaan ja takaisin ja mä vaan loikoillen vahtien rannalla. =)

Eikä tuu ees tiskiä, kun grillaa makkarat pihalla, syö paperilautasilta ja salaattina toimivat kokonaist tomaatit ja isot kurkunlohkot.

Ongelma on lähinnä siinä, et mulla ei oo mökkiä. :| :(

SD
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Ihan kuin kaikki mökit olisi samanlaisia! Ensinnäkin mä tiskaan kotonakin ihan käsin niin menee se mökilläkin.
Toiset nyt vaan tykkää saunomisesta ja uimisesta, ei kesämökin tarvitse olla työleiri.
sanoppa muuta!
ja semmoiselle jolla ei oo omaa pihaa muuten niin se loma voi just ollakin pihatöitä, kukkapenkkejä ja perunamaata. ootan jo innolla! :p

Yhteistyössä