Mikä mökkeilyssä viehättää?

• Viestiketjun aloittaja ei jymmarra
  • Ensimmäinen viesti
mökille...
Mie tykkään mökkeillä koska
- luonto ja oma rauha on tärkeitä
- nukuttaa paremmin
- meillä uus mökki ja kompostoiva huussi=mukavaa
- saa nukkua sängyssä, vieraat voi nukku vaikka teltassa :) niin meillä on mennyt kun minä olen ollut jossain vieraana...
- meidän mökiltä on kauppaan 4km, eli lähi kirkonkylä on lähellä.
- olen vanha partiolainen niin kaitpa se luonto ja 'eräelämä' on verissä

ihailen vanhaa aikaa
Oma rauha ja luonto. Ja paras mökki sellainen askeettinen missä ei ole tiskikoneita, juoksevaa vettä, suihkua tai mitään näitä nykyajan härpäkkeitä. Pääsee todella irtautumaan arjesta, kuin astuisi ajassa taaksepäin.

SD
Alkuperäinen kirjoittaja ihailen vanhaa aikaa:
Oma rauha ja luonto. Ja paras mökki sellainen askeettinen missä ei ole tiskikoneita, juoksevaa vettä, suihkua tai mitään näitä nykyajan härpäkkeitä. Pääsee todella irtautumaan arjesta, kuin astuisi ajassa taaksepäin.
ja arvostaa niitä arjen luksusvempeleitä eritavalla kun tulee kotiin. :D

Oi, tänä viikonloppuna ekaa kertaa tänä kesänä pääsen mökille :heart:
Ja niin odotan sitä. Meillä mökki saaressa merellä. Sinne mennään veneellä, ja kuinka ihanaa se on kun ahtaudutaan pieneen terhiin kaikki tietty kerralla. Pidetään pjista huoli ettei tipu veteen ja sitten kun ollaan rannassa, ekana hyppää veneestä 50 kiloinen koira!! Tavaroiden purku laiturille, pojat rantaan (liivit tietty päällä). Itse purkaa tavaroita jääkaappiin, makuusoppiin ja sitten vaihtaa "mökkivaatteet". Ja terassille istuu viideksi minuutiksi. Sitten kiertely "maiden ja mantujen" läpi, kattoo mitkä kukkasipulit lähti ja mitkä myyrä vei. :)
Ja mies tällä välin avannut olusen ja miettii uuden terassin alkua.
Siitä se lähtee. rentouttava työleiri. Ja joo, meillä on sähkö mutta vesi kannetaan naapurista, itse ei olla vielä liitytty vesijohtoon mutta vaikka liityttäis niin koskaan sitä ei sisälle asti vedettäis. Vesi ja sauna lämpiää puilla. Pesu uimisen yhteydessä, ah niin ihanaa pulahtaa vielä "jäätävään" mereen. :)
Siellä mökillä tulee tehtyä rennosti kaikkea, aina puuhataan jotain, remppaa tai uudisrakentamista.
Mutta kyllä mä tiedän ihmisiä jotka eivät rentoudu ellei mökillä ole samoja mukavuuksia kuin kotona. Mutta mä olen lapsuudessa ollut mökillä jossa ei vettä ei sähköä ja se oli saaressa. Ja siellä oli mahdottoman ihanaa. Ja nyt mä saan jatkaa tätä perinnettä mun pojille, mahtavaa.

Lapsien kanssa mökillä tietty pitää olla varovainen, mutta mä olen sellainen että en ihan heti panikoi että voi tippua veteen ja voi tapahtua jotain. Tottakai voi tapahtua jotain, mutta jos liikaa varoo ni sit varsinkin tapahtuu jotain.
Kyllä meidän poika jo tänä vuonna on tippunut veteen rantakiviltä, ikää on vajaa 3 v. Mutta tilanne ei ollut paha, rähmälleen veteen kaatui. Vieressä oli iskä ja vaari eli valvovat silmät ja silti jalka lipes. Mutta jos ei koskaan satu mitään tai anneta tehdä jotain niin eihän ne tajua mitä voi tapahtua. Mutta tietty tässäkin tullaan siihen, että mä olen elänyt veden äärellä joten mulla on "terve" suhde veteen ja sen lähellä olemiseen.

plm
Alkuperäinen kirjoittaja SD:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Ihan kuin kaikki mökit olisi samanlaisia! Ensinnäkin mä tiskaan kotonakin ihan käsin niin menee se mökilläkin.
Toiset nyt vaan tykkää saunomisesta ja uimisesta, ei kesämökin tarvitse olla työleiri.
sanoppa muuta!
ja semmoiselle jolla ei oo omaa pihaa muuten niin se loma voi just ollakin pihatöitä, kukkapenkkejä ja perunamaata. ootan jo innolla! :p
Aivan!
Ja toisaalta esim mun työkaverilla on omakotitalo isoine pihoineen ja kesämökki on kallioisella paikalla (tosi hienolla) joten siellä ei sitten taas ole pihatöitä eikä nurmikonleikkuuta yms.

-Luonnon rauha
- Meren ranta, liikkuvat lapset pukevat pelastusliivit päälle pihalle mennessään AINA! Ettei vaan käy vahinkoa.

Meille tulee kylmä vesi mökille, suihkua ei ole, ulkohuusissakin joutuu käymään ja käsin tiskata. Kotonakin kyllä tiskataan käsin, joten se ei ole ongelma.

Meillä on kyllä mökillä hommia, mutta niitä voi tehdä kaikessa rauhassa omaan tahtiin, syödään kun tulee nälkä, nukutaan kun väsyttää, kelloa ei katsota, puhelimet kiinni. Siis saa vaan olla ja nauttia, kotona en ikinä pääse tuollaiseen tilaan, koska aina joku lappu tmv. on muistuttamassa jostain menosta, laskusta jne.

Viivi
Mökkeilyssä viehättää just se, että se on vähän "ankeeta". Siis mä rakastan sitä että voi istua sohvannurkkaan ja lukea kirjaa, tai sitten maata laiturilla auringossa ja lukea kirjaa. Olla vaikka alasti kokoajan, jos huvittaa. Voi uida kun huvittaa, voi saunoa vaikka kokoajan puusaunan lempeissä löylyissä. Voi kalastaa ja tehdä itse kalastetuista kaloista ruokaa. Voi istuttaa kukkia, leipoa, mitä vaan!

Siis sehän se, kun kotona loma ei tunnu lomalta, kun "pitää" siivota, "pitää" pestä ikkunat, "pitää" tehdä sitä sun tätä, vitsiläinen nyt tuo porttikin pitäisi korjata. Mökillä ne samat hommat hoituu siinä sivussa, kun ei pidä. Vaan voi, jos haluaa ;) Sitten välillä voi hyvillä mielin istahtaa kahville mökin portaille ja katsella järvimaisemaa. Sitten jatkaa jos jaksaa. Jos ei huvita, niin voi sitten vaikka pulahtaa pikaiselle virkistysuinnille.

Mökkielämä rocks! :D

luonnonhenki
Olen luontoihminen ihan täysin. Ylläolevissa vastauksissa tuli kaikki positiiviset asiat jo
mainittua.
Lähinnä ihmettelen koko kysymystä- miten joku voi sanoa ja ajatella ettei pidä mökkeilystä?
Musta tuntuu että joillain kaupunkilaisilla on tuo pelko, ensimmäistä hyttystä pelätään, iiik!
Äkkiä pois...
Pelätään ilmeisesti metsää ja hämärää.
Ei olla totuttu luontoon, ei luonnonääniin, ei eläimiin.
Tällä hetkellä majailen betonissa ja voin sanoa että tämä se vasta ankeaa on,
yhtä helvettiä!!
Ikkunasta näen että on kesä, mutta ei se täällä sisällä ole.
Kun menen kaupungissa ulos, kaikki on julkista tilaa, ei omaa pihaa,
autoja, ihmisiä pörrää.
Kyllä on ihanaa olla mökillä(vaikka en omista sitä), vesi liplattaa, voi
uida, kalastaa, marjastaa jne.
Jos saisin paljon rahaa, ostaisin heti jonkun mökin.
Parasta nimenomaan on se ettei ole niitä teknisiä vempeleitä,
ei se silloin ole mökkielämää enää.
Tykkään vanhanaikaisesta touhusta.
Kun olin lapsi, meillä kannettiin vesi kaivosta.

Yhteistyössä