Mikä kipu on kohdallasi ylittänyt synnytyskivun?

• Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
"Mona"
Olen lukenut, että munuaiskivien aiheuttama kipu on ihmiselle se kovin mahdollinen kipu. No, kivun mittaaminen objektiivisesti on mahdotonta, ja sama tilanne ei aiheuta identtistä kipua kaikille hmisille. Mutta jonkun tilaston mukaan siis näin.
Mä olin tulossa vastaamaan juuri tuon munuaiskivien liikkeelle lähtö. Se oli kovinta ja hallitsemattominta kipua mitä olen koskaan kokenut. En voinut kun vaan oksentaa kivusta koko ajan. Mulla vielä raskaus vaikeutti kivunlievitystä. 4,5kiloisen esikoisen olen synnyttänyt luomuna imukuppisynnytyksenä eli tiedän kyllä mitä synnytyskivut voivat olla, hirveää sekin oli, mutta kyllä voiton vei nuo munuaiskivet.

maa aam
Synnytys oli luomu ja kivulias, mutta se kipu on jotenkin unohtunut ja palkittiin kun lapsi syntyi.

Pahempaa olivat kivut, kun kuukautiset alkoivat melkein kaksi vuotta synnytyksestä ja täysin umpeen kiinnikkeistä kasvanut kohtu supisteli ja kramppasi, että saisi veren ulos. Aivan järkyttävää. Puoli vuotta jouduin niistä kuukautisten aikaan kärsimään ennen kuin syy tajuttiin ja pääsin ensimmäiseen leikkaukseen.

"cream"
No, nyt kyllä paljastit typeryytesi. Sinun kivunkokemuksellasi ei ole mitään tekemistä toisten ihmisten kivun kanssa. Jos itse et ole tarvinnut kipulääkettä, se ei tarkoita, että kestäisit paremmin kipua kuin toiset vaan ainoastaan sitä, että kipu on ollut muilla kovempi kuin sinulla.

Itse en ehtinyt saada mitään lääkettä (paitsi aquarakkulloita) toisen lapsen synnytyksessä, ja se oli niin karmeaa, etten pidä itseäni mitenkään sankarina. jos olisin ehtinyt, olisin halunnut lääkityksen.

Jos olet sitten niitä naisia, joiden lantion hermotus ja kipuimpulssit ovat rakenteellisesti ja toiminnallisesti sellaiset, että kipu ei ole ylitsepääsemätön, miten se liittyy muihin synnyttäjiin? Persoonasi, DNA:si, geneettinen karttasi, jälkeläisesi, ulkonäkösi, psyykkinen tilanteesi, anatomiasi ja ihan jokainen listattava asia sinussa on uniikkia. Joten miten voit edes kuvitella, että kipu, synnytyksen eteneminen ja naisten lantion sekä kudosten rakenteet, kohtulihasten voimakkuus, oksitosiinitasot, lapsen koko suhteessa äidin fyysisiin ja psyykkisiin voimiin ja kuntoon (vaikkapa jokin perussairaus tms.) olisivat kuitenkin täysin vertailukelpoisia omiesi kanssa?

Tsiisus, onneksi et ole kätilö.

Valitettavasti paljastit itse oman tietämättömyytesi. Kivun tunteminen on pääosin pääästä kiinni, voit halutessasi kysyä aiheesta lisää googlelta. :) On täysin eri asia revitäänkö hammas puudutuksessa vai ilman puudutuksia. Jotkuhan vaativat hammaslääkärikäynnitkin nukutuksessa.

J-t harmaana
Vaihdanpa vastausta... kovin kipu oli viime sektion jäälkeen, kun salista tultua lakkasi spinaali vaikuttamasta toiselta puolelta ja tunsin sillä puolella kaiken haavakivun, jälkisupparit jne.... Kuusi tuntia herääämössä muhun pumpanttiin Oxanestia, kunnes saatiin kipa sen verran hallintaan, että voitiin sspinaalikatetrin paikka korjata.

Yhteistyössä