Mikä idea tällaisissa "kihloissa"?

  • Viestiketjun aloittaja Mikä idea?
  • Ensimmäinen viesti
Menee vähän asian vierestä, mutta mun lapsen isä (ollut ex jo monta vuotta) ei aikanaan halunnut naimisiin kun se on niin lopullista ja sitovaa. Yhteinen lapsihan ei ole :D :D :D
Aviopuolisosta voi erota, mutta lapsesta ja lapsen toisesta vanhemmasta ei niin helposti.... :whistle:

Mutta mun mielestä se on vain ja ainoastaan niiden kahden ihmisen välinen asia mitä ne sormukset niille merkitsee.
 
"mie vaan"
Ennen vanhaanhan lapsi saatettiin kihlata jo kehdossa, tai viimeistään 10-vuotiaana, naimisiin mentiin sitten myöhemmin. Tämä siis velä pari sataa vuotta sitten. 100-50 vuotta sitten taas saatettiin mennä kihloihin 15-17 vuotiaana ja sitten naimisiin kun miehellä oli tarpeeksi rahaa, eli vaikka 20-25 vuotiaana. Eli näin ennen vanhaan, eli pitkät kihlausajat eivät ole mitenkään uusi keksintö :D
 
"vieras"
Naurettavaa aikuisilta ihmisiltä mennä "kihloihin" ilman aikomusta avioitumisesta.
Ei tarvitse olla päivää valmiina, mutta aikomus pitää olla.

En tykkää yhtään että otetaan vanhoja traditioita ja perinteitä käyttöön, käytetään niistä ne osat joista tykätään ja loput vaan "unohdetaan" kun muka maailma muuttuu tai jotain yhtä typerää.

Loisivat sitten oman juttunsa jos ei vanhasta tykkää.
 
........................
Mullakin on yksi kaveripariskunta, joka meni kihloihin, mutta suureen ääneen aina toitotti, etteivät IKINÄ mene naimisiin.
Ja toinen kaveripariskunta kun meni kihloihin, niin kysyin sitten "morsiamelta" häiden ajankohdasta. Tämä vastasi, että sitten kun tuo ukko tajuaa kosia! Olin vähän :0, mä kun luulin, että kihloissa ollaan sitten, kun jompikumpi kosii?!
Ja ai hitsi, mä oon naimisissa, mutta en juuri koskaan käytä sormusta... luuleekohan kaikki nyt, et oon yh?! Ja mitä sitten?!
Me mentiin naimisiin ilman kihloja, silloin kun sormus on sormessa, on niitä vain yksi, vihkisormus. Eli silloinkin, kun mulla on sormus, niin kaikki varmaan luulee, että oon VAAN kihloissa!? OMG!!!
 
"haha"
[QUOTE="vieras";27700399]Naurettavaa aikuisilta ihmisiltä mennä "kihloihin" ilman aikomusta avioitumisesta.
Ei tarvitse olla päivää valmiina, mutta aikomus pitää olla.

En tykkää yhtään että otetaan vanhoja traditioita ja perinteitä käyttöön, käytetään niistä ne osat joista tykätään ja loput vaan "unohdetaan" kun muka maailma muuttuu tai jotain yhtä typerää.

Loisivat sitten oman juttunsa jos ei vanhasta tykkää.[/QUOTE]

Ja kaikkienko pitäisi toimia niinkuin SINÄ "tykkäät"? Eiköhän se oli muille ihan sama mitä sinä tai joku muu asiasta tykkää, joten turhaa narinaa. Parempi vaan pitää huoli omista asioistaan, voi tehä just niinkuin tykkää.
 
Mullakin on yksi kaveripariskunta, joka meni kihloihin, mutta suureen ääneen aina toitotti, etteivät IKINÄ mene naimisiin.
Ja toinen kaveripariskunta kun meni kihloihin, niin kysyin sitten "morsiamelta" häiden ajankohdasta. Tämä vastasi, että sitten kun tuo ukko tajuaa kosia! Olin vähän :0, mä kun luulin, että kihloissa ollaan sitten, kun jompikumpi kosii?!
Ja ai hitsi, mä oon naimisissa, mutta en juuri koskaan käytä sormusta... luuleekohan kaikki nyt, et oon yh?! Ja mitä sitten?!
Me mentiin naimisiin ilman kihloja, silloin kun sormus on sormessa, on niitä vain yksi, vihkisormus. Eli silloinkin, kun mulla on sormus, niin kaikki varmaan luulee, että oon VAAN kihloissa!? OMG!!!
:LOL: Ai hitto, tätä mä en tajunnutkaan. Mua varmaan luullaan kanssa YH:ksi, kun ei ole vihkisormusta, apua!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27700399]Naurettavaa aikuisilta ihmisiltä mennä "kihloihin" ilman aikomusta avioitumisesta.
Ei tarvitse olla päivää valmiina, mutta aikomus pitää olla.

En tykkää yhtään että otetaan vanhoja traditioita ja perinteitä käyttöön, käytetään niistä ne osat joista tykätään ja loput vaan "unohdetaan" kun muka maailma muuttuu tai jotain yhtä typerää.

Loisivat sitten oman juttunsa jos ei vanhasta tykkää.[/QUOTE]

Luuletko sä, että nämä meidän nykyiset perinteet on ollut samanlaisia satoja tai tuhansia vuosia? Kuten joku tuossa sanoikin, ennen jo pikkulapset kihlattiin. Nykyään aikuiset menee kihloihin eli otettiin vanha traditio ja muokattiin siitä omanlaisensa.
 
"vieras"
Ainoat jotka tätä feikkikihlautumista kannattaa on ne joilla itsellään se pelkkä kihla roikkuu sormessa,ilmeisesti on jo vuosikausia roikkunut.
Onneksi tätä tajutaan paheksua jottei typeryys leviä laajemmin.

Se kihlaus nyt vaan on kahden ihmisen vapaaehtoinen sopimus avioliittoon menosta, jos ei sitä halua luvata niin tunke se lupaussormus vaikka peukkuun.
 
"heihei"
Kihlaus on sopimus ja lupaus naimisiinmenosta. Jos menee "kihloihin", mutta ei ole aikeissa mennä naimisiin, ne eivät ole silloin kihlat. Ne ovat pelkästään merkityksettömät sormukset sormissa.
Mä luulen, ettei niitä ihmisiä kiinnosta, vaikka sä pitäisit niitä niiden sormuksia ihan minä rinkuloina nyt sitten haluatkaan. Heille itselleen ne voivat kuitenkin olla juuri ne kiroamasi kihlat, eikä se asia kuulu sinulle mitenkään. Miten se sinun elämääsi/kihloihisi edes liittyy?

Oli mikä oli mutta kihlaus se ei ole. Kutsukoot niitä sitten vaikka "suhteenvakauttamissormuksiksi", jos kuvittelevat että ne pelkät sormukset sormissa vievät suhteen uudelle tasolle.
Viekö se papin aamen suhteen "uudelle tasolle"? Sama suhdehan se on sen jälkeenkin.

Ja ei, minulla ei ole mitään ikuisuuskihloja menossa tai menneisyydessä, vaan pidin itsekin kihlausta kohdallani lupauksena ja aikomuksena aviosta, Muiden kihlat ja sormukset ja liitot eivät minun elämääni sitten kuulukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27700485]Ainoat jotka tätä feikkikihlautumista kannattaa on ne joilla itsellään se pelkkä kihla roikkuu sormessa,ilmeisesti on jo vuosikausia roikkunut.
Onneksi tätä tajutaan paheksua jottei typeryys leviä laajemmin.

Se kihlaus nyt vaan on kahden ihmisen vapaaehtoinen sopimus avioliittoon menosta, jos ei sitä halua luvata niin tunke se lupaussormus vaikka peukkuun.[/QUOTE]

Mulla ei ainakaan roiku kihla sormessa ja silti olen sitä mieltä, että jokainen tekee niin kuin tykkää. Nykyään moni menee vain kihloihin ja se ei mun persettä kutita mitenkään.
 
[QUOTE="vieras";27700485]Ainoat jotka tätä feikkikihlautumista kannattaa on ne joilla itsellään se pelkkä kihla roikkuu sormessa,ilmeisesti on jo vuosikausia roikkunut.
Onneksi tätä tajutaan paheksua jottei typeryys leviä laajemmin.[/QUOTE]

Minusta on aivan sama, millä nimellä ihmiset sitoutumistaan kutsuvat. Hyvä kun sitoutuvat. Minusta on varsin epämiellyttävää kutsua toisten sitoutumista feikiksi, leikiksi tai pelleilyksi.

Itse olen aikanani noudattanut jostain ihme syystä perinteistä kaavaa, eli vuoden sisällä kihlauksesta mentiin naimisiin. Ja silti olen tätä mieltä. Heh.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27700506:
Minusta on aivan sama, millä nimellä ihmiset sitoutumistaan kutsuvat. Hyvä kun sitoutuvat. Minusta on varsin epämiellyttävää kutsua toisten sitoutumista feikiksi, leikiksi tai pelleilyksi.

Itse olen aikanani noudattanut jostain ihme syystä perinteistä kaavaa, eli vuoden sisällä kihlauksesta mentiin naimisiin. Ja silti olen tätä mieltä. Heh.
Ei kenenkään sitoutumista parisuhteeseen tässä olekaan sanottu feikiksi tai pelleillyksi, vaan sitä tekoa kun annetaan sormus merkiksi sopimuksesta vaikka ei sopimusta edes aiota noudattaa. Se on feikkiä juurikin.
 
"heihei"
[QUOTE="vieras";27700504]Mulla ei ainakaan roiku kihla sormessa ja silti olen sitä mieltä, että jokainen tekee niin kuin tykkää. Nykyään moni menee vain kihloihin ja se ei mun persettä kutita mitenkään.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27700506:
Minusta on aivan sama, millä nimellä ihmiset sitoutumistaan kutsuvat. Hyvä kun sitoutuvat. Minusta on varsin epämiellyttävää kutsua toisten sitoutumista feikiksi, leikiksi tai pelleilyksi.

Itse olen aikanani noudattanut jostain ihme syystä perinteistä kaavaa, eli vuoden sisällä kihlauksesta mentiin naimisiin. Ja silti olen tätä mieltä. Heh.
Samat sanat tosiaan kohdallani.
 
No niinpä. Yksi tuttu mamma kertoi kihlautuneensa sen takia, että muutoin on noloa, kun vieraat luulevat yh:ksi. Siis jos ei ole sormusta.
tää meni ihan yli hilseen :D ajatteleeko joku tosissaan noin? enpä ole kyllä ikinä miettinyt.. ai kauheaa ajatteleekohan nyt joku et mä oon kahen lapsen yh.. :D voivoi. sehän oliski maailmanloppu jos joku tuntematon muhun sellasen leiman lykkäis!! :LOL:

mutta itse aiheeseen. oon kyllä ihmetellyt jo monia vuosia samaa, että kyllä se kihlaus on avioliitto lupaus, ei taida moni tietää tai ymmärtää? siinä vaiheessa ku tulee prikka sormeen niin kyl mä haluan et päivä lyödään lukkoon/se on selvästi suunnitteilla eikä mitään "ehkä joskus hihi". ja miehen tuntien niin ajattelee samanlailla asiasta.
 
[QUOTE="vieras";27700532]Ei kenenkään sitoutumista parisuhteeseen tässä olekaan sanottu feikiksi tai pelleillyksi, vaan sitä tekoa kun annetaan sormus merkiksi sopimuksesta vaikka ei sopimusta edes aiota noudattaa. Se on feikkiä juurikin.[/QUOTE]
Mistä sinä tiedät mistä se sormus on Kallella ja Maijalla merkkinä, millainen sopimus se heille on? Se sormus voi olla sopimus, että sitoudutaan olemaan yhdessä. Ja sitä sopimusta toivottavasti noudattavat.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27700126:
Mä en myöskään ymmärrä. Mulle kihlaus on lupaus avioliitosta ja eikö perinteisesti parin vuoden sisällä kihlauksesta kuulukin avioitua. Kihlaus ei ole kihlaus, jos ei koskaan aiota mennä naimisiin. Sama kuin kertoisi kaikille olevansa naimisissa, vaikka vihkimistä ei olisi tapahtunut.
Tämähän on suorastaan muotia paksuksi, kihlat ja naimisiin. Puolen vuoden päästä ero ja huoltajuuskiistat.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27700437:
Mun isä on ollut kihloissa 25 vuotta, ja ties vaikka seuraava suuri juhla olisi hautajasensa...
Minun vanhempani olivat naimisissa 45 vuotta, kunnes kuolema erotti. En tiedä, oliko kysymyksessä vapaaehtoinen sopimus vai pakkoko piti yhdessä, mutta kertaakaan en ole nähnyt kummallakaan minkäänlaista sormusta.

Tunnen kyllä omassakin tuttavapiirissäni näitä, jotka kovasti vahtaavat toisten sormia ja pohtivat rinkuloiden merkityksiä. Tulee vähän jotenkin sellainen ajatus, että naimisiin "pääseminen" on heille jotenkin isompi saavutus kuin meille muille. Mutta mitäpä pahaa siinäkään lopulta on...
 
[QUOTE="vieras";27700498]Mitä se sormus sulle merkitsee?
Mistä se kertoo? Miksi se on annettu?
Viestitkö sillä muille että olet varattu?[/QUOTE]

No sitähän se tarkoittaa, että olen varattu.

Teininä mentiin kihloihin, eikä sitä silloin ajateltu mitään naimisiin menoa.
Eikä tuo tunnu vielä yli 10 vuoden jälkeenkään, että sille olisi mitään tarvetta.

Minusta naimisiin meno ei välttämättä ole enää tänä päivänä se sama juttu, kuin joskus ennen vanhaan. Se tuntuu mielestäni vanhanaikaiselta.

Mutta olen sitä mieltä, että jokainen tekee niinkuin tykkää. Olipa kihloissa, "kihloissa" tai naimisissa.
Tärkeintä kai siinä on kuitenkin se, että on toimiva parisuhde ja osapuolet ovat uskollisia toisilleen. Ei siihen mielestäni mitään "papin aamenta" tarvita. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27700485]Ainoat jotka tätä feikkikihlautumista kannattaa on ne joilla itsellään se pelkkä kihla roikkuu sormessa,ilmeisesti on jo vuosikausia roikkunut.
Onneksi tätä tajutaan paheksua jottei typeryys leviä laajemmin.

Se kihlaus nyt vaan on kahden ihmisen vapaaehtoinen sopimus avioliittoon menosta, jos ei sitä halua luvata niin tunke se lupaussormus vaikka peukkuun.[/QUOTE]

Ootko joskus miettinyt kuinka pölhön kuvan annat itsestäs kun avaat nokkas?
 
[QUOTE="vieras";27700362]Mä voin niin nähdä sieluni silmin sut vanhana mummona, joka valittaa kaikesta uudesta kun ennen oli kaikki paremmin. Onko avoliittokin susta kamalaa? Synnissä elämistä? Sitä se oli ennen, mutta ei ole enää kun maailma muuttuu. Roll with the punches.[/QUOTE]

On kyllä. Minä uskon, että Raamatusta löytyvät parhaat ohjeet elämiseen, ja niihin ei kuulu esiaviollinen seksi yms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;27700552:
tää meni ihan yli hilseen :D ajatteleeko joku tosissaan noin? enpä ole kyllä ikinä miettinyt.. ai kauheaa ajatteleekohan nyt joku et mä oon kahen lapsen yh.. :D voivoi. sehän oliski maailmanloppu jos joku tuntematon muhun sellasen leiman lykkäis!! :LOL:

mutta itse aiheeseen. oon kyllä ihmetellyt jo monia vuosia samaa, että kyllä se kihlaus on avioliitto lupaus, ei taida moni tietää tai ymmärtää? siinä vaiheessa ku tulee prikka sormeen niin kyl mä haluan et päivä lyödään lukkoon/se on selvästi suunnitteilla eikä mitään "ehkä joskus hihi". ja miehen tuntien niin ajattelee samanlailla asiasta.
Kyllä kaikki tietää, että kihlaus on perinteisesti ollut lupaus avioliitosta. Mutta sitä se ei välttämättä enää ole.
 

Yhteistyössä