Mikä helkutti on alavara? Koitan takkia tehdä ja mulla on siinä joku alavarakaava. Mikä se on?

[QUOTE="vieras";24783445]Se langansuuntahan on hulpion mukainen, siis sen kankaanpalan sivureunan![/QUOTE]

Joo niin taitaa olla ja mä olen yrittänyt niitä kankaita siten leikata. Mutta en tiedä olenko ihan aina onnistunut. Päällisen osalta kyllä, mutta tuo liukas vuorikangas saattaa olla toinen juttu.

Näin niinkuin jatkoa ajatellen...onko vuoren pakko olla nimenomaan tuota liukasta vuorikangasta? Mun olis paljon helpompi ommella vuori vaikka puuvillasta tai fleecestä.
 
Siis se Poimulanka on sellanen josta vedetään alalanka ja siinä samalla kangas poimuttuu. Sitä lankaa on helpompi vetää jos lankankireys on löysä ja tikin pituus on pitkä. Koita vähän tilkulle vaikka niin tiedät mistä nappulasta tapahtuu mitäkin.
 
[QUOTE="vieras";24783450]Niin ja aina pitää lukea koko ohje, ennen kuin alkaa tehdä kyseistä vaatetta tai edes ostaa siihen mitään.[/QUOTE]

Luettu on. MONTA kertaa. Mutta kun siinä on niin paljon kaikkea hepreaa, niin multa menee puolet joka kerta ihan yli. Eikä tilannetta helpota se, että tähän takkiin kuuluu sellaisiakin osia, joita mä en siihen laita (vanu vuoren ja päälikankaan väliin, hupun somisteet ja taskut). Eli mun pitää koittaa nekin vielä blokata ohjeesta veks.

Ei ole helppoa ei, mutta meinaan onnistua. Edes jotenkin.
 
Siis se Poimulanka on sellanen josta vedetään alalanka ja siinä samalla kangas poimuttuu. Sitä lankaa on helpompi vetää jos lankankireys on löysä ja tikin pituus on pitkä. Koita vähän tilkulle vaikka niin tiedät mistä nappulasta tapahtuu mitäkin.
Hmmm...pitää kattoa jos uskallan. Etten sitten sekota koko paskaa ja kiroa seuraavaa viikkoa :D

Mutta sitä siis ei voi tehdä ilman sitä poimutusta? Siis niin että poimuttelen käsin?
 
kyseessä taita olla istutettu hiha. eli tikun pituus 4 ( nappula josta löytyy asteikko 1-4) ompelet tämän merkityilla kohille ( katso kaavalta) ala langasta vähän vain, niin että reuna mene kauniisti " muotoon" hihan voi myös harsia niinn ienne ompelua. muista silittää ommeltut saumat jotta lopputulos ois siisti, koska valmiin takin saumoje naukominen on... syvältä :D
 
"vieras"
Chef, miten takinteko sujuu?

Arvaan, että lopputulos on oikein kelpo. Siis siihen nähden, että väität ettet ymmärrä ohjeita, olet jo aiemminkin tehnyt kaikenlaista hienoa ihan itse. Varmasti niin käy nytkin. Olisi kiva saada kuvaa kun takki on valmis :)

Olen lähes kateellinen, kun en koskaan onnistu yhtä hyvin, vaikka nuo käsitteet ja teoria on kutakuinkin hallinnassa :D
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"Tuikku"
Langansuunnan liukkaaseen vuorikankaaseen saat, jos otat reunasta yhden langan kankaasta "irti" ja vähän kiskaiset. Silloin näet, mihin suuntaan ryppyyntyy. Se on silloin suora.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24786979:
Voi kiesus, Chef on siirtynyt hellan ääreltä ompelukonheen taakke.

Apua :D
Sä olet NIIIIIN ylpeä musta, kun sä näät tuon takin. Se on TÄYDELLINEN (kunhan ei ihan hirmu läheltä katso)!

Kauhukeittiön jälkeen jatkan vielä vartin ja sitten se on valmis. Tai siis melkeen valmis. Booty aikoinaan lupasi auttaa takin napinläpien kanssa, joten kunhan toinenkin takki valmistuu (huomenna) niin sitten alan hätistelemään bootyä :)

Paan kuvaa kun kauhukeittiö loppuu :)
 
[QUOTE="Tuikku";24787032]Voit poimuttaa käsinkin. Harsit 4-5 mm pistoin hihan pyöriön, noin 0.5 mm päähän toisistaan 2 kertaa vierekkäin, siis samalle kohdalle ompeleet.[/QUOTE]

Yritin, muttei se sopinut mun suurpiirteisyydelle. Rypyttelin sitä siinä sitten ommellessa ja se onnistui ihan hyvin. Siis ottaen huomioon, että se on itsetehty. Ja tekijänä olen mä :D
 
Varmasti olen ylpeä sinusta :)

Sorge, kylläs tiedät mun huumorini, mutta mä olen toisinaan aidon kauhistunut kun sä käärit hihat ja alat hommiin :D
Hyvin sä handlaat silti, ottaen huomioon mitä kaikkea ennätät palstalta kysyä teon lomassa......
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24787089:
Varmasti olen ylpeä sinusta :)

Sorge, kylläs tiedät mun huumorini, mutta mä olen toisinaan aidon kauhistunut kun sä käärit hihat ja alat hommiin :D
Hyvin sä handlaat silti, ottaen huomioon mitä kaikkea ennätät palstalta kysyä teon lomassa......
Juu, siis en mä ota sun juttujas itteeni tms :D

Ja ymmärrän kyllä, että hirvittää. Niin hirvittää mun miestäkin :LOL:

Mutta nyt eka takki on valmis. Tai siis napit on laittamatta paikoilleen ja napinlävet tekemättä. Mä kyllä taidan laittaa sittenkin jotkut muut napit...noi ei näytäkään enää niin kivoilta, kuin mitä ne mun mielestäni ennen näytti. Ne on jotenkin liian oranssiset tjtn.



Yritin leikata kangasta siten, että se kuvio olisi ollut järkevä...mutten onnistunut. Aina ei voi voittaa :D Mutta tosi tyytyväinen mä siltikin olen, vaikkei tuo mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Hihat ompelin kolmesti, enkä vieläkään tiedä miten ne kuuluu ommella...ei vaan mene jakeluun. Joten sama ongelma on edessä sen toisenkin takin kanssa minkä teen. Sen sijaan moni muu juttu ratkesi melko helposti ja tiedän nyt, mitä EN tee sen seuraavan takin kohdalla :)
 
Juu, siis en mä ota sun juttujas itteeni tms :D

Ja ymmärrän kyllä, että hirvittää. Niin hirvittää mun miestäkin :LOL:

Mutta nyt eka takki on valmis. Tai siis napit on laittamatta paikoilleen ja napinlävet tekemättä. Mä kyllä taidan laittaa sittenkin jotkut muut napit...noi ei näytäkään enää niin kivoilta, kuin mitä ne mun mielestäni ennen näytti. Ne on jotenkin liian oranssiset tjtn.



Yritin leikata kangasta siten, että se kuvio olisi ollut järkevä...mutten onnistunut. Aina ei voi voittaa :D Mutta tosi tyytyväinen mä siltikin olen, vaikkei tuo mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Hihat ompelin kolmesti, enkä vieläkään tiedä miten ne kuuluu ommella...ei vaan mene jakeluun. Joten sama ongelma on edessä sen toisenkin takin kanssa minkä teen. Sen sijaan moni muu juttu ratkesi melko helposti ja tiedän nyt, mitä EN tee sen seuraavan takin kohdalla :)
hienoa!!!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Hieno takki!
Itsekin ajattelin ostaa ompelukoneen,pääsisi ompelemaan lapsille kaikkea kivaa..
Mä kävin tänään ostamassa sisustuskankaita ja kirjainsabluunan...tarkoituksena siis tehdä kotiin jotakin uutta ja kivaa (lähinnä pikkutyttöjen huoneeseen), kun takit on saatu valmiiksi.

Mä tiedän mitä mä haluan tehdä, mutta mun loogisellä päättelylläni ei saada selkoa sille, että miten sen teen. Joten varmaan taas virheistä voittoon menttaliteetillä edetään :D
 

Yhteistyössä