Mikä helkutti on alavara? Koitan takkia tehdä ja mulla on siinä joku alavarakaava. Mikä se on?

"vieras"
Se on se helmaan ommeltava kappale joka sitten taitetaan takin sisäpuolelle. Huolitteleva kaitale. Takin helma on muotoiltu, ei suora, eikös vaan? Tämä alavarapala on saman mallinen kuin helma, eikös vaan? Ompelet ne ihan helman reunasta yhteen oikeat puolet vastakkain ja sitten käännät sen alavaran nurjalle puolelle. Tulee siisti.
 
"Tuikku"
Esim. jos on herrainkaulus, niin onhan siinä nurjalla puolella täsmälleen samanlainen kappale kuin päällikangaskin on. Kun avaat takin, niin on siisti, kun aukeaa vähän.

Samoin, jos on pyöreäkauluksinen pusero, niin voi olla alavara kauluksessa. Siis samanlainen kaistale siellä nurjalla tukemassa kaulusta. Yleensä siihen silitetään tukikangas kiinni.
 
[QUOTE="Tuikku";24781994]Esim. jos on herrainkaulus, niin onhan siinä nurjalla puolella täsmälleen samanlainen kappale kuin päällikangaskin on. Kun avaat takin, niin on siisti, kun aukeaa vähän.

Samoin, jos on pyöreäkauluksinen pusero, niin voi olla alavara kauluksessa. Siis samanlainen kaistale siellä nurjalla tukemassa kaulusta. Yleensä siihen silitetään tukikangas kiinni.[/QUOTE]

Joo...no nyt mä tajuan! Kiitti :D
 
[QUOTE="vieras";24782042]Se silitetään ensin kiinni siihen alavara-palaan.[/QUOTE]

Miksei siitä lue tuossa ohjeessa mitään, jos siihen pitää semmonen laittaa? Kusetusta, sanon mä!

Ei mulla mitään tukikangasta ole, kun en tajunnut semmosta ostaa. Voihan kakka!
 
langasn suunta ja tukikangas unohtuu monilla... ja sitte mietitään miksi tämä nyt tämmöseksi meni..
tukikangasta saa melkein kaikista kangaskaupoista. suosittelen kangas pohjasta, kuitu tukikangas ei ole takiss kovinkaan hyvä. myös trikoolle on omansa. maksaan 2-7e/m vetoketjun kohille ( nepparit napit yms) n 3-5cm kaistale, taskujen kohilel sama. ettei veny. helmaan ja hihan suihin n 5cm
 
langasn suunta ja tukikangas unohtuu monilla... ja sitte mietitään miksi tämä nyt tämmöseksi meni..
tukikangasta saa melkein kaikista kangaskaupoista. suosittelen kangas pohjasta, kuitu tukikangas ei ole takiss kovinkaan hyvä. myös trikoolle on omansa. maksaan 2-7e/m vetoketjun kohille ( nepparit napit yms) n 3-5cm kaistale, taskujen kohilel sama. ettei veny. helmaan ja hihan suihin n 5cm
No kai se unohtuu, jos siitä ei etukäteen kerrota. Ilman tätä mun alavara-aloitustani mä olisin ollut täysin tietämätön moisen tukikankaan tarpeesta.

Tuossa ei vetoketjua ole, mutta nappeja toki on. Pitääkö tukikangas laittaa molempiin alavaroihin, vai vain siihen puoleen, mihin tulee napinlävet?

Mihkä kohta mä sen sinne hihansuuhun törkkään, kun sinne tulee se vuori. Siis ihan reunaan, vai ns. vuoren taa? Vuori ei siis tule kai ihan reunaan saakka, tjtn. En oikeen noita ohjeita kokonaan tajunnut.

Ja langansuunta menee summamutikassa...eli en siitäkään mitään tiedä.
 
[QUOTE="vieras";24782417]se tukikangas ei ole läheskään niin tärkeä kuin lankasuora! Katso se tarkkaan!

Mitä ompelet?[/QUOTE]

kumpiki on tärkeitä. lankasuoraa nyt pittää iha nittestään selvyytenä.. ammattihommia.. hmmp

hihansuussa tk tullee siihen hihan suun reunaan ku sehän kääntyy hiema nsisälel ja on koetuksella. ja tukikangas miehustassa kummallekki puolen.
 
[QUOTE="vieras";24782417]se tukikangas ei ole läheskään niin tärkeä kuin lankasuora! Katso se tarkkaan!

Mitä ompelet?[/QUOTE]


Nyt kun mä luin sitä tekstiä, niin kyllä siellä tukikankaasta puhutaan. Miksei sitä oltu voiu lisätä siihen "osta nämä tarvikkeet"-kohtaan : /

Lankasuora päälikankaassa on nyt prikulleen oikein, mutta vuorikankaan kohdalla se on sinnepäin. En kerrassaan saa vuorikankaasta sitä lankasuoraa nähtyä, joten arvio on silmämääräinen.

Ompelen pikkutytöille villakangastakkeja. Ottobre 6/08 lehdestä otin ohjeen.
 
kumpiki on tärkeitä. lankasuoraa nyt pittää iha nittestään selvyytenä.. ammattihommia.. hmmp

hihansuussa tk tullee siihen hihan suun reunaan ku sehän kääntyy hiema nsisälel ja on koetuksella. ja tukikangas miehustassa kummallekki puolen.
Mä joudun kyllä nyt melkolailla paljon soveltamaan, koska mä en ymmärrä puoliakaan. Tuossa ohjeessa on niin paljon sanoja ja lauseita, mitkä on mulle hepreaa. Mutta eiköhän tästä jotakin tule? Ehkä.

Yritän ainakin :9
 
Ok, hepreaa, olkaatte hyvät:

Päällisen ompeleminen:
Ompele etu- ja takakappaleiden kaarrokesaumat ja tikkaa sv:t kaarrokkeiden puolelle.

Ompele hihojen pyöriöille syötöslangat.

Huppu:
Aputikkaa hupun avoimet alareunat toisiinsa.

Vuorin kokoaminen:
Ompele olkasaumat ja sivusaumat, jätä toiseen sivuun kääntöaukko.
(käännetäänkö koko valmis takki tästä aukosta aikanaan? Eli pitääkö sen olla niin iso, että koko takki mahtuu siitä lävestä?)

Neulaa ja ompele vuorin ja päällisen hihansuut toisiinsa op:t vastakkain "kuin käsi käteen".
 
Takki käännetään juuri siitä sivusaumasta ja se ommellaan viimeisenä käsin kiinni. Syötöslanka on ns. Poimulanka. Joka ommellaan pyöriön saumanvaraan jotta se ei myöhemmin kiristä liikkuessaan. Eli laitat tikin pituuden isoksi ja langan kireyden löysäksi ja ompelet pyöriön osuudelle. Noista kaarrokkeista on vaikea sanoo kun ei näe kaavoja. Kyllä se onnistuu. ;-)
 
Takki käännetään juuri siitä sivusaumasta ja se ommellaan viimeisenä käsin kiinni. Syötöslanka on ns. Poimulanka. Joka ommellaan pyöriön saumanvaraan jotta se ei myöhemmin kiristä liikkuessaan. Eli laitat tikin pituuden isoksi ja langan kireyden löysäksi ja ompelet pyöriön osuudelle. Noista kaarrokkeista on vaikea sanoo kun ei näe kaavoja. Kyllä se onnistuu. ;-)
Poimulanka on hepreaa. Enkä mä osaa käyttää tuota konetta, kun ei ole ohjetta. En tiedä mistään tikinpituuksista, tai löysyyksistä.

Joten mennään sitten taas sillä, mitä on :)
 

Yhteistyössä