Mikä tuota lasta riivaa??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Neljä- ja puolivuotias on ollut ikänsä vaikea, pahemmaksi vaan menee. On alkanut saada iltaisin raivareita, ihan pienistä asioista. Nyt laitoin jäähylle rauhottumaan, itsekin ihan itken, niinku joka ilta...Muutenkin on kauhean levoton lapsi. Tiedän että ulkoilu on jäänyt aika vähiin, se varmasti syynä, mutta en oo väsymyksen takia pystynyt

Aika myöhäinen nukkumaanmenoaika, yliväsynyt? Vaikka itseäsi väsyttäisikin, kannattaa ulkoilla. Nimittäin helpommat illat auttaisivat myös sinun väsymyksesi poistamisessa.

sun kannattaa ehdottomasti ulkoiluttaa lasta ainakin kerran päivässä.
Pienten lasten pitää saada purkaa energiaa. Ja lapsi huomaa sun tunnetilat ja
reagoi niihin, jos äriset, luuletko että lapsi siihen rauhottuisi.
Ota toisenlainen asenne, se vaikuttaa lapseen.
Itse huomasin lapseni ollessa aika pieni, että oma käytökseni vaikutti lapseen.
Jos olin lempeä, kaikki meni hyvin.
Huomenna menette ulos! Pakkanen ei ole selitys.

Olisikohan teillä nuo illat jotenkin ylilatautuneita? Olet itse hermostunut kun tiedät mitä on taas edessä, ja lapsi huomaa tämän ja alkaa riehua. Ulkoilua suosittelisin minäkin, ja viimeisenä keinona vielä vaikkapa ylimääräistä iltalenkkiä ennen iltapalaa ja pesuja. Alkaa sitten mukavasti väsyttämään, toivottavasti!

Millaisia rauhoittamiskeinoja sulla on iltaisin käytössä? Luetteko iltasatua, laulatko lapselle, sylittelettekö ja silittelettekö? Nukkumaanmenon pitäisi olla mukava ja rauhallinen tilanne, ei sellainen että molemmat itkevät ja raivoavat. Itsekin varmasti ymmärrät että nuo liian voimakkaat tunnetilat eivät auta unen tuloon. Ulkoilua suosittelen minäkin, ja esim. iltasadun lukemista jotta sänkyyn meno olisi mukavaa ja lapsi rauhoittuisi paikalleen.

Yhteistyössä