Mikä sitä terveellistä kotiruokaa sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi nyt kuulostaa siltä, että meillä on tosi yksipuolinen ruokavalio, mutta kyllä meillä ruuat ja maut vaihtelee kuitenkin :D Olen opetellut tekemään samoista ruuista hyvinkin erilaisia versioita jne. esimerkiksi lisäämällä / vaihtamalla aineksia.

Mun mielestä esim. makaronilaatikko, kinkkukiusaus, jauhelihakastike ym. ei oo terveellsitä ruokaa jos ne on tehty perinteiseen tyyliin. Niistä saa toki terveellisen aterian jos lautasella on yhtäpaljon salaattia kuin ruokaakin. Itse ajattelen että terveellistä ruokaa on sellainen ateria joka sisältää paljon kasviksia, vähän huonoja rasvoja, suolaa ja sokeria. Tietysti kasvisten lisäksi pitää olla proteiini esim. lihaa, raejuustoa, papuja, soijaa ym. Jos lapset syö paljon esim. makaronia tai leipää ja vähän vihanneksia ja hedelmiä, ei heidän ruokavalionsa ole kovinkaan terveellinen vaikka kotiruokaa syövätkin.

Kuka oikeasti tekee jauhelihakastikkeen enää jauhoihin kun se on tomaattiin niin paljon vaivattomampaa? :) Kysyy laiska kokki.

Minä olen niin hurja, että lorautan jauhelihan joukkoon ihan vähän vettä ja soijaa, ja vähän pippuria ja laitan tarjolle. En siis suurusta sitä mitenkään. Tomaattinen kastike on aina ihanaa!

Itse ajattelen, että suomalaiset voisivat tehdä vähemmän peruna- ja makaroniruokia, käyttää vähemmän kermoja ja jauhoja ja vähemmän valmiita maustekuutioita ja muita lisäaineta. Enemmän kasviksia ja kalaa, enemmän hyviä rasvoja.

Suomalainen lautasmalli ja ruokapyramidi ovat melko hyviä mittareita ruuan terveellisyyden kannalta. Ja oma vinkki on, että kun syö mahdollisimman monia eri värejä aterialla (poislukien prosessoidun ruuan värit tietenkin) ruoka on terveellistä.

Meilläkin syödään ihan peruskotiruokaa. Jos ruoka itsessään ei sisällä juuri kasviksia, sitä on kuitenkin lautasella jossain muodossa ja meillä syödään paljon marjoja. Joka kesä poimitaan pakastin täyteen, mansikoita ostetaan useampi laatikko jne. Mutta haluaisin oppia tekemään enemmän sellaisia ruokia, mitkä sisältävät kasviksia.. Vinkkejä siis? Keitot on helppoja, niihin on helppo ujuttaa kasviksia, mutta mitäs muuta?

Ihan vaan otsikkoon vastaten.. Normaali kotiruoka (laatikot, kastikkeet jne.) mutta monessa kodissa tuntuu unohtuvan se tärkein eli kasvikset, vihannekset erilaiset tuoreet salaatit. Ja mitä olen seuraillut moni tunkee älyttömiä määriä voita ruokiinsa :x Sen kun vaihtais pieneen määrään rypsi tai oliiviöljyä.

Sama suolan kanssa, sitä laitetaan kamalia määriä ruokaan vaikka pienempikin määrä riittäisi.

[QUOTE="Sadie";28496307]Ja sellaista, mikä on pienille lapsille sopivaa? Täältä palstalta kun oon "oppinu". että esim. jauhelihakastike+perunat, erilaiset keitot, makarooniruoat yms on hirveetä schaibaa..[/QUOTE]

Mä sanoisin että ei kannata oppia täälä palstalla yhtään mitään :whistle:

• Tykkää
Reactions: Metis
Mä en suurusta jauhelihakastiketta aina yhtään millään :D vettä ja lihaliemikuutio sekä tomaatteja.

Näin mäkin teen usein. Joskus laitan tilkan veden lisäksi tomaattikastiketta ja mausteita enkä lihaliemikuutiota. Itse tykkään enemmän jauhelihasta ilman tomaattikastiketta. Ketsuppikin on siinä äärirajoilla, että syönkö vai en. Ranskalaisten kanssa sitä käytän, mutta tosi vähän silloinkin.

Ihan vaan otsikkoon vastaten.. Normaali kotiruoka (laatikot, kastikkeet jne.) mutta monessa kodissa tuntuu unohtuvan se tärkein eli kasvikset, vihannekset erilaiset tuoreet salaatit. Ja mitä olen seuraillut moni tunkee älyttömiä määriä voita ruokiinsa :x Sen kun vaihtais pieneen määrään rypsi tai oliiviöljyä.

Sama suolan kanssa, sitä laitetaan kamalia määriä ruokaan vaikka pienempikin määrä riittäisi.

Mä olen tässä lapsen myötä oppinut ton rypsiöljyn käytön :) Suolaa laitan hyvinhyvin harvoin, ja silloinkin vähän vaan.. Ja hyvää ruokaa tlee ilmankin! Mieskin jo tottunut, vaikka alkuun kiukutteli ku pikkulapsi :D Kun oli mukamas niin kovin vaikeeta lisätä sitä siihen omaan annokseen.

Mäkin kaipaisin vinkkejä, miten te muut laitatte niitä kasviksia, vihanneksia yms ?
Vaikka pyrinkin että ruoalla aina niitä/salaattia olisi, en oo mitenkään hyvä niitä laittamaan..

[QUOTE="Sadie";28501400]Mä olen tässä lapsen myötä oppinut ton rypsiöljyn käytön :) Suolaa laitan hyvinhyvin harvoin, ja silloinkin vähän vaan.. Ja hyvää ruokaa tlee ilmankin! Mieskin jo tottunut, vaikka alkuun kiukutteli ku pikkulapsi :D Kun oli mukamas niin kovin vaikeeta lisätä sitä siihen omaan annokseen.

Mäkin kaipaisin vinkkejä, miten te muut laitatte niitä kasviksia, vihanneksia yms ?
Vaikka pyrinkin että ruoalla aina niitä/salaattia olisi, en oo mitenkään hyvä niitä laittamaan..[/QUOTE]

mutta jos teet kaiken ruoan alusta saakka itse, niin sitä suolaa pitäisikin nimenomaan lisätä, koska silloin sitä ei yksinkertaisesti vain saa muuten mistään ja suolaa kuitenkin ihminen tarvitsee.

Meillä asui hemmetin nirso muksu jokin aika sitten sille ei kelvannut mitkään juurekset tai kasvikset. Alon sitten tekemään niin että keitin juurekset kypsiksi, soseutin ne ja lisäsin kastikkeeseen. Tuli hyvää makua ja muksukin oppi makuihin ja syö nyt mukisematta ihan paloinakin keitossa ja ruuassa kaikkea.

Meillä asui hemmetin nirso muksu jokin aika sitten sille ei kelvannut mitkään juurekset tai kasvikset. Alon sitten tekemään niin että keitin juurekset kypsiksi, soseutin ne ja lisäsin kastikkeeseen. Tuli hyvää makua ja muksukin oppi makuihin ja syö nyt mukisematta ihan paloinakin keitossa ja ruuassa kaikkea.

Hyvä idea, noin niinkun muutenkin :) täytyypä seuraavaks koittaa :)

Meillä taas on niin päin, että kasvikset yms pitäisi aina antaa vasta "jälkiruokana".. Muuten ei mene mikään muu siitä lautaselta :D

[QUOTE="Sadie";28501453]Monissa maustesekotuksissa (esim. jauhelihamauste) on suolaa, samoin esim. lihaliemikuutioissa.. Mielestäni silloin ei tarvitse sitä pelkkää suolaa lisätä.[/QUOTE]

Juu silloin ei tarvitsekkaan, mutta moni käyttää ihan oikeita mausteita, eikä noita maustesekoituksia mihin on jo lisätty suolaa. Mä en taida edes omistaa jauhelihamaustetta, saati tiedä että mitä kaikkia mausteita siinä on :D

[QUOTE="Sadie";28501509]Ihan oikeita mausteita...?[/QUOTE]

Siis erikseen mausteita, timjamia, basilikaa, mustapippuria jne...

Eikä sekoitusta missä on kaikkea mahdollista samassa purkissa :D Jauhelihamauste ei ole mauste, vaan maustesekoitus, jossa on myös aromivahvennetta.

tuossa yhden jauhelihamausteen sisältö
Sisältää: suola 42%, sipuli, mustapippuri, paprika, rypälesokeri, basilika, ruohosipuli. Arominvahventeina E 621

Eli siitä määrästä minkä laitat sitä jauhelihamaustetta on melkein puolet suolaa ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siis erikseen mausteita, timjamia, basilikaa, mustapippuria jne...

Eikä sekoitusta missä on kaikkea mahdollista samassa purkissa :D Jauhelihamauste ei ole mauste, vaan maustesekoitus, jossa on myös aromivahvennetta.

tuossa yhden jauhelihamausteen sisältö
Sisältää: suola 42%, sipuli, mustapippuri, paprika, rypälesokeri, basilika, ruohosipuli. Arominvahventeina E 621

Eli siitä määrästä minkä laitat sitä jauhelihamaustetta on melkein puolet suolaa ;)

Joo, näinhän se on... Mutta jotkut kun laittavat vielä sen lihaliemen, jauhelihamausteen ym lisäksi sitä suolaa.. ;)

Ite haluaisin oppia noista lihaliemikuutioiden käytöstä eroon, mutta tuntuu olevan niin vahvassa toi tapa.. Mitenkäs te muut maustatte keitot ILMAN noit kuutioita?:)

Yhteistyössä