pilttiruoka on eines

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja patalappu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

patalappu

Vieras
Ajatelkaas kuinka pahalta noi piltit ja bonat maistuu lasten suussa :$ . Ne maistuu ihan pahvilta. Olen maistanut joskus, ja ihmettelen että sellaista sotkua voi lapsille antaa. Mutta keittäkääs perunoita ja porkkanoita, ja jos lapsi saa syödä lihaa, niin valmistakaas sekin itse. Ja soseuttakaa ja maistakaa. Huomaatte sen eron siitä tuoksusta ja mausta. Jos vanhemmat tyrmää monet einesruuat, niin mitäs nuo vauvanruokavalmisteet sitten on. Terveellistä kotiruokaa kehiin, tuoksukin on ihan toinen. Nuo pilttiruuat haisee ihan yököttävältä, ettei siinä mielessä paljoa poikkea saarioisten eineksistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:36 patalappu kirjoitti:
Ajatelkaas kuinka pahalta noi piltit ja bonat maistuu lasten suussa :$ . Ne maistuu ihan pahvilta. Olen maistanut joskus, ja ihmettelen että sellaista sotkua voi lapsille antaa. Mutta keittäkääs perunoita ja porkkanoita, ja jos lapsi saa syödä lihaa, niin valmistakaas sekin itse. Ja soseuttakaa ja maistakaa. Huomaatte sen eron siitä tuoksusta ja mausta. Jos vanhemmat tyrmää monet einesruuat, niin mitäs nuo vauvanruokavalmisteet sitten on. Terveellistä kotiruokaa kehiin, tuoksukin on ihan toinen. Nuo pilttiruuat haisee ihan yököttävältä, ettei siinä mielessä paljoa poikkea saarioisten eineksistä.

Peesi :flower: . Puhut vähän mutta asiaa.

Periaatteessa ihan samaa mieltä olen, MUTTA meidän reilu 1v on lopettanut äidin ruokien syömisen flunssan myötä ja tykkää vaan kaupanmöllejä vedellä :snotty:

Ja olen sentään hyvän kokin maineessa :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:37 Vilma76 kirjoitti:
Niin ja kertoohan ne niiden säilyvyysajatkin jotain.. Miten ne VOI säilyä niin kauan avaamattomassa purkissa?? Ja pahaa on, totta, luomuporkkanoita kun keittää niin on ihan eri makuista! :)

No tietysti ne säilyy kun ne kuumennetaan paineen alla ja purkkiin laiton jälkeen jäähdytetään nopeasti jolloin sinne purkkiin syntyy tyhjiö.
Suurin osa purkkiruuista ei sitä paitsi maistu mitenkään erityisen pahalta. Varsinkaan Hipp:n soseet joissa on mausteita enemmän kuin Nestlen vastaavissa.

No, pääasia, että lapset saavat ruokaa! =) Minä en oo vielä viittiny rueta pienelle erikseen keitteleen monenlaista vaan on tutustuttu mietoihin makuihin soseissa. Ennen äitiyttä kirosin kaikki pilttiä tarjoavat äidit alimpaan hel.vettiin, mutta kyllä yhdyn myös kuorolauluun einesten puolesta! Aina ei jaksa olla keittelemässä kaikkea alusta. Olen varmaan aika #&%?$!* ja huono äiti kun en oo tarjonnu oikeita hedelmiä kummempaa vielä puoli vuotiaalle muksulleni. No, jospa tästä kesän korvilla ryhdistyisin.

Mutta jos ei syötä lapselleen pilttiruokia, siinä voi tehdä lapselleen karhunpalveluksenkin...on vaikeuksia sitten koulussa oppia syömään mautonta laitosruokaa ;)

Olet kyllä oikeassa tuossa makuasiassa. Likka sai reilut 20 vuotta sitten pilttiruokia, mulla ei siihen aikaan ollut sen paremmin pakastinta, mikroaaltouunia kuin sauvasekoitintakaan. Tein kyllä itsekin ruokia, mutta hedelmäsosetta oli hankala tehdä haarukalla muusta kuin banaanista. Junnu taas ei pilttiruokia saanut, jo 3 kk iässä soseutin marjoja ja hedelmiä ja siinä junnun hedelmäsoseet. Varhaislapsuuden makumieltymykset onkin noilla kahdella olleet varsin erilaiset ja likka oli paljon ronkelimpi voimakkaampien makujen suhteen kuin pikkuveljensä melkein kouluikään asti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)

helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.

No joo makuaisoista on vaikea kiistellä,mutta loppujen lopuksi ei siitä mitään haittaa ole jos lapsonen niitä suostuu syömään ja joskus niitä hänelle tarjoaa.

Hieman ehkä provoilu mielessä tehty aloitus minusta.....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)

helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
eipä vaan oo säilytysaineita \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet.

Jaa. Mitähän säilöntäaineita niistä löytyy? Ovat Nestlen prkleen kierot vauvanmyrkyttäjät jättäneet ne pois tuoteselosteesta kokonaan... mausteita sen sijaan kyllä löytyy jonkun verran.

\
Niin ja kertoohan ne niiden säilyvyysajatkin jotain.. Miten ne VOI säilyä niin kauan avaamattomassa purkissa?? Ja pahaa on, totta, luomuporkkanoita kun keittää niin on ihan eri makuista! :)

Tai yleensä porkkanoita. Noi valmisporkkanasoseet haiseekin tosi pahalta. Ja maku ei ole yhtään sama kuin itsekeitetty ja soseutettu porkkana. Ja kun itse tekee, niin voi tehdä isomman satsin ja pakastaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:43 vieras kirjoitti:
No, pääasia, että lapset saavat ruokaa! =) Minä en oo vielä viittiny rueta pienelle erikseen keitteleen monenlaista vaan on tutustuttu mietoihin makuihin soseissa. Ennen äitiyttä kirosin kaikki pilttiä tarjoavat äidit alimpaan hel.vettiin, mutta kyllä yhdyn myös kuorolauluun einesten puolesta! Aina ei jaksa olla keittelemässä kaikkea alusta. Olen varmaan aika #&%?$!* ja huono äiti kun en oo tarjonnu oikeita hedelmiä kummempaa vielä puoli vuotiaalle muksulleni. No, jospa tästä kesän korvilla ryhdistyisin.

Tee isompia annoksia ja pakasta. Ei tarvii olla mikään superkokki. Ihan yksinkertaista perushyvää. Lapsi tottuu noihin voimakkaisiin makuihin, ja sitten ei tavallinen ruoka kelpaa. Ihan porkkanaomppusose oli meidän muksun herkku. Ja niin helppo valmistaa. Molemmat vaan keitettiin kypsäksi ja tehosekottimella sametinsileäksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:52 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:43 vieras kirjoitti:

Tee isompia annoksia ja pakasta. Ei tarvii olla mikään superkokki. Ihan yksinkertaista perushyvää. Lapsi tottuu noihin voimakkaisiin makuihin, ja sitten ei tavallinen ruoka kelpaa. Ihan porkkanaomppusose oli meidän muksun herkku. Ja niin helppo valmistaa. Molemmat vaan keitettiin kypsäksi ja tehosekottimella sametinsileäksi.

Kun meillä neiti oli soseruoalla vielä, tein pakkaseen kerralla muutaman viikon ruoat: perunaa ja porkkanaa, perunaa ja kukkakaalia, perunaa ja jotain, ja iän karttuessa myös lihaa. Yhdellä illalla siihen aikaa kului muutama tunti (jähtyminen mukaanluettuna) ja sitten olikin pakkasessa aina parin päivän annos purkissa.

Mä koitin joskus tarjota tytölle valmista ruokaa (siis kaupan valmista :D ) mutta ei kelvannut. Ei edes omatekoiseen sekoitettuna. Ajattelin, että joskus reissussa ois ollut valmis liharuoka kätevämpi koska ei tarvitse miettiä säilyvyyttä. Mutta kun ei kelvannut, niin eipä siinä sitten mitään... :D

Ja purkkihedelmiä meillä syötiin ja syödään vieläkin. Niitä syön itsekin aina joskus. =)

Piltit ovat mun mielestä pelkkää vedellä höystettyä moskaa. Ei niillä lapsi kylläiseksi tule. Joskus vertailin noita lihaperunamössöjä omaan tekemään. Perunaa oli tosi niukalti, kyllä meidän puolivuotias syö hyvillä mielin keskikokoisen perunan ja lihaa ja porkkanaa. Ja noi velli/puurojauheet kanssa sama juttu. Kun meillä alkas piltti syödä puuroja, niin rouhin ensin kauraryynit tosi pieneksi, ja sitten vasta keitin. Nälkä niillä puurojauheilla ei lähde, ja ravintoarvoakin hyvin niukalti. Ja rahaa palaa haaskuun joka kerta. Pienellä vaivalla saa lapselle tosi maukasta ja tietää ettei aineissa ole pihistelty ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 16:14 mamma kirjoitti:
Piltit ovat mun mielestä pelkkää vedellä höystettyä moskaa. Ei niillä lapsi kylläiseksi tule. Joskus vertailin noita lihaperunamössöjä omaan tekemään. Perunaa oli tosi niukalti, kyllä meidän puolivuotias syö hyvillä mielin keskikokoisen perunan ja lihaa ja porkkanaa. Ja noi velli/puurojauheet kanssa sama juttu. Kun meillä alkas piltti syödä puuroja, niin rouhin ensin kauraryynit tosi pieneksi, ja sitten vasta keitin. Nälkä niillä puurojauheilla ei lähde, ja ravintoarvoakin hyvin niukalti. Ja rahaa palaa haaskuun joka kerta. Pienellä vaivalla saa lapselle tosi maukasta ja tietää ettei aineissa ole pihistelty ;)

Siinä olen samaa mieltä, että annokset ovat pieniä. Just noissa liharuuissa on tosi vähän perunoita. Joskus oli sellainen juniorruoka olikohan 3-5 vuotiaille tarkoitettu. Siinä oli sellainen lihaperunaruoka ja se oli tosi maukasta. Ja sitten oli sellainen spaghetti ja liha, että ne oli hyviä. Ne oli sellasissa lasipurkeissa, aika isoissa ja jäi aina sellainen purkki mihin saattoi pakastaa tai säilyttää jääkaapissa ruokaa.

\

Ne säilyy, koska tölkit on umpioitu, ei siis säilöntäaineita.
Mutta muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että parempi antaa tuoreista raaka-aineista tehtynä.
Jos nyt hätävarana joskus menee, niin se ei nyt mitään haittaa.

Itse olen antanut hedelmäsoseita ihan surutta ja häpeää tuntematta :D . Liha-kasvissoseita olen antanut maistaa mutta kukaan 3 lapsesta ei ole niihin tykästynyt joten liharuuat olen tehnyt aina itse. Hedelmäsoseet on minusta itsestäkin hyviä :whistle: :p :D !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 18:16 RouvaJackSparrow kirjoitti:
Itse olen antanut hedelmäsoseita ihan surutta ja häpeää tuntematta :D . Liha-kasvissoseita olen antanut maistaa mutta kukaan 3 lapsesta ei ole niihin tykästynyt joten liharuuat olen tehnyt aina itse. Hedelmäsoseet on minusta itsestäkin hyviä :whistle: :p :D !

Juu no noi hedelmäsoseet on maultaankin ihan eri tasoa kun lihamömmöt, mäkin ostelen niitä välillä itselleni! :p
...vaikka tietysti vitamiinit ja hivenaineet on paremmin tallessa aidossa hedelmässä, mutta on ne soseet vaan hyviä!! :p :p

Tiesittekö, että on vauvoja, joille pitää syöttää valmiita purkkiruokia lääkärin ja ravintoterapeutin ohjeiden mukaan?

Sitä vain, että turha taas syyllistää... :(

Meillä kaikki kolme lasta syöneet sekä purkkiruokaa että itse tehtyä. Vähän miten milloinkin on jaksanut itse tehdä. Esikoinen aikoinaan ei suostunut itsetehtyjä hirveän hyvin syömään, mutta purkkiruuat upposivat kuin häkä. Eikä ne omatekemät mössöt ainakaan minun makuuni mitenkään paremmilta maistuneet. Nykyään lapset ovat kaikkiruokaisia ja syövät päivittäin monipuolista, terveellistä ruokaa. Ja koululainenkin kinuaa välillä niitä hedelmäsoseita ja itse laitan aina täytekakkuun. Eli turha niistä nyt mitään haloota on taas nostaa, ravitsemuksellisesti ovat oikein hyvää ruokaa ja voin vakuuttaa, että meidän lapset ovat tietyistä mössöistä tykänneet todella paljon.