Mikä ötökkä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tietääkö kukaan mikä on sellainen pieni, musta ötökkä joka valon syttyessä vipeltää lujaa piloon. Voi löytyä vessasta, vaatehuoneesta tai kylppäristä.
Siis ihan pieni kun mato, mutta lyhyt ja vipeltää lujaa.
Onko haitallinen ja miten hävitetään?
Sekava sorry

Meillä oli tuollaisia, ja vein yliopitolle biologian alan ihmiselle sen näytille.. Se oli joku turkisihrakuoriaisen toukka.. Onko teillä linnunpesiä talon vieressä taikka esim räystäissä? Kuulema linnunpesistä tulevat, kun sapuska loppuu siellä, yök..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuin mato? Siis onko se sellanen hopeinen ällötys? Sokeritoukalta kuulostaa, mutta en minä sit madoksi kuvailis.

Ai niin ja jos on sokeritoukka niin ei ole haitallinen. Jos niin on ihan perkeleesti niin saattaa kertoa kosteusvauriosta, mutta on ihan yleinen asunnoissa ja erityisesti just kylppäreissä ja vessoissa.

Meillä oli tuollaisia, ja vein yliopitolle biologian alan ihmiselle sen näytille.. Se oli joku turkisihrakuoriaisen toukka.. Onko teillä linnunpesiä talon vieressä taikka esim räystäissä? Kuulema linnunpesistä tulevat, kun sapuska loppuu siellä, yök..

Missä teillä oli niitä ja mitäs sitten teitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Saunamaija. Sokeritoukka siis.

Mä en ole ikinä nähnyt nopeaa sokeritoukkaa.

Minkä kokoinen se ötökkä on, ap?

Tosin paikat sopis sokeritoukan ympäristöksi, lämmintä ja kosteaa.

sori, sekoitin ötökät, juu, noi linkitn öttiäiset on nopeita.

Alkuperäinen kirjoittaja ohisteleva:

Missä teillä oli niitä ja mitäs sitten teitte?

Tuolta niitä tuli jostain listojen välistä.. Niitä ei tosin kovin montaa näkynyt.. Minä suihkuttelin listoihin jotain ötökkämyrkkyä ja sen jälkeen niitä ei näkynyt. Nyt alkusyksystä yksi oli tuolla lattialla taas, mutta muita ei ole näkynyt. Yliopistolta sanottiin, että linnunpesät hävitettävä, jos niitä räystäöissä tai talon rakenteissa jossakin (tms)..

Mäkin epäilin tota sokeri toukkaa, mutta kun toi kuva jotenkin hämää kun se on suurennos, kun nämä on tosi pieniä, eikä niitä paljon ole joskus vilahtelee joten uskon siihen et se on sokeri toukka seuraavaa ei pidä liiskata kun tutkia.
En nyt ihan madoksi, mutta sellainen ehkä vähän pisaran mallinen olen huono kuvailemaan kun heti liiskaan, mut jos tarkkaa mietin kun joskus törmänny vaate huoneessa hopeetois niin kun kiiltoa tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mäkin epäilin tota sokeri toukkaa, mutta kun toi kuva jotenkin hämää kun se on suurennos, kun nämä on tosi pieniä, eikä niitä paljon ole joskus vilahtelee joten uskon siihen et se on sokeri toukka seuraavaa ei pidä liiskata kun tutkia.
En nyt ihan madoksi, mutta sellainen ehkä vähän pisaran mallinen olen huono kuvailemaan kun heti liiskaan, mut jos tarkkaa mietin kun joskus törmänny vaate huoneessa hopeetois niin kun kiiltoa tai jotain.

Selvästi kuvailet sokeritoukkaa. Jos haluat päästä eroon, myrkytä esim. Baygonilla listat ja putkien läpiviennit ja toista myrkytys parin viikon päästä. Suojaa akvaario, jos sellainen on, ja lemmikit turvaan kans. Purkissa on ohjeet. Sokeritoukista pääsee eroon, mutta ne tulevat viemärien kautta usein jonkun vuoden päästä takaisin. Viihtyvät kosteassa.

http://www.myrsky.com/albums/Akvaario/Sokeritoukka_Holopainen.sized.jpg

Yhteistyössä