Äitiyden kiellettyjä tunteita nämäkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saako tästä puhua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saako tästä puhua?

Vieras
On ollut (ja hyvä niin) keskustelua siitä, miten äitiys osaltaan sisältää myös "kiellettyjä tunteita". Etupäässä nämä ovat liittyneet semmoisiin asioihin kuin viha, jaksamattomuus, riittämättömyyden tunteet ja sensellaiset.

Yhdeltä kantilta en ole huomannut keskustelua käydyn, ja aluksi ajattelin olevani ainoa, mutta kun aloin miettiä tarkemmin niin heräsi epäilys etten ehkä olekaan. Nimittäin minun "kielletty tunteeni" on se, että mua jollakin tasolla (paremman sanan puutteessa) ahdistaa lapsen kasvaminen! Tai siis ei tietenkään sinänsä ahdista, olen toki ylpeä ja onnellinen kehityksestä, mutta joku pieni ja alhainen osa minussa haluaisi pitää tuon pienen ainaisesti essunnaruissa kiinni ja juurikin tässä omassa karvaisessa kainalossa nukkumassa. Eihän se ole vielä edes koulussa, mutta nyt jo saan aikaiseksi surumielen siitä ajatuksesta että se joskus muuttaa pois kotoa...

Tiedän että se tunne on itsekäs ja haitallinen, ja olenkin sitä kovasti lakaissut maton alle ja pyrin aisoissa pitämään (siis kieltämään). Koska jos sen tunteen antaa kukoistaa, niin tuloksenahan on lapsessaan roikkuva, irtipäästämiseen kykenemätön, mahdollisesti syyllistävä äiti. Sellainen, jonka pojalle ei kukaan nainen koskaan ole riittävän hyvä, joka tekee omista rajoituksistaan lapsensa rajoituksia, kutakuinkin sellainen nainen josta Pink Floydin "Mother" kertoo. Onko muitakin jotka tunnustaa ja mitähän sille tekis?

Tunnustan. :wave:

Mutta olen antanut asian olla... Olen kyllä joutunut opettelemaan lapsistani irti päästämistä jo heidän ollessaan ihan liian pieniä. Tuota kuopusta olen sitten pitänyt kai tiukemmin otteessani - noinkohan se joutuu ihan itse repimään itsensä irti joskus murrosiässä?

Mutta siis ap tarkoittaa jotakin muutakin kuin sitä tunnetta, kun lapsi ensimmäisenä koulupäivänään kuulee nimensä huudettavan, juoksee jonon jatkoksi ja unohtaa vilkuttaa äidille, joka pidättelee kyyneliään?

Voin kyllä tunnustaa sen tunteen. Se, että haluaisi pitää lapsensa pienenä on yksi niistä sellaisista päällekkäisistä äityiden tunteista, jota tunnen. Siis sillälailla päällekkäisistä että toki sitä toivoo tavallaan lapsen kasvavan, mutta ei kuitenkaan. Kun lapset olivat ihan pieniä ja sitoivat paljon, sitä eli minuutti kerrallaan ja aina haaveili siitä, että olisi jo ilta, että ne nukkuisivat.. Että tulisi aika jolloin he olisivat vähän isompia. Ja kun lapset nukkuivat katsokin heitä toivoen, että pysyisivät aina pieninä äidin untuvaisina.
Kyllä se lapsen kasvu ainakin minun sydäntäni raastaa. Sellainen asteittainen napanuoran löyhennys aina sattuu sydämeen. Kun sama lapsi, jota vielä hetki sitten työnteli rattaissa ja kantoi sylissään, juokseekin jo kepein askelin edessäni.. ( ei sillä, ettenkö pitäisi sitä hyvänkin asiana)
Ensimmäinen kouluaamu, kuinka monenlaisia tunteita se onkaan herättänyt.
Kun lapsi kasvaa ja päättä luopua leluistaan, minun jonka pitäisi olla tyytyväinen, että tavaraa saa vähemmäksi, sydäntä hivenen puristaakin.. kun ne lelut, joilla on hartaudella leikitty, eivät olekaan enää lapselle niin tärkeitä. Olen jopa estänyt joidenkin lelujen poisantamisen:ashamed:

En haluaisi olla kiinipitävä tarrautuva äiti, joka estää lapsiaan itsenäistymästä. Ja toivon, etten olisi.
Mutta kuitenkin sellaistakin piirrettä ehkä itsessäni tunnistan. Onhan kyse paljon siitä, että toivoisi voivansa varjella lapsensa kylmältä maailmassa. Mutta jos oikein kriitisesti itseään tarkastelee, myös pelosta siitä, että mikä ja kuka minä sitten olen ilman lapsiani?

Mutta siis ap tarkoittaa jotakin muutakin kuin sitä tunnetta, kun lapsi ensimmäisenä koulupäivänään kuulee nimensä huudettavan, juoksee jonon jatkoksi ja unohtaa vilkuttaa äidille, joka pidättelee kyyneliään?

:D...No varmasti sinä päivänä tullaan Niagarat näkemään ja toivottavasti lapsiraukka älyää tosiaan olla katsomatta äitiinsä päinkään ettei tartte hävetä...

Mutta siihen tunteeseen siis, koen jotenkin häpeällisenä sen, että siinä lapsen kehitysaskelien näkemisen ilossa on seassa sellainen "ahdistuksen musta viiru". Että tuohonkaan mua ei enää kohta tarvita ja mitä sen tien päässä on...mun mielestä lapsen (aikuisenakaan) ei kuulu tuntea syyllisyyttä "äitiraukasta" saatika omasta itsenäistymisestään tai kasvamisestaan :|.

Kyllähän siinä paljon tuttua on... Meillä esikoinen on 5v kehitysvammainen poika joten monissa arjen asioissa on yhä huomattavasti ikäsitään nuoremman tasolla. Rattaissa saa yhä lykkiä, vaippoja vaihdella, pukea jne. Eli en käytännössä siis kaipaa tai ikävöi tuota vauvanhoito-aikaa, kaikki uudet taidot ilahduttavat suuresti. Mutta välillä sitä vaan ihanimpina hetkinä toivoisi että voisi pysähdyttää ajan siihen, kun kaikki on turvallista, hyvää ja kaunista... :heart: Maailma on mikä on ja kun tietää että lapsi tulee aina olemaan riippuvainen toisista ihmisistä ja yhteiskunnan tuesta tuntuu välillä että haluaisi vain pitää tämän ikuisesti siinä pienenä lapsena omassa sylissä!

Yhteistyössä