Mikä on "VÄHEMPIARVOINEN ELÄIN"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Timppa

Aktiivinen jäsen
17.11.2007
28 889
2
36
Kun täällä aina jossain ketjuissa sanotaan että jonkun mielestä (esim.kissa) on "vähempiarvoinen" eläin. Mikä sitten on? Lehmä verrattuna hevoseen, kissa verrattuna koiraan, kani verrattuna jänikseen, kärpänen verrattuna hiireen... Vai onko näillä mitään ero muuten kuin siinä mitä iloa eläimestä ihmiselle on? Onhan eläimellä kyllä kaupassa kilohinta mutta sitä en nyt tässä tarkoita.

No eläimen koko vaikuttaa. Tuskin kukaan itkee muurahaisten tai hyttysten perään, mutta lukkeja isompien eläinten "arvo" on jo erilainen. En tappaisi oravaa, lintua, kissaa tai kengurua.

Itse arvotan eläimiä tietyllä tavalla älykkyyden/eliniän mukaan. Kaikki elävät olennot ovat arvokkaita ja niitä ei saisi satuttaa/hylätä tms. tietystikään, mutta jollain vuoden elävällä kalalla ja 20 vuotta elävällä kissalla on mielestäni hieman erilainen asema perheessä ja sen kissan menehtymistä tullaan suremaan ihan eri tasolla kuin kalan.

Mutta en ole nyt varma tarkoititko kysymykselläsi edes tätä.

mä pidän vähempiarvoisina (enkä puhu rahallisesta arvosta) eläiminä useimpia selkärangattomiä. Niistä harvoin on suoranaista hyötyä ihmiselle, jos nyt puhutaan koti- ja lemmikkieläimistä. Kyllä mä surutta tapan kärpäsiä ja itikoita vaikka toisenkin kodissa jos mua ärsyttävät, mutten menis kaverin kissaa tai hiirtä listimään vaikken siitäpitäisikään. Enkä jotenkin koe että niiden elämällä olisi kovin suurta arvoa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Itse arvotan eläimiä tietyllä tavalla älykkyyden/eliniän mukaan. Kaikki elävät olennot ovat arvokkaita ja niitä ei saisi satuttaa/hylätä tms. tietystikään, mutta jollain vuoden elävällä kalalla ja 20 vuotta elävällä kissalla on mielestäni hieman erilainen asema perheessä ja sen kissan menehtymistä tullaan suremaan ihan eri tasolla kuin kalan.

Mä ajoin takaa tätä et en näe esim. kärpäsellä olevan sellaista arvoa etteikö sitä voisi tappaa jos keittiössä lentelee.

kärpänen on hyönteinen...ja niistä en pidä...siedän mutta en pidä. mutta joo. henki lähtee rotalta tai hiireltä jos sisälle tunkee. jos eläin on oma lemmikki niin tottakai se on tärkeä. syön lihaa, kasvatettua ja riistaa eikä sekään sodi arvojani vastaan.

Periaatteessahan kaikilla eläimillä on paikkansa esim. ravintoketjussa (vaimikäsenytoli :xmas: ), eli ei kai olekaan semmosta vähempiarvoista eläintä. Ihmisten luomia käsityksiä ne vaan on. Toinen on koira-ihminen, ja arvostaa esim. toimivaa työkoiraa tai hyvin menestyvää näyttelykoiraa naapurin kotikissaa enemmän, kun taas kissa-ihminen toisinpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Periaatteessahan kaikilla eläimillä on paikkansa esim. ravintoketjussa (vaimikäsenytoli :xmas: ), eli ei kai olekaan semmosta vähempiarvoista eläintä. Ihmisten luomia käsityksiä ne vaan on. Toinen on koira-ihminen, ja arvostaa esim. toimivaa työkoiraa tai hyvin menestyvää näyttelykoiraa naapurin kotikissaa enemmän, kun taas kissa-ihminen toisinpäin...

Näinhän se on. Toisille koira on ravinnonlähde, toisille lemmikki. Toiset syö hyönteisiä, meillä ne tapetaan "huvikseen".

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:

Mä ajoin takaa tätä et en näe esim. kärpäsellä olevan sellaista arvoa etteikö sitä voisi tappaa jos keittiössä lentelee.

No en nyt tarkoittanut ihan vertaimevän itikan läppäsemistä tuolla satuttamisella :). Tarkoituksellinen kiduttaminen/heitteillejättö yms. on kuitenkin väärin, mitä tuskin tulee vastaan itikoiden ollessa kyseessä. Häiritsevän kärpäsenkin liiskaamiseen on joku muu syy kuin tuottaa kärpäselle tuskaa. Ja tosiaan se itikoiden älykkyys ei oikein ole huipputasoa, vaikka jotkut hyönteisyhteiskunnat saavatkin yhteisvoimin ihan hienoja aikaan.

Esim. eläinkokeissa menee testien sallittavuus sen mukaan kuinka paljon tuskaa tuotetaan verrattuna oletettuun tuloksista saataviin hyötyihin. Yleensä nämä testit tehdään myös mahdollisimman "alhaisilla" olioilla, juurikin eliniän ja älykkyyden suhteen katsottuna (sekä yleisyyden olettaisin). Täytyy olla hieman paremmat perustelut joidenkin apinoiden leikkelyyn kuin rottien.

Yhteistyössä