Mikä on normaali polttarikäytäntö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
Hei! Lupasin osallistua eräisiin polttareihin ja tavoittelin kaasoa puhelimitsi, että tietäisin milloin järjestelypalavereja pidetään. Kaaso ei halunnut puhua puhelimessa vaan häneen sai vain sähköpostilla yhteyden. Sitten selvisi, että hän oli kahdestaa toisen henkilön kanssa jo sopinut kaiken polttareista ja sitten vain ilmoitti sähköpostilla ohjelmasisällön muille. Myös sovittu budjetti oli ylittynyt ja ohjelma oli sellainen, johon en voinut edes kokonaisuudessaan osallistua. Onko tällainen nykyään normaali käytäntö, että yhteisiä päätöksiä ei tehdä? Lupasin maksaa osallistumismaksun, mutten osallistu itse polttareihin, koska joutuisin pääosin seisomaan sivussa...teenkö nyt kamalan väärin?? Ymmärrän, että polttarit tehdään morsiamen vuoksi, mutten itse olisi hänelle kyseisenlaisia polttareita halunnut....en itseni, vaan myös morsiamen kannalta katsottuna.

No tuota, käytännöt varmaan vähän vaihtelee. Välillä suunnitellaan yhdessä, aina ei. Mulle käy molemmat tyylit. Budjetin ylitys on tietysti vähän ikävää, mutta kuinka paljon se sitten ylittyi? Viime polttareissa budjetti ylittyi n. 30€:lla, mutta kyllä sen rahan jostain sai sit kaivettua ja oli sen arvoista. Vaikeaa myös löytää kaikkia miellyttävää ohjelmaa ja sellaista johon kaikki voi osallistua. Itse olen ollut polttareissa mm. raskaana joka rajoitti aika paljon, mutta osallistuin silti. Ei se haitannut, otin sitten kuvia muista jne. Niinkuin sanoit, morsianta varten ne polttarit on.

Olipa polttarit tai mikä tapahtuma tahansa, budjetin ylittämisestä on asiallista neuvotella kaikkien kanssa. Ja jos päätös tehdään muita kuulematta, ottavat päätöksen tehneet tietoisen riskin suorittaen viime kädessä kaikki kulut. Siinä ei ole mitään syytä kenenkään loukkaantua, jos joku ei suostu lisää maksamaan.

Älä siis ole kiltti vain siksi, että pari jotkut tyypit luottavat liikaa onneensa. Et sinä ketään loukkaa ja toimit vain järkevästi. Elämä opettaa heitäkin!

pitäs neuvotella kaikkien kanssa, varsinkin budjetista, jos se ylittyy. kun ei ihmisillä ole sitä rahaa kuin roskaa yleensä. mä sanosin itseni irti koko hommasta, jos olis toimittu noin. maksakoot ne, jotka on suunnitelleet asian. ja varsinkin, kun ei itse pysty osallistumaan kaikkeen

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29859195:
pitäs neuvotella kaikkien kanssa, varsinkin budjetista, jos se ylittyy. kun ei ihmisillä ole sitä rahaa kuin roskaa yleensä. mä sanosin itseni irti koko hommasta, jos olis toimittu noin. maksakoot ne, jotka on suunnitelleet asian. ja varsinkin, kun ei itse pysty osallistumaan kaikkeen

peesi

Mä en enää edes ymmärrä noita polttarijuttuja. Menee niin yli summat että huh,huh. Tekeminen jotain älytöntä 1000€ maksavaa vuorelta hyppäämistä ym ..Mä en itse morsiammena ymmärtäis tai haluais että mun polttareihin käytettäis älyttömiä summia. Eka polttarikansa maksais viulut polttareissa (leikitään vaikka 50€ per lärvä). Sitten ostaisivat häälahjan ja vaatteetkin ehkä häihin..huh,huh

Paljolti riippuu kuinka monta osallistuu yms. vaikea kaikkea miellyttää, mutta jos esim. budjetti ylitys on lähinnä kymmpejä kuin satasia, niin ymmärrän ettei siittä ruvettu neuvottelemaan. Normaalistihan nykyään naamakirjaan luodaan polttari porukkaa varten ryhmä, jossa asioista kestustellaan ja sovitaan, mutta siltikin siellä usein kaasot on jo ehtinyt miettiä ja sitten lähinnä viilataan pilkkua. Mua itseä ärsyttää kun ruvetaan vääntään muutamasta eurosta ja grillimakkaroiden määristä.

Itsekkään en ole aina voinut kaikkiin aktiviteetteihin osallistua raskauden takia, mutta kyllä mä silti olen fyysisesti mukana ollut morsiammen vuoksi.

Siskon häissä me morsiusnaudat (aikuisia kaikki) ja kaaso mietittiin ohjelma ja budjetti yhdessä. Taisi ylittyä niin, että jokainen maksoi lopulta 2e enemmän mitä piti alunperin, ei tuntunut haittaavaan ketään.. Eli jokaiselta paikallaolijalta otettiin 22e maksu, mielestäni ei mikään hirveä summa koko viikonlopun ohjelmista. Tosin meillä ei ollutkaan mitään suurta ja jännittävää vaan juuri morsiamelle sopivaa ajanvietettä. :)

Jälkikäteen olen kuullut että omien polttaeideni maksu oli 25e/henkilö. Koko vikonlopun kesti nekin (mökkeilyä molemmissa näissä), sekä ajettiin yhteen tapahtumaan. Joten bensa-kulut jaettiin kaikkien kesken, itse tapahtuma oli ilmainen. :)

Mutta en kyllä itse ole ollut muiden häissä miettimässä ohjelmaa, mielestäni se on kaason yms. tehtävä, mutta eri käytäntöhän on kaikkialla. :)

Kyllä "virallisesti" kaasot ja bestmanit ovat ne tahot, jotka päättävät polttareiden ohjelman, aikataulun, budjetin jne. Sitten jos joku ei halua tai pysty osallistumaan, niin se on vähän oma murhe. Aika monta kertaa ideoita silti kysellään ja budjetista neuvotellaan. Silti jos polttareihin osallistuu vaikka 15hlö, on mahdotonta olla diplomaattinen ikuisuuksiin.

Niissä polttareissa, missä olen ollut, itse juhlakalu ei etukäteen tiedä illan kulusta yhtään mitään, vaan yllärinä tulee. Kaikki osallistujat sopi yhdessä ohjelman ja kimpassa maksoivat.

Tosiaan olen varmaan vanhanaikainen, kun olen aikaisemin ollut vain sellaisissa yhteissuunnitelluissa polttareissa. Onko teidän mielestä ok kolme viikkoa ennen tapahtumaa perua oma osallistuminen ja maksaa vain oma osuus niistä pakollisista menoista? En sitten tiedä ovatko jo valmiiksi varanneet pääluvun mukaan nämä osallistumismäärät aktiviteetteihin, mutta vähän hankalaa on ollut kieltäytyä, kun ei ole tiennyt asiaa.

Itse polttareista vastaavana olen tämän asian kanssa paininut monta kertaa. Polttarivieraiden joukossa on aina ja joka kerta joku, jolle kaikki on liian kallista. Joukossa on myös aina joku, joka peruu osallistumisensa vasta päivää tai kahta ennen varsinaisia juhlia. Aina on joku joka ei halua mennä ratsastamaan, syömään juuri siihen ravintolaan ja joku joka ei halua maksaa aktiviteetista, kun ei siihen itse voi osallistua (esim. aktiviteetti on vain kaasoille ja morsiammelle). Siinä sitten selität miljoonaan kertaan että esim. siihen jalkahoitoon ei mahdu kerrallaan kuin kolme henkilöä ja morsian tuskin haluaa mennä siihen yksistään.

Hyväksi koettu tapa on ollut se, että kysyn ideoita ja ajatuksia yleensä sähköpostilla. Samalla tiedustelen sopivinta ajankohtaa. Sitten vain lyödään se lukkoon. Tai siis minä järjestäjänä lyön sen lukkoon. Budjetista on turha aloittaa syvällistä keskustelua, sillä se asettuu lähes aina 50-100€ välille per nassu. Aina se on jollekin liikaa, mutta kun sen se nyt vaan tuppaa maksamaan jos jotakin tehdään, syödään ja juodaan.

Polttarivieraiden joukossa on aina ja joka kerta joku, jolle kaikki on liian kallista. Joukossa on myös aina joku, joka peruu osallistumisensa vasta päivää tai kahta ennen varsinaisia juhlia. Aina on joku joka ei halua mennä ratsastamaan, syömään juuri siihen ravintolaan ja joku joka ei halua maksaa aktiviteetista, kun ei siihen itse voi osallistua (esim. aktiviteetti on vain kaasoille ja morsiammelle). Siinä sitten selität miljoonaan kertaan että esim. siihen jalkahoitoon ei mahdu kerrallaan kuin kolme henkilöä ja morsian tuskin haluaa mennä siihen yksistään.
Typerää keksiä ohjelmaa, joka on vain morsiammelle ja kaasoille. Tuollaisessa tapauksessa on OK maksaa morsiammen jalkahoito, mutta kyllä suoraan sanottuna vituttaisi maksella jotain kaasojen jalkahoitoa ja odotella se aika vielä saamatta mitään vastiketta rahoilleen. Maksakoon itse sen hoitonsa, jotka sinne haluaa.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Typerää keksiä ohjelmaa, joka on vain morsiammelle ja kaasoille. Tuollaisessa tapauksessa on OK maksaa morsiammen jalkahoito, mutta kyllä suoraan sanottuna vituttaisi maksella jotain kaasojen jalkahoitoa ja odotella se aika vielä saamatta mitään vastiketta rahoilleen. Maksakoon itse sen hoitonsa, jotka sinne haluaa.

Peesi, en mäkää alkais kaasojen juttuja maksamaan, menee jo vähän törkeyden puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;29859102:
Lupasin maksaa osallistumismaksun, mutten osallistu itse polttareihin, koska joutuisin pääosin seisomaan sivussa...teenkö nyt kamalan väärin??

Jotenkin vaikuttaisi että olet loukkaantunut siitä, ettei roolisi polttareissa tulekaan olemaan niin iso, kuin itse olit ajatellut tai halunnut. Miksi osallistuminen polttareihin pelkkänä sivustakatsojana on vaikeaa?

Jotenkin vaikuttaisi että olet loukkaantunut siitä, ettei roolisi polttareissa tulekaan olemaan niin iso, kuin itse olit ajatellut tai halunnut. Miksi osallistuminen polttareihin pelkkänä sivustakatsojana on vaikeaa?

Varmaan sinä tykkäät kovasti seisoskella jossain odottamassa, että muut tekevät mitä sinä et jostain syystä voi tehdä.

Odottelet vaikka tyytyväisenä katselemassa, kun muut kalliokiipeilevät, kun itse et voi siihen osallistua vaikka kipsissä olevan kätesi kanssa tai et uida kylpylässä sen kipsin kanssa? Tai et voi osallistua muihin tekemisiin, kun olet niin pitkällä raskaana, ettei sinua ylipäätään huolittaisi suunniteltuihin aktivitteetteihin tai se olisi raskauden takia hyvin epämukavaa?

Varmaan sinä tykkäät kovasti seisoskella jossain odottamassa, että muut tekevät mitä sinä et jostain syystä voi tehdä.

Odottelet vaikka tyytyväisenä katselemassa, kun muut kalliokiipeilevät, kun itse et voi siihen osallistua vaikka kipsissä olevan kätesi kanssa tai et uida kylpylässä sen kipsin kanssa? Tai et voi osallistua muihin tekemisiin, kun olet niin pitkällä raskaana, ettei sinua ylipäätään huolittaisi suunniteltuihin aktivitteetteihin tai se olisi raskauden takia hyvin epämukavaa?

Eli jos morsiamen pitkäaikainen haave on ollut se kalliokiipeily, niin sitä ei lähdetä toteuttamaan koska yhdellä on käsi kipsissä ja sille tulee paha mieli? Sori vaan, en ymmärrä tuollaistakaan. Se on MORSIAMEN päivä, ei muiden. Viimeksi polttareissa oli eräs ohjelmanumero morsiammelle joka kesti 5 h ja muilla ei ollut muuta tekemistä kuin istua ja juoda/napostella sivussa. Kestin sen ihan hyvin, koska tiesin että juuri se tekeminen oli sitä mistä morsio oli kauan haaveillut.

Aina on joku jolle ei sovi joku, joten kaason on jossain kohtaa vaan tehtävä tyrannimaisesti joku päätös. Vaikeinta on se kun fb-ryhmässä on 20 akkaa ja sit koitetaan vääntää jotain kaikille sopivaa, aina kun on joukossa se ja toi jolle ei sovi tuo ja tää.

Jos polttarit ei miellytä tai hinta on liian korkea, jää pois. Mutta tee se mahd. ajoissa, eikä viime tipassa, se on törkeää. Yleensä polttareissa on viimeinen ilmoittautumispäivä, ja vasta sen jälkeen fiksu kaaso lyö lukkoon ohjelman ja varaa esim. paikat ja ohjelmanumerot, kun tiedetään kuka osallistuu ja maksut on tulleet tilille.

Elämä on varmaan kovin vaikeaa, jos ei pysty katselemaan ilman kateutta toisten tekemisiä sen sijaan, että pyrkisi itsekin osallistumaan toimintaan siten kuin se itselle on mahdollista.

Näitä tilanteitahan tulee eteen jo lapsena. Odotellaan tikit polvessa uimarannalla kavereita tulevaksi uimasta, tai katsellaan huvipuistolaitteen aidan vieressä iloisia isosisaruksia kieppumassa silloin kun oma mitta ei vielä riitä laitteeseen. Miksi on vaikeaa olla iloinen ja onnellinen toisten puolesta ja heidän mahdollisuuksistaan?

Ja kyllä, minulle ei tuota vaikea katsella vieressä/olla mukana jos joku saa/tekee jotakin sellaista mihin minä en sillä hetkellä, syystä tai toisesta, ole oikeutettu. Voin mainiosti ottaa valokuvia muista kiipeilijöistä ja tukea heitä heidän suorituksissaan, tai vaikka lupautua polttariporukalle kuljettajaksi.

Polttareiden järjestämisessä miehet ja naiset eroavat kuin yö ja päivä. Miesten kesken ei kukaan kitise siitä maksaako polttarit seitsemänkymppiä tai satasen. Naisilla tuntuu mitä sivusta olen seurannut, että muutamasta eurostakin kiinni. Ja juuri tuo ihme asenne että jos itse ei johonkin aktiviteettiin osallistu, niin siitä jaetun kustannuksen - yleensä muutaman euron maksaminen on itkun paikka.

Teidän hameväen pitäisi oppia vähän relaamaan :D Ei niitä polttareita joka viikko juhlita ja pääasia että sankarilla on kivaa. Ei se elämä voi olla muutamasta kympistä kiinni, kun ei se kerta ole miehilläkään.

Jos polttarit on kesällä, niin sanoisin että olet pahasyi myöhässä jos olet toivonut pääseväs "päättää" mitä sielä tehdään.

Jos polttareihin tulee paljon väkeä, on mun mielestä nykyään suositeltavaa, että pieni ydinporukka (esim kaasot) suunnittelee ja päättää mitä tehdään. Jotain suuntaa antavia ajatuksia muilta polttarivierailta voi kysyä, jotta mahd moni pääsisi/SUOSTUISI NENÄ PYSTYSSÄ osallistumaan.
Pieni lähin porukka suunnittelee ja päättäö siksi, että he tuntevat morsiamen parhaiten, saadaan ylipäätään jotain sovittuakin kohtuullisessa ajassa, ja että vältytään siltä tappelulta.

Kun budjetti on ilmoitettu, ja osallistujat kysytään, niin sen jälkeen EI ole soveliasta perua vaan sen takia että ohjelma ei miellytä!! Syystä voi perua (lapsi sairaana, tms), mutta maksu maksetaan kuitenkin. Jos ohjelmassa on jotai mihin ei PYSTY osallistumaan, niin TARTTIS muistaa, että ne ei ole sun polttarit! Maksu on sen vuoksi, että morsian saisi päivänsä. Nykyään myös "muistamisen nimissä" tai mikskä sitä sanois, moni löheinen ystävä osallistuu kuluihin vaikka jo heti tietäis ettei pääsekään paikalle, tai laittaa jonkun mukana esim jonkun kivan herkku/yllätyskorin.

Mitään jalkahoitoa pelkästää morsiammelle ja kaasoille ei järjestetä, EI tietenkään!! Hei haloo! Morsiammelle kyllä voi järjestää hemmottelua.

Häät on nykyään niin isoja, yleensä vähintää se 70 henkee, niin alkaa nykyään olee mahdottomuus sekin, että polttareihin pyydettäis kaikki häiden naispuoliset vieraat. Ei ei. Saatika että nämä kaikki osallistuisivat suunnitteluun niin kuin ennen oli tapana.

Kysy kohteliaadti voiko jossai käytännön asiassa vielä auttaa, mene paikalle juhlistamaan morsianta, tutustumaan muihin vieraisiin, ja kiitä järjestäjiä hienoista polttareista! Niin on nykyään tapana

Yhteistyössä