mikä on laatuaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja what
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

what

Vieras
Olen ehkä jotenkin vajavainen, koska en ymmärrä käsitystä laatuaika! Mitä ihmettä on laatuaika? Lapselle kaikki aika jonka hänen kanssaan viettää on laatuaikaa. Vai onko se vain silloin laadukasta kun se on matka huvipuistoon tai leikkipuistoon tai kylpylään.
Mitä se aika sitten on kun ollaan kotona ja katsotaan telkkaria, tai tehdään ruokaa ja käydään kaupassa.
Sitäkään en käsitä kun sitä aikaa pitääantaa joakiselle lapselle yksin ja erikseen.
Eikö sisarukset voi pelata yhdessä ja silti se aika olisi yhtä laadukasta, vai onko se laadukasta vasta sitten kun lapset ovat erillään.

Eikö se pieni kauppareissu kun otetaan esikoinen mukaan ja jätetään kuopus leikkimään kotiin iskän kanssa ole sitä laatuaikaa kahdestaan.
Kun ostetaan vaikka jäätelöt ja pysähdytään ne syömään ja suunnitellaan ruokaa...arkista olemista, ilman paineita...mutta sitä ei kait lasketa. Pitäisi olla kylpylässä vain esikoisen kanssa ja ostaa uusi braz ja stressata yöllä jo etukäyteen miten tulee viettämään sen kuopuksen kanssa laatuaikaa....ja missä????

Ei kannata turhaan takertua sanaan.
Laatuajalla viitataan juuri aikaan joka oikeasti vietetään interaktiivisesti yhdessä vaikka leikin tai kävelylenkin muodossa eikä niin että vanhempi on läsnä puoliunessa sohvalla ja lapsi leikkii yksin.
Ei tarvita kylpyläreissua, sen olet keksinyt ihan itse jostain =)

Ei laatuaikaan mitään rahaa ja lomia tarvita. Se on aikaa kun on aidosti läsnä toisen kanssa, lapsen tai puolison tai molempien... Onhan sitä aikaa päivässä kun tehdään ja ollaan yhdessä, mutta kun on oikeasti vain sitä toista varten ja muut hommat odottaa eikä niitä edes mieti, se on musta sitä laatuaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja what:
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Se on laadultaan normaalia korkeatasoisempaa aikaa.

Kyllä minä sen ymmärrän, mutta kyllä kaikki aika on ainakin meidän perheessä ihan yhtä arvokasta.

Mutta yhteisolon kannalta laadukkaampaa on aika jonka vietät aktiivisesti perheesi kanssa kuin aika jonka vietät koneella.
Sinulle tämä varmasti on laatuaikaa mutta sinun ja lapsen suhteelle vain aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ei kannata turhaan takertua sanaan.
Laatuajalla viitataan juuri aikaan joka oikeasti vietetään interaktiivisesti yhdessä vaikka leikin tai kävelylenkin muodossa eikä niin että vanhempi on läsnä puoliunessa sohvalla ja lapsi leikkii yksin.
Ei tarvita kylpyläreissua, sen olet keksinyt ihan itse jostain =)

Kun oliskinki keksinyt. Tuntuu, että nykyaijan vanhemmat nimenomaan takertuvat siihen laatuaikaan. Sitä pitää järjestää ja se arki ei ole enää mitään.
En ole tyhmä ja tiedän itse mitä käsitteellä tarkoitetaan. En vain ymmärrä sitä merkitystä miten se eroaa ihan arkipäiväisestä läsnäolosta ja mikä siitä tekee niin laadukasta.
Vanhemmat voisivat kiinnittää arkeen enemmän tarmoa kun siihen laatuajan järjestämiseen.

Laatuaika on se, että aikuinen on lapsen kanssa yhdessä ja tekee yhdessä sen kanssa jotain. Se ei ole kylpyläreissukaan, JOS lapsi leikkii yksinään äitin makoilemassa porealtaassa... Eli laatuaika=yhteinen aika.

Jos joku käy yhdessä kaupassa ja se on kivaa molemmille, niin laatuaika voi olla myös sitä. Itse vaan stressaan sikana lapsen kanssa mennä kauppaan, niin ei kovin laatua ole, kun äiti komentaa lasta vähän väliä...

Kyllä minä sen ymmärrän, mutta kyllä kaikki aika on ainakin meidän perheessä ihan yhtä arvokasta.

Mutta yhteisolon kannalta laadukkaampaa on aika jonka vietät aktiivisesti perheesi kanssa kuin aika jonka vietät koneella.

Vietän lasteni kanssa paljon aikaa ja teemme asioita yhdessä. Elämä vain on arvokasta aikaa suruineen ja iloineen kokonaisuutena, ei pieninä paloina joiden nimi on laatuaika.

Vietän lasteni kanssa paljon aikaa ja teemme asioita yhdessä. Elämä vain on arvokasta aikaa suruineen ja iloineen kokonaisuutena, ei pieninä paloina joiden nimi on laatuaika.

No joo...mutta laatuaika on sana jonka jokainen määrittelee ihan itse.
Me käydään matkoilla jne. ja voisinpa niitä kutsua vaikka sitten laatuajaksi kun ovat niin tavallisesta arjesta poikkeavaa aikaa... vaikka ihan normaalissakin arjessa olemme tiivis ja onnellinen perhe.

Se on helpompi mennä johonkin ja ontaa laatuaikaa lapselle, kuin järjestää sitä kotona. Toki sitä päivänmittaan tulee laatuhetkiä, mutta kotona monesti tulee tehtyä sitä tätä ja tuota tarpeellista ja ajatukset helposti menevät pois siitä lapsesta, jolle aikaa on antamassa.

Kukaan ei selkeästi kyllä hoksannut sitä pointtia ja luultavasti täällä yks sun toinenkin viettelee ihanaa laatuaikaa.
Toi sana on vaan niin muotivillitys ja samaanaikaan erittäin ärsyttävä.
Me ollaan sitten tosi huonoja vanhempia kun ei sitä sanaa käytetä koskaan.
Lapset ei edes tiedä mitä se tarkottaa...
Matkustellaan kuitenkin ja puuhataan kaikenlaista arjesta poikkeavaa, että kait meillä sitten on sitä laatuaikaakin...
Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että se arkikin on lapselle laatuaikaa siinä missä vanhemmallekkin. Kaikki on kiinni asenteesta.
Itse nimittäisin lomia ihan vaan mukavaksi vaihteluksi arjen normeista missä voi keskittyä eri asioihin kun kotona.
Kiireetöntä yhdessäoloa ilman kotitöitä.
Laadultaan ihan samaa.

Mutta nyt kun siän äitinä istut koneella, niin et tarjoa LAATUAIKAA lapsillesi. Ei nyt yhdestä sanasta kannata hermostua. Hyvä, jos ihmiset tajuavat, että joskus pitää antaa sellastakin aikaa lapselle, kun oikeasti on lapsen kanssa vain, eikä samaan aikaa tiskaa tai jotain. Kyllähän säkin eron ymmärrät? Jos on useampi lapsi, niin sitten lienee ihan tärkeätä antaa yksittäinkin sitä laatuaikaa. Ihan hyvä sanahan se on, tai kuvaava. Eikä tee yhtään siitä normaalista arjesta kuitenkaan sen huonompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laatuaika on joku nykyajan helvetin muotisana :kieh:

Komppi.
Kun ei muuta keksitty millä "hienostella" puheissa niin keksittiin laatuaika.

Komppi täältäki. Mä oon lasten elämässä läsnä miltei aina. Mun arki on lasten kanssa touhuilua ja elämän tekemistä. Niin se vaan on, ettei siihen ihmeeseen erikoisuuksia tarvii, aikaa vaan ja onnea. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
No mulle laatuaika on sama kuin yhteinen hetki josta kaikki nauttivat. Laatuaikaa ei varmaan ole sitten yliväsynyt huutava vanhempi ja hermoille käyvä lapsi :D

Aijaa....mulle sekin on laatuaikaa. Olen sitten varmaan tosi kummallinen, mutta kaikki yhdessä olo on mulle yhtä tärkeää ja laadukasta. Joskus on vaan mukavampaa ja joskus vaikeempaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laatuaika on joku nykyajan helvetin muotisana :kieh:

Komppi.
Kun ei muuta keksitty millä "hienostella" puheissa niin keksittiin laatuaika.

Komppi täältäki. Mä oon lasten elämässä läsnä miltei aina. Mun arki on lasten kanssa touhuilua ja elämän tekemistä. Niin se vaan on, ettei siihen ihmeeseen erikoisuuksia tarvii, aikaa vaan ja onnea. :)

Jee, edes yksi joka ymmärsi pointin!
Olen täysin samaa mieltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
No mulle laatuaika on sama kuin yhteinen hetki josta kaikki nauttivat. Laatuaikaa ei varmaan ole sitten yliväsynyt huutava vanhempi ja hermoille käyvä lapsi :D

Aijaa....mulle sekin on laatuaikaa. Olen sitten varmaan tosi kummallinen, mutta kaikki yhdessä olo on mulle yhtä tärkeää ja laadukasta. Joskus on vaan mukavampaa ja joskus vaikeempaa...

No niinhän se kaikilla menee. Mutta mä muodostan tuon termin itselleni noin :) Kaikilla meillä on pahat päivät..mutta ei musta laatuaika kuulosta hyvälle tuollaiseen tilanteeseen jos kaikki on pahalla päällä :) Kyllä minäkin periaatteessa elän koko ajan yhtä laatuaikaa :) Mutta jotenkin tuolla tavoin sen kuitenkin määrittelisin, jos pitää määritellä.

Olen ehkä jotenkin vajavainen, koska en ymmärrä käsitystä laatuaika! Mitä ihmettä on laatuaika? Lapselle kaikki aika jonka hänen kanssaan viettää on laatuaikaa. Vai onko se vain silloin laadukasta kun se on matka huvipuistoon tai leikkipuistoon tai kylpylään.
Mitä se aika sitten on kun ollaan kotona ja katsotaan telkkaria, tai tehdään ruokaa ja käydään kaupassa.
Sitäkään en käsitä kun sitä aikaa pitääantaa joakiselle lapselle yksin ja erikseen.
Eikö sisarukset voi pelata yhdessä ja silti se aika olisi yhtä laadukasta, vai onko se laadukasta vasta sitten kun lapset ovat erillään.

Eikö se pieni kauppareissu kun otetaan esikoinen mukaan ja jätetään kuopus leikkimään kotiin iskän kanssa ole sitä laatuaikaa kahdestaan.
Kun ostetaan vaikka jäätelöt ja pysähdytään ne syömään ja suunnitellaan ruokaa...arkista olemista, ilman paineita...mutta sitä ei kait lasketa. Pitäisi olla kylpylässä vain esikoisen kanssa ja ostaa uusi braz ja stressata yöllä jo etukäyteen miten tulee viettämään sen kuopuksen kanssa laatuaikaa....ja missä????
Mun näkemys asiasta:

Jos tarkotat "kirosanaa" laatuaika, niin se meinaa just sitä kylpylää, huvipuistoa yms erityistä viihdykettä ja elämystä, johon todennäkösesti kohdistuu melkosesti painetta... Siis kun koko vuoden / puolen vuoden kunnollinen yhdessäolo tiivistyy siihen loma-aikaan ja aktiviteettiin.

Sana laatuaika tarkottaa yhdessä (kaksin tai porukalla) vietettyä aikaa, jollon vanhempi / vanhemmat on täysillä (eli myös henkisesti) läsnä. Se laatuaika sisältää niitä arkisia puuhia, tv:n katselua tai ihan vaan oleskelua.

Meillä panostetaan tuohon jälkimmäiseen, eka on bonusta.

No mä rehellisesti myönnään, ettei mun elämäni ole kokoaikaista laatuaikaa! Onneksi. Kuulostaa ihan hullulta, jos olisi. Ihan tavallista useinmiten mukavaa elämää kyllä. Ei mitään tasapaksua tylsää eika tasapaksua onnea, laadukasta ja "laadutonta" sopivassa suhteessa. Ei kukaan ole kokoaikaa lapsen elämässä "läsnä" siten kun tuolla laatusana-termillä kai tarkoitetaan. Te ette suostu ymmärtämään tuota sanaa... ette kai tekään mitään ihmeäitejä ole?

Yhteistyössä