Mikä on harvinainen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Jonttu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Alkuperäinen kirjoittaja jos:
jos jonkun sukunimen kantajia on n. 1000 henkilöä, niin onko se yleinen vai harvinainen?

Mun mielestä se on aika harvinainen kun miettii kuitenkin sitä et miten paljon täällä asuu porukkaa... Ja sit miten paljon niitä Virtasia esim on :whistle:

Mun sukunimeä on tällä hetkellä 312, enkä ole törmännyt muihin kuin mieheni sukuun joten on sekin mun mielestä harvinainen =)

Musta taas 1000 on jo aika yleinen. Kyllähän täällä on miljoonia ihmisiä, mutta onhan noita sukunimiäkin. Mä luokittelisin harvinaiseksi jonkun joita on vain kymmeniä, ehkä ei sitäkään. Tai vain yksi suku.

Omaa tyttönimeäni kantavia on vähän alle 20 Suomessa, ja vain tätä samaa sukua olevia. Se on harvinainen. Mieheni, ja siis nykyisin myös minun nimeäni kantaa Suomessa n. 800, mutta samaa sukua on alle 10.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mun tyttönimi on suojattu sukunimi, sitä on alle 20 Suomessa. Enkä viitsi jakaa sitä tässä. Mutta mielestäni harvinainen.

Kaikki nimet Suomessa on "suojattuja" eli niitä ei saa ottaa, elleivät ole jo suvussa esiintynyt. Uusia saa toki aina keksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mun tyttönimi on suojattu sukunimi, sitä on alle 20 Suomessa. Enkä viitsi jakaa sitä tässä. Mutta mielestäni harvinainen.

Suojattu sukunimi? Mitä se tarkoittaa?

Joskus muinoin nimille otettiin (ostettiin?) joku "suoja", niin etteivät muut voineet sitä ottaa. (20-30-luvulla?) Nykyisin tosiaan kaikki nimet on suojattuja ihan lain tai ties minkä asetuksen puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikki nimet Suomessa on "suojattuja" eli niitä ei saa ottaa, elleivät ole jo suvussa esiintynyt. Uusia saa toki aina keksiä.

Ai, mulle vaan aina lapsena sanottiin että on suojattu, no, kummiskin, se on alunperin ollut ruotsinkielinen ja isänisänisä... tms. käänsi sen suomalaiseksi nimeksi, ja sitä on vain meidän suvulla.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
jos jonkun sukunimen kantajia on n. 1000 henkilöä, niin onko se yleinen vai harvinainen?

Mun mielestä se on aika harvinainen kun miettii kuitenkin sitä et miten paljon täällä asuu porukkaa... Ja sit miten paljon niitä Virtasia esim on :whistle:

Mun sukunimeä on tällä hetkellä 312, enkä ole törmännyt muihin kuin mieheni sukuun joten on sekin mun mielestä harvinainen =)

Musta taas 1000 on jo aika yleinen. Kyllähän täällä on miljoonia ihmisiä, mutta onhan noita sukunimiäkin. Mä luokittelisin harvinaiseksi jonkun joita on vain kymmeniä, ehkä ei sitäkään. Tai vain yksi suku.

Omaa tyttönimeäni kantavia on vähän alle 20 Suomessa, ja vain tätä samaa sukua olevia. Se on harvinainen. Mieheni, ja siis nykyisin myös minun nimeäni kantaa Suomessa n. 800, mutta samaa sukua on alle 10.

Mut tääkin on mielipide kysymys, et mikä on kenenki mielestä harvinainen ja mikä ei... =) Mulla on aina kaikilla kavereilla ja omalla suvulla ollut niin yleisiä nimiä et kyllä tuo vajaa tuhat tuntuu harvinaiselta =)

Alkuperäinen kirjoittaja EL:

Suojattu sukunimi? Mitä se tarkoittaa?

Joskus muinoin nimille otettiin (ostettiin?) joku "suoja", niin etteivät muut voineet sitä ottaa. (20-30-luvulla?) Nykyisin tosiaan kaikki nimet on suojattuja ihan lain tai ties minkä asetuksen puolesta.

Jep. Tässä lisätietoa, jos jaksat lukea:

http://www.genealogia.fi/st/2000-2-11.htm

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Mut tääkin on mielipide kysymys, et mikä on kenenki mielestä harvinainen ja mikä ei... =) Mulla on aina kaikilla kavereilla ja omalla suvulla ollut niin yleisiä nimiä et kyllä tuo vajaa tuhat tuntuu harvinaiselta =)

Mielipidehän tuo minun viestini olikin. Itsellä taas kun on ollut harvinainen nimi niin tuhat tuntuu tosi isolta määrältä. Mutta eipä tästä taida olla virallista tietoa. :)

Ai, mulle vaan aina lapsena sanottiin että on suojattu, no, kummiskin, se on alunperin ollut ruotsinkielinen ja isänisänisä... tms. käänsi sen suomalaiseksi nimeksi, ja sitä on vain meidän suvulla.

Nattila?

Juu meitä on seitsemän ja miehen sukunimellä oli viisi ennen lapsia. Oli todella vaikea päättää, kumman nimen lapset saavat, mutta sekin asia saatiin sovittua. Minusta harvinainen sukunimi on sellainen, joka löytyy alle sadalta ihmiseltä, mutta se on tosiaan vain oma mielipiteeni.

Sukunimeni on aivan selvää suomea, käännetty aikanaan ruotsista samaan tapaan kuin jollain muullakin täällä. Kuitenkin nimi menee lähes aina väärin, koska kukaan ei ole koskaan siihen törmännyt. "Vieraita" kirjaimia ei ole, eikä mitään muutakaan outoa.

Nattila?

Noup :D
saa arvailla... :D :D

Minulla on niin harvinainen etunimi että sitä ei ole kellään muulla. Ja silti se on ihan suomalainen nimi, kaksiosainen väliviivalla. Sama juttu on lapsellani. Sukunimikin on suht harvinainen mutta ihan suomalainen.

Minulla on niin harvinainen etunimi että sitä ei ole kellään muulla. Ja silti se on ihan suomalainen nimi, kaksiosainen väliviivalla. Sama juttu on lapsellani. Sukunimikin on suht harvinainen mutta ihan suomalainen.

Muakin on etunimellä vain yksi, samoin mun kaveri :D Meillä molemmilla on kaksioisaiset nimet(ihan perusnimiä, mun ehkä hieman harvinaisemmat) yhteenkirjoitettuna ilman välimerkkejä.

Meitä on 14. Ei yhtään vierasperäistä kirjainta nimessä, mutta ei toi nimi mitään tarkoita. Mistä lie tullut. Kukaan ei koskaan osaa kirjoittaa nimeä oikein, vaikka kirjaimia onkin vaan 6.

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Mun isoäidilläni on harvinainen sukunimi: Kaarna.

Sitä ei kuulemma saa vaihtaa sukunimekseen, ellei suvussa esiinny kyseistä nimeä.

Luin äsken netistä noista sukunimien suojista, ja sukunimeään ei voi vaihtaa olemassaolevaan sukunimeen, ellei sitä esiinny suvussa. Ilmeisesti itse voi keksiä uusia nimiä, mutta käytössä olevia ei saa omaan käyttöönsä.

Yhteistyössä