Mikä on harvinainen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Jonttu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Alkuperäinen kirjoittaja jos:
jos jonkun sukunimen kantajia on n. 1000 henkilöä, niin onko se yleinen vai harvinainen?

Mun mielestä se on aika harvinainen kun miettii kuitenkin sitä et miten paljon täällä asuu porukkaa... Ja sit miten paljon niitä Virtasia esim on :whistle:

Mun sukunimeä on tällä hetkellä 312, enkä ole törmännyt muihin kuin mieheni sukuun joten on sekin mun mielestä harvinainen =)

Musta taas 1000 on jo aika yleinen. Kyllähän täällä on miljoonia ihmisiä, mutta onhan noita sukunimiäkin. Mä luokittelisin harvinaiseksi jonkun joita on vain kymmeniä, ehkä ei sitäkään. Tai vain yksi suku.

Omaa tyttönimeäni kantavia on vähän alle 20 Suomessa, ja vain tätä samaa sukua olevia. Se on harvinainen. Mieheni, ja siis nykyisin myös minun nimeäni kantaa Suomessa n. 800, mutta samaa sukua on alle 10.

Meitä on vain mein suku :D

Suomessahan on kaikki sukunimet kohtuullisen harvinaisia. Suosituimpia Virtasta ja Korhostakin on "vain" reilut 25 000 kumpaakin. Vertailuna esimerkiksi Ruotsi, jossa on noin kaksi kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa ja suosituin sukunimi Johansson on muistaakseni lähes 300 000 ruotsalaisen sukunimi.

Mitä sitten itse pitäisin harvinaisena niin sellaiset sukunimet, joita on alle 50 kpl. Erittäin harvinaisia on sitten ne, joita on muutamia tai vain joku 20. Mutta kyllä joku 200-400 kantajan sukunimikin on sellainen, ettei siihen joka päivä törmää.

Ulkomaalaiset sukunimet ovat usein Suomessa harvinaisia, mutta voivat taas olla tosi yleisiä niiden omassa kotimaassa. Esim. joku ulkomaalainen muuttanut Suomeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Niin, eihän nuo harvinaiset sukunimet kuitenkaan useimmitenkaan mitenkään erikoisia ole. Keksin nimen Juustinen, ja sitä löytyi nimipalvelun mukaan 9 tällä hetkellä.

Autiomaata löytyy viisi. Kiva keksiä näitä :)

Olen törmännyt aikanaan töissä sellaisiin sukunimiin, jotka paremmin tunnetaan etunimenä. Esim. sukunimenä Matti, katsoin juuri että nykyisenä nimenä 15:llä. Mieleen on jäänyt myös nimi Kielo, nykyisenä nimenä 48:lla.

Yhteistyössä