Mikä meitä suomalaisia äitejä vaivaa??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UpInTheAir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Millä lailla se paheksunta siis ilmenee? Onko sinulle sanottu suoraan että on väärin ja itsekästä olla imettämättä lasta tai laittaa lapsi nukkumaan pinnasänkyyn ja omaan huoneeseensa?

Vai onko kysymys vain siitä että keskustelukumppani on kertonut itse toimivansa toisella tavalla ja sitten halunnut vähän kuulla kokemuksia sinun tavastasi?

Mutta siis mitä on asiallista kysyä?

Jos on kysymys vähän isommasta vauvasta, saako kysellä kiinteiden antamisesta, miten se on sujunut?

Kuinka muuten toimitaan jos se äiti alkaa imettää vauvaansa kerhossa kun imettämisestä ei saa puhua? Poistutaan kauemmaksi tai jatketaan keskustelua kuin ei huomattaisikaan koko imetystä?

Vauvan nukkumisjärjestelyistä ei saa puhua, mutta saako vaikka kysellä nukahtaako vauva vaunuihin hyvin?

Saako kysellä lapsen taidoista, "Joko Maija istuu/ryömii/konttaa"

Eiköhän se pitäisi olla selvää mikä on asiallista ja mikä ei. En menisi vertailemaan kysymyksiä lapsen ryömimistaidosita siihen, tuleeko rinnoista maitoa tai mitä kautta lapsi syntyi. Ymmärrät varmaan itsekin. :)

Miehen työn vuoksi ollaan viimeisen 6 vuoden aikana asuttu viidessä eri maassa. Kolme lasta meillä on ja neljäs nyt tulossa. Palattiin nyt Suomeen ihan jäädäksemme. Jotenkin olen ihan hämmentynyt täällä vallitsevasta äitien "taistelukentästä". Meillä on moneen muuhun verrattaen aivan mieletön neuvolajärjestelmä, mahdollisuus lapsen päivähoitoon sekä kunnolliset äitiysavustuksen ym ym. ym..

Sen vuoksi jotenkin kummastuttaa tämä jatkuva kädenvääntö ja toisten äitien "mollaaminen" sekä arvostelu.

Ensinnäkin, olen kotiäiti, en siis ole kuuteen vuoteen tehnyt töitä. Ja usein saan tätä puolustella. Onpa kysytty suoraan miehen tulojakin. Sen urkkimista ei paljon muualla harrasteta. Muutenkin täällä kysellään kamalan henkiläkohtaisia kysymyksiä. Puistossa ventovieraat kyselevät aionko minä imettää.. Ja miten se heille kuuluisi? En myöskään pitkään aikaan tajunnut miksi kysytään missä meidän lapset nukkuvat, ennen kuin tajusin että halutaan tietää yritämmekö tukahduttaa heidät perhepedissä vai pakotammeko julmasti nukkumaan omassa huoneessa. Sillä kumpikin vaihtoehto on huono :)

Mikä tämä ihmeellinen vastakkainasettelu on? Muissa maissa niin kauan kun lapset ovat turvassa ja terveitä, ei toisille kuuluu missä te lapsenne nukutatte, syötätte, vaipatatte (onko edes sana?:)) jne...

Mutta muuten kyllä Suomi on paras maa asua :o) Ja tottakai tämä oli tällainen yleistys, eihän kaikki ole koskaan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.... SUURI ero on suomalaisella äitiydellä verrattuna moneen muuhun maahan.

Kiitos ja kumarrus sinulle, joka puit juuri ajatukseni sanoiksi. Olen samaa mieltä kaikesta, mitä juuri tuossa kirjoitit! Äitiyden myötä on tullut eteen jos jonkinmoista kyselijää ja ihmettelijää. Olen toivonut, että saisimme kasvattaa tyttömme omalla tavalla, nukuttaa missä haluamme, imettää kauan haluan, hoitaa kotona kauan haluan yms. joka helvetin ratkaisusta on tullut kyselyjä, kummia ilmeitä ja "ei meidän aikaan " lässytystä.

En enää itse juttele kerhoissa yms. mielelläni lapsien tutin käytöstä tai rintapumpun toimivuudesta, vaan ihan niitä näitä. Vierestä vaan seuraan, kun iloisissa kerhoissa olisi kai tarkoitus viettää mukavaa aikaa, äidit repivät kuvainnollisesti hiuksia toistensa päästä ja joutuvat konflikteihin 100 kertaa tunnin aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22969872:
Onhan paljon maita, joissa julki-imetys ei ole suotavaa. Joissain maissa se on jopa kiellettyä.

Minun mielestä (vaikka sitä ei kysytty, mutta silti :)) julisesti voi imettää ken tahtoo. Ja imetyksestä keskustelkoon ne ketkä tahtoo. Mutta on epäkohteliasta töksäyttää aionko imettää ja miksi en aio.

[QUOTE="timbuktu";22969713]Mä olen irtisanoutunut kaikenmoisista hysteerikkomammapiireistä. Imetys/kantoliina/kestovaippapelleistä siis. Sain niin kamalat traumat kun heidän joukostaan yritin etsiä ystäviä. Esim. itselläni ei imetys onnistunut sairauteni vuoksi ja sain päälleni hirveät jankkaukset ja kysymykset.

Mä otan äitiyden rennosti ja tärkeintä mulle on läheisyys ja rakkaus :) Varmasti kasvaa normaaleja lapsia näinkin.[/QUOTE]

Sama täällä. Ihan meinas oma pääkin seota siitä seurassa.

[QUOTE="eeee";22969867]Kiitos ja kumarrus sinulle, joka puit juuri ajatukseni sanoiksi. Olen samaa mieltä kaikesta, mitä juuri tuossa kirjoitit! Äitiyden myötä on tullut eteen jos jonkinmoista kyselijää ja ihmettelijää. Olen toivonut, että saisimme kasvattaa tyttömme omalla tavalla, nukuttaa missä haluamme, imettää kauan haluan, hoitaa kotona kauan haluan yms. joka helvetin ratkaisusta on tullut kyselyjä, kummia ilmeitä ja "ei meidän aikaan " lässytystä.

En enää itse juttele kerhoissa yms. mielelläni lapsien tutin käytöstä tai rintapumpun toimivuudesta, vaan ihan niitä näitä. Vierestä vaan seuraan, kun iloisissa kerhoissa olisi kai tarkoitus viettää mukavaa aikaa, äidit repivät kuvainnollisesti hiuksia toistensa päästä ja joutuvat konflikteihin 100 kertaa tunnin aikana.[/QUOTE]

I'm not the only one. Myö käyään väärissä kerhoissa :)

[QUOTE="eeee";22969888]Sama täällä. Ihan meinas oma pääkin seota siitä seurassa.[/QUOTE]

Itse en nykyään kerro mielelläni, että olen imettänyt, kantoliinaillut ja kestovaippaillut, ettei mua luulla just tällaiseksi sekopääksi. Tietenkin siis puhun aiheista, jos niistä puhutaan, mutta tuntemattoman kanssa en mielelläni ota näitä puheeksi ellei puhuja itse ota.

Eli ehkä joku pieni totuudensiemen ap:n tekstissä on, mutta ei nyt ehkä ihan näin isoksi ongelmaksi asti.

Ja esikoisen äidit on SEKÄ epävarmempia omissa ratkaisuissaan ETTÄ kiinnostuneempia kuulemaan toisten jutuista ETTÄ kärkkäämpiä arvostelemaan muiden erilaisia juttuja, koska ovat epävarmoja omistaan. Ja kerhoissa paljon esikoisten äitejä.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että äitiys olisi jotenkin niin yhdistävä asia, että voisi tehdä tuntemattomalle tunkeilevia kysymyksiä. Minusta se on inhottavaa, enkä välitä olla moisten ihmisten kanssa tekemisissä.

Mun imetykset ja nukuttamiset tai muut ratkaisut eivät tasan kuulu kenellekään.

Minun mielestä (vaikka sitä ei kysytty, mutta silti :)) julisesti voi imettää ken tahtoo. Ja imetyksestä keskustelkoon ne ketkä tahtoo. Mutta on epäkohteliasta töksäyttää aionko imettää ja miksi en aio.
Suomessa ei ole epäkohteliasta kysyä lapsen ruokailusta toiselta lastaan ruokkivalta. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, ja voi olla kulttuurishokki tulla maahan, jossa lapsen ruokinnasta puhutaan avoimesti eikä ymmärretä, että se on epäkohteliasta muualta tulleiden mielestä. Meille suomalaisille "lastenneuvolajärjestelmän aivopesemille" imetys on yhtä luonteva asia keskustella kuin vaikkapa lapsen karkin syönti ja hampaiden pesu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22969979:
Suomessa ei ole epäkohteliasta kysyä lapsen ruokailusta toiselta lastaan ruokkivalta. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, ja voi olla kulttuurishokki tulla maahan, jossa lapsen ruokinnasta puhutaan avoimesti eikä ymmärretä, että se on epäkohteliasta muualta tulleiden mielestä. Meille suomalaisille "lastenneuvolajärjestelmän aivopesemille" imetys on yhtä luonteva asia keskustella kuin vaikkapa lapsen karkin syönti ja hampaiden pesu.

Kyllä se minusta on epäkohteliasta. Ja ikäni olen Suomessa asunut.

Minusta se on vähän eri juttu, että minä en tykkää puhua joistakin asioista kuin se, että niistä puhuminen tai kysyminen on epäkohteliasta. Jos minä en välitä puhua vaikka raha-asioista, en pidä kuitenkaan niistä puhuvia epäkohteliaina.

Eiköhän se pitäisi olla selvää mikä on asiallista ja mikä ei. En menisi vertailemaan kysymyksiä lapsen ryömimistaidosita siihen, tuleeko rinnoista maitoa tai mitä kautta lapsi syntyi. Ymmärrät varmaan itsekin. :)

minulle tuo ei ole itsestäänselvää. :ashamed: Siksi yritänkin sitä jotenkin hahmottaa. Joillekin ne kysymyksen lapsen ryömimisestä yms voivat olla ahdistavia (itse lukeudun tähän porukkaan, mutta ymmärrän sen olevan oma "ongelmani" enkä pidä kyselijöitä huonotapaisina/väheksyvinä tms). Vähän vaikea etukäteen tietää toisesta missä hänen kipupisteensä sattuvat sijaitsemaan.

En usko että se tieto mitä kautta naapurin Maija syntyi tai millä maidolla häntä ruokitaan on monellekaan elintärkeä, ne ovat vain tuollaisia keskustelunavauksia. Asioita jotka ovat kaikille äideille yhteisiä ja joista monet äidit ainakin jonkin verran juttelevat. Kysyjä voi sitten vähän seurata toisen reaktioa ja vastausta sillä silmällä onko tämä hyvä aihe jatkaa juttelua vai vaihdetaanko johonkin muuhun.

minulle tuo ei ole itsestäänselvää. :ashamed: Siksi yritänkin sitä jotenkin hahmottaa. Joillekin ne kysymyksen lapsen ryömimisestä yms voivat olla ahdistavia (itse lukeudun tähän porukkaan, mutta ymmärrän sen olevan oma "ongelmani" enkä pidä kyselijöitä huonotapaisina/väheksyvinä tms). Vähän vaikea etukäteen tietää toisesta missä hänen kipupisteensä sattuvat sijaitsemaan.

En usko että se tieto mitä kautta naapurin Maija syntyi tai millä maidolla häntä ruokitaan on monellekaan elintärkeä, ne ovat vain tuollaisia keskustelunavauksia. Asioita jotka ovat kaikille äideille yhteisiä ja joista monet äidit ainakin jonkin verran juttelevat. Kysyjä voi sitten vähän seurata toisen reaktioa ja vastausta sillä silmällä onko tämä hyvä aihe jatkaa juttelua vai vaihdetaanko johonkin muuhun.

Ei voi muuta kuin todeta, että onneksi en aikoinaan käynyt perhekerhoissa. Keskustella nyt vieraitten ihmisten kanssa synnytyksistä ja imetyksistä... eikö elämässä muita puheenaiheita ole?

Mä olen kanssa käynyt väärissä kerhoissa kun en ole koskaan nähnyt näitä konflikteja 100 kertaa tunnissa ja hiusten repimistä päästä. :laugh: Ihan normaalisti on juteltu. Ollaan puhuttu synnytyksistä, vaipoista, kotihoidon tuista sun muusta, eikä riidelty ollenkaan. Ehkä täälläpäin sitten asuu niin fiksua porukkaa että osataan sivistyneesti keskustella? ;)

Muutenkin mun mielestä on ihan luonnollista että juuri äitien kesken jutellaan imetyksistä, synnytyksistä ja muusta. Kenen kanssa sitten? En mä naapurin Villen kanssa niistä asioista juttele, vaan ihan muista.

Eri maissa on eri systeemit, täällä on nämä.

Ei voi muuta kuin todeta, että onneksi en aikoinaan käynyt perhekerhoissa. Keskustella nyt vieraitten ihmisten kanssa synnytyksistä ja imetyksistä... eikö elämässä muita puheenaiheita ole?

Tietysti se että kerhossa keskustellaan imetyksestä ja synnytyksistä tarkoittaa ettei sieltä muita keskustelunaiheita löydykään. :D

Minusta olisi kamalaa istua iltaa tuttavapariskunnan seurassa jos siellä keskusteltaisiin pelkästään asuntojen hinnoista ja asuntolainojen koroista.

[QUOTE="vieras";22969788]Ehkä ap:n olisi sittenkin parempi hylätä Suomen hyvät sosiaalihuollon olot ja palata normaalien ihmisten pariin ulkomaille.

Ihan tosissaan mua alkaa todella paljon jo ärsyttää nämä jatkuvat ketjut,joissa yritetään saada suomalaisuus ja suomalaiset näyttämään ihan junteilta ja pyytämään anteeksi omaa itseään.Muualla vaan asiat osataan tehdä niin ja näin ja täällä ei ole kuin hyvät neuvola- ja päiväoitosysteemit.Oikeasti,jos ei seura kelpaa niin ole ilman ja hae muualta.[/QUOTE]

Täsmälleen samaa mieltä!
Ihmettelen myös että ymmärrätteköhän te "kateellinen" - sanaa joka tilanteeseen tyrkyttävät sanan merkitystä ollenkaan??? Katsokaa peiliin ja kysykää itseltänne kerrankin rehellisesti että onko teissä ihan aikuisten oikeesti mitään kadehdittavaa, vai toivoisitteko vain?

Tässä on ap:llä mielestäni pieni ristiriita.
Minusta julki imettäminen on epäkohteliasta muita kohtaan. Aivan yhtä epäkohteliasta kuin toisten imettämisistä utelu. Imettäminen ja rinnat ovat intiimiasioita, eivätkä kaikki nauti niiden julkisesta esittelystä. Jos itse haluaa julki-imettää, sen voi tehdä hieman sivummalla, muut huomioiden. Näin kaikki saavat tarpeensa.

Kuinka muuten toimitaan jos se äiti alkaa imettää vauvaansa kerhossa kun imettämisestä ei saa puhua? Poistutaan kauemmaksi tai jatketaan keskustelua kuin ei huomattaisikaan koko imetystä?

Musta tää oli hassu kysymys... Siis miksi siihen imettämiseen pitäisi kiinnittää jotain erityistä huomiota? Ei kai sitä nyt tarvitse ruveta automaattisesti imettämisestä juttelemaan, vaikka huomaisikin että joku imettää?

Tietysti se että kerhossa keskustellaan imetyksestä ja synnytyksistä tarkoittaa ettei sieltä muita keskustelunaiheita löydykään. :D

Minusta olisi kamalaa istua iltaa tuttavapariskunnan seurassa jos siellä keskusteltaisiin pelkästään asuntojen hinnoista ja asuntolainojen koroista.

Toi vasta oliskin. Voin siis hyvillä mielin ajatella miehestäni ja appivanhemmista, että ovat epäkohteliaita kun aina puhuvat vaan pörssistä ja minua ei todellakaan kiinnosta :D

Ja jotenkin äitinä, varsinkin vieraammalle äiti ihmiselle on helpompi jutella niitä näitä lapsista. Kai mä itse olen sen verran huono tässä small talkissa :), että vedän varman päälle..

Sehän on vain normaalia jutustelua. Mä kun kielitaidottomana, en jutustele, kuin omassa maassani, niin mitä sielä muualla jutustellaan esim. leikkikentällä äidit keskenään?

Yhteistyössä