Mikä meitä suomalaisia äitejä vaivaa??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UpInTheAir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UpInTheAir

Vieras
Miehen työn vuoksi ollaan viimeisen 6 vuoden aikana asuttu viidessä eri maassa. Kolme lasta meillä on ja neljäs nyt tulossa. Palattiin nyt Suomeen ihan jäädäksemme. Jotenkin olen ihan hämmentynyt täällä vallitsevasta äitien "taistelukentästä". Meillä on moneen muuhun verrattaen aivan mieletön neuvolajärjestelmä, mahdollisuus lapsen päivähoitoon sekä kunnolliset äitiysavustuksen ym ym. ym..

Sen vuoksi jotenkin kummastuttaa tämä jatkuva kädenvääntö ja toisten äitien "mollaaminen" sekä arvostelu.

Ensinnäkin, olen kotiäiti, en siis ole kuuteen vuoteen tehnyt töitä. Ja usein saan tätä puolustella. Onpa kysytty suoraan miehen tulojakin. Sen urkkimista ei paljon muualla harrasteta. Muutenkin täällä kysellään kamalan henkiläkohtaisia kysymyksiä. Puistossa ventovieraat kyselevät aionko minä imettää.. Ja miten se heille kuuluisi? En myöskään pitkään aikaan tajunnut miksi kysytään missä meidän lapset nukkuvat, ennen kuin tajusin että halutaan tietää yritämmekö tukahduttaa heidät perhepedissä vai pakotammeko julmasti nukkumaan omassa huoneessa. Sillä kumpikin vaihtoehto on huono :)

Mikä tämä ihmeellinen vastakkainasettelu on? Muissa maissa niin kauan kun lapset ovat turvassa ja terveitä, ei toisille kuuluu missä te lapsenne nukutatte, syötätte, vaipatatte (onko edes sana?:)) jne...

Mutta muuten kyllä Suomi on paras maa asua :o) Ja tottakai tämä oli tällainen yleistys, eihän kaikki ole koskaan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.... SUURI ero on suomalaisella äitiydellä verrattuna moneen muuhun maahan.

Jaa, sä liikut omituisissa piireissä. Tai täälla palstalla on kyllä tuollainen lynkkausmeininki. Ja jokainen puolustaa omaa ratkaisuaan verissä päin. Niin kuin sillä nyt olisi jotain välilä onko kotona/töissä, rinnalla/pullolla, pinnasängyssä/vieressä...

Oikeassa elämässä en ole törmännyt tällaiseen käyttäytymiseen, kuin tällä palstalla näyttää olevan "normaalia".

"...missä te lapsenne nukutatte, syötätte, vaipatatte..."

Jos joku oikeasti ihan arkielämässä käy hyökkäykseen muiden erilaisia valintoja vastaan, niin ihmisellä on useimmiten huono itsetunto, kapea arkielämä tai hän tyytytmätön omiin valintoihinsa.

Voisiko olla niinkin, että ulkomailla sinä olet ollut vieras ja sinuun on suhtauduttu vähän varovaisemmin tai koreammin? Ainakin esim USAssa aika ujostelematta minulta on kyselty tulot ja varallisuudet (en ole asunut, käynyt vain muutamia kertoja). Mutta ei tosiaan lastenhoidosta, mutta ei minulla siihen aikaan ole ollut pieniä lapsia enää.

Ehkä liikun sitten :) Lähinnä juuri tuo uteleminen on meidän kulttuurin huonoja puolia. Kun on pakko saada tietää paljon naapuri tienaa. Ja kateus kai...

En ole tällaistakaan koskaan missään kokenut. Missä päin Suomea asut? Sekin voi vaikuttaa, ihan siis maakunta, eroja on. Yleensä mun mielestä ollaan hyvin pidättyväisiä raha-asioissa eikä niistä mielellään puhuta.

Ehkä kysellään ihan aidosti kiinnostuneina. Että siis miten ootte pärjänneet kuusi vuotta yhden ihmisen tuloilla. Tai sitten ei...
Ja imetys/nukkumis/vaippakyselyt voi olla vain sellaista jutunjuuren etsimistä. Lasten jutuista on helppo alkaa puhua tuntemattomien äiti-ihmisten kanssa.

Tai sitten sulla on vain outoja tuttuja. Tai mulla outoja.

Siis onhan muissakin maissa toki ihmiset ollut kiinnostuneita meidän perheen elämästä. Lähinnä haen sitä, että on minulta puistossa kysytty suoraan, että aionko imettää. Ja kun olen sanonut "en" kysytään miksi. Ja vielä senkin jälkeen utelu jatkuu ja on suoraan kysytty, että olenko koskaan edes yrittänyt imettää. Tarkoitan siis, että ainakin minä koen kauan täältä pois oltuani aika hyökkäävänä muiden äitien käytöksen täällä versus muualla. Selitän tämän varmaan ihan väärin...

En minäkään oikeassa elämässä ole törmännyt tällaiseen käytökseen kuin täällä.

Ja oikeassa elämässä, jos joku kysyy miten aion lapseni nukuttaa tms, se on mielestäni useammin sitä, että halutaan keskustella eri vaihtoehdoista ja kysyjäkin haluaa kuulla mielipiteitä eri vaihtoehtojen puolesta.

Kyllä minäkin esikoisen äitinä kyselin käyttääkö joku kestovaippoja, koska pohdin itse niiden käyttämistä ja oli kiva kysyä asiasta joltakin, joka on kokeillut tai pohtii samaa asiaa ja siten ehkä osaa jakaa jotain tietoaan, jota minä en tiedä vielä.

Miehen työn vuoksi ollaan viimeisen 6 vuoden aikana asuttu viidessä eri maassa. Kolme lasta meillä on ja neljäs nyt tulossa. Palattiin nyt Suomeen ihan jäädäksemme. Jotenkin olen ihan hämmentynyt täällä vallitsevasta äitien "taistelukentästä". Meillä on moneen muuhun verrattaen aivan mieletön neuvolajärjestelmä, mahdollisuus lapsen päivähoitoon sekä kunnolliset äitiysavustuksen ym ym. ym..

Sen vuoksi jotenkin kummastuttaa tämä jatkuva kädenvääntö ja toisten äitien "mollaaminen" sekä arvostelu.

Ensinnäkin, olen kotiäiti, en siis ole kuuteen vuoteen tehnyt töitä. Ja usein saan tätä puolustella. Onpa kysytty suoraan miehen tulojakin. Sen urkkimista ei paljon muualla harrasteta. Muutenkin täällä kysellään kamalan henkiläkohtaisia kysymyksiä. Puistossa ventovieraat kyselevät aionko minä imettää.. Ja miten se heille kuuluisi? En myöskään pitkään aikaan tajunnut miksi kysytään missä meidän lapset nukkuvat, ennen kuin tajusin että halutaan tietää yritämmekö tukahduttaa heidät perhepedissä vai pakotammeko julmasti nukkumaan omassa huoneessa. Sillä kumpikin vaihtoehto on huono :)

Mikä tämä ihmeellinen vastakkainasettelu on? Muissa maissa niin kauan kun lapset ovat turvassa ja terveitä, ei toisille kuuluu missä te lapsenne nukutatte, syötätte, vaipatatte (onko edes sana?:)) jne...

Mutta muuten kyllä Suomi on paras maa asua :o) Ja tottakai tämä oli tällainen yleistys, eihän kaikki ole koskaan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.... SUURI ero on suomalaisella äitiydellä verrattuna moneen muuhun maahan.
Minullekin tuli paljon kuraa niskaan, kun kerroin asuneeni vuosia expatina Dubaissa ja viimeistään siinä vaiheessa kaikki hermostuivat, kun kerroin meidän tuoneen vähän paremman autonkin sieltä. En kirjoittele enää tänne niistä jutuista. Pitäydyn blogissani salasanan takana.

Siis onhan muissakin maissa toki ihmiset ollut kiinnostuneita meidän perheen elämästä. Lähinnä haen sitä, että on minulta puistossa kysytty suoraan, että aionko imettää. Ja kun olen sanonut "en" kysytään miksi. Ja vielä senkin jälkeen utelu jatkuu ja on suoraan kysytty, että olenko koskaan edes yrittänyt imettää. Tarkoitan siis, että ainakin minä koen kauan täältä pois oltuani aika hyökkäävänä muiden äitien käytöksen täällä versus muualla. Selitän tämän varmaan ihan väärin...

Tai sitten sulla on huono omatunto esim. tästä imetysasiasta. (Ei tarvi olla.)
Outo kysymys myös tuo, aiotko imettää. Mikä kysymys se nyt on ja vielä tuntemattomalle?! Ja on myös outoa vastata, ettei aio. Siis onhan sellaiseen vastaukseen nyt pakko kysyä, että mikset. Ihan uteliaisuudesta.

Musta alkaa kuule nyt tuntua siltä, että tuupa alas sieltä norsunluutornistasi ja kommunikoi ihmisten kanssa ilman ennakkoluulojasi. Ihan hyvää ne varmaan tarkoittaa ja ihan hyvällä kyselevät.

[QUOTE="vieras";22969487]Tai sitten sulla on huono omatunto esim. tästä imetysasiasta. (Ei tarvi olla.)
Outo kysymys myös tuo, aiotko imettää. Mikä kysymys se nyt on ja vielä tuntemattomalle?! Ja on myös outoa vastata, ettei aio. Siis onhan sellaiseen vastaukseen nyt pakko kysyä, että mikset. Ihan uteliaisuudesta.

Musta alkaa kuule nyt tuntua siltä, että tuupa alas sieltä norsunluutornistasi ja kommunikoi ihmisten kanssa ilman ennakkoluulojasi. Ihan hyvää ne varmaan tarkoittaa ja ihan hyvällä kyselevät.[/QUOTE]

Mitä hyvää esim. imetyskysymyksellä tarkoitetaan? Ei tulisi mieleenkään kysellä keneltäkään imetätkö lastasi?

New Yorkissakin asuneena huomaan miten erilaista täällä Suomessa on; siellä osataan iloita toisen onnistumisesta, täällä taas vittuillaan ja ollaan kateellisia.

[QUOTE="vieras";22969440]En minäkään oikeassa elämässä ole törmännyt tällaiseen käytökseen kuin täällä.

Ja oikeassa elämässä, jos joku kysyy miten aion lapseni nukuttaa tms, se on mielestäni useammin sitä, että halutaan keskustella eri vaihtoehdoista ja kysyjäkin haluaa kuulla mielipiteitä eri vaihtoehtojen puolesta.

Kyllä minäkin esikoisen äitinä kyselin käyttääkö joku kestovaippoja, koska pohdin itse niiden käyttämistä ja oli kiva kysyä asiasta joltakin, joka on kokeillut tai pohtii samaa asiaa ja siten ehkä osaa jakaa jotain tietoaan, jota minä en tiedä vielä.[/QUOTE]

Minäkin uskon että aikapitkälle näissä on kysymys juuri keskustelusta jutellaan erilaisista valinnoista ja kokemuksista jne. Ei niiden kysymysten tarvitse tarkoittaa että heti ollaan lynkkaamassa toinen.

Omaa kokemusta suomalaisesta äitipiiristä ei ole, mutta meillä ruotsalaisissa kerhoissa missä käydään löytyy perheitä siletä ja täältä. Ihan rikkautena vertaillaan välillä paikallisia käytäntöjä ja suosituksia niihin mitä kenenkin kotimaasta löytyy ja kuinka sitten ollaan itse toimittu.

Kenenkään palkkaa en menisi kyselemään, mutta jos vaikka kohdalle osuu ap:n kaltainen äiti joka siis on 6v ollut kotona lasten kanssa asuen tänä aikana useassa eri maassa niin voisin kysellä vähän erimaiden tapoja ja sosiaaliturvaa. Siis lähinnä mikä on mahdollistanut pidemmän kotonaolon, minkä mittaisia palkallisia äitiyslomia missäkin on ollut vai onko perhe pärjännyt pelkästään toisen puolison tuloilla tai ehkä rahoitus järjestynyt muuta kautta. En siis edes kateellisena vaan ihan uteliaana. =)

ei minulla ole huono omatunto. Toivottavasti en missään norsuunluutorinissa asustele, kerrostalohan tämä :) Minusta on himena kyysenalaista tarkoitetaanko sillä hyvää, että udellaan miten minulla on ollut varaa olla kotona, tai missä lapset nukutetaan. Mielelläni keroon kokemuksita ulkomailla ja olen kova höpöttämään vieraidenkin kanssa. Mutta en vain ole muissa maissa kohdannut sellaista kuin täällä, että esim. imetykseni tai lasten nukuttaminen A.Kuuluisi muille B. Saisi aikaan paheksuntaa

Mitä hyvää esim. imetyskysymyksellä tarkoitetaan? Ei tulisi mieleenkään kysellä keneltäkään imetätkö lastasi?

Joo, tuota kysymystä ihmettelinkin viestissäni. Ei semmoista mun mielestä kysytä tuntemattomilta. Ja siis ilmeisesti raskaana olevalta kysytty ("aiotko imettää"). Outko kysymys kyllä. Mutta silti ajattelen, että tässä on vain haettu puheenaihetta. Ja jos joku nyt vastaa jo ennen syntymää, että ei aio imettää, niin onhan se aika harvinainen vastaus. (Ei tarvi imettää, ymmärrän hyvin että monia syitä.)

En minäkään kysyisi keneltäkään, aikooko hän imettää, enkä suoraan sitäkään, kauanko imetti. Joskus nämä jutut vain tulevat muiden äitien kanssa puheeksi. Itselläni on se asenne, että kysyä saa mitä vaan, itse päätän, miten tarkasti vastaan. Irl en tosin ole törmännyt erityisen hyökkääviin kysymyksiin, pienestä uteliaisuudesta en jaksa ottaa kierroksia. Sen sijaan näillä nettipalstoilla meno on aivan kammottavaa.

[QUOTE="vieras";22969598]ta. Ja jos joku nyt vastaa jo ennen syntymää, että ei aio imettää, niin onhan se aika harvinainen vastaus. (Ei tarvi imettää, ymmärrän hyvin että monia syitä.)[/QUOTE]

Saahan ihmisiä kiinnostaa miksi en imetä, mutta sen utelu on kuitenkin asiatonta ja olisi monessa kultturissa erittäin huona käytöstä...

ei minulla ole huono omatunto. Toivottavasti en missään norsuunluutorinissa asustele, kerrostalohan tämä :) Minusta on himena kyysenalaista tarkoitetaanko sillä hyvää, että udellaan miten minulla on ollut varaa olla kotona, tai missä lapset nukutetaan. Mielelläni keroon kokemuksita ulkomailla ja olen kova höpöttämään vieraidenkin kanssa. Mutta en vain ole muissa maissa kohdannut sellaista kuin täällä, että esim. imetykseni tai lasten nukuttaminen A.Kuuluisi muille B. Saisi aikaan paheksuntaa

Voin yrittää selittää tätä.

Imetys:
Jos jo ennen syntymää tiedät, että ei aio imettää, niin se on tietenkin ok ja sun asia. Mutta tämä on sen verran harvinaista, että pakkohan siihen on kysyä, että mikset aio. Jos joku tätä valintaasi paheksuu, niin se on omituista. Älä semmoisesta väliltä. Suomessa on näitä imetyshulluja, sen myönnän! Se varmaan eroaa muista maista! Tässä olet oikeassa!

Nukutus:
Miten sä sit oikein nukutat, että paheksuttaa? Paheksujalla on jotain vialla päässä.

En mäkään oo juur irl törmänny tollaseen. Mut täälähän kaikki ovat oikeassa ja ne omat tavat+kokemukset= ainoa ja oikea tapa. Noin kärjistettynä. Mistä se kumpuaakin sellanen toisen lyttääminen, arvostelu jne...

On totta, että tämä palsta ei ole mikään "yleinen mielipide", vaan täällä esitetään usein vain kärjistettyjä ääripäitä. Täällä on usein vain mustaa ja valkoista, ei haluta ymmärtää, että ihmisten ratkaisut ovat aina monen tekijän summa. Ja niin edelleen.

Silti väittäisin, että tämän palstan keskusteluissa on totuuden siemen. Täällä ihmiset uskaltavat sanoa todelliset ajatuksensa, salaisimmatkin, kasvottomina ja nimettöminä. En millään jaksa uskoa, että tämä olisi vain palstailmiö. Ihan oikeasti on paljon äitejä, jotka pitävät vain omia ratkaisujaan ja käytäntöjään oikeina. Mutta koska he eivät halua menettää ystäviään, noin esimerkiksi, he purkavat sen kaiken täällä.

Syy tähän lienee niinkin yksinkertainen, että me (suomalaiset?) naiset haluamme draamaa, väittelyä, riitelyäkin. Se on monen mielestä viihdyttävää, mutta koska omassa pienessä IRL elämässä ei siihen ole mahdollisuutta, sitä haetaan täältä. Ja mikäs sen herkullisempi aihe, kuin toisten kasvatuskäytäntöjen yms arvosteleminen - aina joku suuttuu.

Toinen syy on sitten se, että äidit eivät ilmeisesti saa riittävästi arvostusta ja ovat epävarmoja omista ratkaisustaan. Toisten arvosteleminen on käänteisesti sitä, että nostetaan oma itse muiden yläpuolelle - ja taas voi hetken aikaan tuntea olevansa jotakin. Olen varma, että oikeasti kypsät ihmiset eivät arvostele toisten tapoja kasvattaa lapsensa, edes täällä palstalla, puhumattakaan siellä puistokeskusteulissa.

Tuota "aiotko imettää" ei minulta olla klysytty muualla kuin neuvoloissa ja synnytyssairaalassa. Itse olen raskausaikana saattanut ottaa sen puheeksi mainitsemalla kuin ihanaa on taas kun saa imettää uutta vauvaa tms.

Muuten meilläpäin ollaan kyllä voitu kysyä miten imetys on sujunut kun näkee äidin kerhossa imettävän vauvaansa tai vaikka ihan muuten vaan ottaa se puheeksi vauvan äidin kanssa. En osaa ajatella että siinä olisi mitään pahaa tarkoitusta takana, lähinnä vaan keskustella kokemuksista asiaan liittyen. En myöskään osaa nähdä imetystä minään "hyss, hyss"-juttuna mistä ei saa puhua tai mihin liittyen jokainen kysymys tai lausahdus on tulkittava negatiivisena uteluna tai suoraan tuomitsemisena/leuhkimisena.

Lasten kanssa kun ollaan niin tuleehan sitä juteltua lasten hoidosta, syömisistä, nukkumisista, uusista taidoista jne.

Yhteistyössä