Mikä meitä suomalaisia äitejä vaivaa??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UpInTheAir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä äidit tuppaavat kysymään toisiltaan henkilökohtaisiakin kysymyksiä jo siksi,että ne tuntuvat yhteisiltä äitien kesken.Juuri nuo imetätkö ja missä nukutat asiat.Niissä kun on monia eri toimintamahdollisuuksia.Ja se,että vastaa imettämiskysymykseen "en" todella kuulostaa omituiselta,koska tavanomaisesti suurin osa ainakin yrittää imettää.Se,että pyytää tarkentamaan asiaa ei ole tuomitsemista tai muuta vaan ihan kiinnostusta.Ainakin mun korvissa.Tosin olen muutenkin avoin ihminen enkä koe omituisena,että puiston penkillä tuntemattomien äitien kesken jutellaan kaikesta äitiyteen liittyvästä.

Raha-asioista taas en ole koskaan kuullutkaan udeltavan.

[QUOTE="vieras";22969627]Voin yrittää selittää tätä.

Imetys:
Jos jo ennen syntymää tiedät, että ei aio imettää, niin se on tietenkin ok ja sun asia. Mutta tämä on sen verran harvinaista, että pakkohan siihen on kysyä, että mikset aio. Jos joku tätä valintaasi paheksuu, niin se on omituista. Älä semmoisesta väliltä. Suomessa on näitä imetyshulluja, sen myönnän! Se varmaan eroaa muista maista! Tässä olet oikeassa!

Nukutus:
Miten sä sit oikein nukutat, että paheksuttaa? Paheksujalla on jotain vialla päässä.[/QUOTE]

nukutushan on ainainen kiistakapula. Nukutat viereen, ei hyvä. Nukutat sänkyynsä, ei hyvä, nukutat avustettuna sekään ei hyvä. Aina se toisin tekevä tulee mielipiteineen vastaan. Ja kaikki ongelmat ovat vain vanhemmat laiskuutta ja huonoutta,

Missäköhän puistossa mä tosiaan käy, kun ei keltään muilta kysytä/olla kysytty imetyksestä suoraan kuin minulta :) ?

Joku äitimyytti täällä kyllä jyllää, mitä kuulee perhekerhoissa, puistoissa, näiltä palstoilta ja esim. vauvalehdestä lukee. Ja onhan suomalaiset kansana perusluonteeltaa aika kateellisia, eikös se näin mene? :) ei koskaa pidä yleistää... Silti pysyn kannassani, että täällä udellaan ja paheksutaan asioita, mihin en missään muualla ole törmännyt.

Joku kysyi missä nukutamme lapset kun aiheuttaa paheksuntaa, niin ihan vaan omissa huoneissa. Ja siis kerran kerhossa ja kerran yhden tuttavan luona olen joutunut vastaamaan "miksi ei (ainakin) pienin nuku meidän kanssa perhepedissä" kysymykseen...

nukutushan on ainainen kiistakapula. Nukutat viereen, ei hyvä. Nukutat sänkyynsä, ei hyvä, nukutat avustettuna sekään ei hyvä. Aina se toisin tekevä tulee mielipiteineen vastaan. Ja kaikki ongelmat ovat vain vanhemmat laiskuutta ja huonoutta,

Niin kyllä mäkin aina nukkumisista puhuttaessa lisään, että "tää sopii meille ja miedän lapsille ja ei ne itke kun ihan rauhallisesti jää touhuilemaan sänkyynsä ja pian jo nukahtaa vähän siinä unilaulua ja selllaista että ihan meille vain tämä sopii..." (Nukahtavat itse sänkyihinsä meidän huoneessa.)

Mä olen irtisanoutunut kaikenmoisista hysteerikkomammapiireistä. Imetys/kantoliina/kestovaippapelleistä siis. Sain niin kamalat traumat kun heidän joukostaan yritin etsiä ystäviä. Esim. itselläni ei imetys onnistunut sairauteni vuoksi ja sain päälleni hirveät jankkaukset ja kysymykset.

Mä otan äitiyden rennosti ja tärkeintä mulle on läheisyys ja rakkaus :) Varmasti kasvaa normaaleja lapsia näinkin.

[QUOTE="vieras";22969440]En minäkään oikeassa elämässä ole törmännyt tällaiseen käytökseen kuin täällä.

Ja oikeassa elämässä, jos joku kysyy miten aion lapseni nukuttaa tms, se on mielestäni useammin sitä, että halutaan keskustella eri vaihtoehdoista ja kysyjäkin haluaa kuulla mielipiteitä eri vaihtoehtojen puolesta.

Kyllä minäkin esikoisen äitinä kyselin käyttääkö joku kestovaippoja, koska pohdin itse niiden käyttämistä ja oli kiva kysyä asiasta joltakin, joka on kokeillut tai pohtii samaa asiaa ja siten ehkä osaa jakaa jotain tietoaan, jota minä en tiedä vielä.[/QUOTE]

Ehkäpä te, jotka ette ole törmännyt tällaiseen käytökseen, ette vaan tunnista sitä kun olette itse niitä mitään häpeämättömiä kyselyikäisiä. Kyllä minä olen törmännyt tällaiseen todella useesti. Kaupassa eräs täysin ventovieras kyseli miten kaksosten imetys onnistuu ja syntyivätkö alakautta?!?!! Mun mielestä nämä on ihan luokattoman typeryksen päähän pälkähtäneitä kysymyksiä ja koska suodatin puuttuu niin täytyyhän ne suureen ääneen möläyttää ilmoille. Jos nämä niin kovasti kiinnostaa niin ennemmin sitten Google ja hakusanoja niin paljon kuin mielikuvitus suoltaa.

[QUOTE="vieras";22969675].Ja se,että vastaa imettämiskysymykseen "en" todella kuulostaa omituiselta,koska tavanomaisesti suurin osa ainakin yrittää imettää.Se,että pyytää tarkentamaan asiaa ei ole tuomitsemista tai muuta vaan ihan kiinnostusta.[/QUOTE]

Tämä on se isoin ero muihin maihin (en väitä olevaki kaikkitietävä, mutta ainankin niihin viiteen missä olemme asuneet), että muualla imetys on niin henk.kohtainen asia, että se tulee lähinnä puheeksi läheisten ihmisten kanssa. Olen vaan aina jotenkin hämmentynyt kysymyksestä ja vastannut suoraan, että en aio.

Missäköhän puistossa mä tosiaan käy, kun ei keltään muilta kysytä/olla kysytty imetyksestä suoraan kuin minulta :) ?

Joku äitimyytti täällä kyllä jyllää, mitä kuulee perhekerhoissa, puistoissa, näiltä palstoilta ja esim. vauvalehdestä lukee. Ja onhan suomalaiset kansana perusluonteeltaa aika kateellisia, eikös se näin mene? :) ei koskaa pidä yleistää... Silti pysyn kannassani, että täällä udellaan ja paheksutaan asioita, mihin en missään muualla ole törmännyt.

Joku kysyi missä nukutamme lapset kun aiheuttaa paheksuntaa, niin ihan vaan omissa huoneissa. Ja siis kerran kerhossa ja kerran yhden tuttavan luona olen joutunut vastaamaan "miksi ei (ainakin) pienin nuku meidän kanssa perhepedissä" kysymykseen...

Äh, no sekin on harvinaista, että alle ööö 1,5-vuotias ei nuku vanhempiensa huoneessa. Siis useimmat vauvat kai nukkuu pinnasängyssä vanhempien vieressä ja siirtyvät aamuyön tunteina jatkamaan uniaan äidin rinnalle ja äiti ja vauva nukahtavat siihen. Tähän kai selitys se, että ei moni jaksa rampata toiseen huoneeseen öisin. Eli siis kysymys voi olla vain uteliaisuudesta. Eikö siis ole outoa nukkua eri houneessa "pienen" (kuinka pieni mahtaa olla) kanssa ja öisin rankkaa, jos heräille. Tai nukkuuko teillä tosi hyvin lapset...

Ja siis jos meillä olisi isompi talo, laittaisn lapset omaan huoneeseen, koska mies on niin herkkäuninen. Että en paheksu.

Oletko varma? Täällä ehkä se paheksunta ilmaistaan suoraan paheksunnan kohteelle päinvastoin kuin joissain muissa maissa, joissa paheksunnan kohteelle hymyillään, mutta selän takana irvistetään. Kun mun esikoinen oli ekaa kertaa Meksikossa, hän oli aivan typertynyt ihmisten avoimuudesta, ystävällisyydestä, hyväntahtoisuudesta yms. Tokalla kertaa oli jo vähän pidemmän aikaa ja tekemisissä siis vain paikallisten kanssa, huomaten sen, että edessä näytetään yhtä ja takana ollaankin toista.

Tämä on se isoin ero muihin maihin (en väitä olevaki kaikkitietävä, mutta ainankin niihin viiteen missä olemme asuneet), että muualla imetys on niin henk.kohtainen asia, että se tulee lähinnä puheeksi läheisten ihmisten kanssa. Olen vaan aina jotenkin hämmentynyt kysymyksestä ja vastannut suoraan, että en aio.

Täällä päin mun mielestä imetystä pidetään aivan tavanomaisena asiana.Se on lapsen ruokintaa ja siksi siitä voi keskustella ihan vapaasti.Se,että täällä puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja suoraan on siis paha asia?Jos itse koet jonkin asian liian henkilökohtaiseksi puiston penkillä jaettavaksi niin sulla on ihan lupa sanoa utelijalle,että "pidän nämä asiat ihan omana tietonani".Se toinen ihminen sitten joko ymmärtää taikka ei ymmärrä ja jos ei,niin ihan on hänen oma menetyksensä jos ei kykene sillä hetkellä hyväksymään toisen erilaista toimintatapaa.Hyväksyminen on mun mielestä se avainasia.Kaikesta voi puhua,kunhan puhutaan niin,että hyväksytään toisen kanta.

Itse asun Ruotsissa eikä siis raskaana ollessa udeltu aikomuksistani imettää, mutta vauvojen synnyttyä on kyllä joakisen kohdalla tuo tullut puheeksi useaan otteeseen. Samoin on kyselty nukuttamisjärjestelyistä, miehen työajoista (vuorotyö, siis lähinnä näkökulmasta kuinka paljon/mihin aikaan mies on kotona), siitä kuinka kauan meinaan olla lapsen kanssa kotona, kuinka pitkän "isyysloman" mieheni aikoo pitää, harrastanko vauvani kanssa jotain, ovatko isommat lapset päiväkodissa jne.

Paheksuntaa en muista kuitenkaan noihin kyselyihin liittyneen. Siksi voi hyvin olla että lähtöasenne suomalaisten kateellisuudesta voi johtaa kysymysten tulkitsemiseen erilailla miten ne on alunperin tarkoitettukaan.

Mutta haluaisin vielä kysyä että mitkä sitten ovat sellaisia kysymyksiä joilla saa lähestyä ihmistä kerhossa ilman että se kuulostaa paheksunnalta? Ja mistä asioista voi keskustella jo vähän tutumman ihmisen kanssa?

Viimeksi muokattu:
Olet tainnut joutua aika omituiseen seuraan. =) Ei minulta kukaan ole kysellyt imetyksistä tai nukkumisista, vaan olen saanut olla ihan rauhassa.

Varmaan kannattaa etsiä parempaa seuraa, lupaan että sellaistakin on.

[QUOTE="vieras";22969727]Äh, no sekin on harvinaista, että alle ööö 1,5-vuotias ei nuku vanhempiensa huoneessa. Siis useimmat vauvat kai nukkuu pinnasängyssä vanhempien vieressä ja siirtyvät aamuyön tunteina jatkamaan uniaan äidin rinnalle ja äiti ja vauva nukahtavat siihen. Tähän kai selitys se, että ei moni jaksa rampata toiseen huoneeseen öisin. Eli siis kysymys voi olla vain uteliaisuudesta. Eikö siis ole outoa nukkua eri houneessa "pienen" (kuinka pieni mahtaa olla) kanssa ja öisin rankkaa, jos heräille. Tai nukkuuko teillä tosi hyvin lapset...

Ja siis jos meillä olisi isompi talo, laittaisn lapset omaan huoneeseen, koska mies on niin herkkäuninen. Että en paheksu.[/QUOTE]

On tämä kyllä ensimmäinen maa jossa on ihan ikäraja sille minkäikäinen nukkuu missäkin.. :D oikeasti? Eiköhän joka perheessä nukuta niin kun siellä nukutaan ja kaikki ratkaisut on hyviä jos ne eivät ketään vahingoita!

En ole koskaan törmännyt uteluihin elävässä elämässä..mutta palstallahan kysellään kaikki luottotiedoista lähtien..:p

Mutta kyllä esim. Intiassa ihmiset kyselivät perheestä yli-innokkaasti ja sen taas ymmärrän hyvinkin.:)

No on multakin appiukko kysynyt, että riittääkö maito. Se oli kiusallista.
Ja jotkut muutkin vanhemmat ihmiset päivitelleet, että noin pieneltä naiselta riittää maitoa...

Mutta ei kyllä kukaan alle neljävitonen. Tai tietenkin siis ystävien kesken jaettu imetysasioita.

On tämä kyllä ensimmäinen maa jossa on ihan ikäraja sille minkäikäinen nukkuu missäkin.. :D oikeasti? Eiköhän joka perheessä nukuta niin kun siellä nukutaan ja kaikki ratkaisut on hyviä jos ne eivät ketään vahingoita!

Kyllä, ihan sama missä nukutaan kunhan nukutaan. Mutta siis tapana kai yleensä on tuo mitä kirjoitin. Siis keskimäärin ihmiset tekevät noin. Ja käsittääkseni esim. Amerikassa nukutaan keskimäärin enemmän omassa huoneessa.

Mä kirjoittelen usein myös kansainvälisillä äitien keskustelupalstoilla ja kyllä niissä ainakin ihan suoraan kysytään erilaisia valintoja mitä on tehnyt lastenkasvatuksessa ja miksi esim. kestovaipat ja imetys, vaistovanhemmuus on nyt kovat sanat. Ei se minusta yksin suomalaista kulttuuria ole. Ihan samanlaista fanaattisuutta niiltäkin palstoilta löytyy mitä täältäkin.

Ehkä ap:n olisi sittenkin parempi hylätä Suomen hyvät sosiaalihuollon olot ja palata normaalien ihmisten pariin ulkomaille.

Ihan tosissaan mua alkaa todella paljon jo ärsyttää nämä jatkuvat ketjut,joissa yritetään saada suomalaisuus ja suomalaiset näyttämään ihan junteilta ja pyytämään anteeksi omaa itseään.Muualla vaan asiat osataan tehdä niin ja näin ja täällä ei ole kuin hyvät neuvola- ja päiväoitosysteemit.Oikeasti,jos ei seura kelpaa niin ole ilman ja hae muualta.

Mutta haluaisin veilä kysyä että mitkä sitten ovat sellaisia kysymyksiä joilla saa lähestyä uutta ihmistä kerhossa ilman että se kuulostaa paheksunnalta?

Mielestäni jos on siis uusi tuttavuus, niin ei alkuun mitään henkilökohtaista, johon luen siis tulomme, imetyksen, nukkumisen ym... Ja eiväthän kaikki tietänkään kysy paheksuen... voi vitsit kun en vaan osaa selittää sitten oikealla tavalla... Höh. :(

[QUOTE="vieras";22969788]Ehkä ap:n olisi sittenkin parempi hylätä Suomen hyvät sosiaalihuollon olot ja palata normaalien ihmisten pariin ulkomaille.

Ihan tosissaan mua alkaa todella paljon jo ärsyttää nämä jatkuvat ketjut,joissa yritetään saada suomalaisuus ja suomalaiset näyttämään ihan junteilta ja pyytämään anteeksi omaa itseään.Muualla vaan asiat osataan tehdä niin ja näin ja täällä ei ole kuin hyvät neuvola- ja päiväoitosysteemit.Oikeasti,jos ei seura kelpaa niin ole ilman ja hae muualta.[/QUOTE]

En näin sanonut. Mutta älä lue tätä ketjua enempää ettei tule paha mieli. Minusta Suomi on ihan paras maa ja ihmiset ihania! Mutta perhanan uteliata täällä ollaan ja toisten valintoja paheksutaan...

[QUOTE="vieras";22969785]Mä kirjoittelen usein myös kansainvälisillä äitien keskustelupalstoilla ja kyllä niissä ainakin ihan suoraan kysytään erilaisia valintoja mitä on tehnyt lastenkasvatuksessa ja miksi esim. kestovaipat ja imetys, vaistovanhemmuus on nyt kovat sanat. Ei se minusta yksin suomalaista kulttuuria ole. Ihan samanlaista fanaattisuutta niiltäkin palstoilta löytyy mitä täältäkin.[/QUOTE]

Keskustelupalastalle mennään keskustelemaan, nyt puhutaan esim. leikkipuistoista. Kuuluuko udella kaikki vieraan ihmisen asiat? Fanattisuus ei kyllä missään ole hyvästä... se on totta!

Mielestäni jos on siis uusi tuttavuus, niin ei alkuun mitään henkilökohtaista, johon luen siis tulomme, imetyksen, nukkumisen ym... Ja eiväthän kaikki tietänkään kysy paheksuen... voi vitsit kun en vaan osaa selittää sitten oikealla tavalla... Höh. :(

Tai sitten susta vaan tuntuu, että teidän tuloissa olisi jotain kadehdittavaa (kaikki eivät tarvitse paljoa rahaa) ja että nukkumis- ja imetysratkaisunne ovat sulle alitajuisesti huonoja.

Meillä Suomessa on varsin hyvä lastenneuvolatoiminta ja pienten lasten äideille annetaan neuvoloissa tietoa, jota muutoin joutuisi itse googlettamaan netistä. Neuvola antaa myös vallitsevien suositusten mukaisia ohjeita lasten hoitamiseen. Jokainen toki noudattaa niitä ohjeita oman mielensä mukaan, mutta varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa usein luotetaan siihen, mitä neuvolassa on sanottu. Kun kaksi äitiä tapaa toisensa, meille on aika luontevaa puhua näistä asioista ja myöskin saada ehkä toiselta vinkkejä siihen, miten hän on saanut neuvolan ohjeet toteutettua, kun itse ei oikein tahdo siinä onnistua. Tai saada vertaistukea siihen, jos ei aio jotain neuvolan ohjetta edes noudattaa.

Mutta siis mitä on asiallista kysyä?

Jos on kysymys vähän isommasta vauvasta, saako kysellä kiinteiden antamisesta, miten se on sujunut?

Kuinka muuten toimitaan jos se äiti alkaa imettää vauvaansa kerhossa kun imettämisestä ei saa puhua? Poistutaan kauemmaksi tai jatketaan keskustelua kuin ei huomattaisikaan koko imetystä?

Vauvan nukkumisjärjestelyistä ei saa puhua, mutta saako vaikka kysellä nukahtaako vauva vaunuihin hyvin?

Saako kysellä lapsen taidoista, "Joko Maija istuu/ryömii/konttaa"

Yhteistyössä