Mikä ehkäisyksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ewa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ewa

Vieras
Eli mihin ehkäisymenetelmään olette päätyneet synnytyksen jälkeen? Mitä haittoja/ hyötyjä on? Miten vaikuttaa jos haluaa uudestaan raskaaksi?
Kiitos vastauksista!!!
...Kunhan pohdin mihin päätyisin itse, sitte, kun se on ajankohtaista....

jaa-a. Mä kävin hetken minipillereillä, cerazetet käy vaikka imettää, mutta vei kaikki loputkin halut ja muutoinkaan en enää haluasi 10 vuoden hormonien syömisen jälkeen takasin siihen, eli palattiin kondomeihin. Kiinostais tietää myös onko jotain parempia juttuja?

Suosittelen ehdottomasti hormonikierukkaa! Vähentää vuotoa huimasti,mulla vuotoa parin kk:n välein muutama päivä ja pikkuhousun suojalla pärjää. Kierukka ei tunnu miltään eikä tarvitse muutenkaan siitä huolehtia kuten esim pillerit pitää muistaa ottaa... Ainoa ""haitta"" on kallis hinta (170e) mut säästää sit siteissä ja halvempi kuin pillerit samalle ajalle,kierukka saa olla 5vuotta paikallaan. Ja toinen haitta on et paikalleen laitto sattuu hiukan,ihan kuin menis yksi iso mut lyhyt supistus,no se on nopeasti ohi,asettamiseen menee about 10min ja siitä puoli minuuttia sattuu.

Minäkin suosittelen hormonikierukkaa! Mulle laitettiin hormonikierukka jälkitarkastuksen yhteydessä. Täälläpäin ei tarvitse itse hommata kierukkaa, vaan laittavat ""terveyskeskuksen hyllystä"" ja sen sai ns. sisäänostohintaan 128e. Ei mielestäni paha, kun jakaa sen viidelle vuodelle. Mulla ei kyllä itse asennus sattunut yhtään,lähinnä ne valmistelut oli ikävän tuntusiä (kohdun suun putsaus ja levittimet). Kierukka ei tosiaan tunnu miltään, itse jännitin että tuntuuko ne narut yhdynnässä (sormin ne kyllä löytää/tuntee) mutta sekin oli turha huoli! E

Onko kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista? Mulla on joku antipatia noita kierukoita kohtaan, ja olen ajatellut ihon alle laitettavaa kapselia. Neuvolassa antoivat pelkkää positiivista infoa, mutta miten on käytännössä?

Saikos kapselin laittaa imetysaikana?

Täällä käytettiin ihan perinteistä kortsua aluksi ja n. 3kk synnytyksen jälkeen laitettiin hormonikierukka. Sain sen runsaisiin kuukautisiin... joten maksoin vain puolet, Kela korvasi loput. On ollu hyvä, menkkoja ei ole näkynyt, ei edes tiputtelua sen alkutiputtelun jälkeen.
Tosin nyt vähän kaduttaa sen laitto, kun enhän minä sitä 5 vuotta pidä, eiköhän tässä pidä jo sitä ennen kakkosta yrittää...

Minä kokeilin pillereitä, joista masennuin ihan tyystin.. Hormonikierukka maksoi minun pussilleni kertapaukkuna liikaa joten päädyin ehkäisyrenkaaseen! Olen ollut tyytyväinen. Laitetaan emättimeen kolmeksi viikoksi ja sit viikon tauko ja sen jälkeen uusi rengas. Maksaa noin 40 euroa kolme rengasta. Saa ostettua myös yksitellen. Vuoden renkaat maksaa saman kuin tuo hormonikierukka. Ei tunnu yhdynnässä eikä vie haluja! Ainakaan minulta.. Pelkkää positiivista sanottavaa kyseisestä vaihtoehdosta.

Miten tuon renkaan laitto ja poisotto, onko sitä hankala kaivella? Kiinnostaisi tuo vaihtoehto minuakin. Kondomilla ollaan nyt ähkäisty, mutta kun odottelet, että milloin se ukko saa ne paketit auki ja kumit paikalleen, niin monesti jo tuntuu, et eiköhän tää ollu jo tässä :)

Mulla oli aiemmin käytössä ehkäsyrengas. Kokeilin sen 3 kk ja sitten palasin pillereihin. Mulla oli koko ajan sellanen tunne, että jotain ylimäärästä on sisällä ja se tuntu omituiselta. Yhdynnän ajaksi otin renkaan aina pois ja yleensä suihkussakin se tuli huuhtastua. Eli mulla se ei ainakaan ollut 3 vkoa sisällä :O(

Ehkäisykapselin voi laittaa jo imetyksen aikana, sekin on yksi syy miksi siihen olen päätymässä. Kapselissa on kuulemma sama vaikuttava hormoni kuin minipillereissä, joita käytin esikoisen syntymän jälkeen. Kapselin sai muistaakseni joko 2 tai 5 vuodeksi. Laittaminen tapahtuu ruiskulla, poisotettaessa tehdään puudutuksessa pieni viilto ihoon, johon tulee sitten tikki tai pari. Näin käsitin neuvolatädin puheista.

Renkaan laitto ja pois otto on yksinkertaista. Rengas painetaan kasaan ja laitetaan syvälle emättimeen.. On paikoillaan silloin kun ei tunnu. Sormella saa helposti työnnettyä syvemmälle jos on tarvis ja samalla lailla sormen kans otetaan pois. Päivän aikana rengas voi olla pois max. 3 tuntia niin että ehkäisy teho ei heikkene, eli voi ottaa pois yhdynnän ajaksi tai huuhdella suihkussa niin kuin täällä yksi oli tehnyt. Minä en ole yhdynnän ajaksi ottanut pois koska en tunne sitä eikä se siis häiritse. Mieheni sanoi myös että sormella sen tuntee mutta yhdynnässä ei joten se siitä, mitä suotta ottamaan pois. Tässä siis lisä infoa hieman.

Yhteistyössä