Niin mikä on leveää elämistä. Esim. meidän asumiskustannukset tulevat 95,5 neliöisestä paritaloasunnosta, meitä on 5, joten ei todellakaan asuta mitenkään leveästi.Ahneus on vastaus Enpä ihmettele enää miksi ne tenavat tungetaan 9kk päiväkotiin kasvamaan, kun elämäntyyli pitää olla noin leveä.
ostatteko vaatteet joka kk?Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28627417:Helsingissä asutaan, ja kyllä meilläkin menee tuosta n. 3000 eurosta lähes puolet asumiskustannuksiin (laina jne.). Asunto on 4 h+k kerrostalossa, ei millään "hyvällä" alueella. Sen lisäksi sitten autolaina, ruuat, vaatteet... Eli ei todellakaan eletä leveästi, mutta toisaalta ei ole elintasosta valittamistakaan.
kuinka pitkään asuntolaina? lyhennys? vastike?Mä pidin parin kuukauden ajan kirjaa meidän menoista, tai siis omistani ja perheen yhteisistä eli miehen menoista en ole perillä. Perheeseen kuuluu minä, mies, 1v lapsi ja koira.
Tässä viime kuun laskelmaa:
Asuminen: 1340e (laina, vastike, sähkö)
Auto: 430e (laina 330e, bensat 100e), autoa käytetään vaan vapaa-ajan menoissa
Ruokakauppa (sis myös hyg.tarvikkeet, lapsen vaipat, taloustarvikkeet jne): 780e
Vaatteet: 270e
Lapsenvahti: 120e (käy säännöllisesti)
Koiran kulut: 125e
Kuntosali: 30e
Laivareissu (mun): 400e
Lisäksi sitten miehen harrastusmaksut, molempien puhelimet, netti, kanavapaketti jne.
Kyllähän sitä rahaa menee.
ok, eli vastike on kova tai ei, riipuu neliöstä eli asunnon koosta tietystiLaina-aika 17v ja kk-erä 800e. Vastike 380e.
miksi vastike on niin kallis? kuinka vanha talo on kyseessä? tai sitten vesi sisältyy??59 neliötä on. Nyt itseasiassa vastike laski 330 euroon kun maksettiin osuutemme yhtiölainasta pois.
ok, eli reilu siis.Niin siis joo vesi (20e/hlö) ja autopaikka (muutaman euron) sisältyy siihen.
miksi vastike on näin iso??? uudehko kyseessä tai kuinka vanha talo?Kyllä sillä pärjää, pieni perhe.
Meidän nettotulot yht. tuo 3000/kk, mut nyt olen hoitovapaalla ja tulot alle 2000/kk. Tiukkaa on, kun on lainoja vielä jäljellä.. ilman niitä pärjättäis varmaan fine hoitovapaallakin.
Menot kuussa:
Vastike 580
Autolaina 200
sähkö 30
Vakuutukset 100
Asuntolainan korot 20
Opintolainan korot 10
Puhelimet 80
Netti 40
Oma visa 30
Miehen visa 100
Autovakuutus 95
Bensat 150
Ruoka 300
Hmm mitäs vielä, tuossa ne suurimmat... Onneksi autolaina saadaan kuitattua veronpalautuksilla, sit vähän helpottaa. Toinen auto jouduttiinkin jo myymään, onneksi se ei ole välttämättömyys enään.
Mutta en kyllä usko että näillä tuloilla elätettäis kolmea lasta, joka on meidän haave. 1 lapsi on, kaksi on ehkä vielä realistinen lapsimäärä meille.