Mihin teillä menee sitä rahaa kuukaudessa niin paljon, kun esim. perheelle 3000e nettotulot ovat surkeat?

• Viestiketjun aloittaja Keripertti
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28624366]No minustakin aika yläkanttiin laskettu. Meillä menee ehkä 170e/kk. Tosin lämmitetään paljon puilla. Vaikka lämmittettäisiin pelkästään sähköllä, niin menisi korkeintaan 300e kuussa.[/QUOTE]

Kai siitä jotain lainaa maksetaan takaisinpäin joka pitäisi myös laskea kuluihin.

japjaps
Asuminen Helsingissä' 1200 e /kk ( halvalla alueella), auton osamaksu ( tarviin työssä) 230e /kk, sähkö, puhelimet, vakuutukset, netti. No siinähän sitä meni jo 2000e suunilleen kohta. Sitten kirjat ja bussiliput lukiolaisille. Ei oo kuule vaikeutta sijoittaa.

gnaa
Mihinkähän se menee. Pitää oikein miettiä. Meillä nettotulot ehkä 5500, siitä 1200 asuminen, 1000 säästö, 1000 ruoka, 900 laskut ja harrastukset yhteensä, 300 bensat ja bussiliput, 300 vaatteet ja terveys ja muu vastaava, 200 autolaina, 200 työlounaat, loppu häviää itsestään. Ei edes matkustella mitenkään merkittävästi, kerran parissa vuodessa isompi matka ja sitten jotain risteilyitä tms.

"vieras"
[QUOTE="huijari";28624295]ei muuten voi pitää paikkansa tuo uuden omakotitalon kulut 300-400 e[/QUOTE]

Ei se ole mitään huijausta, meillä on sama tilanne. 2005 rakennettu omakotitalo, josta ei ole enää lainaa. Sähkö, vesi, lämmitys (maalämpö) ja vakuutukset + jätelaskut on kuukaudessa koko vuodelle jaettuna yhteensä 380e/kk

Minä en laskisi asunnosta lainaa asumiskustannukseksi, se on rahoituskustannus.

[QUOTE="huijari";28624295]ei muuten voi pitää paikkansa tuo uuden omakotitalon kulut 300-400 e[/QUOTE]

meillä on vanha talo, yli 80v, ja sen kuluihin ei mene edes noin paljon. sähkö on 20€ kuussa, vesimaksua ei ole(harmaavesisuodattimen sammal on 100-200€ vuodessa, veden suodatin 30€ vuodessa), lämmitys ollut 50€ kuussa(naapurista haettu puut). remontti ja pihakuluihin vuodessa muutamia satasia, riippuu jaksaako ja viitsiikö jotain tehdä. jätemaksu 5€ kuukaudessa(ei edes joka kuu tyhjennetä), vakuutukset jotain satasia, kiinteistövero olikohan 80€ vuodessa. nuohous 80€ vuodes.

Viimeksi muokattu:
vieras.
Meillä normaalisti yhteensä jää käteen n. 3500e, nyt kun olen hoitovapaalla jää noin 3100e. Ja hyvin riittää ja jää säästöönkin. Yhteensä molemmilta menee 1300e yhteiselle tilille mistä maksetaan asuntolaina ja muut talon kulut (sähkö, vesi ym) Tuosta summasta jää yleensä vähän ylimääräistä tilille. Mikä sitten meneekin usein jos tulee jotain ylimääräistä maksua. Autoja on 3 liikennekäytössä ja pari seisomassa, eli niistä ei kuluja. Vauva ei toki vielä kuluta ruokaa paljoa, mutta vaippoja ym toki. Elellään suht säästeliäästi, katellaan tarjouksia kaupoista, mutta silti syödään hyvin. Vauvalle ollaan suurin osa tarvikkeista ja vaatteista ostettu käytettynä, kun etenkin vaatteet jää äkkiä pieneksi.

Asutaan maalla, eli asumiskulut ei ole niin isot kuin isommassa kaupungissa, mutta autoa taas tarvitaan kauppareissuillekin. Ja kummallakaan ei ole rahaa vieviä harrastuksia eikä pahemmin matkustella. Nytkin saadaan tehtyä isompia remontteja ihan vaan säästöillä, ei tarvii lisää lainaa ottaa. Joten en minäkään aina ymmärrä miten jotkut saa niin paljon rahaa kulumaan normaaliin elämään. Paitsi toki se asumisen kalleus isoissa kaupungeissa. Ja just sen takia ostettiin mieluummin 5h+k ym. vähän rauhallisemmalta paikalta kuin kaupungista. Kun kaupungissa samanlainen talo maksaisi sen 100 000e enemmän (keskisuuri kaupunki missä asutaan, kun tääkin alue on nykyään osa sitä kaupunkia kiitos kuntaliitoksen) ja tontti olisi puolet pienempi ja talot tiuhempaan. Ja kuitenkin vaan vartin matka kaupunkiin.

Jesu
Pakko tulla kommentoimaan tänne. Meil vois jo puhua pienistä tuloista kun käteen jää yhteensä noin 2300-2400 euroa. Me pärjäämme mielestäni hyvin ! Enkä ole edes töissä. Sittenkun palaan töihin ja tulot kasvavat, niin todennäkösesti jää enempi säästöön ellen ala tuhlariksi, heh he..

Luovuimme kakkosautosta ja se oli oikea päätös. Asumme pikku asunnossa. Lapsia on yksi sekä yksi koiruus . Käymme joskus ulkona syömässä, pitäähän sitä välillä itteensä hemmotella ;D

"Luffe"
Normikuukausi:
- Asuntolainan lyhennys 1100 euroa
- Kahden uuden auton lyhennykset yhteensä 600 euroa
- Polttoaineet (toiseen autoon tulee yli 40 tkm vuodessa) 600 euroa
- Ruoka 3:lle noin 700 euroa
- Laskuja; vakuutukset, sähkö, vesi, netti, puhelin, maksutv jne. jne. noin 800 euroa
- Vaatteita yms. 200 euroa

Eli yhteensä normikuussa menee rahaa noin 4000 euroa ja tähän ei ole laskettu siis mukaan mitään normaalikuusta poikkeavaa kuten laitteiden rikkoutumisia, matkoja jne. jne.

"nainen"
joo? Valaiskaa mua!
Mitä tekemistä menoilla on sen kanssa, millainen palkka on hyvä?
Mun mielestä 3000e nettona perheelle on tosi surkea tulotaso.

Itse en lähtisi töihin koskaan alle 4000e bruttona. Kyse ei ole yhtään siitä, että millaiset menot mulla on. Mulla on menot tosi pienet, mutta palkan arvostus ei liity siihen, vaan työtehtävien laatuun.

"vieras"
auton kuluihin ja dieseliin, lainanlyhennykseen, vastikkeisiin, sähkölaskuun, ruokalaskuun, päivähoitomaksuihin, vakuutusmaksuihin ja työmatkakuluihin...eikä riitä edes vaatteisiin, kenkiin, huvituksiin tai ulkona syömiseen...

näihin menee
No meidän nettotulot ovat onneksi enemmän kuin 3000 kuussa mutta suunnilleen kaikki menee silti. Meillä menee jo asuntolainaan + vastikkeisiin + vesimaksuihin 1600 eur kuussa. Asumme Helsingissä mutta emme edes missään ökyasunnossa. Sitten tuon päälle ruokaostokset vähintään 600 eur kuussa, autovakuutukset, bensat (en edes tiedä paljonko koska auto miehen käytössä), oma bussikorttini noin 96 eur kuussa, sähkölasku, päivähoitomaksu 264 eur ja jatkossa sekin nousee kun toinen lapsi tulossa... Ja sitten pitää vielä ostaa itselle ja lapselle vaatteita, kenkiä. Miehellä on yksi vähän kalliimpi urheiluharrastus, itselläni ei ole mitään maksullista harrastusta eikä lapsellakaan. Muutama satanen kuussa menee säästöön, sen verran pitää varautua yllättäviin menoihin.

Huom emme käy juuri koskaan ulkona syömässä, en käy kosmetologilla tai hierojalla, kampaajallakin vain 3 kk välein. Kun lähdemme matkalle kerran vuodessa tai tarvitsemme uusia huonekaluja, ne pitää yleensä suunnitella hyvin etukäteen tai ostaa luotolle. Että se siitä tuhlailusta!

Mutta noin ne rahat vaan mene, vaikka ei ostakaan mitään. Itse en tajua MITEN joku voi tullla muutamalla tonnilla toimeen (jos on autoja ja lainaa)
Aika vaikea se onkin tulla toimeen näin 1400 €:n tuloilla kun on auto ja lainaa. Se on vaan oltava syömättä välillä, ja vaatteita tms. ei voi ostaa, eikä mitään harrastaa. Leffassa ja ravintoloissa ei käydä eikä uusia huonekaluja osteta rikkoontuneiden tilalle. Pitää miettiä onko rahaa hoidattaa hampaitaan jne. Lapsia meillä ei sentään ole, eikä tule niin kauan kun tulot ovat tällaiset.

Joku tulee varmaan tähänkin inttämään, että no miksi sitten on lainaa. Se on jännä juttu miten ihmisillä tilanteet muuttuvat... Ilman autoa ei kuitenkaan tulla toimeen miehen työn takia.

"vieras"
Meillä kaikki käteen jäävät tulot kk n 5000-5500euroon ja kaikki menee.
Asuntolaina, toisen atonlaina, kahden auton vakuutukset ja muut vakuutukset, omakotitalon muut kustannukset, harrastukset ja ruoka ja bensat- jotka on törkeen hintaista nykyään.

Tyttö tuollainen
En tiiä. Meillä yhteiset tulot sen 3000 jää käteen. On vanha omakotitalo jota rempataan, on kaks autoa, lapsi hoidossa, syödään hyvin, matkustellaan vähän, vaatteet on päällä ja ne on ehjiä. Rahaa on tarpeeksi. Säästöönkin jää.
Meillä on vähän sama, paitsi että rempataan rivaria ja autoja on yksi. Lainaa on vain asuntolaina, vaatteet osa kalliimpaa, osa kirpparilta mutta hyvää kuitenkin. Vähän aika sitten tultiin Lontoosta, jouluna Pietariin. Mökki vuokrattuna kahdeksi viikoksi ensi kuusta jne.

Tulot käteen: 3100e kuussa. Eikä mitään ongelmia, Päijät-Hämeessa asutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö tuollainen;28624817:
Meillä on vähän sama, paitsi että rempataan rivaria ja autoja on yksi. Lainaa on vain asuntolaina, vaatteet osa kalliimpaa, osa kirpparilta mutta hyvää kuitenkin. Vähän aika sitten tultiin Lontoosta, jouluna Pietariin. Mökki vuokrattuna kahdeksi viikoksi ensi kuusta jne.

Tulot käteen: 3100e kuussa. Eikä mitään ongelmia, Päijät-Hämeessa asutaan.
me asutaan jo mökillä joten lomamatkat suuntautuu aina kaupunkeihin joissa ei pysty viikonloppua pidempään olemaan. Ajettiin yhdellä autolla koko talvi mut näin kesällä mä en pääse töihin enää bussil joten toinen auto pakko. Mut elämäntyyli on sellainen et kaiken ei tartte olla vimpan päälle uutta ja hienoa, nimestä ei makseta vaan laadusta, lainat voi, kierrättää voi. Mieluummin paljon vapaa-aikaa kuin iso palkka.

Jiii
Asuminen kaikenkaikkiaan (laina, vakuutukset, sähkö, lämmitys, jätemaksu jne.) maksaa meillä keskimäärin sen 2300€/kk. Kesällä vähemmän, talvella enemmän. Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää tienata jos aikoo syödäkin, pukeutua siisteihin vaatteisiin, liikkua paikasta toiseen, harrastaa jne.

"vieras"
Meillä taitaa jäädä käteen 2600 euroa plus lapsilisät 200 euroa. Eipä kyllä juhlita. Yksi auto on, josta on lainaa. Opintolainaakin on. Lainoihin taitaa menna joku 900 euroa. Lääkkeisiin saa varata noin satasen kuussa, bensaan noin 120-150 euroa. Ruokakauppaan menee noin 600 euroa. Päivähoitomaksuihin 230 euroa. Sitten on vakuutusmaksuja, netti- ja puhelinlaskua, jätehuoltolaskua, sähköön noin 100 euroa/kk, vesi about 40 euroa/kk, tontin vuokraan pitää varata rahaa myös ja kiinteistöveroon. Lasten harrastusmaksuja jonkin verran, tämän vuoden puolella on tainnut mennä hieman yli 200 euroa niihin. Eläinten ruokaan menee noin 50 euroa kuussa. Remonttitarvikkeita ja pihalle multaa yms on ostettu tässä kevään mittaan, nämä on sitten tietysti sellaisia vähän ylimääräisiä menoja. 80 euroa menee joka kuukausi säästöön automaattisesti, toki yritetään hieman enemmänkin säästää, mutta eipä kovinkaan usein onnistuta.

Asuminen kaikenkaikkiaan (laina, vakuutukset, sähkö, lämmitys, jätemaksu jne.) maksaa meillä keskimäärin sen 2300€/kk. Kesällä vähemmän, talvella enemmän. Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää tienata jos aikoo syödäkin, pukeutua siisteihin vaatteisiin, liikkua paikasta toiseen, harrastaa jne.
Jösses. Mä kuolisin jos meillä olis tuollaiset asumiskustannukset.

"Inkeri"
Mä en tiedä tarkkaan tulojamme. Mä teen vain 50% työaikaa, eli käteen jää keskimäärin 1300e/kk. Palkkani on mielestäni ihan hyvä ottaen huomioon, että saisin 2600e käteen tekemällä koko listan. Ennemmin nautin vapaa-ajasta ja lapsen kanssa touhailusta :)
Mies opiskelee yliopistossa ja tekee myös keskimäärin 50% työaikaa. Meillä taitaa olla nettotulot alle 3000 tällä hetkellä. En tarkkaan tiedä miehen palkkaa.

Meillä on iso etu, että lainoja ei ole tarvinnut ikinä ottaa. Velattomuus on iso etu.

Meillä on uusi omakotitalo, johon muutimme vasta viikko sitten. En tarkkaan siis vielä tiedä, mitä sähkölaskut yms tulee olemaan.
Mulla on kallis sisustusmaku ja uusin huonekaluja jne usein. Kaiken on oltava ns. "viimeisen päälle". Vaatteita osta lähes viikottain ja aina kaupasta. En ikinä kirpparilta. Ulkomailla käydään 1-2krt vuodessa ja kotimaassa reissataan paljon. Autoja on kaksi. Lapsia yksi, ei lemmikkejä.

Säästöönkiin jää.

"vieras"
[QUOTE="Inkeri";28625620]Mä en tiedä tarkkaan tulojamme. Mä teen vain 50% työaikaa, eli käteen jää keskimäärin 1300e/kk. Palkkani on mielestäni ihan hyvä ottaen huomioon, että saisin 2600e käteen tekemällä koko listan. Ennemmin nautin vapaa-ajasta ja lapsen kanssa touhailusta :)
Mies opiskelee yliopistossa ja tekee myös keskimäärin 50% työaikaa. Meillä taitaa olla nettotulot alle 3000 tällä hetkellä. En tarkkaan tiedä miehen palkkaa.

Meillä on iso etu, että lainoja ei ole tarvinnut ikinä ottaa. Velattomuus on iso etu.

Meillä on uusi omakotitalo, johon muutimme vasta viikko sitten. En tarkkaan siis vielä tiedä, mitä sähkölaskut yms tulee olemaan.
Mulla on kallis sisustusmaku ja uusin huonekaluja jne usein. Kaiken on oltava ns. "viimeisen päälle". Vaatteita osta lähes viikottain ja aina kaupasta. En ikinä kirpparilta. Ulkomailla käydään 1-2krt vuodessa ja kotimaassa reissataan paljon. Autoja on kaksi. Lapsia yksi, ei lemmikkejä.

Säästöönkiin jää.[/QUOTE]

perintöä?

"mani"
Meillä menee rahaa siihen mihin muillakin: asumiseen ja ruokaan ja harrastamiseen ja autoon. Tosin auton menot voisi lukea harrastusmenoiksi, koska autoa käytetään lähinnä harrastuksiin kulkemiseen. Kutakuinkin tuossa järjestyksessä taitaa mennä.

Pienempiä menoeriä sitten ovat lehdet, ja viihde ja kännykät ja muu

Yhteistyössä