Mihin teillä menee sitä rahaa kuukaudessa niin paljon, kun esim. perheelle 3000e nettotulot ovat surkeat?

• Viestiketjun aloittaja Keripertti
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
Ahneus on vastaus :D Enpä ihmettele enää miksi ne tenavat tungetaan 9kk päiväkotiin kasvamaan, kun elämäntyyli pitää olla noin leveä.
Niin mikä on leveää elämistä. Esim. meidän asumiskustannukset tulevat 95,5 neliöisestä paritaloasunnosta, meitä on 5, joten ei todellakaan asuta mitenkään leveästi.

Me molemmat aikuiset olemme kotoisin pääkaupunkiseudulta, joten tunnemme kuuluvamme tänne. Jos lähtisimme jonnekin muualle halpojen neliöiden perässä myös palkkamme laskisivat huimasti. Todennäköisesti käteen jäävä tulo ei nousisi, joten asutaan mielummin siellä, jonne tunnemme kuuluvamme.

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28627243]Niin mikä on leveää elämistä. Esim. meidän asumiskustannukset tulevat 95,5 neliöisestä paritaloasunnosta, meitä on 5, joten ei todellakaan asuta mitenkään leveästi.

Me molemmat aikuiset olemme kotoisin pääkaupunkiseudulta, joten tunnemme kuuluvamme tänne. Jos lähtisimme jonnekin muualle halpojen neliöiden perässä myös palkkamme laskisivat huimasti. Todennäköisesti käteen jäävä tulo ei nousisi, joten asutaan mielummin siellä, jonne tunnemme kuuluvamme.[/QUOTE]

rakennusvuosi? kaupunki?

Helsingissä asutaan, ja kyllä meilläkin menee tuosta n. 3000 eurosta lähes puolet asumiskustannuksiin (laina jne.). Asunto on 4 h+k kerrostalossa, ei millään "hyvällä" alueella. Sen lisäksi sitten autolaina, ruuat, vaatteet... Eli ei todellakaan eletä leveästi, mutta toisaalta ei ole elintasosta valittamistakaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28627417:
Helsingissä asutaan, ja kyllä meilläkin menee tuosta n. 3000 eurosta lähes puolet asumiskustannuksiin (laina jne.). Asunto on 4 h+k kerrostalossa, ei millään "hyvällä" alueella. Sen lisäksi sitten autolaina, ruuat, vaatteet... Eli ei todellakaan eletä leveästi, mutta toisaalta ei ole elintasosta valittamistakaan.
ostatteko vaatteet joka kk?

[QUOTE="vieras";28627431]ostatteko vaatteet joka kk?[/QUOTE]

Kun perheessä on kasvava lapsi niin jotain vaatehankintoja tulee joka kuukausi. Se nyt oli kuitenkin lähinnä esimerkki menoista, joita siis on jokaisella muitakin kuin ruoka ja asuminen.

no jaa
Mä pidin parin kuukauden ajan kirjaa meidän menoista, tai siis omistani ja perheen yhteisistä eli miehen menoista en ole perillä. Perheeseen kuuluu minä, mies, 1v lapsi ja koira.

Tässä viime kuun laskelmaa:

Asuminen: 1340e (laina, vastike, sähkö)
Auto: 430e (laina 330e, bensat 100e), autoa käytetään vaan vapaa-ajan menoissa
Ruokakauppa (sis myös hyg.tarvikkeet, lapsen vaipat, taloustarvikkeet jne): 780e
Vaatteet: 270e
Lapsenvahti: 120e (käy säännöllisesti)
Koiran kulut: 125e
Kuntosali: 30e
Laivareissu (mun): 400e

Lisäksi sitten miehen harrastusmaksut, molempien puhelimet, netti, kanavapaketti jne.

Kyllähän sitä rahaa menee.

"vieras"
Mä pidin parin kuukauden ajan kirjaa meidän menoista, tai siis omistani ja perheen yhteisistä eli miehen menoista en ole perillä. Perheeseen kuuluu minä, mies, 1v lapsi ja koira.

Tässä viime kuun laskelmaa:

Asuminen: 1340e (laina, vastike, sähkö)
Auto: 430e (laina 330e, bensat 100e), autoa käytetään vaan vapaa-ajan menoissa
Ruokakauppa (sis myös hyg.tarvikkeet, lapsen vaipat, taloustarvikkeet jne): 780e
Vaatteet: 270e
Lapsenvahti: 120e (käy säännöllisesti)
Koiran kulut: 125e
Kuntosali: 30e
Laivareissu (mun): 400e

Lisäksi sitten miehen harrastusmaksut, molempien puhelimet, netti, kanavapaketti jne.

Kyllähän sitä rahaa menee.
kuinka pitkään asuntolaina? lyhennys? vastike?

no jaa
[QUOTE="vieras";28627547]ok, eli vastike on kova tai ei, riipuu neliöstä eli asunnon koosta tietysti[/QUOTE]

59 neliötä on. Nyt itseasiassa vastike laski 330 euroon kun maksettiin osuutemme yhtiölainasta pois.

no jaa
[QUOTE="vieras";28627600]miksi vastike on niin kallis? kuinka vanha talo on kyseessä? tai sitten vesi sisältyy??[/QUOTE]

Niin siis joo vesi (20e/hlö) ja autopaikka (muutaman euron) sisältyy siihen.

M32
Kuukausille jyvitettynä eniten rahaa kuluu varmaankin asumiseen, ruokaan, päivittäistavaroihin, liikkumiseen, matkailuun, sisustamiseen, elektroniikkaan, kulttuuriin, pukeutumiseen, baareihin ja ravintoloihin, kirjoihin ja taiteilijatarvikkeisiin. Sijoituspääomaakin koitan kasata eläkkeen turvaksi. Lapsettomana ja autottomana säästää paljon rahaa, mutta kyllä sitä toisaalta saa kulumaankin. Isoimmat kuluerät ovat varmaan kaikille suomalaisille suht saman nimiset.

"vieras"
Meillä netto n. 3000 euroa, käteen jää itse asiassa n. 2700-2800 euroa ja sitten otetaan vuosittain hyvät palautukset. Lainoihin ja asumiseen menee 1300 ja risat ja hyvin me mielestämme pärjätään :) 2 autoa. Ei tosin ole autolainoja, maksukanavia tms. mielestämme turhaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28627806]Meillä netto n. 3000 euroa, käteen jää itse asiassa n. 2700-2800 euroa ja sitten otetaan vuosittain hyvät palautukset. Lainoihin ja asumiseen menee 1300 ja risat ja hyvin me mielestämme pärjätään :) 2 autoa. Ei tosin ole autolainoja, maksukanavia tms. mielestämme turhaa.[/QUOTE]

minäkin uskon/tiedän, että 3000 eurolla nettona pärjää hyvin, myös PK-seudulla.

"susus90"
Meillä tulot on 1800e/kk jää käteen joka kuukausi yhteensä. Siitä 592e vuokra/kk ja autolaina sekä muut kustannukset. Joka kuukausi pyritään että ainaki se 150e jää säästöön ja hyvin on riittänyt.
Meitä on 2 aikuista ja 3 vuotias lapsi.

meillä
Tulot tällä hetkellä yhteensä n. 2200e. Siitä maksetaan vuokra 800eur , ruuat, auto, lasten harrastukset, tyhmyyksissäni takaamani lainat exälle. Tiukkaa tekee mutta pärjätään, mitään Karibian risteilyjä ei tehdä mutta en kyllä köyhänäkään meitä pidä.

3 h
Kyllä sillä pärjää, pieni perhe.

Meidän nettotulot yht. tuo 3000€/kk, mut nyt olen hoitovapaalla ja tulot alle 2000€/kk. Tiukkaa on, kun on lainoja vielä jäljellä.. ilman niitä pärjättäis varmaan fine hoitovapaallakin.

Menot kuussa:
Vastike 580€
Autolaina 200€
sähkö 30€
Vakuutukset 100€
Asuntolainan korot 20€
Opintolainan korot 10€
Puhelimet 80€
Netti 40€
Oma visa 30€
Miehen visa 100€
Autovakuutus 95€
Bensat 150 €
Ruoka 300€

Hmm mitäs vielä, tuossa ne suurimmat... Onneksi autolaina saadaan kuitattua veronpalautuksilla, sit vähän helpottaa. Toinen auto jouduttiinkin jo myymään, onneksi se ei ole välttämättömyys enään.

Mutta en kyllä usko että näillä tuloilla elätettäis kolmea lasta, joka on meidän haave. 1 lapsi on, kaksi on ehkä vielä realistinen lapsimäärä meille.

"siili"
Meillä nettotulot n. 3200e. Asuminen 970e, auto 200e, hoitomaksut 400e, sähkö 200e, vesi 50e, netti 10e, puhelut 100e, ja vakuutukset siihen päälle. Meillä ei oikeesti oo varaa kun ruokaan ja bensaan laskujen jälkeen. Petheessämme 2+2.

"vieras"
Asumiskulut: 1480 (sis. laina, vastike, vesi ja sähkö)
Hoitomaksu: 270
Bensat: 240
netti + puhelin: 90
harrastuskulut: 150

Tuohon päälle vakuutukset (koti, auto, perheenjäsenien sairaskulu/tapaturmavakuutukset) ja ruokakustannukset neljältä henkilöltä niin eipä siihen paljon "ylimääräistä" jää.

"vieras"
Kyllä sillä pärjää, pieni perhe.

Meidän nettotulot yht. tuo 3000€/kk, mut nyt olen hoitovapaalla ja tulot alle 2000€/kk. Tiukkaa on, kun on lainoja vielä jäljellä.. ilman niitä pärjättäis varmaan fine hoitovapaallakin.

Menot kuussa:
Vastike 580€
Autolaina 200€
sähkö 30€
Vakuutukset 100€
Asuntolainan korot 20€
Opintolainan korot 10€
Puhelimet 80€
Netti 40€
Oma visa 30€
Miehen visa 100€
Autovakuutus 95€
Bensat 150 €
Ruoka 300€

Hmm mitäs vielä, tuossa ne suurimmat... Onneksi autolaina saadaan kuitattua veronpalautuksilla, sit vähän helpottaa. Toinen auto jouduttiinkin jo myymään, onneksi se ei ole välttämättömyys enään.

Mutta en kyllä usko että näillä tuloilla elätettäis kolmea lasta, joka on meidän haave. 1 lapsi on, kaksi on ehkä vielä realistinen lapsimäärä meille.
miksi vastike on näin iso??? uudehko kyseessä tai kuinka vanha talo?

Yhteistyössä