MIHIN teidän mielestä sossut saa myöntää avustuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miuku mauku:
Tarkoitinkin sitä; että jos ei rahat riitä niin miksi sitä hankkiudutaan raskaaksi? Ne kondomit on edelleen halvempi ratkaisu kuin se vauva!
Ja jos on vauva ennestään ettei VOI MENNÄ TÖIHIN niin yleensä on jo ne vaunutkin ja muut alkuun auttavat tavarat jo hommattuna, eikö????

Jotta saataisiin tulevia veronmaksajia.

Tarkoitinkin sitä; että jos ei rahat riitä niin miksi sitä hankkiudutaan raskaaksi? Ne kondomit on edelleen halvempi ratkaisu kuin se vauva!
Ja jos on vauva ennestään ettei VOI MENNÄ TÖIHIN niin yleensä on jo ne vaunutkin ja muut alkuun auttavat tavarat jo hommattuna, eikö????

ehkäisy voi pettää ja kaikki ei aborttia halua.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Joku sanoi että lapsen tarvikkeisiin pitäisi saada apua?
Miksi ihmeessä, kyllä ne kondomit on halvempia kun sitten soskusta ruinata rahaa lapsen "ylläpitoon"
Itse olen raskaana ollessa menny PYYTÄMÄÄN töitä että sain ostettu alkuun pääsyyn tavarat, amme, hoitoöljy, talkia, vaippoja yms. kaikkea mitä tarvitsin.
Minut työllistettiin 3KK:ksi ja sain tarvittavat rahat IHAN ITSE hankittua, ei tarvinnut mennä sossun luukulle kinumaan!!!!

mä jäin kesälomalle kun olin noin 5kk ja 2kk kesäloman jälkeen jäin työttömäksi(oli määräaikainen työsopimus) siksi reiluksi kuukaudeksi ennen aikaistettua äitiyslomaa.mulle sanoi vaan työkkäristä et kukaan ei ota sua raskaana töihin.. et ei ihan toiminut meillä..

Luotit sitten siihen kun joku sulle näin sanoi? Ei varmaan olisi kannattanut luottaa vaan mennä ihan itse pyytämään töitä? Olisit voinut jopa yllättyä???
Ja uskon että sulla aikaisemmin olleen työpaikan takia oli varaa hommata ne tarvittavat tavarat.

hetkinen. jos työskentelee ammatikseen sellaisessa ympäristössä jossa pitää nostella, käyttää vaarallisia kemikaaleja ja pitää jaksaa tehdä pitkää päivää niin ei kukaan ota parin kuukauden päästä synnyttämään lähtevää naista meidän alalla töihin ku joksikin kahvinkeittäjäksi cateringiin.. ja olenko ollut valittamassa mun vauva-ajan ostoksista? tai lähinnä niiden puuttumista?

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Vahinkoraskauksia tapahtuu. Ihan oikeasti. Kondomit pettää (omakohtainen kokemus löytyy: oikein käytetty, ehjä kondomi, siitä huolimatta tulin raskaaksi ja sain tuon ihanan kuopuksen), kierukka pettää, pillerit pettää vaikka ne on otettu joka päivä ajallaan....Ainahan voi toki tehdä abortin, mutta monelle lapsen tappaminen rahanpuutteen takia on asia, joka ei vain tule kysymykseenkään. Ehkä raskaus on suunniteltu, mutta mies (se työssäkäyvä osapuoli, joka halusi vauvan ja lupasi elättää perheensä ) toteaa kuukausi ennen laskettua aikaa että ei, isyys ei olekaan mun juttu, ja ottaa irtaimiston mukaansa muuttaessaan pois. Sitäkin tiedän tapahtuneen.
Kun perheessä on kaksi pientä lasta, tarvitaan tottakai kaksi pinnasänkyä (tai isommalle jatkettava sänky jotta vauva saa pinniksen), kaksostenrattaat, jne. Vauva saa ehkä isommalta vaatteet, mutta isommalle on hankittava sopivan kokoisia vaatteita tilalle. Ja jos kyseessä on vaikkapa miehensä jättämäksi tullut yh-äiti, niin miten hän menisi töihin yksivuotiaan ja pikkuvauvan äitinä? Ei mitenkään. Onneksi on sosiaaliturva, joka antaa köyhillekin mahdollisuuden elää ihmisarvoista elämää.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Jokainen meistä voi joskus olla se, joka tarvitsee sossun apua.

tätä voin peesailla..

Miksi ihmeessä, kyllä ne kondomit on halvempia kun sitten soskusta ruinata rahaa lapsen "ylläpitoon"
Itse olen raskaana ollessa menny PYYTÄMÄÄN töitä että sain ostettu alkuun pääsyyn tavarat, amme, hoitoöljy, talkia, vaippoja yms. kaikkea mitä tarvitsin.
Minut työllistettiin 3KK:ksi ja sain tarvittavat rahat IHAN ITSE hankittua, ei tarvinnut mennä sossun luukulle kinumaan!!!!

mä jäin kesälomalle kun olin noin 5kk ja 2kk kesäloman jälkeen jäin työttömäksi(oli määräaikainen työsopimus) siksi reiluksi kuukaudeksi ennen aikaistettua äitiyslomaa.mulle sanoi vaan työkkäristä et kukaan ei ota sua raskaana töihin.. et ei ihan toiminut meillä..

Luotit sitten siihen kun joku sulle näin sanoi? Ei varmaan olisi kannattanut luottaa vaan mennä ihan itse pyytämään töitä? Olisit voinut jopa yllättyä???
Ja uskon että sulla aikaisemmin olleen työpaikan takia oli varaa hommata ne tarvittavat tavarat.

hetkinen. jos työskentelee ammatikseen sellaisessa ympäristössä jossa pitää nostella, käyttää vaarallisia kemikaaleja ja pitää jaksaa tehdä pitkää päivää niin ei kukaan ota parin kuukauden päästä synnyttämään lähtevää naista meidän alalla töihin ku joksikin kahvinkeittäjäksi cateringiin.. ja olenko ollut valittamassa mun vauva-ajan ostoksista? tai lähinnä niiden puuttumista?

niistä ostoksistahan tässä olikin kyse!
minä itse menin pyytämään töihin että sain hankittua tarvittavat tavarat vauvalle enkä mennyt sinne sossun luukulle, mikä olisi ollut se helpoin tapa.

minä itse menin pyytämään töihin että sain hankittua tarvittavat tavarat vauvalle enkä mennyt sinne sossun luukulle, mikä olisi ollut se helpoin tapa.

Mutta kun kaikki eivät voi mennä töihin, vaikka sinä niin teitkin.
Siitä tässä nyt on kyse.
Minäpä olin töissä jo ennen raskautta. Ai miten hyvä ihminen olenkaan :saint:

siitä työhön menosta tässä puhuin..en tavaroiden ostamisesta soskun tai omilla rahoilla

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Mutta kun kaikki eivät voi mennä töihin, vaikka sinä niin teitkin.
Siitä tässä nyt on kyse.
Minäpä olin töissä jo ennen raskautta. Ai miten hyvä ihminen olenkaan :saint:

siksi otsikkoni olikin MONTAA MIELTÄ!
tästä asiasta voi todellakin olla MONTAA MIELTÄ

siis sossosta saa rahaa vain ne jotka todellakin tekevät jotain elämän tilanteensa eteen. esim. mieheni käy ammattikouluansa loppuun,jäi joskus kesken. ja siitä sitten eteenpäin työtä hakemaan. ei ne anna sellasille jotka vaan istuvat kotona ja eivät etsi töitä tai muuta.
me saatiin aikoinaan pesukoneeseen rahaa kun tuli vauva meille, ja pinnasänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
siis sossosta saa rahaa vain ne jotka todellakin tekevät jotain elämän tilanteensa eteen. esim. mieheni käy ammattikouluansa loppuun,jäi joskus kesken. ja siitä sitten eteenpäin työtä hakemaan. ei ne anna sellasille jotka vaan istuvat kotona ja eivät etsi töitä tai muuta.
me saatiin aikoinaan pesukoneeseen rahaa kun tuli vauva meille, ja pinnasänkyyn.

Minun mielstä sossussa käyvät juuri ne ketkä eivät edes yritä, tai ainakin ne sieltä vain saavat!
Ne ketkä oikeasti itse yrittävät kaikkensa niin heitä ei auteta millään.
Näin olen itse sossun kokenut, toivottavasti olen väärässä mutta TUSKIN!

Minun mielstä sossussa käyvät juuri ne ketkä eivät edes yritä, tai ainakin ne sieltä vain saavat!
Ne ketkä oikeasti itse yrittävät kaikkensa niin heitä ei auteta millään.
Näin olen itse sossun kokenut, toivottavasti olen väärässä mutta TUSKIN!

eli esim opiskeleva yh joka saa sossusta rahaa ei edes yritä, tai eron yllättämä kahden lapsen äiti joka menettää kotinsa ei edes yritä, vakavasti sairastunut ei yritä..

Mielestäni nykyinen järjestelmä on melko hyvä toimeentulotuen osalta. Tosin itse en katsoisi opintolainaa tulona. Lisäksi laittaisin narkit ja alkoholistit pakkohoitoon. Saisivat sieltä tarvitsemansa, mutta rahaa eivät ollenkaan. Muuten rukkaisin sosiaalijärjestelmää kovasti.

Esimerkiksi poistaisin kaikki tuloista riippumattomat tuet, kuten lapsilisät. Kaikille vain yksi tuki, joka olisi tuloista riippuvainen. Tämä tuki olisi toimeentulonormin mukainen, paitsi siinä palkittaisiin enemmän työntekoa. Tuen pitäisi ehdottomasti olla läpinäkyvä. Eli hei hei tuloloukut :) Tämän lisäksi tarvittaisiin vain harkinnanvarainen toimeentulotuki.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
höpönlöpö kyllähän sieltä saa juuri nekin jotaka eivät eväänsä väräytä..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Sosiaalityöntekijöitä on todella erilaisia, minulla on ollut kaksi. Toinen tarjosi harkinnanvaraista vaikka mihin vaikken sitä koskaan pyytänyt. Nykyiseltä pyysin pojalle kunnon talvipukuun, en saanut kun sitä vaaterahaa saa kuulemma 50 euroa joka toinen vuosi.
Tuon harkinnanvaraisen toimeentulotuen yksi tehtävä - ellen aivan väärin muista - on myös ennaltaehkäistä mahdollisia edessä olevia ongelmia ja helpottaa vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevan ihmisen jaksamista. Näiden ongelmien arvioiminen sekä ihmisen voimavarojen arviominen on osa sosiaalityöntekijän työtä. Jos se työ olisi vain taskulaskimella asiakkaan tulojen ja menojen erotuksen laskemista, hommaan tuskin vaadittaisiin sosiaalialan akateemista loppututkintoa vaan pelkkä 8 matikassa peruskoulun päättötodistuksessa riittäisi.

näyttäisi melkein jo siltä että kaikki on sanottavansa sanoneet.. jos yhteenvetona katsoo jengin mielipiteitä niin toiset ei voi sallia ollenkaan ja toiset sallis aikalailla samat jutut.. et fifti-fifti :headwall: ja sama miten täällä käristetään näppäimistöä. asia ei tuolla ulkona miksikään muutu..

toteaa aina viisas unikuu ja poistuu ompelemaan poikansa päiväkotivaatteisiin nimilappuja.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni nykyinen järjestelmä on melko hyvä toimeentulotuen osalta. Tosin itse en katsoisi opintolainaa tulona. Lisäksi laittaisin narkit ja alkoholistit pakkohoitoon. Saisivat sieltä tarvitsemansa, mutta rahaa eivät ollenkaan. Muuten rukkaisin sosiaalijärjestelmää kovasti.

Esimerkiksi poistaisin kaikki tuloista riippumattomat tuet, kuten lapsilisät. Kaikille vain yksi tuki, joka olisi tuloista riippuvainen. Tämä tuki olisi toimeentulonormin mukainen, paitsi siinä palkittaisiin enemmän työntekoa. Tuen pitäisi ehdottomasti olla läpinäkyvä. Eli hei hei tuloloukut :) Tämän lisäksi tarvittaisiin vain harkinnanvarainen toimeentulotuki.
Hyviä ajatuksia, mutta miten sä ajattelit poistaa tuloloukut, jos tuki on kuitenkin tuloista riippuvainen? Koska jossainhan on kuitenkin se kohta, jossa tulojen varassa elämisestä saisi yhtä paljon kuin töissä käynnistä? Edes negatiivinen verotus ei mun mielestä poistaisi ongelmaa.

Minusta nykyisen systeemin suurin ongelma on viime laman jälkeen tapahtunut asennemuutos. Ennen lamaa oli itsestäänselvää, että jokainen pyrki ensisijaisesti omalla työllään elättämään itsensä ja perheensä. Tukien varassa eläminen oli useimpien mielestä häpeällistä tai ainakin ihminen tunsi itsensä silloin epäonnistuneeksi. Lama muutti kaiken, koska niin suuri määrä ihmisiä jäi työttömäksi ja siten tukien varaan. Tukien varassa eläminen ei ollutkaan enää hävettävää eikä tarvinnut tuntea itseään epäonnistuneeksikaan. Kun tilanne taas koheni, tukien varassa eläminen olikin ikäänkuin saavutettu etuus ja jos töihin meni, nettotulojen haluttiin olevan huomattavasti suuremmat kuin mitä tukien varassa eläessä oli. Alettiin laskea, että "ei mun kannata mennä töihin, kun saisin vain 200 euroa enemmän kuussa käteen". Ajateltiin, että työstä saatu hyöty oli vain se 200 euroa eikä 1200 euroa, kuten ennen lamaa olisi ajateltu.

Mä en usko, että millään vippaskonsteilla saadaan tuloloukkuja poistettua, ellei ihmisten asenteet muutu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Hyviä ajatuksia, mutta miten sä ajattelit poistaa tuloloukut, jos tuki on kuitenkin tuloista riippuvainen? Koska jossainhan on kuitenkin se kohta, jossa tulojen varassa elämisestä saisi yhtä paljon kuin töissä käynnistä? Edes negatiivinen verotus ei mun mielestä poistaisi ongelmaa.

Minusta nykyisen systeemin suurin ongelma on viime laman jälkeen tapahtunut asennemuutos. Ennen lamaa oli itsestäänselvää, että jokainen pyrki ensisijaisesti omalla työllään elättämään itsensä ja perheensä. Tukien varassa eläminen oli useimpien mielestä häpeällistä tai ainakin ihminen tunsi itsensä silloin epäonnistuneeksi. Lama muutti kaiken, koska niin suuri määrä ihmisiä jäi työttömäksi ja siten tukien varaan. Tukien varassa eläminen ei ollutkaan enää hävettävää eikä tarvinnut tuntea itseään epäonnistuneeksikaan. Kun tilanne taas koheni, tukien varassa eläminen olikin ikäänkuin saavutettu etuus ja jos töihin meni, nettotulojen haluttiin olevan huomattavasti suuremmat kuin mitä tukien varassa eläessä oli. Alettiin laskea, että "ei mun kannata mennä töihin, kun saisin vain 200 euroa enemmän kuussa käteen". Ajateltiin, että työstä saatu hyöty oli vain se 200 euroa eikä 1200 euroa, kuten ennen lamaa olisi ajateltu.

Mä en usko, että millään vippaskonsteilla saadaan tuloloukkuja poistettua, ellei ihmisten asenteet muutu.

suurin osa ihmisistä luullakseni kuitenkin haluaa elättää itsensä ja perheensä ihan omilla rahoillaan. ja suuri osa ihmisistähän lukee tukien varassa eläjät epäonnistuneiksi ja luulenpa että aika monelle kynnys mennä sossuun on kova, sen häpeän takia. kaikki mitä töistä saa enemmän on plussaa.. ainakin minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Opiskelevan yh:na on pakko hakea toimeentulotukea, että pärjää. Just tänään olin sossussa, vein kuitit bussikortin latauksesta ja lääkkeistä. Teen osa-aikaista työtä, se palkka totta kai pienentää toimeentulotukea.

Pesukoneen, telkkarin ja dvd-videoyhdistelmän olen maksanut itse.

Sorry, mutta eikö telkkari/dvd-rahoillakin olisi voinut ostaa jotain oikeasti välttämätöntä sen sijaan, että nyt me veronmaksajat maksamme ne teille?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietitäänpä:
Opiskelevan yh:na on pakko hakea toimeentulotukea, että pärjää. Just tänään olin sossussa, vein kuitit bussikortin latauksesta ja lääkkeistä. Teen osa-aikaista työtä, se palkka totta kai pienentää toimeentulotukea.

Sorry, mutta eikö telkkari/dvd-rahoillakin olisi voinut ostaa jotain oikeasti välttämätöntä sen sijaan, että nyt me veronmaksajat maksamme ne teille?

mitäs tossa lukikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

mitäs tossa lukikaan?

Niin, mitäs siinä lukikaan...Se, että on ostanut dvd:t, telkkarit sun muut ja nyt hakee rahaa välttämättömiin menoihin. AInakin meillä nämä kaikki ostetaan ihan samasta kukkarosta, ei niihin ole käytössä eri raha kuin ruokaan.

mitäs tossa lukikaan?

Niin, mitäs siinä lukikaan...Se, että on ostanut dvd:t, telkkarit sun muut ja nyt hakee rahaa välttämättömiin menoihin. AInakin meillä nämä kaikki ostetaan ihan samasta kukkarosta, ei niihin ole käytössä eri raha kuin ruokaan.

no mut nehän on voitu ostaa jo paljon ennekuin on ensimmäistäkään kertaa tarvinnut tukea hakea.

mitäs tossa lukikaan?

no mut nehän on voitu ostaa jo paljon ennekuin on ensimmäistäkään kertaa tarvinnut tukea hakea.

Tässä tapauksessa niitä ostoksia tuskin tulisi mieleen edes mainita, ellei siis olla oltu sosiaalihuollon piirissä jo aiemminkin. Mutta voi toki olla niinkin kuin kirjoitit...

epäempaattiset sisälukutaidottomat porvarit:

Kuvitelkaa elämää ilman sosiaalista turvaverkkoa, kroonisen sairauden aiheuttamaa työkyvyttömyyttä tai äkillistä katastrofia jota ei vakuutuskaan korvaa.

Joku viisas sanoi aikaisemmin, että kuka tahansa meistä voi olla joskus sossun asiakas. Otan sen riskin, että joku käyttää rahaa väärin jos apu joskus menee oikeaan osoitteeseenkin.

Säälittävää porukkaa täällä toisinaan, muuten. Kukaan meistä ei ole kuolematon, eikä varsinkaan korvaamaton.

suurin osa ihmisistä luullakseni kuitenkin haluaa elättää itsensä ja perheensä ihan omilla rahoillaan. ja suuri osa ihmisistähän lukee tukien varassa eläjät epäonnistuneiksi ja luulenpa että aika monelle kynnys mennä sossuun on kova, sen häpeän takia. kaikki mitä töistä saa enemmän on plussaa.. ainakin minulle.
Olet aivan oikeassa. Mä puhuinkin lähinnä tuosta tuloloukkujen poistamisesta, koska en ainakaan itse keksi siihen mitään keinoa muutakuin asenteiden muutos. On ihan selvää, että kun menee töihin, myös esim asumistuki pienenee. Kaikki tuet, jotka ovat tulosidonnaisia, pienenevät. Ja vastaavasti kaikki maksut, jotka ovat tulosidonnaisia, nousevat. Jos ajatellaan, että työssäkäynnistä pitäisi jäädä muutakin nettohyötyä kuin ne tuet, mitä työtä tekemättä saisi, niin ollaan hyvin äkkiä tuloloukussa. Kaikista töistä ei voida maksaa huippupalkkoja ja jos maksettaisiinkin, myös kaikki hinnat nousisivat rutkasti eikä se nettohyöty olisi enää sen kummempi kuin ennenkään.

Yhteistyössä