Mihin teidän lapset joutuvat jos teille sattuu jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koskaan ei tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasta ei voi testamentata, mutta toiveita voi esittää. Olen tehnyt lakimiehen kanssa paperin jossa nimiä joita toivon kuultavan jos lapsen huoltajuutta joudutaan ratkomaan uudelleen. Paperissa lukevat henkilöt ovat tietoisia asiasta ja antaneet suostumuksensa. Ketään en velvoita lapsiani ottamaan, mutta kertomaan miksi lapset eivät voi olla isällä.

Mutta mitä jos ei ole tehty virallista paperia toiveista, mutta on vaan puhuttu. Sanotaan vaikka että siskoni on toivonut minun ottamaan lapsensa jos hänelle ja lasten isälle käy jotain. Virallisia papereita ei ole tehty. Onko tuo sanallinen sitten yhtä "toimiva" tapaus kuin viralliset paperit..?

Mulle ainakin sanottiin , että on parempi että on paperilla.... Samalla paperilla mitittiin mitä tapahtuu omaisuudelle jos kuolemme lapsen kanssa samassa onnettomuudessa. Silloin lapsen isä perisi minut lapsen vuoksi. Se ei mulle käy. Edelleenkin sanon että se on toivomus lapsen huoltajuudesta, kun lapsia ei voi testamentata.

Mä oon kans miettiny, eihän lasta automaattisesti annettas esim mummolle jos ei ole muita sukulaisia? Oon sopinu ystäväni kanssa että hän ottais lapsen jos jotain sattuisi, mut mitään virallista paperia ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
En kyllä yhtään tiedä mitä laki asiaan sanoo, mutta jos nyt mietin niin ilman muuta mä oletan jonkun lähisukulaisen ottavan lapsen luokseen.

Entä jos ei ole sellaisia lähisukulaisia joille haluaisi lapsensa menevän? Mä ainakin haluaisin että lapsi kasvaa ns. normaali-ikäisten vanhempien kanssa, joilla kenteis samanikäisiä lapsiakin en reippasti yli 60-vuotiaan mummon kanssa...

minun vahemmille, paperit on tehty jos jotain sattuu ettei miehen vanhemmat vai saa mitään otetta nuihin lapsiin. jos minun vanhemmat ei käy on esikoisen kummit toisena toivomuksena :)

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
minun vahemmille, paperit on tehty jos jotain sattuu ettei miehen vanhemmat vai saa mitään otetta nuihin lapsiin. jos minun vanhemmat ei käy on esikoisen kummit toisena toivomuksena :)

Niin teillä on paperit jossa esitätte toiveen asiasta.
Miten niin moni luulee että lapset voi testamentata jollekkin??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
En kyllä yhtään tiedä mitä laki asiaan sanoo, mutta jos nyt mietin niin ilman muuta mä oletan jonkun lähisukulaisen ottavan lapsen luokseen.

Entä jos ei ole sellaisia lähisukulaisia joille haluaisi lapsensa menevän? Mä ainakin haluaisin että lapsi kasvaa ns. normaali-ikäisten vanhempien kanssa, joilla kenteis samanikäisiä lapsiakin en reippasti yli 60-vuotiaan mummon kanssa...

No mulla tuommosia vaihtoehtoja löytyy nimenomaan lähisuvusta mutta jos ne pitäs siis jättää asian ulkopuolelle niin sitten lapsen kummin toivon voivan kantaa huolta tuosta muksusta, oikeastaan muita ihmisiä en keksi joiden voisin kuvitella tuommosta vastuuta kantamaan

Alkuperäinen kirjoittaja -:

juu siis toive kelle lapset menis jos sattuis jotaki. ei läppejä testamenta voi. tärkein on ettei miehen vanhat saa mitää yhteyttä nuihin jos meille sattuu jotaki.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Eihän tässäkään ketjussa kukaan niin luule. Oletko lukutaidoton?

Mä olen mun siskon kanssa puhunut että ottavat jos jotain sattuu. Mutta paperia ei olla tehty, oletan että jos niin ikävästi käy niin tekevät sitten kaikkensa että saavat lapset itselleen.

Lastenkotiin tai sijaisperheeseen. Toivottavasti joko tähän lähelle (mikä kuitenkin mahdottomuus ainakin lastenkodinosalta) tai samaan kuntaa jossa vanhempani asuvat. Ei kenelläkään tutulla ole resursseja viittä lasta ottaa, enkä halua, että heitä sijoitettaisiin eripaikkoihin. En kuitenkaan edes teidä löytyykö heille mistään paikkaa, mihin kaikki otettaisiin :/

Yhteistyössä