migreenistä ja puheen vaikeudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja migreenistä kärsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

migreenistä kärsivä

Vieras
Heippa!
Onko kellekkään käynyt koskaan niin, että ennen migreeni kohtausta tulee puhevaikeutta, ja että ei oikein meinaa tajuta mitään mitä toiset puhuu? Minulle on käynyt muutaman kerran tässä kesän ja syksyn aikana, ajattelin kyllä hakeutua pikaisesti lääkäriin ettei päässä ole jotain muutakin vialla.

Eräs puolituttu kärsi migreenistä ja viime kesänä kuvitteli et tuli migreenikohtaus. No, otti lääkkeen ja meni nukkumaan. Mut ei sit koskaan heränny; olikin aivoverenvuoto. Että kannattaa olla tarkkana senkin migreenin kanssa.

Kannattaisi ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin. Migreeniin liittyy lähinnä näköhäiriöitä, puhehäiriöistä en ole aikaisemmin kuullut.

TIA -kohtaus
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2718,5928,16460

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mulla on ollut niinpäin, että tuntuu vaikealta saada sanoja suusta järkevästi. Puhe puuroutuu ja tuntuu itseltä hölmöltä.

Tuleeko näitä kuin usein, ja miten pystyt oleen töissä? Itselläkin on ongelmia puheen tuottamisessa. Tuntuu et ajatus ja puhe ei ole kärkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja migreenistä kärsivä:
Mulla on ollut niinpäin, että tuntuu vaikealta saada sanoja suusta järkevästi. Puhe puuroutuu ja tuntuu itseltä hölmöltä.

Tuleeko näitä kuin usein, ja miten pystyt oleen töissä? Itselläkin on ongelmia puheen tuottamisessa. Tuntuu et ajatus ja puhe ei ole kärkevää.

Kyllä mä sen puolesta pystyn olemaan töissä, se ei yleensä kestä kauaa se puuroutunut hetki...Ennen aurakuvioita yleensä.

Eiköhän tuossa vaiheessa kuuluisi olla jo päivystyksessä tai sairaalassa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Mitäs mää siellä tekisin? JATkuvalla syötöllä. :D

Mulla on alkanut tänään 12 jälk. ja vieläkin meinaan silmät olevan väsyneet ja raskaat. Pitkät lauseet ei vieläkään meinaa tulla kunnolla ja sit menen aivan lukkoon. Tässä vaan mietin pitäiskö käydä jo nyt päivystyksessä, mut pelkään ettei asian selvittäminen luukulla onnistu.

kyllä kuuluu migreeniauroihin tuo, mulla puhe puuroutuu ja saattaa käydä niinkin että vaikka ajatus on kirkkaana päässä niin suusta tulee ihan jotain muuta, esim aion sanoa "menen nukkumaan" ja suusta voi tulla ulos vaikka että "möhölö aurinko" tai ihan vaan jotain epäselvää, mielestäni kuitenkin ymmärrän aina mitä muut sanoo.

Onko sinulla koskaan kunnolla tutkittu tuota päänsärkyä? Tuo puheen tuottamisen/ymmätämisen vaikeudet ei kuullosta ihan perusmigreeniltä. Miehen työkaverin päänsärkyjä oli vähätelty päivustyksessä ja pääsi lopulta yksityisen kautta lähetteellä sairaalaan kunnolla tutkittavaksi ja on nyt pitkällä sairaslomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
kyllä kuuluu migreeniauroihin tuo, mulla puhe puuroutuu ja saattaa käydä niinkin että vaikka ajatus on kirkkaana päässä niin suusta tulee ihan jotain muuta, esim aion sanoa "menen nukkumaan" ja suusta voi tulla ulos vaikka että "möhölö aurinko" tai ihan vaan jotain epäselvää, mielestäni kuitenkin ymmärrän aina mitä muut sanoo.

Onkohan tähän jotain apua?

Mikä migreeni sinulla on, onko aikasemmin ollu tollasta oiretta ja mitä muita oireita sulla on? Kohtaus voi kestää 3-72 tuntiin eli jopa 3 vuorokauttakin. Itselläni on hemipleginen migreeni joka on harvinaisimpia migreeni muotoja. Tuo puheen puuroutuminen on normaalia migreenissä, lisäks voi olla tuntohäiriöitä, huimausta, tasapainohäiriöitä. Aivojenverenkiertohäiriössä tulee puutuminen ja päänsärky yhtäaikaa. Tämän oon juuri viikko sitten saanu tietää omalta neurologiltani jonka vastaanotolla kävin verenkiertohäiriö epäilyn takia jonka sain kylläkin jo kuukaus sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:

Onkohan tähän jotain apua?

mulla on lääkityksenä ihan vaan tuju annos panadolia ja sehän ei auroja vie mihinkään, estää vaan sen säryn tulon kun ottaa lääkkeen heti ekoista auroista. mulla muina oireina on kasvojen ja käden puutuminen, näköharhat (sahalaidat, musta alue näkökentässä ) ja paria päivää ennen kohtausta alkaa usein jatkuva pissalla juoksu.
mun migreenini on pääasiassa hormonaalista eli menkkojen aikaan ilmenee tai vähän ennen niitä. nyt raskausaikana ei raskauden puolivälin jälkeen oo ollu ainuttakaan kohtausta, alkuraskaudesta taas oli tiuhaan.
säännölliset yöunet ja ja säännöllinen syöminen auttaa ehkäsemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Mikä migreeni sinulla on, onko aikasemmin ollu tollasta oiretta ja mitä muita oireita sulla on? Kohtaus voi kestää 3-72 tuntiin eli jopa 3 vuorokauttakin. Itselläni on hemipleginen migreeni joka on harvinaisimpia migreeni muotoja. Tuo puheen puuroutuminen on normaalia migreenissä, lisäks voi olla tuntohäiriöitä, huimausta, tasapainohäiriöitä. Aivojenverenkiertohäiriössä tulee puutuminen ja päänsärky yhtäaikaa. Tämän oon juuri viikko sitten saanu tietää omalta neurologiltani jonka vastaanotolla kävin verenkiertohäiriö epäilyn takia jonka sain kylläkin jo kuukaus sitten.

Minulla on aura-oireinen migreeni. Yleensä migreeni tulee ovulaatin aikaan ja toisenkerran kuukaudessa sit kun kuukautiset alkaa. Oireet on kova väsymys pientä niskan jäykkyyttä ja pikkuhiljaa hiipivä puheen tuoton ja ymmärryksen heikkeneminen. Aina ei päätä ala särkeen ollenkaan!

Mulla on ton hemiplegisen lisäks vielä aurallisen diagnoosi, aurattomasta pääsin eroon n. vuos sitten. Kuulostaa vähän siltä et sulla vois olla aurallisen migreenin lisäks ns. hormonaalinen migreeni eli kuukautismigreeni tai ainakin siitä viitteitä. Kun seuraavan kerran menet lääkäriin migreenin takia muista mainita uudestaan tuosta lääkärillesi. Jos et ole neurologin hoidossa migreeni stäsi niin suosittelen käymään edes kerran vastaanotolla jos vaan rahatilanne antaa periksi. Mulla aivan mahtava neurologi omana lääkärinä migreenin suhteen, on alan huippuja ja mikä parasta erikoistunut vielä päänsärkyihin.

En tiedä oletko käynyt tutustumassa Suomen Migreeniyhdistyksen nettisivuihin, mutta tässä linkki sinne http://www.migreeni.org/
Kohdasta julkaisut löytyy esitteen ja siellä on ihan erikseen naisten migreeni , käy lukasemassa kun olo sen tuntunen että pystyt lukemaan ja pää toimii.

Tiedän itse mitä se on kun pää ei toimi ollenkaan eikä mikään onnistu, itse oon sairastanu migreeniä jo 20 vuotta joten tauti on erittäin tuttu.

Unohtu kysyä et mikä sulla on kohtauslääkkeenä? Auraoireiseen migreeniin kun ei suositella triptaanien käyttöä. Oon joskus saanu ohjeeksi (vuosia sitten) että kun kohtaus tulee niin kannattaa ottaa Buranaa 800mg tai Parasetamolia 1g (2x500mg) heti kun alkaa siltä tuntua.

Mulla on ollu aurallinen migreeni kuusvuotiaasta asti suunnilleen kerran kolmessa kuukaudessa, ja viiteentoista ikävuoteen asti menny samalla kaavalla että ekaks alkaa näkökentän keskipisteen vasemmalla puolella katoamaan tietty alue. Olen siis 16 v. tyttö. Viime keväänä tuli sitten taas sitten migreeni, aavistin sen jo ennen auraa kun siitä tulee semmonen tietty hassu tunne ennen kun alkaa silmissä vilkkua. No, ei ruvennutkaan vilkkumaan silmissä vaan kun istuin syömässä aamupalaa ja mietin että nyt on varmaan migreeni, ja yritin sanoa sen iskälle niin suusta tuli suunnilleen "Voitttt imloa kulun lokki mig migr migrenni" En sillon tajunnut yhtään että miksi mun puhe ei toimi ja tuli vähän pakokauhu. Niinkuin edellä sanottiin, ajatus oli ihan selkeänä päässä mutta vaikka tietäisikin sanat jotka pitäisi sanoa, ne tulee ihan jonain muuna ulos suusta. Myöhemmin huomasin lähettäneen kaverillekin viestin "En tuu kouluun, gireeni."

Yhteistyössä