Mies väittää, ettei saaressa voi olla karhuja/käärmeitä. Eihän se voi pitää paikkaansa?

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25812416:
No kai siitä nyt jotain ensiapua saa, ellei ole pahasti allerginen ihminen? Ainakin toivottavasti. Miten pitäisi oikeaoppisesti toimia, jos kyy pääsee yllättämään?
"Poppakonstit eivät toimi

Kyyn uhriksi joutuvia Vuori neuvoo pysymään rauhallisena ja ennen kaikkea soittamaan välittömästi yleiseen hätänumeroon, 112:teen. Purtu raaja pitäisi myös lastoittaa esimerkiksi oksalla tai airolla. Pureman saaneen tulee liikkua mahdollisimman vähän eikä missään tapauksessa juosta."

Karhuja löytyy kyllä saaristakin. Meidän kesämökillä oli pari vuotta takaperin karhu pentuineen ja ne vasta veikeitä oli kun roskikset oli pengottu yms kivaa. Kyllä luikki koira sisään rivakkaa eikä jääny yksin ulos koko kesänä =)
Kun nään ekan käärmeen niin mun mökillä käynnit loppu siihen!

kökköliini
molemmat osaa uida ja varsinkin kyyt todella hyvin, olen nähnyt itse uivan kyyn kilometrin päässä lähimmästä rannasta! oltiin veneellä liikenteessä ja piti oikeasti katsoa kaksi kertaa että onko kyseessä oikeasti kkyykäärme ja kyllä oli!

Blue
[QUOTE="vieras";25812635]Usko tai älä mutta jotkut karhut ovat sellaisia.[/QUOTE]

Kas kun niitä ei ole uutisoitu. Onko saaneet montakin ihmistä hengiltä? Ihminen kun loppupeleistä on aikas avuton jos oikeasti petoeläin lähtisi saalistamaan ihmistä.

"vieras"
Niin, no miten tuo kommentti sitten loukkaa ketään. Siinähän juuri tarkoitettiin että harvemmin se karhu kuitenkaan lähtee ihmisen perään saareen uimaan. Tottakai tömätessä vahinkoja voi sattua, kuten aina kun luonnosta on kyse.
Niinhän sille grizzlymanille juuri kävi. Se ymmärsi niitä nalleja ja vuosikausia tuli toimeen niiden kanssa samoilla alueilla. Sitten tulikin poikkeuksellinen vuosi ja karhuilta oli ruoka todella vähissä niin nallet söi sen miehen.

ja epäilty syy on juuri tuo poikkeuksellinen ruoan vähyys, niin alkoi ihminenkin maistua hyvälle.

kökköliini
mutta onhan siinä se hyvä että jos se karhu sinne saareen ui niin se pystyy uimaan sieltä poiskin jos sitä alkaa teidän seura ahdistamaan:saint:
käärmeet onkin sitten hankalampi juttu.

Niin, no miten tuo kommentti sitten loukkaa ketään. Siinähän juuri tarkoitettiin että harvemmin se karhu kuitenkaan lähtee ihmisen perään saareen uimaan. Tottakai tömätessä vahinkoja voi sattua, kuten aina kun luonnosta on kyse.
Se että karhut eivät aktiivisesti jahtaa ihmisiä ympäri kaupunkia ei tarkoita etteikö karhun kohtaaminen ole mahdollista ja etteikö tällöin ole myös riski käydä hyvinkin huonosti. Karhu tuskin ihmisen perässä saareen ui (kuinka moni ihminen edes ui saareen?) ja tuskin karhu ihmisen perässä pihoillekaan tulee. Kyllä siinä on ruoka mielessä ja ihminen sitten sattuu siihen väliin jos niikseen tulee.
Sinänäs on typerää heitellä näitä "ei niin useinkaan käy tms." kun niitä kuitenkin on käynyt ja varmasti tulee käymäänkin.
Luulen kuitenkin että perhe, josta karhu on jonkun tappanut, saattaa loukkaantua siitä että karhun kohtaamisen riskiä naureskellen vähätellään. Ihan samoin voisi naureskella rattijuopojen tappamille kun ei siihen nyt niin iso riski kuitenkaan ole itse joutua uhriksi.

Blue
[QUOTE="vieras";25812734]Niinhän sille grizzlymanille juuri kävi. Se ymmärsi niitä nalleja ja vuosikausia tuli toimeen niiden kanssa samoilla alueilla. Sitten tulikin poikkeuksellinen vuosi ja karhuilta oli ruoka todella vähissä niin nallet söi sen miehen.

ja epäilty syy on juuri tuo poikkeuksellinen ruoan vähyys, niin alkoi ihminenkin maistua hyvälle.[/QUOTE]

:D

Hei, se itse rikkoi rajoja kun vuosikausia kiehnäsi petoeläimien kyljessä. Tottakai joku kerta sen nälissään siitä sitten joku nappasi. Niin se luonto toimii. Kyllä sinäkin karhun söisit jos nälkä olsi tarpeeksi kova. Ei eläimillä ole empatiaa.

Ei ne karhut silti vuosikausia suunnitellut että sitten tapetaan se äijä. Ja ei ne olisi sitä tappaneet jos se olisi noudattanut turvallisuusohjeita. Itse se päätti olla metrin päässä karhuista. Ei ne kerhut sitä saalistaneet.

Ja siis tuo Ruokolahti on ihan siinä mökin kupeessa ja siellä on PALJON karhuja. Mökillä ollessa paikallisradiossa niistä usein varoitellaan milloin missäkin siinä lähialueella ja ihmisiä neuvotaan oleen menemättä ulos, juuri karhujen takia.

kökköliini
Ja siis tuo Ruokolahti on ihan siinä mökin kupeessa ja siellä on PALJON karhuja. Mökillä ollessa paikallisradiossa niistä usein varoitellaan milloin missäkin siinä lähialueella ja ihmisiä neuvotaan oleen menemättä ulos, juuri karhujen takia.
kuulostaa hassulta... itse olen ikäni asunut maalla seudulla jossa on paljon karhuja. ei esim voida jättää lehmiä yöksi sen takia kesällä ulos kun ne tulee aidoista läpi ja karkailee kun haistavat karhut.

mutta ei ne muuten ole ikinä rajoittanut mun elämää. samallalailla kuljetaan metsässä vaikka olisi karhu nähtykin samalla suunalla.

mutta näin se eroaa elämä eri puolella suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25812900:
kuulostaa hassulta... itse olen ikäni asunut maalla seudulla jossa on paljon karhuja. ei esim voida jättää lehmiä yöksi sen takia kesällä ulos kun ne tulee aidoista läpi ja karkailee kun haistavat karhut.

mutta ei ne muuten ole ikinä rajoittanut mun elämää. samallalailla kuljetaan metsässä vaikka olisi karhu nähtykin samalla suunalla.

No niinpä. Ei toisten pelkoja saa nauraa ja vähätellä :) Mun mielestä.

Blue
Se että karhut eivät aktiivisesti jahtaa ihmisiä ympäri kaupunkia ei tarkoita etteikö karhun kohtaaminen ole mahdollista ja etteikö tällöin ole myös riski käydä hyvinkin huonosti. Karhu tuskin ihmisen perässä saareen ui (kuinka moni ihminen edes ui saareen?) ja tuskin karhu ihmisen perässä pihoillekaan tulee. Kyllä siinä on ruoka mielessä ja ihminen sitten sattuu siihen väliin jos niikseen tulee.
Sinänäs on typerää heitellä näitä "ei niin useinkaan käy tms." kun niitä kuitenkin on käynyt ja varmasti tulee käymäänkin.
Luulen kuitenkin että perhe, josta karhu on jonkun tappanut, saattaa loukkaantua siitä että karhun kohtaamisen riskiä naureskellen vähätellään. Ihan samoin voisi naureskella rattijuopojen tappamille kun ei siihen nyt niin iso riski kuitenkaan ole itse joutua uhriksi.
Mietihän nyt vähän. Kukaan ei nauranut karhun uhrille, kukaan ei nauranut rattijuopn uhrille. Kukaan ei edes nauranut, vaan siinä sanottiin (ironisesti) kylläkin että se karhu ei ensimmäisenä lähde sitä ihmistä sieltä saaresta hakemaan.

Se nyt vaan on tosiasia että karhu ei ole verenhimoinen peto joka saalistaa tarkoituksella ihmistä. Sillä on ihan muut ruoat mielessä (alle 50% karhun ruokavaliosta koostuu llihasta...).

Toki vahinkoja sattuu, kuten valitettavasti myös esim. koirien tai hevosten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25812900:

Nyt täällä on joku ilmeisesti käsittänyt keskustelun väärin. Meilläkin liikuskeli syksyllä seitsemän karhua alle kilsan säteellä ja 50m päässä pihasta kävi emo kahden pennun kanssa syömässä. Mutta ei täällä karhuja pelätä eikä ne rajoita elämää. Kyse taitaa olla siitä ettei kaikki tajua tai suostu myöntämään että karhu voi olla vaarallinen ja se voi käydä ihmisen päälle. Ja se on kaikkein ihmeellistä että jotkut tämän kiistävät vaikka näin aina silloin tällöin tapahuu.

Yhteistyössä