Mies työttömäksi - mitä tehdä lasten päivähoidon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liila

Vieras
Mitä olette tehneet tilanteessa, jossa mies on lomautettu tai jäänyt työttömäksi, jos lapset ovat olleet täysiaikaisesti päivähoidossa?

Meillä mies mahdollisesti joutuu joko lomautetuksi tai jää kokonaan työttömäksi. Itse teen 4-päiväistä työviikkoa niin, että lapset ovat nyt neljänä päivänä viikossa päiväkodissa kokoaikaisesti.

Missään nimessä emme voi lapsia ottaa kokonaan pois hoidosta, koska miehen pitää alkaa hakemaan aktiivisesti töitä ja hyvän hoitopaikankin menettäisimme myös. Haluaisimme kuitenkin säästää päivähoitomaksuissa, joten jonkinlainen supistus hoitoajoissa pitäisi tehdä.

Kannattaisiko lyhentää lasten hoitopäiviä vai olisiko parempi lyhentää hoitoviikkoa? Esim. 6 h/päivä tai 3 pv/viikko. Kumpi on lasten kannalta parempi? Toivon, että lapset pääsisivät leikkeihin mukaan, vaikka eivät kokoaikaisesti hoidossa kävisikään. Lapset 2 v ja 4 v.

Öh, todellakin mies lasten kanssa kotiin.. tuskinpa se kuutta tuntia päivässä töitä etsii. Kun exälle tuli tieto töitten päättymisestä, hän jäi vanhempainvapaalle ja minä töihin (taloudellisesti kannattavampi ratkaisu) Työkkäriin voi mennä lasten kanssa, töihin voi soitella kun lapset on kotona ja työhaastattelujen ajaksi järkätä jonkun hoidon lapsille. Ja sinähän teet vain neljää päivää, miehellä on siinä yksi kokonainen arkipäivä joka ikinen viikko aikaa etsiä töitä.

no en antais kyl itte pois työpaikkaa jos tilapäinen työttömyys ja hyvä hoitopaikka... sit voi kato joutuu jonnekin uuteen paikkaan joka ei ole niin kiva ja tuttu.. ja lapset menettää hoitokaverit

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
no en antais kyl itte pois työpaikkaa jos tilapäinen työttömyys ja hyvä hoitopaikka... sit voi kato joutuu jonnekin uuteen paikkaan joka ei ole niin kiva ja tuttu.. ja lapset menettää hoitokaverit

siis hoitopaikkaa en antas pois ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Öh, todellakin mies lasten kanssa kotiin.. tuskinpa se kuutta tuntia päivässä töitä etsii. Kun exälle tuli tieto töitten päättymisestä, hän jäi vanhempainvapaalle ja minä töihin (taloudellisesti kannattavampi ratkaisu) Työkkäriin voi mennä lasten kanssa, töihin voi soitella kun lapset on kotona ja työhaastattelujen ajaksi järkätä jonkun hoidon lapsille. Ja sinähän teet vain neljää päivää, miehellä on siinä yksi kokonainen arkipäivä joka ikinen viikko aikaa etsiä töitä.

Peesi

Lapsille voi muuttaa hoidon vaikka 10pv/kk ja miehen pudonneet tulot kannattaa ilmoittaa heti päivähoidon toimistoon että laskevat hoitomaksun uusiksi. Miehelle jää 2-3 pv viikossa etsiä töitä,tehdä kotihommia rauhassa sun muuta. Pitäkää ihmeessä kiinni hyvästä hoitopaikasta, ihan sama mitä muut siihen sanoo!!!

siis hoitopaikkaa en antas pois ;)

enkä minä. mies voi saada työtä nopeastikin, ja sitten lapset pitää roudata ties mihin hoitoon.

puolipäiväiseksi siis, jos ois omasta tilanteesta kyse. ehkä mieluummin useampi lyhyt päivä kuin muutama täyspitkä.

En todellakaan luovu hoitopaikasta, koska tiedän, ettei tältä alueelta samaan paikkaan pääse kesken kauden. Hoitopaikka on todella hyvä, olen kuullut siitä vain kehuja ja itsekin olen sen hyväksi havainnut. Paikka sijaitsee vain parin sadan metrin päässä meitä kotoa eli lasten vieminen onnistuu nopeasti kävellen. Olen joutunut raijuuttamaan lasta autolla kauemmas hoitoon ja siihen en enää suostu. Ensimmäinen hoitopaikka oli lisäksi huono kokemus, joten en enää ota riskiä vastaavasta, kun kerran hyvä paikka on löytynyt.

Tuo 10 pv/kk kuulostaa ihan hyvätä ehdotukselta, vaikka toisaalta päivien lyhentäminenkin voisi olla hyvä vaihtoehto. Voi kun on vaikeaa tietää, mikä olisi lasten kannalta paras ratkaisu.

...ei muutettu hoitopäivien määrää, ovat yhä 17 pv/kk tarhassa. Mies on joka toisen viikon lomautettuna. Tätä arkea ehdimme elää vain kaksi kuukautta, sitten muuttuu taas ja alkaa työvuorolistat kulkea tilauskannan mukaan.

On helpompi kun pitää arjen mahdollisimman samankaltaisena eikä jatkuvasti veivaa. Näin meillä, juuri nyt. Vuoden päästä ratkaisu voisi olla toinen, mutta nyt päädyimme tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En todellakaan luovu hoitopaikasta, koska tiedän, ettei tältä alueelta samaan paikkaan pääse kesken kauden. Hoitopaikka on todella hyvä, olen kuullut siitä vain kehuja ja itsekin olen sen hyväksi havainnut. Paikka sijaitsee vain parin sadan metrin päässä meitä kotoa eli lasten vieminen onnistuu nopeasti kävellen. Olen joutunut raijuuttamaan lasta autolla kauemmas hoitoon ja siihen en enää suostu. Ensimmäinen hoitopaikka oli lisäksi huono kokemus, joten en enää ota riskiä vastaavasta, kun kerran hyvä paikka on löytynyt.

Tuo 10 pv/kk kuulostaa ihan hyvätä ehdotukselta, vaikka toisaalta päivien lyhentäminenkin voisi olla hyvä vaihtoehto. Voi kun on vaikeaa tietää, mikä olisi lasten kannalta paras ratkaisu.

Meillä mies työtön ja mulla töitä. Meidän 3-v. on hoidossa max. 10pv/kk, hoitomaksukin on vain 116 euroa/kalleimman mukaan laskettuna.

Ota huomioon, että muuttaessasi hoitosopimusta 10pv kuukausi tai puolipäiväiseksi niin teillä ei ole oikeutta kokopäiväpaikkaan enää. Kun miehesi työllistyy joudutte hakemaan uudelleen kokopäiväpaikkaa. Eikä sen tarvitse löytyä siitä smasata hoitopaikasta. Koska esimerkiksi 10 päivää kuukaudessa hoidossa oleville otetaan ryhmään toinen "puolikas" lapsi.

Jos työllistyminen on odotettavassa kannattaa pitää lapsille nykyinen hoitoaika, vaikka se kalliiksi tulisikin.

Ota huomioon, että muuttaessasi hoitosopimusta 10pv kuukausi tai puolipäiväiseksi niin teillä ei ole oikeutta kokopäiväpaikkaan enää. Kun miehesi työllistyy joudutte hakemaan uudelleen kokopäiväpaikkaa. Eikä sen tarvitse löytyä siitä smasata hoitopaikasta. Koska esimerkiksi 10 päivää kuukaudessa hoidossa oleville otetaan ryhmään toinen "puolikas" lapsi.

Jos työllistyminen on odotettavassa kannattaa pitää lapsille nykyinen hoitoaika, vaikka se kalliiksi tulisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja annu:

Tää ei kyllä pidä kaikkialla paikkansa! Paras neuvoja olisi päiväkodin henkilökunta!

Alkuperäinen kirjoittaja annu:

Itse olen töissä päiväkodissa ja ei meillä ainakaan tarvitse erikseen kokopäiväpaikkaa hakea. Riittää kun ilmoittaa muutoksesta.

Yhteistyössä