V
vierailija
Vieras
Miten niin miehellä on heikot lähtökohdat? Hän ei ole masentunut (minä olin 17-vuotiaasta alkaen siihen saakka kun saimme lapsia ja paranin kun lapset olivat pieniä, aivan muista syistä), mies on itse tasapainoinen ja välittävä ihminen, harkitsevakin, ja halukas kantamaan kortensa kekoon perhe-elämässä. Mä vain en ymmärtänyt, että en tule saamaan miehestä kasvatuskumppania, joka edes HALUAA laittaa rajoja lapsille kohdissa, joissa se kieltämättä helpottaisi monia asioita. Ei päivärytmiä, ei mitään. Ja siis tiesin jo ennen lapsia, sanoin miehelle, että en usko, että pystyn kovin montaa asiaa kasvattamaan lapsille menemään perille, koska tiedän, etten kykene pysymään edes neutraalina, kun käsken, saati ystävällisenä, jos lapsi ei tottele, vaan sanoin, että tiedän raivostuvani, jos lapsi ei esim. opi jotain, mitä koitan saada lasta oppimaan. Eli käytännössä kerroin miehelle puutteeni etukäteen.Joo, ei mies voi pitää huolta ap:n rajoista. Kuulostaa siltä että perheessä on kaksi aikuista jotka eivät osaa pitää huolta omista rajoistaan suhteessa lapsiin (saati toistensa) ja nyt niistä toinen on päättänyt syyttää toista koko tilanteesta. Jos voit antaa itsellesi anteeksi sen että et osaa ja pysty, mikset miehellesi? Jos edellytä mieheltä vastuunottoa vaikka hänellä selvästi on heikot lähtökohdat tilanteeseen, mikset itseltäsi?
Yllätyksenä on tullut se, ettei mies koe rajojen asettamista tarpeellisena!!! Vain sellaisissa asioissa, että muita ei saa vahingoittaa jne, joissa ne on pakko olla, mutta muuten ei. Eli vaikka olisin ollut superhyvä äitiydessä, olisin luultavasti saanut asettaa kaikki kaipaamani rajat yksin.
Ja siis tämä olisi ok, jos olisin kumppanin kerrottua, että hän ei siihen vihanhallintatyyppisten ongelmien takia pysty päättänyt edelleen hankkia lapsia hänen kanssaan. Eri asia on, päättäisinkö niin. Mieheni päätti. Ei tosin luvannut asettaa rajoja, mutta se on juuri nyt se pettymykseni, kun tajuan, millainen hän on. Se on vaikuttanut ainakin minuun ihan hirveästi, en voinut lopulta enää asua perheessä, aloin voida niin pahoin. Voi olla, että olisin voinut muutenkin pahoin, mutta tuo nopeutti pahoinvoimista ja laajensi sitä. Laajensi kohtia, joiden takia voin pahoin. Se ei ole miehen syy, se pahoinvointi, mutta näin sitä ei saatu estettyä tai pidettyä niin pienenä, että olisin pois perheen luota esim. vain 2 iltaa/yötä viikossa hakemassa hermolepuutusta.
ap