Mies on pilannut lapset kun ei halua asettaa rajoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis nykyinen terapia ON erilainen. Toivoa siis on. Uskonpa tämänkin oivalluksen syistä perheemme hajoamiseen olevan satoa sieltä. Mutta eihän tää ahti riitä. Apua pitäis saada nopeammin paikalle.
ap

Höpö höpö - mitä oikeen oot lukenut? VASTUUSTA on kysymys. Ja lasten kans voi käydä hyvin retkellä, heidän vauhdilla tietenkin.
Se ei muuta vastuuta mihinkään, jos vanhempi haluaa ottaa omaa aikaa ja ei-olla lasten kanssa silloin. Vastuun kantamiseksi riittää se, että katsoo, että kun näin tekee, lapsilla on jotain muuta järkevää ja turvallista seuraa ja tekemistä sillä aikaa.
ap

Ja sun mielestä oma-aika pois sulkee vastuun.

Hienoa jos et ole keksinyt elämääsi muuta sisältöä kuin lapset. Ripustsutuminen ja itseään korvaamattomana pitäminen on aina tervettä.
Kaikkien vanhempien suurin tehtävä on sitten, vähitellen, kun lapset ovat aikuisia, luottaa niihin, että pärjäävät, mutta tarvittaessa olevat apuna, mut ei koskaan saa tehdä niin, et olisi "korvaamaton". Sehän olisi "karhunpalvelus", eikä siitä voi tulla muuta kuin vihaiseksi. Onko sulle sit tehty niin? Ripustautuminen? Oletko vanhempiesi omaishoitaja?

Tämä: "Meillä kaikilla on omat haavamme lapsuudesta tai ainakin valtaosalla varmaan, mutta ei niitä saa käyttää loputtomiin syynä sille ettei voi tai ettei opi tai ettei kykene."
ap
Niin? Mikä siinä oli väärin? Mä olen ittekin joutunut kasvamaan niistä omista syvistä haavoistani eroon ja vaikka pinnan alla on edelleen se palo, emmä voi antaa sen tuhota itteeni ja muita ihmisiä ympärilläni...on kaks mahollisuutta: Joko jäät siihen asiaan ja ongelmaan tai kasvat siitä ulos joko yksin tai avun kanssa.

Puhuin muuten aamulla asiasta mieheni kanssa ja hän myönsi, että asia on näin hänen kohdallaan. Eli että hän ei halua niitä rajoja asettaa enemmän ja että hänestä hänen haluamansa rajat riittävät. Hänhän se jaksaa elää niiden "avulla" syntyvää elämää, sotkussa, kaaoksessa, kunnella lasta jatkuvasti (tätä monologipuhujaa) jne. Hänellä on kestävyyttä enemmän kuin mulla. Ja yleensä osaa ottaa toiset huomioon. Vaan eipä osannut tällaisessa asiassa ottaa huomioon, että mä en tuollaista jaksa.
ap

Niin? Mikä siinä oli väärin? Mä olen ittekin joutunut kasvamaan niistä omista syvistä haavoistani eroon ja vaikka pinnan alla on edelleen se palo, emmä voi antaa sen tuhota itteeni ja muita ihmisiä ympärilläni...on kaks mahollisuutta: Joko jäät siihen asiaan ja ongelmaan tai kasvat siitä ulos joko yksin tai avun kanssa.
Niin no tajuatko, että oon jo 25 vuotta koittanut? Pidätkö muanyt huonona sitten? Vai missähän vika on, kun se ei ole muuttanut mitään mihinkään? voisiko se olla, että toisilla on vähän vaikeampia ongelmia, kuin sulla? Vai ovatko he ihmisinä vain sinua huonompia tai heikompia?
ap

Mua siis oksettaa kaikki vanhemmat, joista näkee, etteivät he edes tajua, tai yritä laittaa järkeviä rajoja lapsilleen. Mulla on pari tällaista tuttua, ja voi että, heitä ei voi tavata enää ollenkaan. Lapsen pitää aina saada olla mukana ja jos sen vielä ymmärtääkin, niin sitä ei, että sitten se lapsi saa olla siinä tapaamisessa mukana kuin minua kiinnostaisi sen lapsenkin kanssa seurustelu yhtä paljon, kuinnäidin. No, ei takuulla kiinnosta.
ap

Niin no tajuatko, että oon jo 25 vuotta koittanut?
Tää ei ole kilpailu mutta voin heti alkuun sanoa että mä olen koittanut paljon kauemmin ja edelleen opettelen.

Pidätkö muanyt huonona sitten?
En mutta miksi kysyt neuvoja, kun hermostut välittömästi ellet saa mieleisiä vastauksia?
En anna niitä vaikka tulisit linjoja pitkin kurkkuun kiinni.

voisiko se olla, että toisilla on vähän vaikeampia ongelmia, kuin sulla? Vai ovatko he ihmisinä vain sinua huonompia tai heikompia?
Missä mä niin sanoin? Meillä kaikilla on ongelmamme ja sä et mun ongelmista, haavoista etkä arvista tiedä tai ymmärrä yhtään mitään, joten lakkaa vähättelemästä kun en minäkään sun lapsuuttasi ja kokemuksiasi ole vähätellyt.

Tää ei ole kilpailu mutta voin heti alkuun sanoa että mä olen koittanut paljon kauemmin ja edelleen opettelen.

En mutta miksi kysyt neuvoja, kun hermostut välittömästi ellet saa mieleisiä vastauksia?

Missä mä niin sanoin? Meillä kaikilla on ongelmamme ja sä et mun ongelmista, haavoista etkä arvista tiedä tai ymmärrä yhtään mitään, joten lakkaa vähättelemästä kun en minäkään sun lapsuuttasi ja kokemuksiasi ole vähätellyt.
No jos olet hakenut apua kauemmin eikä mikään tulosta ole tullut, niin turhaan olet sinäkään tyytyväinen sitten itseesi. Tai kasvatukseesi.
ap

No en kysynyt neuvoja, aloituksessa vain kuvaillaan tilannettamme. Keksit ihan itse, että kysyin neuvoja. Kuulen toki mielipiteitä ja ajatuksia mielelläni. Mutta en kysynyt neuvoa.
ap

Olethan vähätellyt. Selität, miten olet ilmeisesti onnistunut työstämään haluamiasi asioita, jos kerran kehtaat olla tyytyväinen tuloksiin.
ap

Selität, miten olet ilmeisesti onnistunut työstämään haluamiasi asioita, jos kerran kehtaat olla tyytyväinen tuloksiin.
Just just, yritin kertoa että vaikeistakin asioista voi päästä yli ja kasvaa, jos siihen on muut kyenneet niin siihen voit sinäkin kyetä.

Toki jos sä haluat voisin heittäytyä ilkeäks ja alkaa vastailemaan sulle sun tyylillä. Miten on?

Tai sitten annan olla, keskustele sitten sellasen kanssa joka vaan mielistelee.

Yhteistyössä