Mies mukaan varhaisultraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marika_

Vieras
Oletteko ottaneet/aiotteko ottaa miehenne mukaan varhaisultraan? Varhaisultrahan tehdään käsittääkseni sisäkautta ja mietiskelin sitä onko muut naiset ottaneet miehensä mukaan tähän vähemmän miellyttävään tapahtumaan? (Vaikka tietysti on ihana nähdä se vauva!!!). Ja olisi kiva kuulla kokemuksia, mitä yksityisten lääkäriasemien lääkärit ovat mieltä jos mies on käynnillä mukana.

Kyllä meillä mies haluaa tulla mukaan! Me ollaan varattu aika rv 7 joten toivottavasti sydämmen lyönit ovat havaittavissa jo silloin :)

En usko että lääkäreillä on sitä mitään vastaan että mies tulee mukaan!

Erica, rv 4+3

Tottakai mies oli mukana! Halusi toki itsekin tulla, mutta varsinkin minulle oli äärimmäisen tärkeää, että oli mukana henkisenä tukena. En todellakaan olisi halunnut olla yksin, jos uutiset olisivatkin olleet huonoja. Ja olihan ne iloisetkin näkymät aivan upeaa jakaa rakkaani kanssa!

Mies mukana varhaisultrassa, täällä se tehtiin vatsan päältä. Sairaalassa sama tehtiin sisäkautta, mutta eiköhän nuo miehet ole nähneet jo aiemmin tuon ettei sitten toimenpiteessä ylläty!

Tottakai mies mukaan jos haluaa tulla. [omamielipide]Itse en ymmärrä tollasta ajatusta ollenkaan että se koetaan jotenkin outona että mies on mukana.. Onhan se ollut läsnä kun lapsi on saatettu alullekin.[/omamielipide]

Ainakin oma mieheni on pitänyt itselleen tosi tärkeänä että saa osallistua neuvolaan ja lääkärikäynneille ja on kovasti kiinnostunut myös kaikesta odotusaikaan liittyvästä. Mä ainakin pidän sitä luonnollisena asiana että miestä kiinnostaa ja haluaa olla mukana odotuksessa mahdollisimman paljon.

Mies mukaan tottakai, jos vaan haluaa lähteä. Ketään ei saa pakottaa. Ihan hyvähän se on kertoa etukäteen että siellä saatetaan sitten kurkata alakauttakin vauvaa.. Tai jotain.
Mutta, eiköhän se mies ole sen alapääsi nähnyt, ainakin silloin kun panitte vauvan alulle. Ja muutenkin raskaus ja synnytys pyörii aika paljon äidin masun ja alapään tienoilla, joten ehkä sekin on ihan hyvä tehdä miehelle alusta asti selväksi. Kai miehesi synnytykseen tulee..?

Täällä ainakin kehoittivat ottamaan miehenkin mukaan.

Ei ollut mukana kummallakaan kerralla alkuraskauden ultrassa. Ei tullut mieleen... Kuvan vein kotiin nähtäväksi. Mutta sitten np-ultrassa oli ekalla kerralla mukana, tokalla kerralla ei enää. Joskus sitten kävi, kun ultrattiin aika säännöllisesti. Mutta tottakai miehen voi mukaan ottaa.

Ota mies mukaan jos hän haluaa tulla! Meillä masukkia katseltiin vatsan päältä. Itse hiukan jännitin mahdollista sisäkautta tutkimista ja sanoinkin asiasta miehelleni, jotta hänelle ei tulisi moinen yllätyksenä. Mieheni piti ensimmäistä ultraa tärkeänä, sillä hän näki pikkuisen liikkuvan ja sydämen lyövän. Tuolloin raskauteni ei näkynyt vielä yhtään ulospäin ja miehelle asia muuttui konkreettiseksi tuon ensimmäisen ultran aikana. Lisää ymmärrystä alkoi löytyä mm. minun pahoinvointia kohtaan.;D

Minun mielestäni se ekan ultrakuvan näkeminen (siis siitä monitorista) on niin herkkä hetki, että kannattaa olla miehen mukana. Meillä ei eka raskaudessa ollut mies silloin mukana, ja kyllä on harmittanut jälkeenpäin. Itsellä tuli silloin tippa linssiin ja toivoin, että olispa mies matkassa...
Nyt toista ootellaan ja mies lähtee mukaan ekaan ultraan.

Meillä oli mies mukana myös ekassa ultrassa (sairaalassa), halusi ehdottomasti tulla - sehän on miehelle eka konkreettinen tapa "kokea" raskaus (itse olin silloin voinut pahoin jo monta viikkoa eli tunsin varsin selvästi olevani raskaana :) Ja oli se ihan eri asia nähdä pikkuinen heiluttelemassa käsiä ja jalkoja eläväisenä kuin vain kuvia.

Ultra tehtiin tosiaan sisäkautta, mistä mainitsin miehelle etukäteen, mutta hänet ohjattiin istumaan pääpuoleeni ja molempien katseet olivat tietysti monitorissa eli homma sujui aivan luontevasti eikä siinä todellakaan ollut mitään outoa. En usko että asiassa on mitään eroa yksityisellä / kunnallisella puolella.

Tokassa ultrassa sikiö on jo sen verran "iso", ettei oikein mahdu ruudulle kerralla kokonaisena - meistä ainakin siinä oli vähän vaikeampi hahmottaa kokonaisuutta, eli ekassa ultrassa sai melkeinpä parhaan kuvan pikkuotuksesta! :)

Ok, ehkä aika on meillä jo kullannut muistot, eli ei se ehkä suoranaisesti vilkutellut, mutta ainakin se liikuskeli kovasti muuten, ojenteli ja koukisteli itseään - olimme nimittäin miehen kanssa suorastaan hämmästyneitä että mitä se noin kovasti sätkii! :)

Mutta ehkä se riippuu siitäkin, millä viikolla alkuraskauden ultra tehdään? Meillä osui viikolle 12. Jotkuthan käyvät kai jo paljon varhemmin yksityisellä.

Viikolla 12 tehdään yleensä np-ultra, joka ei ole sama kuin varhaisultra. Tässä voi nähdä jo sikiön liikkuvan. Varhaisultrassa todetaan yleensä vain alkion syke.

alkio -> rv 12 -> sikiö

No joo, tuo alkuraskauden ultra ei siis ole vkolla 12, sehän on jo np-ultran aikaa. Jos miehen jonnekin ultraan haluaa ottaa, niin kyllä toi np-ultra on paras. Mutta voihan sitä käydä kaikki tai ei mitään, ihan miten itsestä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Marika_:
Oletteko ottaneet/aiotteko ottaa miehenne mukaan varhaisultraan? Varhaisultrahan tehdään käsittääkseni sisäkautta ja mietiskelin sitä onko muut naiset ottaneet miehensä mukaan tähän vähemmän miellyttävään tapahtumaan? (Vaikka tietysti on ihana nähdä se vauva!!!). Ja olisi kiva kuulla kokemuksia, mitä yksityisten lääkäriasemien lääkärit ovat mieltä jos mies on käynnillä mukana.

Miehesi istuu vieressäsi pääsi kohdalla, eikä juuri näe jalkoväliisi. Ja eiköhän se monitorilla liikkuva alku kiinnosta siinä enemmän;)

Ota mies mukaan. En halua peloitella mutta jos saatte huonoja uutisia niin on todella tärkeää että mies on mukana. Meille kävi valitettavasti niin että menimme lasketunajan varmistukseen. Ensin katsottiin masun päältä ja sitten lääkäri pyysi riisumaan pöksyt ja ultrasi alakautta. Hän totesi että raskaus oli keskeytynyt. Ei enää löytynyt sydänääniä... Kehitys oli lakannut rv9+. En osannut itse aavistaa mitään. Olisi ollut kamalaa olla yksin ottamassa tuo uutinen vastaan.
Nyt olen jo raskauden loppumetreillä ja mies on ollut mukana niin lääkärissä, ultrassa ja neuvolassa. On mukava jakaa kaikki asiat ja jotenkin se tuntuu enemmän yhteiselle kun toinenkin on kaikessa mukana. Hän on kovin huolehtivainen ja kuuntelee tarkkaan kaikki ohjeet ja huolehtii että noudatan niitä ;)

Ihanaa raskausaikaa sinulle!!!

Meillä oli vaikea lastenhoidon takia järjestää, joten ei tullut mukaan. Minäkin vein kuvan. Np-ultrassa sitten saatiin järjestettyä, mukavaa oli. Kyllä mies voi mukana elää ilman ultriakin eikä kaikki niissä edes käy. Mut jos tahtoo tulla, niin mikä ettei.

Joo, kyllähän se on miehellekin hyvää "harjoitusta" tottua siihen, että emännän alapäätä tutkaillaan, jos on synnytykseenkin tulossa mukaan. Eikä miestä varmaan ihan oikeasti jaksa siinä tilanteessa paljon kiinnostaa se vaimon alapää, jonka on jo moneen kertaan nähnyt kotioloissakin, vauvaahan sinne mennään katsomaan. Varhaisultrassa ei kyllä tosiaan näy juuri kuin pieni musta piste ja se sydämen syke, np-ultrassa sitten jo paremmin pääsee katselemaan vauvan touhuja. Mutta jos jotain ikäviä uutisia tulee, on kyllä parempi, että mies on siinä mukana, ettei tarvitse sitten mennä yksin kotiin ja siellä yrittää miehelle selvittää asiaa.

Tottakai mies mukaan jos haluaa lähteä. Meillä isäntä meni varhaisultrassa suoraan jalkopäähän josta lääkäri hänet ystävällisesti ohjasi istumaan minun pääni viereen :D Että ei olisi nähtä ainakaan ultraus sisäkautta häirinnyt. Jouduin raskausaikana kaikenmaailman tutkimuksiin ja mies oli aina mukana. Monta kertaa sattui olemaan mieslääkärikin, mutta ei tuo hänestä tuntunut mitenkään oudolta. Sehän on lääkärin työtä eikä siinä ole mitään seksuaalista joten jos mies kokee lääkärin tekemät tutkimukset jotenkin uhkana niin kielii huonosta itsetunnosta..

Meilä ainakin femedassa otti miehen lämmöllä vastaan naislääkäri, en muista nyt nimeä. Mutta mies mukaan vaan. Siinä se istuu tai seisoo sinun pään vieressä.

Kiitoksia kaikille vastauksista! Kyllä mieheni aikoo osallistua synnytykseen ja on itse halukas myös tulemaan mukaan ultraan. Syy miksi sitä täällä kyselin oli se, etten tiennyt miten lääkäri suhtautuu kun mies tulee mukaan, sillä yleensähän aikuiset lääkäriin menevät yksin. (Ultraus tapahtuu siis yksityisellä lääkäriasemalla). Mutta kiva nyt tietää, ettei lääkäri katso ihmeissään kun mies on mukana.

Jos ei miehesi pääse/halua tulla ultraan, ota mukaasi ainakin joku saattaja. Jos kuitenkin on jotakin mennyt pieleen, niin on tosi tärkeää, että joku on mukana paluumatkalla.

Hyvin ne suhtautuvat näissä ultrajutuissa siihen, että mieskin tulee mukaan. Onhan se koko perheen ihana tapahtuma, että lapsi tulee :) Meille tuli neuvolastakin varhaisultraa koskeva lappunen jossa toivotettiin koko perhe mukaan uutta tulokasta ihmettelemään (siis lähinnä sydänääniä katsomaan). Rakenneultraan mennessä kysyin, että voikos esikoinen tulla mukaan jos ei saada lapsenvahtia. Sekin olisi käynyt, mutta ONNEKSI saimme lapsenvahdin. Muuten olisin mennyt kyllä yksin..

Yhteistyössä