Mies mukaan varhaisultraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kävin varhaisultrassa viikolla 9+3 ja silloin sikiö ainakin heilutteli käsiään. Ja np-ultrassa uiskenteli vielä enemmän. Ensimmäinen tehtiin yksityisellä ja toinen kunnallisella ja molemmat sisäkautta ja mies istui kyllä siellä lääkärin/kätilön vieressä katsomassa monitoria ja kyllä se ultraaja sitten välillä käänsi monitorin niin että mäkin näin jotain, mutta etenkin np-ultrassa se kätilö katseli tarkasti ruutua ja tutki rakenteita ja mä näin Otuksen vaan vilaukselta. Olinkin kateellinen miehelle kun sai katsella pidempään! :) Ja tottakai mies mukaan ultraan jos vaan aikataulut niin sopii, sen hetken muistaa kyllä molemmat sitten myöhemminkin ja mä en ollu ainoa joka oli tippa linssissä enkä nyt tarkoita että se lääkäri ois alkanu poraamaan! :p

Alkuperäinen kirjoittaja alkuraskauden ultrassa:
sikiö ei heiluttele vielä jalkoja eikä käsiä, mutta onhan se muuten ihanaa nähdä se "toukka".

Jaah, kyllä se siellä reippaasti liikkui ja ponnisteli jalkojaan kun kävin ekassa ultrassa. Ja kyllä se mies on nähnyt varmaan sen sinun alapääsi, ei se ole mitenkään erityisen ihmeellinen toimenpide. Mies varmaan seuraa monitoria ja pitää sinua kädestä eikä katsele jalkoväliisi...Mielestäni on ihan hyväkin että on mukana, niin pääsee heti alusta lähtien osallistumaan vauvan tekoon. Isällä on myös oikeus tulla mukaan. Ja entäs jos jokin on huonosti, etkö haluaisi isän olevan mukana? Isälle ultrassa käyminen on myös työn puolesta luvallinen palkallinen poissaolo.

Varhaisultra ei kyllä ole mikään oikeutettu syy olla pois töistä. Se ei ole kenenkään sairauden hoita, vaan ihan usemmille pelkkää huvia. Missään tes:ssä ei ole lupaa annettu siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja luottamusmies:
Varhaisultra ei kyllä ole mikään oikeutettu syy olla pois töistä. Se ei ole kenenkään sairauden hoita, vaan ihan usemmille pelkkää huvia. Missään tes:ssä ei ole lupaa annettu siihen.

mussuti mussuti.

Heh, minä en päässyt edes itse ultraan työajalla. Kysyin esimieheltä, että saako käydä työajalla (siis palkallisella), niin raskauden aikainen seuranta ei kuulemma kuulu työajalle. Eli neuvolakäynnit yms. sovitan työajan ulkopuolelle tai vastaavasti korvaan tehdyt tunnit. Eli melkoista mussuti mussutia täällä.

Suosittelen ottamaan miehen mukaan. Meillä ainakin niin liikkis hetki kun lääkäri näytti tulevan vauvamme, että olis ollut aika tylsää jos mies ei ois ollu. Ja tosiaan jos miettii häveliäisyys-syitä niitä synnytyksessä ainakin äippää ronkitaan ihan urakalla, yksi pikku ultraus ei tunnu missään.

Kaupanalalla mielestäni lääkärineuvola-käynnit saa käydä työajalla. Ja meilläpäin kun ultrat tekee lääkäri, niin voi mennä työaikana. Toki ei ole mitään järkeä sopia ehdointahdoin lääkärikäyntiä työajalle, jos muulloinkin pääsee... Miesten puolesta en osaa sanoa mitään, taitaa olla työpaikkakohtainen juttu. Mutta aika surkea työnantaja, jos ei anna lupaa lähteä ultraan mukaan. Voishan sitä tietty sopia ultran sitten miehen työaikojen mukaan...

Riippunee ultrauslaitteen tasosta sitten, mutta minulla rv 8+6 sikiö ei heilutellut käsiä tai jalkoja, vaan oli aika epämääräinen möykky siellä monitorissa. Liikkui kyllä, mutta ei siitä mitään käsiä erottanut.

Taidan olla aika omituinen otus, mutta minusta alkuraskauden ultra ei kyllä ollut mitenkään sykähdyttävä kokemus. Ultra oli sumuinen, lääkärinhuone pieni koppi. Mieluummin kävin siellä yksin. Eri asia oli sitten np-ultra, joka tehtiin kunnon laitteilla ja mieskin oli mukana. Mutta muutenkaan en ole noita ultria pitänyt mitenkään ihmeellisinä tapahtumina, vaan ennemminkin on sykähdyttänyt vauvan alkavat liikkeet ja oman ruumiin muutokset. Ja miehellä ei kyllä np-ultrassa kyyneliä tullut, molemmat naurettiin matkalla kotiin, että oli valju tunnelma. Mutta kyllä mieskin sitten ensimmäiset liikkeet käden alla tuntiessaan herkisty. Ehkä me tarvitaan fyysinen stimulus, tuo visuaalinen puoli ei kyllä hätkäyttänyt juurikaan. Mutta voihan sen miehen aina mukaan ottaa, itse en kyllä ota jatkossakaan, jos pikkukakkonen siunautuu ja jos alkuraskauden ultraan menen.

Ei kyllä sinällään sävähdyttävä kokemus, mutta ainakin meille toi mielenrauhan kun nähtiin sydän sykkivän. Mulla tuli koko alkuraskauden ajan verta joten varasin ajan yksityiselle asemalle jossa sitten kävimme yhdessä mieheni kanssa. Lapsi oli todella odotettu, vuosien tulos ja kyllä se mieltä lämmitti kun näki sydämen sykkivän.

Alkuperäinen kirjoittaja siiriz:
Heh, minä en päässyt edes itse ultraan työajalla. Kysyin esimieheltä, että saako käydä työajalla (siis palkallisella), niin raskauden aikainen seuranta ei kuulemma kuulu työajalle. Eli neuvolakäynnit yms. sovitan työajan ulkopuolelle tai vastaavasti korvaan tehdyt tunnit. Eli melkoista mussuti mussutia täällä.

Aika tylsää kun on noin erilaisia käytäntöjä. Meillä kaikki raskauteen liittyvät neuvolakäynnit, ultrat ja lääkärit saa hoitaa työajalla, eikä niitä siis tarvitse korvata työnantajalle. Miehen osallistumisesta en ole varma. On hän ollut ultrissa mukana eikä tietääkseni ole joutunut noita tunteja tekemään takaisin. Riippuu varmaan siis tosi paljon työnantajasta nämä jutut...

Alkuperäinen kirjoittaja luottamusmies:

Yksityisen sosiaalialan tes:ssa: Lyhyt ennalta sovittu poissaolo: Kaikki raskaudenajan lääkäri-ja seurantakäynnit. (koskee sekä raskaana olevaa naista että lapsen isää)

Lääkäri kirjoittaa käynnistä kummallekin osallistujalle lupalapun joka esitetään työnantajalle. Suositeltavaa on kuitenkin, että käynnit "pyritään" järjestämään työajan ulkopuolelle. Tosin esimerkiksi Kätilöopistolla ultrat tehdään aamuisin, joten se ei varmasti kaikilla ole mahdollista tulla työn ulkopuolella...Että älkää yleistäkö taas ellette tiedä asiasta tarkemmin.

Ei se työnantaja tietenkään anna lupaa, olet ollut liian luottavainen esimiehesi suhteen. Kaikilla naisilla on oikeus mennä raskaudenajan tutkimuksiin ja neuvolakäynneille työajalla, jos ei aikoja ole muulloin. Työnantajalle se on hävikkiä, joten tietenkään ei halua että olet poissa. Kysyhän vielä liitosta tai tarkista työehtosopparista, kyllä se on kaikille äiteille ja isille luvallista mennä ultraan ja muihin juttuihin ihan palkallisena. Älä usko enää pomosi puheita, mahtaako huijata sinua muutenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vekkas:

Ei se työnantaja tietenkään anna lupaa, olet ollut liian luottavainen esimiehesi suhteen. Kaikilla naisilla on oikeus mennä raskaudenajan tutkimuksiin ja neuvolakäynneille työajalla, jos ei aikoja ole muulloin. Työnantajalle se on hävikkiä, joten tietenkään ei halua että olet poissa. Kysyhän vielä liitosta tai tarkista työehtosopparista, kyllä se on kaikille äiteille ja isille luvallista mennä ultraan ja muihin juttuihin ihan palkallisena. Älä usko enää pomosi puheita, mahtaako huijata sinua muutenkin?

Meillä on ihan hyvät välit esimiehen kanssa. Tarkistin asian itse tes:stä eli raskaudenajan neuvolakäynnit eivät kuulu työajalle, sen sijaan lääkärillä voi käydä työajalla. Jatkossakin häntä uskon, sillä olemme ihan hyviä ystäviä siviilissä keskenämme. Tuo varhaisraskauden ultra oli yksityislääkärillä eikä sen vuoksi esimieheni mielestä kuulunut työajalle. Ihan ok minun puolestani, kävin illalla sitten. Eri asia toki olisi ollut, jos olisi ollut välttämätön.

Niin ja lisäksi minulla työpaikalta yskityislääkärille matkaa on peräti 1 tunti, joten työajalla käyntiin menisi 3 tuntia, mikä taas sitten ei ihan sovi minun työmoraalilleni. Mutta kukin tyylillään. En koe tulleeni huijatuksi mitenkään.

Olen myös ymmärtänyt, että näin on. Raskausajan neuvolakäynnit olisivat poikkeus tuohon. Eli jos ei pysty järjestämään niitä työajan ulkopuolelle, on mentävä työajalla, käsittääkseni ihan palkallista olisi tuo.

Mikä tes:si tuo on missä noin on sanottu, kun tuo on lähes poikkeusetta, poikkuksena, lähes joka tessissä.

Heh, anonymiteetin vuoksi jätän mainitsematta tes:ni. Mutta älkäämme jatkako tätä sivupolkua, eihän se liene asian ydin. Kukin ottaa itse selvää asioistaan, oman asiani olen selviTtänyt hyviN. Ehkä toisilla aloilla toisin. Iloisia ultraretkiä kuitenkin!

Meillä mies oli oli mukana varhaisultrassa yksityisellä ja np- ultrassa julkisella. Molemmissa hänet otettiin mielellään mukaan. Minulla molemmat tehtiin alakautta taaksepäin kallistuneen kohdun takia ja mies istui jalkopäässä. Ei häirinnyt meitä kumpaakaan ja kyllä se monitori kiinnosti paljon enemmän. Enemmänkin harmitti kätilö joka puhui puhelimessa melkein koko sisätutkimuksen ajan. Neuvolakäynnin saa käydä työajalla mutta ne pitää korvata työnantajalle, eli käytännössä tein pitempää pivää jos menin neuvolaan kesken päivän. Kuitenkaan sekä minun että mieheni pomot eivät pistäneet tippaakaan hanttiin kun kerroimme olevamme menossa kesken päivän ultraan tai minä yksin neuvolaan. Oikeastaan jopa päinvastoin vaikka molemmilla on miespuoliset pomot. Rakenneultrassa kävin yksin, koska mies ei päässyt työmatkan vuoksi mukaan ja ennemminkin kätilö oli huolissaan kun tulin yksin ja kysyikin olenko yksin odottaja ja miksi mies ei ole mukana. Eli toiset kätilöt jopa pitävät parempana miehen mukana oloa kuin yksin tulemista.

Uusimmat

Yhteistyössä